PDA

View Full Version : DIT hoor je echt wel! (extra mojo & vibe!)



PeeVee
20 september 2003, 00:57
Heb vandaag mijn Vibrolux Reverb eens goed onder handen genomen... Hier zie je de amp voor de behandeling:

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/vr06%20sf.jpg

Tateretateretaaaa... et voila, het resultaat na behandeling:

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/vr04.jpg

Er was in een andere thread enige discussie over wat er nu echt "mojo" en/of "vibe" oplevert en wat niet, nou... zo'n nieuwe faceplate dat hoor je echt wel hoor :-D

Geintje... dit Vibroluxje is mijn knuffelamp, wolfje in schaapskleren. Heb 'm nog steeds niet goed voor gitaar met P90's, maar het gaat goedkomen geloof ik. Aangezien ik toch met Sas' en Steven's luidruchtige vrienden ook een vrolijk nootje mee wilde blazen, heb ik deze VR wat opgepept, is nu dus "Vibrolux on steroids", best potig ampje geworden: AB763 achtig (bf) circuit, filtercaps vervangen door Ruby Audio 20 uF 550VDC (i.p.v. 16 uF), kathode bypass capjes & bias elco vervangen door Philips, setje Svets 6L6GC's op 40 mA @ 440 VDC, Mazda GZ34, mix van NOS preamp buisjes, beide kanalen aan reverb + vibrato, géén NFB, eerste kanaal iets meer middip (4K7 i.p.v. 6K8 mid weerstand) en 100 pF silver mica bright capje (i.p.v. 120 pF ceramisch), wat andere (type) coupling caps, eindtrap schakelbaar fixed / cathode biassed, line-out (niet echt geweldig), dikke output trafo van '69 Fender Bassman, speakers 1 x Weber C10Q + 1 x Weber Chicago. Nu als finishing touch een mooie bf faceplate... KOEL! Heb er trouwens ook nog een 2 x 10" onderzet cabje bij (hmmm... dan wel mismatch) met zelfde config speakers. Ampje is nog steeds niet "af" moet nog beetje tunen op de huidige speaker configuratie maar is zeker met de nieuwe feespleet een blijvertje!

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/vr02%20close.jpg

sash
20 september 2003, 01:12
WOW!

Mooi ding hahahaha :D Nou nog een Sweetsound MojoVibe erbij voor de finishing touch ;)

Zou een blackface faceplate ook op mijn Pro passen? Vind het er veel cooler uitzien hehe.
Zit wel met de MV dan, maar die zou evt naar de achterkant verplaatst kunnen worden?

Mijn Prootje gaat eind deze maand naar Al voor wat leuke werkzaamhedentjens. :)

SteavisSmokin
20 september 2003, 04:32
Ej die pleun, hoorde dat je de faceplate van AL hebt gekocht van de vibrolux die ik bij hem heb ingeruild. Ziet er inderdaad toch mooier uit he zo'n BF faceplate? Nu nog BF grill cloth en BF Fender logo!!

Over luidruchtig gesproken: ben net thuis van optreden met the doubleshots -> had mijn super mee klinkt toch *ERG* geil dat dingetje -> 2 Weber C10N en 2 Jensen C10Q bovenin toch wel een sound waar ik wat mee kan! :D
Ik lees vaker dat je de NFB loskoppelt, waarom doe je dat? Heb in mijn '95 vibro (nog steeds te koop...wat is er gebeurd met die 2e hands markt man?!) een NFB pot zitten en hou er toch wel van d'r flink wat NFB in te draaien.

Mr.Jay
20 september 2003, 09:36
Tateretateretaaaa... et voila, het resultaat na behandeling

Wat een BALLEN logo zeg !!!!

JaY

Mr.Jay
20 september 2003, 09:54
>Mijn Prootje gaat eind deze maand naar Al voor wat leuke werkzaamhedentjens. :)[/quote]


Stond toch in de verkoop ???

JaY

PeeVee
20 september 2003, 12:05
Wat een BALLEN logo zeg !!!!
Ja da's waar, daar moet nog een andere op... Doek is (was) trouwens al wel blekfees

PeeVee
20 september 2003, 12:16
Ej die pleun, hoorde dat je de faceplate van AL hebt gekocht van de vibrolux die ik bij hem heb ingeruild
Klopt ja... onbegrijpelijk dat jij die VR inruilt tegen een Twin... daar ga je vast nog spijt van krijgen. Gisteren trouwens bij Al die VR uitgeprobeerd met C10N en P10R (?) maar klonkt nog niet zoals het moest, beetje vlak en ook wat weinig power, misschien de eindpitten, weet niet. Hebben nog andere speakers (van Al's SR) geprobeerd maar dat was het niet. Al's SR klonkt duidelijk breder, zowel aan onder- als aan de bovenkant.


Ziet er inderdaad toch mooier uit he zo'n BF faceplate?
Ja, echt tof!


Nu nog BF grill cloth en BF Fender logo!!
Logo yes, grilklot is (was) volgens mij al bf style


Over luidruchtig gesproken: ben net thuis van optreden met the doubleshots
Ja, die hebben diezelfde "als het maar hard gaat" van Mike overgenomen. Kijk een SR op 10 daar is niets mis mee, maar twee?!.. en/of nog een Marshall ernaast?!


-> had mijn super mee klinkt toch *ERG* geil dat dingetje -> 2 Weber C10N en 2 Jensen C10Q bovenin toch wel een sound waar ik wat mee kan! :D
Dat geloof ik wel ja... een enkele SR dat is nog wel beschaafd, daar speel ik ook mee... is niet zachtjes maar ook niet echt heel hard... Had het idee dat de dubbelsjots nog wat zwaarder geschut gebruiken?


