PDA

View Full Version : Neck PU of Brug PU: Waar voert u uw solo op uit?



Mithrandir
19 september 2003, 23:37
Alstu Anders, je nieuwe topic over solo's op brug PU of Neck PU.

Ik prefereer de brug, daar moet ik bij zeggen dat ik op mijn main-gitaar enkel een brug-element heb :). Het is idd wat agressiever en feller, het scheurt wat meer om het zo uit te drukken.

Op het nek element klinkt het allemaal wat smoother en eigenlijk vind ik dat ook wel erg mooi af en toe, dus hieruit kunnen we concluderen dat het mij geen ruk uitmaakt en dat ik slechts beperkt ben door het feit dat mijn gitaar maar 1 element heeft.

Anders Destium
19 september 2003, 23:44
Da's ook nogal makkelijk als je element zowel brug- als nekelement is :wink:

Tegenwoordig soleer ik vrijwel altijd op mijn nek-hum. Behalve het feit dat deze anders enkel voor clean-partijen gebruikt zou worden heeft dit ook als resultaat dat alles wat vloeiender loopt, minder schreeuwerig klinkt en je kunt variëren. Alles erdoorheen rammen op je brug-hum is wel leuk maar zorgt ervoor dat je een eendimensionaal geluid houdt, de vraag blijft hierbij natuurlijk of een luisterende leek dit doorheeft of dat je het enkel voor jezelf doet :)

Ibanez RuleZ
20 september 2003, 00:22
afwisselen is het devies en klooi dan ook nog eens met je volume potmetertje, dan heb je een superbreed geluid. vioolachtige solo's zijn erg mooi (vind ik zelf het mooiste geluid), maar dat is eveneens te eenzijdig.

harrald

bert k
20 september 2003, 00:27
Inderdaad, afwisseling rulez... Maar als vuistregel misschien brugelement bij solo laag op de hals, halselement als ik boven de 12e positie zit. (Daar hou ik me lang niet altijd aan :) )

skabouter
20 september 2003, 01:03
voor clean H-H, of alleen neck
voor OD alleen brug.

ijff
20 september 2003, 01:29
Bijna alles op de brug.. maar goed.. ik speel rock.. en daar zit m'n humbucker.
Neck (en soms ook alleen de middelste!) gebruik ik alleen bij clean/funky, en wat bluesy stuff..

Binnenkort koop ik een nieuwe 2e gitaar (m'n huidige backup - Ibanez SG gebruik ik eigenlijk nooit voor solo's.. mis m'n tremolo dan te veel.. bovendien heb ik een broertje dood aan het wisselen van gitaren tijdens een optreden) met 2 humbuckers (Framus Diablo of Ibanez RG3120 ... of evt. LAG Roxanne).. ik verwacht dat ik dan toch wel solo's met het nekelement ga spelen....

musicmaniac
20 september 2003, 10:33
Ik heb een strat, 5 posities dus, die ik ALLEMAAL gebruik, volstrekt willekeurig, zit ook tijdens solo's te schakelen omdat ik altijd op zoek ben...

Nicci
20 september 2003, 10:36
ik heb 3 posities en ik gebruik ze alle 3 . . . .

JV
20 september 2003, 10:46
altijd op de brug, daar zit gewoon een stuk meer definitie en gain in, waardoor het een stuk strakker klinkt

Mitch
20 september 2003, 11:10
Toch meestal brug, maar als de rest van de band niet op vol gas staat tijdens een solo ook wel een splitstand of de hals :)

Phoenix Rising
20 september 2003, 11:12
Gewoon wisselen, harmonics klinken bijvoorbeeld cooler op de brug terwijl snelle picking runs mooier op de neck klinken.

Nu ik er zo over nadenk speel ik dezelfde stukken altijd op dezelfde posities, na een tijdje gaat het gewoon bij een bepaald stuk horen, alleen staat het nergens opgeschreven.

renier
20 september 2003, 11:44
Da's ook nogal makkelijk als je element zowel brug- als nekelement is :wink:

Tegenwoordig soleer ik vrijwel altijd op mijn nek-hum. Behalve het feit dat deze anders enkel voor clean-partijen gebruikt zou worden heeft dit ook als resultaat dat alles wat vloeiender loopt, minder schreeuwerig klinkt en je kunt variëren. Alles erdoorheen rammen op je brug-hum is wel leuk maar zorgt ervoor dat je een eendimensionaal geluid houdt, de vraag blijft hierbij natuurlijk of een luisterende leek dit doorheeft of dat je het enkel voor jezelf doet :)

same here. vind het nek element wat boteriger, smoother klinken. levert wat minder geweld, maar wat meer grom op.

vraag is inderdaad alleen of "de leek"het verschil zou merken.

