PDA

View Full Version : Blues en de mixolydische ladder



moretel
4 februari 2002, 14:19
Ik ben hard bezig met de mixolydische ladder.
Momenteel ben ik bezig om de schaal te harmoniseren over de hele hals en nieuwe bluespatroontjes en invalshoeken te onderzoeken.
Wat ik me nu afvraag is met welke toonladder je kunt soleren op de schemas op die manier verkregen.
Kun je b.v. over de geharmoniseerde mixolydische ladder van A soleren met de gewone A blues schaal of met A- mixolydisch ?

WesMontgomery
4 februari 2002, 14:36
De myxolidische toonladder bestaat uit majeur toonladder met een klein septiem. En wordt dus vooral gespeeld over een dominant septiem akkoord(vanwege het kleine septiem in de toonladder). Aangezien de blues vaak met dominant7 akkoorden wordt gespeeld, kan je hierover zowel myxolidisch als pentatonisch soleren.

Ook dit is een oplossing:
Myxolydisch: 1-2-3-4-5-6-b7
Pentatonisch:1 - 3 - 5 - b7

Noten komen dus overeen.

Jimi Hendrix
4 februari 2002, 14:38
Op 2002-02-04 13:36, schreef WesMontgomery:
Ook dit is een oplossing:
Myxolydisch: 1-2-3-4-5-6-b7
Pentatonisch:1 - 3 - 5 - b7

Noten komen dus overeen.


Ehm die 'pentatonische ladder' bestaat maar uit 4 noten, terwijl penta 5 betekent, maar goed. Die ladder die jij opschrijft is gewoon een dominant7 arpeggio, klinkt nogal duf over een blues.
In mixolydisch zit een grote ters (3) en in de (mineur)pentatonische aka bluesladder een kleine 3.
Bluesladder/mineurpentatonisch: 1-b3-4-5-b7
Als je met mixolydisch de blues speelt klinkt het allemaal wat vrolijker dan met de bluesladder, echter bijv (bij een blues in A) klinkt A mixolydisch niet over D7 omdat in A mix. een c# zit en in d7 een c, omschakelen naar A blues of d mix. is dan een oplossing.
Idem met E7.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jimi Hendrix op 2002-02-04 13:41 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jimi Hendrix op 2002-02-04 13:44 ]</font>

WesMontgomery
4 februari 2002, 14:53
ok, over die penta dat klopt. Was trouwens de b3 vergeten.

djangomango
25 januari 2009, 21:41
Ik ben er ook net mee begonnen. Als ik het goed begrepen heb kan je over een A7 akkoord in E mix. spelen? Alleen het klinkt voorlopig echt niet zoals ik verwacht had en het is echt wel ff zoeken welke noten waar goed klinkenwat ik overigens nog niet gevonden heb :???: .

Je kan op youtube wel wat vinden maar niet met tabs erbij. Weet iemand toevallig een link o.i.d. waar er een hele boel licks staan in tab-vorm (met geluidsbestandje erbij zou de max zijn :) )