Ik lees vaker dat je de NFB loskoppelt
De NFB mixt wat inverse (uit fase) signaal van je speakers bij je preamp. Het is dus een soort terugkoppeling die zorgt dat je amp wat cleaner / strakker (min of meer kunstmatig lineair) blijft. Het dooft echter ook aardig wat harmonischen uit. Zonder NFB heb je logischerwijs nog wat meer volume, klinkt dynamischer, amp breekt natuurlijker en geleidelijker op (met NFB heel abrubt), sprankelt en ademt meer. Heb op mijn sf SR een schakelbaar 820 Ohm, 2K2 of geen NFB, staat vrijwel altijd uit.


Heb in mijn '95 vibro (nog steeds te koop...wat is er gebeurd met die 2e hands markt man?!)
Misschien moet je wat aan de prijs doen?! Heb je die ES-135 ook nog?


hou er toch wel van d'r flink wat NFB in te draaien
Wat vind je er mooi aan dan? Ik ken eigenlijk niemand die het echt mooi vind, maar is meer een noodzakelijk kwaad om de onderkant strak te houden.

EdJ
20 september 2003, 14:37
Zie er prachtig uit!Eigelijk zou zo`n versterker standaard op elk podium moeten staan.En ja;dat verschil kun je natuurlijk wel horen!

SteavisSmokin
20 september 2003, 14:47
Ik heb gewoon meer aan een Twin. Heb verder alleen amps van 40 watt met 10" speakers, om er dan *nog* een VR bij te hebben wordt beetje veel he? Vandaar een Twin -> wat meer vermogen voor de grotere (buiten)podia en eens 12" speakrs.

[quote]Kijk een SR op 10 daar is niets mis mee, maar twee?!.. en/of nog een Marshall ernaast?!

Ruben en ik hadden allebei 1 SR.


Heb je die ES-135 ook nog?
Vriend van me heeft hem te leen die hem waarschijnlijk gaat kopen.


Wat vind je er mooi aan dan? Ik ken eigenlijk niemand die het echt mooi vind, maar is meer een noodzakelijk kwaad om de onderkant strak te houden.

Meer clean headroom, wat meer druk -> komt beter door de mix heen voor mijn gevoel.

Mr.Jay
20 september 2003, 23:10
Wat een BALLEN logo zeg !!!!
Ja da's waar, daar moet nog een andere op... Doek is (was) trouwens al wel blekfees

maar nog dat klitteband paneeltje ?

JaY

Dude
21 september 2003, 12:20
>Mijn Prootje gaat eind deze maand naar Al voor wat leuke werkzaamhedentjens. :)


Stond toch in de verkoop ???

JaY[/quote]

sasje veranderd weer he...... :-?

Mimasu
22 september 2003, 00:22
sjonge sjonge sjonge,

Ik had al eens gehoord van lieden die en BF faceplate op een SF amp schroeven. Had nog een beetje hoop dat dat niet echt bestond. :evil:

Is er nou niemand out there die nondeju zijn SF amp gewoon SF laat!!

Feespleetje hier, feespleete daar, racapje hier, recapje daar, een dikkere UT (ja daar dromen we allemaal van), een nieuw logo en nieuw doek.

N.B. ik heb gehoord dat als je alle blauw of groen gekleurde draadje in je speakerdoek doorknipt en de rest van de draadje onbeschadigd laat (dat is bij een twin ongeveer 12 uur werk en zou bij de VR van PeeVee waarschijnlijk ongeveer 8 uur duren) je het SF geluid er helemaal uit kunt filteren.



LANG LEVE SILVERFACE!!!!!


Garoeten

Mimasu

SteavisSmokin
22 september 2003, 00:42
wat heeft een fokking recap hier nou mee te maken?!

sash
22 september 2003, 00:51
Waar slaat die hele fucking post op? EN WHATTHEFUCK is een UT?

Zal wel een Belgisch iets zijn :???:

Dude
22 september 2003, 11:27
N.B. ik heb gehoord dat als je alle blauw of groen gekleurde draadje in je speakerdoek doorknipt en de rest van de draadje onbeschadigd laat (dat is bij een twin ongeveer 12 uur werk en zou bij de VR van PeeVee waarschijnlijk ongeveer 8 uur duren) je het SF geluid er helemaal uit kunt filteren.
Mimasu


volgens mij probeer je ons te foppen mimasu..... jij ouwe stiekemert !




:roll:

Mimasu
22 september 2003, 22:18
Sash:

UT is Belgisch voor Output trafo


Dude:

Foppen is een BF faceplate op een SF amp plakken!


Even serieus:

Op vele forums, en dit forum doet dat weinig anders, wordt bij vintage amps met name gedacht aan BF amps. De goede tijd van Fender schijnt dan te eindigen ergens tussen 1967 en 1968.
Naar mijn mening eindigt de goede tijd echter pas bij de "Rivera amps". Op dat moment wordt het echte fender geluid verlaten, en dan bedoel ik uiteraard het cleane fender geluid.

Ook een goede originele SF amp verslaat met gemak een nieuwe twin amp, een the twin, en met nog meer gemak een 65 RI TR.

Er is dus helemaal niks mis met een SF amp! :evil:

En wie is er niet op een SF amp begonnen. En wie is er niet blij als er op een festival gelukkig weer een SF TR klaarstaat zodat hij niet hoeft te klooien met een Marshall of Boogie (deze opmerking zou door mijn country achtergrond kunnen komen).

En er zijn natuurlijk goede en slechts SF amps. Maar een ding is zeker, een slechte of middelmatige BF amp is nooit het dubbele waard van een goede SF amp, en dat moet je er wel soms wel voor betalen.

Vaak is goed of slecht een combinatie van gitaar en amp.

Peevee's ES 135 (geloof ik, was in ieder geval een gigantische Epiphone) klonk fantastisch over mijn 67 BF Pro Reverb. Bijna al mijn telecasters hebben altijd ruzie mat die amp omdat ik een midregelaar mis.

