PDA

View Full Version : Leuke semi-starter



iam
20 september 2003, 23:06
hallo,

na een lange omzwerving om een electrische gitaar aan te schaffen (ik ben oorspronkelijk toetsenist)
ben ik tot de conclusie gekomen dat ik beter een accoustische koop...

nu wil ik niet de eerste de beste (lees goedkoopste) gitaar kopen.
Maar het zal wel niet anders kunnen want mn budget is nogal beperkt (300€ max)

Voorwaarden aan de gitaar zijn,

Steelstring
Cutaway model
en een piezoelement aan boord...
natuurlijk moetie ook ongelooflijk mooi zijn :wink:

enige voorstellen?

snoopafella
21 september 2003, 10:07
waarom perse een cutaway? Lijkt me niet noodzakelijk tenzij je een ervaren gitarist bent, zelfs dan is het nog maar de vraag of het nodig is. Ga je deze gitaar ook direct daadwerkelijk aansluiten op een versterker? Anders kan je altijd nog achteraf een element laten inbouwen. Ik zou iets meer uitgeven en en degelijke gitaar kopen met massief bovenblad waarmee je jaren vooruit kan. Een yamaha met solid top bijvoorbeeld. Zelf heb ik een yamaha FG 432s en kan deze van harte aanbevelen (kost alleen wel iets meer dan 300 euro denk ik).

iam
21 september 2003, 14:00
cutaway puur voor het estethische hoor...

ja, zou wel leuk zijn om direct versterkt te spelen... (over de twin voor mn rhodes)
echt nodig is het niet...

iam
21 september 2003, 14:09
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/akoestgitaren/6192.htm?oudei=15

dit lijkt me bv wel wat...
maar ik durf niet te bieden (ik weet de prijzen van accoustische niet :-?)

http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/akoestgitaren/6192.jpg

bert k
21 september 2003, 16:10
Dat ziet er uit als een Yamaha APX. Doe jezelf een plezier en koop hem niet. (Ik kan het weten, ik heb er ook een) De APX is eigenlijk ontworpen om op het podium versterkt te spelen. Hij heeft een kleine, ondiepe body en klinkt akoestisch niet lekker. Dun, geen laag, weinig hoog. Op een versterker aangesloten of over een PA klinkt hij best goed, en zo heb ik hem jaren gebruikt; in een band, met hoge volumes.

iam
21 september 2003, 16:13
Dat ziet er uit als een Yamaha APX. Doe jezelf een plezier en koop hem niet. (Ik kan het weten, ik heb er ook een) De APX is eigenlijk ontworpen om op het podium versterkt te spelen. Hij heeft een kleine, ondiepe body en klinkt akoestisch niet lekker. Dun, geen laag, weinig hoog. Op een versterker aangesloten of over een PA klinkt hij best goed, en zo heb ik hem jaren gebruikt; in een band, met hoge volumes.

ik zou de gitaar thuis zelfs versterkt gebruiken dus zou eigenlijk geen kwaad kunnen?

maar paar een vraagjes nog:
waar moet ik dan op letten als ik een semi-acoustische koop?
eerst en vooral dus op de acoustische klank?
welke houtsoorten zijn het best?
en wat doet het met de klank?
hoe weet je als een bovenblad solid is?
hoe zit het met rounded back's?

nog andere punten waar ik op moet letten?
(moest iemand kunnen antwoorden op al deze vragen zou ik al een eindje verder zijn :))

bert k
21 september 2003, 16:34
ik zou de gitaar thuis zelfs versterkt gebruiken dus zou eigenlijk geen kwaad kunnen?

maar paar een vraagjes nog:
waar moet ik dan op letten als ik een semi-acoustische koop?
eerst en vooral dus op de acoustische klank?

Ja, hij moet natuurlijk fijn klinken. De onversterkte klank vertelt al veel over de kwaliteit an de gitaar.

welke houtsoorten zijn het best?

Tja, er zijn veel soorten. Belangrijk is dat het bovenblad massief is n geen triplex. Zij- en achterkant massief is nog mooier. Maar of dat lukt met een laag budget is de vraag. Houtsoorten: spruce(sparrenhout) of ceder voor de bovenkant, zijkanten zie je van alles. Pallisander is prachtig maar duur. Mahonie is mooi maar ook wel duur.

en wat doet het met de klank?
hoe weet je als een bovenblad solid is?
hoe zit het met rounded back's?

