PDA

View Full Version : Kleine goed klinkende amps



MarshallSG
20 september 2003, 21:30
Hoi,

Ik heb een idee en weet niet of dit gaat werken in de praktijk.
Iedereen is het er wel over eens dat buizen amps in de praktijk op een goed volume moet worden gezet om goed te gaan klinken.
In de praktijk houd dit dit meestal in dat in de meeste situaties (oefenen kleine medium/optredens ) Het geluid het net niet helemaal is. Je wil je amp master op 6 zetten om goed te klinken maar dat is te hard voor de lokatie. Zelf vind ik het heerlijk om in stereo te spelen dat klinkt zo ongeloofelijk vet en vol dat is ongeloofelijk. Ik heb thuis nu drie kleine oefen versterkers(allemaal ca 15 watt transistors). Een Marshall Bass 12, een Tiger TG8d en een Londen City MVG 150. Ik plug mijn SG61 RI in een V-twin, Marshall guvnor via stereo chorus , 1 naar de Marshall, 1 naar de Tiger, de Tiger is door gelust via de line out naar de LC MVG en dat al klinkt redelijk vet. Voor thuis eigenlijk al veels te hard.

Mij idee was om voor kleine/medium optredens dus een stuk of vier kleine goed klinkende amps te gebruiken. Ik heb zo'n idee dat dit mij een veel beter/vetter geluid op gaat leveren dan een 50 watt combo/top+4x12. Ik heb al heel veel gelezen over kleine buizen/hybird amps. Probleem is dat voor kleine buizen amps je toch al een behoorlijk bedrag moet neer tellen(Fender Blues JR/ Hot rod)

De Laney LCR klinkt wat mij betreft dus al goed in de oren.

Ik lees dat de Vox Cambride/pathfinder wel wat is maar juist op hoge volumes dus juist minder klinkt(gaat rammelen).

Ik ben dus op zoek naar kleine betaalbare (zeg max 200E tweedehands of nieuw maakt me niet uit) degelijk gebouwde goedklinkende versterkers minimaal 10" speakers.

Iemand ideeen over dit concept? Suggesties voor goede amps?

Negative K3 fan
20 september 2003, 21:38
Zvex nanohead, 0,5 watt rms, 2 watt piekvermogen ofzo. kun je aanslutien op een 4x12 of 2x12.

MarshallSG
20 september 2003, 21:42
Die ken ik ja klinkt redelijk goed maar is niet echt veelzijdig en is dus al weer behoorlijk prijzig en je hebt nog geen cab.

Javaca
20 september 2003, 21:48
Ik oefen thuis met een Epi Studio-10 bij optredens sluit ik die via de koptelefoonuitgang aan op de ingang van mijn Emthree 60W. gaat perfect.

:razz: PRIMITIEF = EFFECTIEF :razz:

ieme
20 september 2003, 22:30
Mesa subway rocket
Mesa subway blues
Brunetti maranello
Koch twintone
Fender bronco
vox ac15
vox brian may deacy
VTH SUPER 30 LIMITED EDITION

Anders Destium
20 september 2003, 23:49
De amps die Ieme noemt zijn volgens mij allemaal flink boven je budget. Versterkers waar ik goede verhalen over heb gehoord zijn de Roland Cube 15 en 30. Dit zijn goede versterkers voor het geld en relatief veelzijdig. Als je de zoekfunctie gebruikt op deze versterkers kom je een heel eind.

ik heb voor thuis een Koch Twintone, een uitstekende thuisamp die ook geschikt is voor medium optredens. 50W met ingebouwde powersoak is erg prettig. Ik speel dus op 25W zonder de buren te storen, hij is nieuw alleen wel E1250. Ik zet hem thuis nooit harder dan op een kwart (da's dus ook al op de helft van het piekvermogen), en da's hard zat!