Mijn 68' Princeton Export klonk eveneens prima met de gitaar van Peevee maar mijn telecasters als bagger.

Toen we Peevee's geblackfacede SF SR naast mijn originele 69 SF SR zetten, was er zowel bij zijn ES 135 en mijn tele slechts weinig verschil te horen (Overigens vind ik dat een SR gemaakt is voor humbuckers en niet voor single coils).

Mijn teles klinken echter fenomenaal op mijn '72 TR, en klinken verder lang niet slecht op mijn '78 Pro Reverb.

Oh ja, ik heb ook nog een hele oude Yamaha SG700 (een van de eerste) en die klinkt fantastisch op mijn SR en heeft meestal ruzie met mijn andere amps.

Mijn strats klinken over de meeste amps goed maar missen het ultime dat naar mijn mening de combinatie Tele en TR soms heeft.

De enige SF amp die ik ooit minder vond was een '78 TR met oranje JBLs. Die heb ik dan ook weer snel verkocht. Komt er zo'n hardrocktype met een buizenpreamp en een gibson, plugt dwars door mijn countryhart die gibson in mijn Twin (slik), blijkt zelfs een UL '78 TR prima te klinken: was "de enige amp die bij zijn speelstijl niet modderig in het laag werd".

Conclusie: Er is niets mis met een SF amp.


Garoeten

Mimasu[/quote]

sash
22 september 2003, 23:15
Sash:

UT is Belgisch voor Output trafo

Uitgangs Trafo?

SteavisSmokin
23 september 2003, 02:46
Mimasu, over het algemeen kan je aannemen dat SF amps met minder goede componenten in elkaar is gezet en dat een aantal circuit wijzigingen niet ten gunste van de toon is gebleken in vergelijking met een BF. Deze wijzigingen waren juist nodig om de SF amps stabiel te houden waar dit bij BF amps niet nodig was. Wil verder niet zeggen dat SF amps slechte amps zijn en ze worden hier ook niet afgeschilderd als slechte amps, alleen net wat minder dan BF versies, wat niet wil zeggen dat er geen killer amps van te maken zijn met een even goede of betere toon dan een standaard BF amp.

Ik vond je opmerkign over recapje hier, recapje daar wel getuigen van enig gebrek aan kennis (neem aan dat je het over filtercaps hebt). Recaps zijn nodig om een amp "up & running" te houden...en daar is natuurlijk niets mis mee.

Maareh, play your silverface loud & be proud za'k mah zeggu.

Al
23 september 2003, 03:25
Op vele forums, en dit forum doet dat weinig anders, wordt bij vintage amps met name gedacht aan BF amps. De goede tijd van Fender schijnt dan te eindigen ergens tussen 1967 en 1968.

Maar dat is zeker niet waar. Hier is met name over Twins regelmatig gevallen dat sf Twins hele goede amps kunnen zijn. Zelf heb ik die ervaring ook en niet de eerste keer dat ik dat schrijf --> de beste Twin die ik ken is een sf Twin.


Naar mijn mening eindigt de goede tijd echter pas bij de "Rivera amps". Op dat moment wordt het echte fender geluid verlaten, en dan bedoel ik uiteraard het cleane fender geluid.

Het cleane geluid werd anders. Fender ging echter wel betere componenten gebruiken zoals sprague condensatoren en niet oinbelangrijk de cabs en speakerboards werden weer hout ipv spaanplaat.


En er zijn natuurlijk goede en slechts SF amps. Maar een ding is zeker, een slechte of middelmatige BF amp is nooit het dubbele waard van een goede SF amp, en dat moet je er wel soms wel voor betalen.

Tenzij de amp verrot is (vocht) --> Als de trafo's goed zijn is de amp meestal wel te redden. Tooncaps zijn natuurlijk ook een punt. Ik heb zelden een vintage amp gehad die gelijk goed was. In de regel heeft een bf amp de betere parts en is daarom zo'n 50% meer waard dan een sf.

> Vaak is goed of slecht een combinatie van gitaar en amp.

Een kwaliteits amp verdraagt veel gitaren op een goede manier. Ook merk je bij een goede versterker dat een groot regelbereik met de pots goede geluiden geven. Op mindere amps moet je al gauw zoeken en zit de sweet spot in een veel kleiner gebied.


Conclusie: Er is niets mis met een SF amp.

Dat klopt. Echter als die conclusie gevormd is n.a.v. je verhaal waarin je gitaren aan willekeurig wat amps hangt dan slaat het nergens op. Zo werkt dat niet want je laat in dat geval veel te veel invloedrijke parameters open. Je vermeld geen speakers (!!), buizen, afstelling van buizen, gezonde preampbuizen en ga zo maar door. Daarbij toon je geen materiaalkennis van waaruit je kan aangeven hoe en wat.... Kortom, wat kort door de bocht.

Wat ik er mee wil zeggen is dat je om een amp te kunnen kwalificeren er wat meer nodig is dan inprikken en luisteren. Dat mis ik.

Al

Daarbij heb

Mr.Jay
23 september 2003, 13:42
Tiramisu schrijft :
>Foppen is een BF faceplate op een SF amp plakken!

WIE fop je ???
als je em niet verkoopt onder valse voorwendselen mag toch alles ?!!!
I kvind het mooier als mijn 72 TWIN een Bf-faceplate heeft > want ik viond een gore, gebruikte SF-plate VIES, en Bf blijft gewoon mooi. Let wel > een nw. Sf-plate vind ik prachtig, maar zie je zelden.


Dan even serieus wat anders hierover :
Wat vind je dan van FENDER ZELF ?!!!
Heb je de nieuwste lichtingen VIBROKINGS gezien > in brownface uitvoering zelfs, je zou bijna zweren dat het een ouwe amp is > MAG DAT wel dan dan ??

JaY


Even serieus:

Op vele forums, en dit forum doet dat weinig anders, wordt bij vintage amps met name gedacht aan BF amps.