Jij bedoelt die Ovations? Dan kan je zittend spelen dus wel vergeten. :) Ik geloof er niet in. Ik heb nog nooit gemerkt dat het de klank verbetert.


nog andere punten waar ik op moet letten?

Waarom wil je thuis versterkt spelen? Het klinkt versterkt ALTIJD minder mooi dan onversterkt.

(moest iemand kunnen antwoorden op al deze vragen zou ik al een eindje verder zijn :))

iam
21 september 2003, 16:37
ok... onversterkt ga ik dus ook spelen... maar leek me gewoon tof om er een beetje reverb (en eventueel een héél klein beetje vibrato) onder te zetten...

ok een twin reverb is geen accoustische gitaarversterker maar moet toch lukken omdatie goed clean geluid geeft?
of ben ik hopeloos een verkeerde gedachtengang ant opgaan?

nog een vraagje:
de nek van een western/steelstring is toch aardig wat dunner dan een spaanse hé?
of moet ik echt een telecoustic kopen om een dunne nek te hebben? :???: :x

snoopafella
21 september 2003, 17:02
Ik vind zelf een non-cutaway mooier dan met cutaway, maar das een kwestie van smaak. Kijk ook eens naar de modellen van Cort (Cort earth series) en de Seagull s serie. En Crafter niet te vergeten. Dit zijn de betere instapmerken waarbinnen je voor jouw budget wel iets zou moeten kunnen vinden. Bert K heeft volkomen gelijk mbt de solid top. Koop een goede gitaar met een massief bovenblad en je hebt er jaren plezier van. Ik speel ook thuis en altijd onversterkt. Gewoon op de bank, staand etc. Voor mij is het niet belangrijk dat de gitaar geen piezo heeft aangezien ik geen zin heb in dat geouwehoer met snoeren en versterkers en pedalen. Gewoon op de bank zitten en spelen terwijl mijn vriendin goede tijden kijkt of zo :-) Die versterking is even leuk maar dat heb je denk ik snel gezien. Mijn advies koop een goede gitaar met solid top en laat je keuze niet beperken door wel of geen piezo, c.q. cutaway. Die piezo kan later alsnog worden ingebouwd.

bert k
21 september 2003, 17:33
@IAM: De nek van een western is meestal wat smaller dan een Spaanse. Zeg dat een Spaanse 48 mm breed is, dan is een Western meertal 42 to 46 mm, aan de topkam gemeten. Daarnaast is de nek van een western licht rond, en van een Spaanse vlak. Dat licht ronde speelt wat comfortabeler.
Tenslotte is de nek van een western voorzien van een stalen spanstaaf, daardoor kan de nek wat minder dik worden.
Bouwers hebben verschillende nekprofielen: (ik praat nu over de achterkant) halfrond, D-vormig of V-vormig. Kwestie van proberen wat je fijn vindt.

De merken die Snoopafella noemt zijn het wel; allemaal behoorlijk voor weinig.

O ja, versterken over een twin is helemaal geen slecht idee; klinkt goed hoor.

angorawol
21 september 2003, 18:07
Een antwoord op je vraag hoe je kan zien of je een solid hebt, je kijkt doorheen het klankgat van een gitaar, daar kan je gewoonlijk wel zien of het triplex is of solide hout.

iam
21 september 2003, 18:53
@IAM: De nek van een western is meestal wat smaller dan een Spaanse. Zeg dat een Spaanse 48 mm breed is, dan is een Western meertal 42 to 46 mm, aan de topkam gemeten. Daarnaast is de nek van een western licht rond, en van een Spaanse vlak. Dat licht ronde speelt wat comfortabeler.
Tenslotte is de nek van een western voorzien van een stalen spanstaaf, daardoor kan de nek wat minder dik worden.
Bouwers hebben verschillende nekprofielen: (ik praat nu over de achterkant) halfrond, D-vormig of V-vormig. Kwestie van proberen wat je fijn vindt.

De merken die Snoopafella noemt zijn het wel; allemaal behoorlijk voor weinig.

O ja, versterken over een twin is helemaal geen slecht idee; klinkt goed hoor.

