PDA

View Full Version : Poll: Zelfstudie of les?



'tallica-fan
19 september 2003, 18:48
Ik heb niets te doen dus even een opiniepeiling,

Wat is naar jullie mening beter zelfstudie of les?
Noem ook even wat voor en nadelen ofzo.

The Mule
19 september 2003, 19:31
Ik ben zelf een zelfstudeerder, en het grote voordeel voor mij is dat ik precies dat doe wat ik wil doen, en geen rekening hoef te houden met een ander qua tijdstip etc. Geen lesgeld, en dus ook geen enkele reden om bij 'geen zin' de gitaar niet gewoon een tijdje te laten staan.

Ongetwijfeld is een nadeel dat je jezelf dingen technisch verkeerd of minder handig aanleert, het tempo van vooruitgang een stuk lager is en je erg in je eigen (muziek)stijl blijft hangen.

Neals
19 september 2003, 19:32
Les:

Voordelen:

- Efficienter leren van gitaarspelen
- Iemand die je precies kan vertellen wat je sterke kanten zijn, en hoe je het beste kan doorontwikkelen

Nadelen:

- Het kost geld
- Er word een manier van spelen bijgebracht

Zelfstudie

Voordelen:

- Vrijheid in hoe je wil spelen
- Studeren op je eigen tempo
- Leren wanneer het je uitkomt

Nadelen:

- Doorgaans niemand die je waar nodig op het goede pad zet
- Je kan je foute manieren aanleren, hoewel er geen goed en fout mogelijk is in de muziek, kan een verkeerde houding tot lichamelijke klachten leiden....

Mijn advies:

Neem les om je de basis bij te brengen, en ga daarna zelf aankloten, kom je er niet meer uit, vraag een leraar om raad.

willem1940
19 september 2003, 19:33
Ik denk: het hangt helemaal van de manier af waarop je het snelste bij-leert en ook: welke "ingang" je zoekt om snel "bruikbaar" te zijn in je favoriete muziek-genre.

Sommige leraren kunnen dit peilen bij een leerling en "voederen" hem dan gericht; maar veel opleidingen werken volgens "beproefde" patronen/ boeken waardoor echt-wel-muzikale beginners niet zelden moedeloos worden en afhaken.

Zowel geleide studie als zelf-studie leveren vaak goede muzikanten op.

dvmutzy
19 september 2003, 20:06
ik denk: tis geheel afhankelijk vd leraar dan wel het boek.
en het is op zich wel makkelijker om van boek dan van leraar te wisselen.

ook hangt het natuurlijk van het persoon af: hoeveel zelfdidipline je hebt en in hoeverre je openstaat (voor kritiek).
weinig van t 1e: leraar
het 2e zouden zowel leerlingen als zelfsudeerders moeten zijn, maar de zelfstudeerders op zich wel wat meer.

Ic3gl0vE
19 september 2003, 20:45
Voor een basis in de theorie van muziek (die over het algemeen saai is om te leren, en die daardoor waarschijnlijk snel aan de kant geschoven wordt) vind ik het wel verstandig om les te nemen. En het leren gitaar spelen... Ik heb geen les nodig, maar ik heb ook geen ambities om een gitaarvirtuoos te worden. Ik had er wel al 6 jaar keyboardles op zitten toen ik gitaar ging spelen, en ik heb nog steeds les in muziekproductie en keys.

Javaca
19 september 2003, 21:00
Koop eerst een knakengitaar met de actie van een eiersnijder om krachtige handen en eelt te kweken.
Ga daarna naar FBK voor een goedkope squier en neem na een paar weken klooien les.
Als je goed kan spelen koop dan een topgitaar en klooi lekker zelf verder!

'tallica-fan
20 september 2003, 11:43
Dat laatste ben ik al aan het doen :)
Alleen heb ik de eerste stap overgeslagen

Kitaarhiero
21 september 2003, 12:52
Ik ben voor zelfstudie.
Zeker als je echt gemotiveerd bent kun je met zelfstudie een hele goede gitarist worden met een heel eigen stijl, als je het goed aanpakt.
Zelfstudie kan trouwens ook geld kosten, want als er iets goed is voor zelfstudie zijn het wel de bladen Total Guitar en Guitar techniques.
Total guitar is zeer functioneel. zeker op het punt van mentaliteit (weinig stijlpurisme, basiskennis toonladders etc.)
Guitar Techniques is weer heel vormend in Improvisatie vermogen en techniek.

moretel
21 september 2003, 21:48
Ik ben een echte zelfstudent, veel boeken etc. veel studie, maar de beste combinatie is zelfstudie met begeleiding van een "leraar"
je weet zelf wat je wil en het is mooi als je een leraar vindt die daar bij aansluit, zo eens in de vier weken les is dan voldoende, niet om te vertellen wat je moet oefenen want dat weet je zelf wel maar om je van tips van profs te voorzien zodat je niet nodeloos een jaar doet over iets waar je met wat tips na een maand klaar mee bent.

Arnie
23 september 2003, 10:21
Ik heb wel eens gezegd "ik ga op les, ik wil meer weten". Maar ik was bang dat ik allemaal dingen te leren kreeg die ik niet wilde weten. Dus heb ik boeken gekocht en daar de dingen uitgehaald die ik wel wilde weten.
En als je dingen jezelf verkeerd aanleert, merk je dat snel genoeg. Je krijgt bijvoorbeeld pijn in je handen als je lang barree-akkoorden speelt, dan maak je het jezelf onnodig moeilijk. Probeer wat relaxter te spelen/te zitten/je gitaar vast te houden en alles gaat een stuk soepeler/sneller/makkelijker.
De kans is inderdaad aanwezig dat je in hetzelfde patroon blijft hangen, qua stijl zeg maar. Maar ja...dat je heb je dan zelf ook door, dus zoek je weer andere dingen.

Laters!

Neals
23 september 2003, 13:53
die boeken doe ik op zich niet meer aan, heb zelf wat les gehad, en met dingen die ik op forums lees in combinatie met tabs en zelf wat aankloten schaaf ik mijn technieken ook wat bij...

Ben momenteel met de jimmy page style fingerpicking bezig.

Bigfoot414
23 september 2003, 18:58
ik heb nu bijna 2 jaar les bij een oom van mij, en ik blijf nog wel ff les bij hem nemen.

Een van de voordelen is inderdaad de leraar die je wijst op sterke en zwakke punten.

En hij geeft les zoals ik dat het prettigs vindt, dus geen materiaal waar ik normaal nooit naar luister. Qua muziek hebben we grotendeels dezelfde smaak, dus dat speel ineens een stuk fijner

Wacko-Dreamer
24 september 2003, 17:29
tot nu toe Zelf "studie" maar ik wil eigenlijk wel graag op les...

dvmutzy
24 september 2003, 19:52
ik heb les voor gitaar, andere instrumenten leer ik mijzelf.

Javaca
26 september 2003, 19:47
http://www.marshallamps.com/images/web%20tuition/tuitionreg.html