WAT een BULL zeg je hier.
Kijk es naar de vele onderwerpen hier over Sf-Fenders > allen vintage, zelfs over 80-jaren Marshalls > alleen vintage hiero. :evil:


>Ook een goede originele SF amp verslaat met gemak een nieuwe twin amp, een the twin, en met nog meer gemak een 65 RI TR.

Niet met je eens > heb hele goeie R.I.'s gehoord en HELE slechte Sf's ( ook Bf's.)

>En wie is er niet op een SF amp begonnen.

IKKE !!! :razz:

>En wie is er niet blij als er op een festival gelukkig weer een SF TR klaarstaat

Ikke ben dan NIET blij > kan een HELE slechte afgeragde Sf-Twin zijn, waar KUTsound uitkomt ! :razz:


>Bijna al mijn telecasters hebben altijd ruzie mat die amp omdat ik een midregelaar mis.

JA en MODDEN mag niet hè !! 8-)


>Mijn 68' Princeton Export klonk eveneens prima met de gitaar van Peevee maar mijn telecasters als bagger.

Misschien heb je wel een bagger TELE 8-)


>Conclusie: Er is niets mis met een SF amp.
Hè hè, ben ik wel met je eens ! :-D

JaY

SteavisSmokin
23 september 2003, 19:02
...en toen was mimasu stil... 8-)

PeeVee
23 september 2003, 19:47
De goede tijd van Fender schijnt dan te eindigen ergens tussen 1967 en 1968
Da's inderdaad onzin en dat heb ik overigens ook nooit beweerd, dat maak jij er zelf van, je weet dat ik een aantal sf's heb die ik niet zou willen missen. Desondanks vind ik een bf er gewoon mooier uitzien (en jij volgens mij ook), al was het maar vanwege het sierlijke lettertype gebruikt voor model naam. Ik vind het zelf ook "neppen", maar toch wel mooi... den mensheid wil bedrogen worden... Zie het als boobjob ofzo... is ook nep, maar (vermits subtiel uitgevoerd), best leuk om naar te kijken. De topic was ook juist een beetje cynisch bedoeld. Natuurlijk geeft een ander smoelplankske geen andere sound (dus dat hoor je echt niet), het was juist een beetje het relativeren van hoe een amp er uitziet en wat dat voor invloed heeft op de "beleving" van de sound, een groot deel van de perceptie zit tussen de oren en niet erin :wink:



Naar mijn mening eindigt de goede tijd echter pas bij de "Rivera amps"
Nee, daarvoor al, de UL Fenders, niet zozeer vanwege het UL output trafo (ieder z'n meug) maar parts / hout / constructie was beroerd, echt nog meer "el cheapo" dan het feitenlijk al was, en dat geldt ook voor de blackfaces hoor, als Leo iets goedkopers had kunnen vinden (maar wel voldeed aan zijn normen voor "degelijkheid") dan had ie zeker niet getwijfeld om dat er in te bakken. Dat de UL Fenders minder zijn is echt een feit, maar niet voor iedereen even makkelijk waar te nemen, moet je iets beter naar de materialen kijken. Buisvoeten zijn trouwens ook berucht (zie Al's reactie), heb ik ook al 2 x meegemaakt.


Ook een goede originele SF amp verslaat met gemak een nieuwe twin amp, een the twin, en met nog meer gemak een 65 RI TR.
Zeker, maar ik vind de RI Twin met z'n blackface smoeltje wel mooier, eerlijk is eerlijk...


Maar een ding is zeker, een slechte of middelmatige BF amp is nooit het dubbele waard van een goede SF amp
Als het je gaat voor de klank (en daar zijn amps primair voor, toegegeven), dan klopt het absoluut. Maar ik ga ook wel een beetje voor de looks. Je kunt niet ontkennen dat dat bij jou (denk aan gitaren, modellen, kleuren etc.) niet speelt. Jij kickt op Teles, ik op amps, ieder zo zijn eigen fetish :razz:

Voor sommige gitaristen geldt dat wat minder als het om amps gaat, maar ik vind een mooie amp sjiek om te zien, sommigen spelen net zo lief op een aardappelkissie, mij best, ieder z'n meug. Ik vind trouwens die ouwe witte Marshall ook errug kicken en (schrik niet) de JTM30 en JTM60 ook smaakvol vorm gegeven.


Peevee's ES 135 (geloof ik, was in ieder geval een gigantische Epiphone) klonk fantastisch over mijn 67 BF Pro Reverb
Ik vond mijn (geblackface-te) sf SR toch net iets breder, dikker en warmer klinken. Ik ben ook niet dol op 12" maar da's bekend. De P90's op mijn ES-295 (geen ES-135) zijn ook beetje moeilijk, opgefokt, is goeie combi met 10" speakers.


Bijna al mijn telecasters hebben altijd ruzie mat die amp omdat ik een midregelaar mis
Ik kan daar gerust een midregelaartje voor je inzetten hoor, kan b.v. op plek van intesity of speed (of allebei). Misschien heb je aan de achterkant een gaatje over (aarde schakelaar is niet aangesloten, of extra speaker uitgang i.c.m. pot met dunne shaft). Laat maar weten, u weet de weg naar "de stad" :-D


Mijn 68' Princeton Export klonk eveneens prima met de gitaar van Peevee maar mijn telecasters als bagger.
Princeton heeft veel te weinig gain voor Fenderachtige gitaren, de P90's op mijn Epi zijn erg vet en rauw, dat past prima bij die Princeton en stuurt 'm hard genoeg in met veel onderkant. Ik heb je al een keer aangeboden om daar iets aan te doen. Lijkt me een leuk projectje, heb ik binnen een dagje geregeld. Als je je vibrato op wilt offeren kan ik er net als in een Princeton Reverb een 3e gainstage inmaken, dan heb je feitenlijk een Princeton Reverb met reverb op 0. Verder zijn er twee bekende mods om een PR wat cleaner te houden (Stokes) en het laag wat minder farty (Paul C). Alles kan uiteraard ook weer ongedaan gemaakt worden. Jammer dat je dat ampje niet gebruikt, kan een killer zijn met Tele, ben ik van overtuigd! Moet je maar eens naar mijn Prinsje luisteren nu! Echt kicken met een Tele wat ik je brom. Dat is trouwens een silverface uit 1980 (met houten kastje!!). Wij zij er ook alweer dat silverfaces niet deugden?!?! :wink:


Qua Amp shoot-out: volgens mij had ik mijn '69 PR ernaast staan, die was duidelijk warmer (niet eerlijk, ander circuit en had 12" Mojotone alnico speaker) of hebben we Champjes vergeleken? Weet het niet meer.