'bout de neck: tis wel nodig dat ie smaller is want nu barré's nemen op mn spaanse gitaar is een hel (de gitaar is ook wel van slechte kwaliteit en de actie is zeker een cm hoog :-?)

iam
21 september 2003, 18:58
Ik vind zelf een non-cutaway mooier dan met cutaway, maar das een kwestie van smaak. Kijk ook eens naar de modellen van Cort (Cort earth series) en de Seagull s serie. En Crafter niet te vergeten. Dit zijn de betere instapmerken waarbinnen je voor jouw budget wel iets zou moeten kunnen vinden. Bert K heeft volkomen gelijk mbt de solid top. Koop een goede gitaar met een massief bovenblad en je hebt er jaren plezier van. Ik speel ook thuis en altijd onversterkt. Gewoon op de bank, staand etc. Voor mij is het niet belangrijk dat de gitaar geen piezo heeft aangezien ik geen zin heb in dat geouwehoer met snoeren en versterkers en pedalen. Gewoon op de bank zitten en spelen terwijl mijn vriendin goede tijden kijkt of zo :-) Die versterking is even leuk maar dat heb je denk ik snel gezien. Mijn advies koop een goede gitaar met solid top en laat je keuze niet beperken door wel of geen piezo, c.q. cutaway. Die piezo kan later alsnog worden ingebouwd.

mss wel een goed idee om een accoustische te kopen zonder piezo...
ik weet enkele nashville gitaren (gitaren met kleine estethische foutjes van ibanez of andere merken) staan voor weinig geld...
ik morgen deze maar eens gaan testen... en natuurlijk ook alle andere vastpakken en bespelen
crafter vindek héél mooi :) (vooral die met cutaway) maar wat boven mn prijsklasse
cort vind ik wat minder mn intern estethisch gitaarbeeld strelen
seagull vind'k ook niet dat
en ja het oog wil ook wat :wink:

snoopafella
21 september 2003, 19:43
Ibanez maakt overigens de aw 40 NT, met tree of life inlay in de hals, massief bovenblad. 250 euro by feedback, is er ook met cutaway (aw 40 CE), zie ik op Ibanez.com. Echt een mooi ding qua uiterlijk, ik weet niet hoe die speelt en klinkt maar is goed getest in gitaarplus kan ik me herinneren. De CE zit trouwens standaard een Fishman pick-up in. Is dit misschien iets?

iam
21 september 2003, 20:07
Ibanez maakt overigens de aw 40 NT, met tree of life inlay in de hals, massief bovenblad. 250 euro by feedback, is er ook met cutaway (aw 40 CE), zie ik op Ibanez.com. Echt een mooi ding qua uiterlijk, ik weet niet hoe die speelt en klinkt maar is goed getest in gitaarplus kan ik me herinneren. De CE zit trouwens standaard een Fishman pick-up in. Is dit misschien iets?

mss wel...

maar ik vind de crafters toch nog altijd het mooist :)

http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/151972.jpg

http://ebay2.ipixmedia.com/abc/M28/_EBAY_2914cf0cd769fbcc71f5b42d491f39a2/i-6.JPG


morgen wordt er getest in de guitarshop :)

iam
22 september 2003, 17:56
ok dat vandaag testen wordt uitgesteld naar woensdag...
(meeste winkels waren toe vandaag)

weet iemand meer te vertellen over de crafters?
ervaringen?
vooral met de bovenstaande (gae-8 )

roppie
22 september 2003, 20:00
heb goede dingen over crafter gehoord, maar op een of andere manier maakt al dat moois (abalone) wat wantrouwig... misschien kun je voor hetzelfde geld een kwalitatief betere gitaar vinden die alleen door wat minder tierelantijntjes goedkoper is. 't Is maar een idee :)

hadv
22 september 2003, 23:08
iam

crafters zijn erg mooi, cort ook (in veenendaal op een mooie 12snarige gespeeld, 200 euro, niet gekocht vanwege lelijke beschadiging)
overigens is de huidige generatie acoustische gitaren als regel erg goed, maar aan de onderkant van de markt is het wel behelpen met het hout, en dus op den duur het geluid

en wat een eerdere meedenker schreef: die apx zou ik ook niet nemen, ik heb 10 jaar een apx6 gehad (1000 guldens (450 euro)) indertijd, maar nu voor een Martin geruild (ja, buiten jouw budget)

een niet te oude 2ehands van een beetje merk kan uitkomst bieden