Ik denk dat een Twintone beter klinkt dan de versterkers die je noemt gekoppeld. Als ze niet allemaal van hetzelfde type zijn (qua versterking) heb je grote kans op resonantie en andere storingen/zwevingen. Bovendien is het slepen met een paar amps natuurlijk een redelijk werk, hoe klein ze per stuk ook zijn...

MarshallSG
21 september 2003, 00:54
Ja die amps die ieme noemt zijn dus al redelijk duur ja. Dus vallen eigenlijk alweer buiten de boot. De cube ken ik en heeft ook mijn intresse. Maar is geen buizen natuurlijk. Hoewel je met modeling aardig in de buurt komt. Met m'n v-twin er voor geeft dat toch ook weer wat wat extra buizen aan je geluid. De voordelen van mijn concept zijn groot. Erg flexibele setup. Kleine optredens zou ik met 2 amps kunnen doen. Ik til liever 2 x twee kleine amps dan een top + 4x12. Veel variatie aan klank mogelijk als ik verschillende amps gebruik.
Ik heb er thuis ook wat aan.

Probleem is dus dat ik niet veel amps ken die in aanmerking komen.
of anders dus veel te duur zijn.

Het probleem van resonantie begrijp ik niet. Ik ben technisch niet zo onderlegt. Hoe, wanneer en waarom zou dat optreden?

riesj
21 september 2003, 01:26
Hoi,

Ik heb een LC15R en om een lekkere eindbuisoversturing te creëren op een acceptabel volume, gebruik ik toch echt een attenuator ( Weber MiniMass). Aan de andere kant, ik heb natuurlijk ook niet een hele grote kamer.

Je idee van meerdere low-wattage amps gebruiken is wel cool. Alleen vraag ik me af, of je voldoende headroom heb, als je meerdere sounds wil gebruiken. ( de meeste low-wattage amps zijn éénkanaals)
Je zou de amp natuurlijk ook kunnen mic-en.
(Zelf ben ik best wel benieuwd, hoe mijn amp door een 4x12 klinkt. Heb ik goede verhalen over gehoord. :D )

Anyway, ik denk dat het het simpelste is om te kijken, als je een buizenversterker zoekt, in wat voor situaties je het vaakst optreedt en daar een bijpassende amp bij zoekt (voor je clean), die natuurlijk wel je sounds bezit. En er vervolgens een attenuator bijkoopt, om je overstuurde geluiden op niveau te brengen. Met de huidige dollarkoers is een Weber Mass best betaalbaar.
(Ik begrijp zowieso niet, waarom er niet standaard in elke buizenamp een goede attenuator is ingebouwd :???: )

Groetjes,

JV
21 september 2003, 01:34
ging het hem nou niet perse om de stereo?

dan lijkt mij een een stereo poweramp een betere oplossing.

MarshallSG
21 september 2003, 02:08
Ja stereo spelen vind ik wel erg lekker wil ik wel graag kunnen.
Ik zou in deze setup dus bv 2 volledig buizen (<15W)
en 2 hybird/valvestate kunnen zetten
en dan bv 2 met 10" speaker en 2 met 12" speaker
M'n v-twin kan een valvestate aardig oppompen.
Ik wil 4 geluiden kunnen creeren super sprankeled clean,
clean met een randje, een lekkere vette crunch en een boost voor solos. ik ben niet geinteresserd in high-gain/metal geluid.

riesj
21 september 2003, 10:35
Ik wil 4 geluiden kunnen creeren super sprankeled clean,
clean met een randje, een lekkere vette crunch en een boost voor solos.
Hier schiet mij meteen Rivera te binnen.

Groetjes,

MarshallSG
21 september 2003, 15:22
@riesj Heb jij toevallig wat sound clips van je Laney zowel clean als scheur? ik wil hem wel eens horen. Ik vind het jammer dat die laney maar een channel is. Maar misschien is tie te modden naar een 2 channel.

riesj
21 september 2003, 20:41
Heb jij toevallig wat sound clips van je Laney zowel clean als scheur?