Toen we Peevee's geblackfacede SF SR naast mijn originele 69 SF SR zetten, was er zowel bij zijn ES 295 en mijn tele slechts weinig verschil te horen
Nounounounou... dat zou ik zo niet willen zeggen, ik vond er wel degelijk (veel) verschil inzitten. Ik gebruikte toen overigens ook RCA blackplates, die klinken ook lekker warm en helder. Mijn SR brak wat eerder op en was wat warmer en smeuiiger. De kreet "veel verschil" betekent overigens geen "wereld van verschil", beide amps klonken (zeer) goed, maar het zijn de nuances en hoorbare en merkbare details, dat is wat mij betreft the "ice on the cake" of de jus op de pierpers. Perfectie zit 'm vaak in hele kleine dingen...


Mijn teles klinken echter fenomenaal op mijn '72 TR
Met grijze JBL alnico speakers toch?!... Ja daar klinkt een stock Twin zeker prima mee. De '72 heeft ook het 2e sf circuit en niet het desastreuze 1e sf circuit met die verfoeide caps vanaf eindpitten naar aarde. Dat sucks, dat zweer ik je, maar dat had Fender zelf ook in de gaten dus eerste blackface schema werd vrij snel vervangen door het '71 schema wat zeer sterk lijkt op blackface circuit maar iets meer headroom geeft, voor jou muziek dus perfect, voor mijn muziek niet! Zoals gezegd, blackface is een nuance, meestal voor de bluesboys wel lekker maar clean/country boys niet altijd even nodig. Elk voordeel heeft z'n nadeel. JBL speakers zijn ook prachtig, misschien wel beste speakers die ik ooit in een Twin gehoord heb... zoals gezegd niets mis mee qua sound, de "looks" vind ik minder... Misschien voor jou een idee om 'm met buffel- en runderhuiden te bekleden... 8-)


De enige SF amp die ik ooit minder vond was een '78 TR met oranje JBLs
Brrrr... die mogen we met recht kwalificeren als "Fender PIN(nig) Reverb"... Lekker schel zeker? Goed voor gitaristen die lekker door de mix willen cutten hahahaha...


Conclusie: Er is niets mis met een SF amp
Wil je nu wel eens ophouden met die "valse beschuldigingen"? :wink:

Ik heb dat nooit zo gesteld (of had ik dat al gezegd?!), waarom jij dat wel zo hebt opgevat is mij een raadsel. Ik vind sf's niet zo mooi om te zien als bf en het bf circuit een (tikkie) mooier klinken dan sf circuit. Dat vind ik, wat de rest van Fender minnend Nederland doet moet ie zelf weten.

Overigens tune ik mijn amps, niet gehinderd door welk circuit dan ook, op gehoor. Ik luister naar wat me niet bevalt en probeer dat te verbeteren. Dat is niet altijd per definitie het blackface circuit. Goed voorbeeld is Sash amp die bijzonder mooi / warm en gedefiniëerd klinkt, maar heeft b.v. wel silverface fasedraaier omdat ie wel wat meer headroom kon gebruiken.

Het valt me overigens nu wel op dat mijn VR met bf circuit en/maar GELIJMDE SPAANPLAAT BAFFLE niet zulke dikke bassen heeft als mijn bf SR (plywood baffle) en sf SR (houten kast, baffle ???). Ga chassis eens aan bf SR hangen, maar lijkt toch wel het kastje / de baffle te zijn. Dat zijn factoren die NIETS te maken hebben met de kleur van het smoeltje, maar gewoon kwestie van goede parts / materialen / construxie. Voor zover het naar redelijkheid mogelijk is, wil ik maximale tone. Het bf plaatje is gewoon leuk om te zien... That's it. Geen van mijn amps zijn trouwens meer volgens origineel silverface of blackface circuit maar zoals gezegd naar smaak getuned (voor P90's).

We moeten weer eens meeten... Kan ik gelijk je nieuwe huis en Tele collectie bewonderen of kunnen we weer in "oefenruimte" terecht? Laat maar weten via emailtje direct!

Alles met een knipoogje lezen maar da witte gij wel wah? Houje!

sash
23 september 2003, 20:01
Maak je niet zo druk. Mimaus is een beetje raar :P

The Thumb
23 september 2003, 21:00
...gezellig op zo´n forum... :cry:

PeeVee
23 september 2003, 21:35
Maak je niet zo druk. Mimaus is een beetje raar

Niet zo snel oordelen boys... Ik ken Mimasu persoonlijk en hij is OK, niet zo plagen dus! Ook absoluut Fender addict net als een aantal van jullie, maar speelt geen blues maar country rock e.d. dus stelt andere normen. Ik denk dat ie een beetje zat te stoken en misschien ook serieus beetje gefrustreerd raakt van alle mensen die meteen zeggen dat ie zijn amps moet laten blackfacen. Ik heb Mimasu's amps gehoord en daar is NIETS mis mee, zeker gezien het feit dat hij geen blues speelt en dus niet alleen warme, maar ook zeker cleane en redelijk strakke sound zoekt.