Negative K3 fan
20 september 2003, 12:46
ik speel ze op allebei (niet parralel), soms op het nek element, soms op het brug element, hangt ook van de solo af.

Fatality
20 september 2003, 13:03
Voor zover ik solo's speel vind ik het het beste klinken op het nekelement, inderdaad smooter en minder schreeuwerig.

Polytheme Pam
20 september 2003, 13:16
vaak allebei in 1 solo, met een strat een kwestie van een "veeg van de rechterhand" 8-). Omdat ik alle solo's ter plekke verzin is het elke keer weer anders

Soulflyhigh
20 september 2003, 14:55
Eigenlijk alleen op het neck element maar dat komt omdat m'n brugelement snel modderig klinkt bij solo's. Ach ja die goede oude powersound pickups he :wink:

Nicci
20 september 2003, 15:47
moet dat niet andersom zijn . . . . . . . ?

da_rippah
20 september 2003, 18:17
Eigenlijk alleen op het neck element maar dat komt omdat m'n brugelement snel modderig klinkt bij solo's. Ach ja die goede oude powersound pickups he :wink:

ik wou dat mijn gitaar modderig klonk! ;)

hadv
20 september 2003, 18:21
beide natuurlijk,

als het fel moet uiteraard bij de brug, als het smooth moet op de nek met de toon teruggedraaid (wat fluit-ie mooi :razz: )
eigenlijk nooit: samen (& nu ik erover nadenk, ik heb die schakelaar nooit in het midden staan :???: )

ook mooi = muddy beginnen (nek, vol=5, tone=0-3), dan overgaan op fel (brug, vol=10, tone=10)

Soulflyhigh
21 september 2003, 16:29
beide natuurlijk,

als het fel moet uiteraard bij de brug, als het smooth moet op de nek met de toon teruggedraaid (wat fluit-ie mooi :razz: )
eigenlijk nooit: samen (& nu ik erover nadenk, ik heb die schakelaar nooit in het midden staan :???: )

ook mooi = muddy beginnen (nek, vol=5, tone=0-3), dan overgaan op fel (brug, vol=10, tone=10)
Jep jij hebt m door :wink: :-D

Neals
21 september 2003, 23:12
ik gebruik steeds meer die single coil op mijn RG voor een Rock 'n Roll solo

Lacrymosa
22 september 2003, 09:00
Ik gebruik voor sweeps en snelle chromatische runs, vaak mn nek hummer

en riffs speel ik vaak op mn brughummer, en als er bijvoorbeeld een sweep in de riff zit, gaat ie automatisch ook op de brugbukker

legato gaat vaak op de brugbukker

maar vaak hanteer ik: onder de 12de positie: Brug
en boven de 12de positie: nek, of midden, of midden/nek

CheerS!!

telecastermaster
22 september 2003, 10:26
Ik heb een strat, 5 posities dus...... zit ook tijdens solo's te schakelen omdat ik altijd op zoek ben...

Daarom heb ik nou zo'n hekel aan die strats. Neem toch een Tele!! Gewoon 2 standen: Halselement voor solo's (Hendrix!) en brug voor ritme.

Harry
22 september 2003, 11:31
ik gebruik ze ook allebei, net waar ik zin in heb. Ook binnen een solo varieer ik ermee, ik bepaal ter plekke welk geluid ik wil.

Nicci
22 september 2003, 12:36
en riffs speel ik vaak op mn brughummer, en als er bijvoorbeeld een sweep in de riff zit, gaat ie automatisch ook op de brugbukker


automatisch? dashandig! welk model is dat?

Polytheme Pam
22 september 2003, 14:20
en riffs speel ik vaak op mn brughummer, en als er bijvoorbeeld een sweep in de riff zit, gaat ie automatisch ook op de brugbukker


automatisch? dashandig! welk model is dat?

ken je die niet dan???

dat is de Ibanez RGX-564738254 autocaster!

Nicci
22 september 2003, 16:38
ah, de autocaster. 8-)

bert k
22 september 2003, 16:41
Autopatser :-D