Hmm, dat wordt lastig aangezien ik geen mic heb. :(
Ik weet wel, dat Steve Vai een demo van een ibbie (dacht een 7-snaar) heeft gemaakt over een LC15 of LC15R. Die is zeker op het internet terug te vinden. Maar dan alleen scheur geloof ik.

Misschien heeft Qwerty een paar soundclips, hij heeft een LC15.


Maar misschien is tie te modden naar een 2 channel.
Ik denk niet dat het makkelijk is, om van deze amp een 2 channel te maken, aangezien alles op een printplaat zit. Denk dat het meer kost, dan er gewoon een pedaaltje voor te zetten.
Zelf gebruik ik de amp met een SD-1 en een (homemade) EasyFace (fuzz) voor de boost en scheur.

Groetjes,

riesj
21 september 2003, 20:59
Er staat trouwens een DSl401 voor 500,-- op gitaarmarkt, misschien is dat wat. 40Watt, 3 kanalen.
Doe er nog een attenuator bij en je bent redelijk klaar :D

Of hou je niet van Marshall :razz:

Groetjes,

MarshallSG
21 september 2003, 21:46
Ik wil graag stereo spelen. Als ik een Marshall combo zou kopen word het een JCM 800 50watt 2x12. Ik heb de TSL601 wel eens geprobeert wel aardig maar haalt het voor mij niet bij de JCM 800. Dan mis ik wel sprankelend clean maar ja die heeft de laagste prioriteit.

Kwam ook nog de Peavey classic 20 tegen. Is dat wat? Ik ken de bandit maar dat vind ik niks.

qwerty
22 september 2003, 11:11
Hoi, daar is ie dan. Helaas heb ook ik geen soundclips.
In ieder geval kan ik je wel een en ander vertellen over lc15.
Ik heb dus de uitvoering zonder reverb, en zoals inmiddels iedereen hier wel zal weten is die van mij omgebouwd tot top (je weet niet wat je hoort als je dit monstertje op een 4x12 aansluit...)
Geluid is erg mooi, en het feit dat ie maar 1 kanaal heeft doet er voor mij niet zo toe. Ik gebruik meestal een TS met tone en volume helemaal open (soort verkapte treblebooster op die manier... Zo kan je met je volumepot op je gitaar van redelijk clean naar dikke britse scheur en alles daar tussenin.
En goede tip om zo'n lc15 slaapkamergeschikt te maken is het gebruik van eel zgn. L-pad. Wordt normaal gebruikt om het volume van een tweeter te regelen, kost je een tientje bij de electronicaboer, en laat je amp desgewenst op spraakvolume vol in de eindbuizenoversturing gaan.

Enige waarschuwing: op harmonycentral lees je erg vaak dat als je LC15 met booster gebruikty en je master vol open zet, de amp nog wel eens oververhit wil raken. OP te lossen door ventilator te monteren, amp ondersteboven te zetten, of er nert zoals ik een top van te maken (neemt nog makkelijk mee ook...)

Veel succes met je zoektocht, en ik kan je zeker een lc aanraden.

gr jazz

MarshallSG
22 september 2003, 11:33
He bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik er zowiezo wel eentje voor thuis zou willen hebben. Hoe werkt zo'n L-pad moet ik dat tussen m'n amp en de speaker inzetten? Dat klinkt wel interesant en goedkoop. Om nou zo'n attenuator ook nog aan te schaffen die zijn bijna net zo duur als de amp zelf. Ik lees op HC dat velen de speaker ook nog eens vervangen. En ook nog de buizen. Het moet wel leuk blijven kwa prijs. Hoeveel ben ik kwijt voor een goeie speaker?

Ik zie dat je ook uit Amsterdam komt waar heb je de jouwe gekocht?

riesj
22 september 2003, 13:05
Tegenwoordig wordt de LC15R met een Celestion V10-40 geleverd. Klinkt al aardig 8-)

Voor thuis denkt ik, dat je zowieso geen miskoop doet met een LC15(R). Ook zou je tweedehands naar een Champ kunnen kijken.