PeeVee
23 september 2003, 21:40
...gezellig op zo´n forum... :cry:
Het lijkt erger dan het is. Mimasu trekt bepaalde conclusies en Jay trekt daar weer zijn conclusies uit. Komt een beetje door het medium, met een grote bier erbij zou dat heel anders gaan.

Mimasu vind dat je naar een amp moet luisteren en klinkt het goed, dan klinkt het goed. Ik ben er van overtuigd dat zowel Jay als Al zich daarin kunnen vinden en ook ik ben het daar mee eens. De sound die Jay en ik zoeken is echter niet altijd "standaard Fender", bovendien willen wij het onderste uit de kan (Jay nog meer dan ik), dat kan soms ver gaan, maar is ook heel leuk / dankbaar. Dagen / weken prutsen kost het soms om een klein dingetjes te perfectioneren, maar het is iedere keer weer een kick als het resultaat er is, als het er niet is, een uitdaging om het toch voor elkaar te krijgen. Bovendien struinen er dan een stuk minder oudere (hang)jongere op straat :-D

Niet meer zo katten mensen, we staan aan dezelfde kant... Wij Fender-o-holics tegen b.v. prutsbuizenampaddicts. Laten we geen verdeeldheid zaaien binnen het het nobele Gilde der Fender amp gebruikers 8-)

Al
24 september 2003, 01:23
Het valt me overigens nu wel op dat mijn VR met bf circuit en/maar GELIJMDE SPAANPLAAT BAFFLE niet zulke dikke bassen heeft als mijn bf SR (plywood baffle) en sf SR (houten kast, baffle ???).

Die verlijmde spaanplaten beffels klinken vergeleken met de geschroefde minder strak, indirecter en wat doziger. Speakers liggen ook iets dieper. Ik kan me voorstellen dat sommige gitaristen dat preferen. Toen ik het zat te vergelijken speelde het scheurwerk wat makkelijker. Clean was de plywood beffel absoluut beter.

Al

Mimasu
24 september 2003, 02:15
Mr Jay, complimenten, een wereldopmerking, "Tiramisu" had ik zelf niet kunnen verzinnen (wel graag gedaan)


Toch enige reatie op het vele commentaar.


Inderdaad, technisch schiet ik tekort. Ik hoop dat ooit nog goed te maken.

Maar mijn amps komen (hoop ik) technisch niets te kort. Het meeste dat ik koop gaat langs AJ voor een checkup en nodige vervangingen.

Zoals PeeVee al aangeeft is mijn mening wat genuanceeerder dan lijkt. Ik vecht echter tegen (naar mijn mening) onterechte vooroordelen. En dan mag je minder genuanceerd zijn.

Om iets van mijn mening te begrijpen het volgende:

Ik wijk af van de gemiddelde fender fanaat.

Ten eerste. Ik beoordeel een amp alleen op het cleane geluid, en dan niet op huiskamervolume. Zelfs de crunch komt bij mij uit een doosje (overigens een prima doosje: een Carl Martin Hot Drivin' Boost).
Als echte country freak hangt er bij mij dan vaak ook nog een MXR Dyacomp tussen.
En heren, dat is wat anders dan blues of rock!

Een tweede afwijking:

Ik vind de prijzen voor veel pre CBS spul (zowel amps als gitaren) absurd (ik heb zogezegd de slag gemist). Ik koop nu veel CBS spul. Het goede blijft en het mindere gaat weg. Leerden we van Darwin al niet the survival of the fittest.
(P.S. ik zou ooit nog eens een boom willen opzetten over de meest vergeten reden dat we met z' n allen vintage amps zo goed vinden. Misschien (jawel een provocatie) is de gemiddelde kwalitiet van een oude amp wel hetzelfde als een moderne lopende band amp. De tijd filtert de goeden eruit. De slechte amp eindigt bij de verkeerde mensen, eindigt na jaren van misbruik als konijnehok. De goede amp komt bij de juiste eigenaar die hem koestert en goed onderhoudt. Dit tezamen met het winnen van karakter bij het ouder worden is wellicht de reden van de kwaliteit van de vintage amp. Misschien dat op dit moment de toekomstige vintage Blues Deluxe van de band rolt (slik)

Een derde afwijking.

Ik ben voor mijn werk veel onderweg. Mijn auto trekt sterk naar rechts bij iedere muziekwinkel. Ik plug meestel wel een gitaar in een amp en pingel wat. Na vele amps, van lopende band to boutique amps, kan ik alleen maar concluderen dat mijn SF en BF (!) fenders het clean winnen.


Aan allen:
ik hoop op enig begrip :cry:
PeeVee,
bedankt voor je steun :)
Al,
volgens mij heb jij me ooit een fantastische Princeton Reverb verkocht. Spijt? :D

(P.S. het valt allemaal wel mee. Ik ben op fenderforum.com wel eens de disussie over SF versus BF aangegaan. Die jongens van J.W. Bush zijn nog veel beter in vooroordelen dan wij. Ik werd harder achternagezeten dan de doorsnee terrorist).

Voor wat mij betreft: einde discussie. Het was een genoegen.

Garoeten

Mimasu

Mr.Jay
24 september 2003, 10:51
>Die verlijmde spaanplaten beffels klinken vergeleken met de geschroefde minder strak, indirecter en wat doziger. Speakers liggen ook iets dieper. Ik kan me voorstellen dat sommige gitaristen dat preferen. Toen ik het zat te vergelijken speelde het scheurwerk wat makkelijker. Clean was de plywood beffel absoluut beter.
Al[/quote]

Je zet hier een goed ITEM neer AL.
Vergeet echter ook niet de DIKTE van kastplanken en vooral de baflle !
Mijn ervaring met de 9 mm. ( kleine amps ) en 12 mm. ( Twin/SR ) > is DIKKE bassen ( misschien soms wat TE > vandara latere dikkere baffles wellicht ) en strakker zelfs dan het dikkere spaanplaat bij de meeste Fenders.

PEEVEE> je SfSR zal ook wel een spaanplaten baffle hebben. dan wel nog geschroefd. Mijn 65 SR had er zelfs zo een !! Nu met plywood > minder boemerig in het laag.

JaY

Mr.Jay
24 september 2003, 10:53
>Maar mijn amps komen (hoop ik) technisch niets te kort. Het meeste dat ik koop gaat langs AJ voor een checkup en nodige vervangingen.


ahum....( sorry, kon het effe niet laten ) 8)

JaY

PeeVee
24 september 2003, 11:21
>Maar mijn amps komen (hoop ik) technisch niets te kort. Het meeste dat ik koop gaat langs AJ voor een checkup en nodige vervangingen.


ahum....( sorry, kon het effe niet laten ) 8)
Jay... probeer je in te houden :o
(ik mail nog wel even)

L. we spreken binnenkort wel een keertje af okay? Ik wil toch even onder de kap van je bf Pro Reverb kijken, vertel ik nog wel, dit forum is niet de juiste plek daarvoor (vind ik).

Je hebt van Al trouwens toch een Princeton ZONDER reverb overgenomen? Dat circuit mist 1 gainstage t.o.v. een Princeton Reverb. Als je je vibrato van de Princeton op wilt offeren, dan kan ik het circuit zo maken als de Princeton Reverb (maar dan zonder reverb), dus met die extra gainstage, dat warmt lekker op. Zijn nog wel wat kleine dingetjes die 'm wat lekkerder voor Tele kunnen maken. Ik wil 'm best wel eens voor je onder handen nemen, zoals gezegd, dat kan echt een killer ampje zijn voor jouw Tele's! Laat maar weten (emailtje)

Mr.Jay
24 september 2003, 11:52
>Het meeste dat ik koop gaat langs AJ voor een checkup en nodige vervangingen.[/quote]

ahum....( sorry, kon het effe niet laten ) 8)
Jay, ik vind dit forum echt niet de juiste plek


Ik wel :D
Heb van AJ zélf venomen dat ie het prachtig vind als er over em "geluld" wordt op Internet, nou dan..............ik doe em dus een groot plezier. :wink:

Jay

Al
24 september 2003, 14:47
Je hebt van Al trouwens toch een Princeton ZONDER reverb overgenomen?

Kweet ut weer!!!!!!

Al

Al
24 september 2003, 15:18
>Het meeste dat ik koop gaat langs AJ voor een checkup en nodige vervangingen.

ahum....( sorry, kon het effe niet laten ) 8)
Jay, ik vind dit forum echt niet de juiste plek


Ik wel :D
Heb van AJ zélf venomen dat ie het prachtig vind als er over em "geluld" wordt op Internet, nou dan..............ik doe em dus een groot plezier. :wink:

Jay[/quote]

Ik pak hem nog niet helemaal (beetje grieperig dus ben wat langzaaaaam) Jay bedoelt een soort "oei oei" toch? of mis ik iets?

(iets later)

Ik snap je punt Peevee --> er zijn twee kanten. Eergisteren nog met Chris over gehad. Chris stond hier ook een tijd geleden even wat minder positief in de kijker n.a.v. een uitlating die gedaan had maar kennelijk niet goed begrepen was. Er is dan toch even wat negatieve publiciteit waar hij niks aan kan doen. Het is fijn als dan snel blijkt dat het om een misverstand gaat.

Wat ik hierbij wil noemen zijn de via-via verhalen. Als je n.a.v. "verhalen" uit het wereldje met negatieve conclusies én namennoemerij de publiciteit zoekt dan is dat vind ik geen goede zaak. In geval van dit forum zou het hier een uithangbord kunnen worden van verdachtmakingen en stemmingmakerij.

De andere kant is het persoonlijk verhaal. Je eigen ervaringen mogen het licht zien en daar is het forum zelfs ook voor.

!--> Er is géén censuur voor mensen die opgelicht zijn of andere negatieve ervaringen hebben!

Weet wel dat namennoemerij en negatieve publiciteit hekele dingen! Maar ja, als je door een rotervaring pissed off bent en anderen wil waarschuwen, prima! Stil in een hoekje gaan zitten is echt niet nodig maar wees AUB voorzichtig.......

Al

e!
6 oktober 2003, 11:38
Schiet mij maar lek... maar ik vond die ouwe spleetfees toch echt wel mooier! Smaak hè? Heb ik niet, dus ja...

dalon
27 juli 2004, 21:58
Misschien wel grappig om te vermelden: Ik heb nu die Vibrolux waar deze thread mee begon in m'n bezit, van Al gekocht. Klinkt echt erg fijn! Precies hoe een Fender volgens mij moet klinken.

Iemand nog een blackface Bandmaster combo kopen? :razz:

Daan

Rutger
27 juli 2004, 23:53
Bandmaster combo? :???:

dalon
28 juli 2004, 01:33
Ja, een bandmaster in een superreverb-sized kast, met 2x12 inch G12H speakers. Originele topkast is er ook nog.

PeeVee
28 juli 2004, 01:55
Gefeliciteerd, zeeeer zeker leuk ampie!! Geinig idee van die combo!! Stuur even PM voor de prijs en evt. een fotootje...

Rutger
29 juli 2004, 10:41
klinkt interessant! :)

vanwaar die keuze voor een BMST in een combo? open back?

dalon
29 juli 2004, 12:43
Tja, ik had alleen de top en geen kast, en Al had nog een kast staan. Zodoende. Ik heb hem half closed, half open gehad (één speaker gesloten) maar ik vond het niet uitmaken qua sound, wat minder zelfs.

http://muziek.2dehands.nl/fotos/6176685.jpg

robzilla
29 juli 2004, 13:10
Ja, een bandmaster in een superreverb-sized kast, met 2x12 inch G12H speakers. Originele topkast is er ook nog.