Zo'n L-pad doe je inderdaad tussen de amp en de speaker. Check wel even dat die de juiste weerstand heeft en geschikt is voor het wattage. Er zijn volgens mij meerdere soorten.

Als je tweedehands koopt, zou ik er vanuit gaan dat je nieuwe buizen nodig hebt.
Koop je zo'n ding nieuw: De Sovtek EL 84 klinken goed. En in de mijne zat qua preamp buizen in V1 een Ruby 7025/E83CC Highgrade en in V2 en V3 een merkloze buis. Die Ruby bestrijkt een behoorlijke range, al zou ik er misschien als V1 aan vervanging toe is een buis inzetten met iets minder gain.

Groetjes,

qwerty
22 september 2003, 13:13
Die van mij heb ik particulier gekocht (150 ballen).
Speaker hoeft niet per se vervangen te worden. Ik heb zoals je misschien weet het chassis uit het combo gehaald, en in een eigen top-behuizing gezet. Hierdoor af van het koelingsprobleem, en met een grotere luchtdicht bevestigde speakerplaat klinkt het allemaal al een stuk beter.

Nu stukje over de lpad. Ziet er van de buitenkant uit als een potmeter, maar zijn eigelijk twee potmeters in 1, en wordt tussen versterker en speaker geplaatst..
In het geval van een 8 ohm speaker: als je 4 ohm serieel in je hete draad plaatst, en vervolgens 8 ohm parallel aan je speaker blijft de uitgangsimpedantie ongeveer 8 ohm, alleen heb je in dit geval al een stuk minder vermogen. Bij een lpad regel je die twee weerstanden tegelijk, het gevolg is dat er steeds meer vermogen door je weerstanden loopt en steeds minder door je speaker, terwijl de versterker toch steeds een impedantie van ongeveer 8 ohm voelt.
Tast je geluid iets meer aan dan een powersoak, maar kost slechts een fractie daarvan, dus zeer geschikt voor de slaazpkamervirtuoos.

riesj
22 september 2003, 13:27
Oh ja, over het hitteprobleem.
Zelf ben ik er nog niet uit, hoe ik dit aanpak. De twee alternatieven, waar ik aan denk zijn:

*Ombouw tot top, zoals Qwerty heeft gedaan. Lijkt me zowieso het gaafste. Ook as ik ooit een cab met 2 speakers koop/maak, ziet dit er cool uit.

* Afstand tussen de buizenvoetjes en de buizen vergroten (opdat de eindbuizen buiten het chassis zitten). Ik heb hiernaar geïnformeerd bij Webervst en zij kunnen het leveren. Maar ik vind het toch aan de prijzige kant (moet ook uit Amerika komen).

Dus, zoals je merkt neig ik naar de geniale oplossing van Qwerty. :D
Klussen is zowieso mooi :cool:

Groetjes,

MarshallSG
22 september 2003, 13:27
Ik laat het allemaal nog maar eens een tijdje bezinken. Ik ben geen electro technicus. Als ik dit nou lees schrikt het me toch wel weer een beetje af voor 400/500 E koop ik ook een JCM 800 combo en dat trekt me ook wel.
Ik heb gewoon eigelijk ook een beetje een kleine amp fetishme. Ik heb een Marshall MS-1, Een Vox AC-1, die drie kleine transistor amps reeds genoemd. En ik heb jaren een Roland JC-55 gehad en veel mee opgetreden in een punk band en nooit echt volume tekort gehad.

MarshallSG
22 september 2003, 19:14
Ik zit ook te denken om over 2 LC-30's te gaan spelen. Geeft me voordelen van stereo spelen, channel switching 12" speakers.
mooi clean + marshall achtige scheur als ik het zo lees.

Weet iemand de verschillen tussen de LC en de VC series?