Kost dat? :)
Alleen de top dan (met electronica)?

Rutger
29 juli 2004, 14:30
ziet er heel netjes uit!

ik heb een BMST+cab, ben van plan er op termijn een 4x10" openback speakerkast voor te bouwen. vandaar de interesse. :) ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Al
29 juli 2004, 16:14
ziet er heel netjes uit!

ik heb een BMST+cab, ben van plan er op termijn een 4x10" openback speakerkast voor te bouwen. vandaar de interesse. :) ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Dat is exact een oude Concert amp. Alleen die had een (grotere, zoals de SR) 2 ohm output trafo die nodig is voor vier speakers van 8 ohm ipv de de kleinere 4 ohm vd Bandmaster.

Al

PeeVee
29 juli 2004, 16:54
Wat kost die cab only? (met of zonder speakers)

Rutger
29 juli 2004, 18:13
Dat is exact een oude Concert amp.

Het circuit van de Concert is toch iets anders dan die van een Bandmaster (AA 763 vs. AB 763)? Of maakt dat weinig verschil?

Al
29 juli 2004, 18:35
Dat is exact een oude Concert amp.

Het circuit van de Concert is toch iets anders dan die van een Bandmaster (AA 763 vs. AB 763)? Of maakt dat weinig verschil?

Is dezelfde Amp. Zelfde chassis ook. AB763 is de tweede uitvoering van het 763 circuit. De meeste modellen hadden het 763 circuit ook de bandmaster. De produktie startte met de AA763. Dat werd al heel snel AB763. AA763 amps zijn dus zeldzaam. De verbeteringen die werden aangebracht waren ok. Dat waren de twee seriele filtercaps ipv parallel, gridstoppers, 82-100K PI plate load ipv 100/100 en een 3.3M ipv een 4.7M als reverbmixresistor, Misschien vergeet ik wat.

De Pro hoort ook bij de Bandmasterfamilie. Heeft alleen 1x15"- 8ohm
Heeft wel een buizenrect ipv diodes

Al

Rutger
30 juli 2004, 01:38
ah, zit dat zo.

al met al wel een hele mooie familie... :)

emeas
31 juli 2004, 14:27
Voor extra ballen heb ik bij mijn vibrolux en ook bij m'n deluxe trouwens meestal een open kast met een 15"weber erin klaar staan.
werkt echt goed hoor.

Rutger
1 augustus 2004, 17:51
als we die BMST combo toch gaan verdelen wil ik de faceplate wel hebben. :) de mijne is nl niet zo mooi meer. dr is ooit eens in geboord en dat is weer weggewerkt, maar helaas is dat niet zo mooi gebeurd.

enig idee of die dingen ook los te verkrijgen zijn?

dalon
1 augustus 2004, 18:12
Tja, op de Fibroluuks zit ook een nieuwe feespleet, dus dat moet wel kunnen! Ik denk dat ik maar niet de faceplate van die bandmaster los verkoop. Of je moet 600 euro bieden?

Rutger
1 augustus 2004, 19:18
Of je moet 600 euro bieden?

ach ja, schoonheid kent zn prijs ;)

weet iemand of/waar faceplates los verkrijgbaar zijn? en als iemand er nog een heeft liggen: ik hou me aanbevolen!

PeeVee
1 augustus 2004, 21:54
Ik denk dat ik maar niet de faceplate van die bandmaster los verkoop. Of je moet 600 euro bieden?
Ze kosten nagelnieuw €66 bij TAD. Als je nou gewoon omruilt dan kun je d'r wat tientjes bij vragen... is toch makkelijk verdiend lijkt me.

Rutger
2 augustus 2004, 00:21
Bedoel je dat ie meer geeft voor mijn verboorde org. faceplate dan dat die nieuwe kost?

(wat een geld trouwens voor zon stukje staalplaat :-? )

dalon
3 augustus 2004, 00:36
Ik denk dat ik maar niet de faceplate van die bandmaster los verkoop. Of je moet 600 euro bieden?
Ze kosten nagelnieuw €66 bij TAD. Als je nou gewoon omruilt dan kun je d'r wat tientjes bij vragen... is toch makkelijk verdiend lijkt me.

:???: :???: Hoe bedoel je dat?

PeeVee
3 augustus 2004, 13:42
Een nieuwe faceplate kost €66 bij TAD dus als iemand een "mooie" wil hebben is ie daar altijd voor te koop. Iemand wil volgens mij een minder mooie (ouwe) faceplate ruilen voor een mooiere (ouwe) faceplate.

Stel dat de mooie "ouwe" faceplate €50 waard is en de de andere ouwe minder mooie laten we zeggen €20 dan kunnen ze oversteken voor 3 tientjes verschil...

dalon
3 augustus 2004, 14:54
Tja, eeeeh... jammer dat mijn bandmaster dan minder waard wordt...

PeeVee
3 augustus 2004, 22:48
Dat vraag ik me af, zal niemand een tientje meer of minder voor geven denk ik

Rutger
6 september 2004, 11:46
Ah, Dalon heeft zn BMST op marktplaats aangeboden. Ik hou me nog steeds aanbevolen voor de faceplate (pm gestuurd).

Als iemand van gitaarforum hem koopt en hem gaat ombouwen/terugbouwen/whatever:

ik ben gaarne bereid de faceplate, tiltback legs (mits goeie lengte) en speakers over te nemen!

dejohan
6 september 2004, 11:54
Bedoel je dat ie meer geeft voor mijn verboorde org. faceplate dan dat die nieuwe kost?

(wat een geld trouwens voor zon stukje staalplaat :-? )

Ja, maar een amp met zo'n vintage faceplate klinkt vééél beter! :wink:

Rutger
6 september 2004, 12:24
Maar de mijne is origineel én relic... ;)