PDA

View Full Version : ervaren mensen, help me out please.



frontman
19 september 2003, 16:55
hoi ik vraag me af of het mogelijk is om 2 bekende gitaarsounds in een ibanez s serie te krijgen. Het gaat om de volgende sounds: de solo's van guns n roses (slash) in "the garden" en de bluesy sound van bryan may in "you dont fool me" , er is dan nog plaats voor nog een humbucker ik weet nog niet wat voor humbucker ik daar in zou willen plaatsen.
Zien jullie ervaren ogen problemen?

Anders Destium
19 september 2003, 17:53
Wat voor S-serie heb je (2 hums of ook een single coil?). De meeste mensen spelen solo's op de nek-hum, maar ik weet niet of je die of de brughum wilt vervangen...
Ik zou de Slash-dingen op de nek-hum doen en die van Brian May op de brughum (al dan niet gesplit).
Wat voor ander(e) element(en) heb je erop zitten? Wat voor versterker?

Behalve al deze gear-vragen kan ik niet nalaten te zeggen dat tone voor een groot deel in de vingers zit :)

Ik zou waarschijnlijk het Gibson 500t-496r setje proberen, of anders een Dimarzio Fred met Bluesbucker

skabouter
19 september 2003, 18:01
solo`s op de neck hum ??? ben je nou helemaal betoeterd !!??

Anders Destium
19 september 2003, 18:04
Dat meen ik serieus. Op de neck-positie heb je van huis uit een warmer geluid dan op de brug-positie.

Matje
19 september 2003, 18:08
Dat meen ik serieus. Op de neck-positie heb je van huis uit een warmer geluid dan op de nek-positie.
wel warmer maar ook zo dof als een .................. (vul hier iets in wat heel dof klinkt)

Negative K3 fan
19 september 2003, 18:44
ik vind vaak dat solos op de nek positie ook beter klinken dan op de brug positie. Veel smoother etc, hangt ook van de solo af natuurlijk.

da_rippah
19 september 2003, 18:53
Ligt eraan welk element je daar hebt natuurlijk :P

Ibanez RuleZ
19 september 2003, 19:22
slash geluid = seymour duncan 59, als ik het goed heb tenminste.

ninja
19 september 2003, 20:32
slash sound is seymour duncan alnico pro 2 en brian may burns trisonic , dat is een setje van 3 single coils. Welke hij gebruikte voor you dont fool me weet ik niet, iemand anders misschien?

jorrit
19 september 2003, 20:41
ninja heeft gelijk, check de seymour duncan folder maar...en van brian may stond laatst ergens in een intervieuw...

maar uhm, solo's klinken veel beter door een neck element...en ik heb altijd de brug voor slag....

veel mensen gebruiken hun brug- als lead en neckelement als slag...daar heb ik nooit iets van begrepen...

Javaca
19 september 2003, 20:47
Al dat gezeik over brug en nek PU's. Sla op een akoestische!!! gitaar eens een akkoord aan bij de brug en bij de nek dan hoor je het verschil wel. Brug is agressiever dan nek :evil:

wietse
19 september 2003, 22:46
solo`s op de neck hum ??? ben je nou helemaal betoeterd !!??

ben ik helemaal met je eens skabouter , ik ken zelf niet één gitarist die op de nekhum solo's speelt.
enigste uitzonderingen zijn punkers en de soorten extreme harde metal,
daarbij komt dit wel eens voor.
vind zelf de nekhum wel altijd mooier klinken maar niet echt voor solo werk.
waarom denk je dat er bij een lp een plaatje bij de switch zit met treble(brug)en rhythm (nek) .

Ibanez RuleZ
19 september 2003, 23:03
nou wietse, ga jij maar eens naar joe satriani luisteren, ga maar eens naar steve vai luisteren, ga maar eens naar dream theater luisteren, ga maar eens naar dire straits luisteren, ga maar eens naar malmsteen luisteren en je weet dat er een hoop gitaristen hun neck HB gebruiken voor solo's. Ok niet alleen de neck, maar die wordt absoluut daar voor gebruikt.

Ik wissel zelf ook veel af in solo's qua neck en brug hum, klinkt mooi: vioolachtig!

harrald

Moonchild
19 september 2003, 23:24
Ik heb eigenlijk nooit anders geweten dan solos op de neck hum, solos op de brug hum klinken gewoon slechter (en nee dat komt niet door mn spel, voordat een of andere slimmerik weer die opmerking wil maken)

Anders Destium
19 september 2003, 23:32
Ik zou het argument "Ik ken geen andere gitarist die zoiets doet" nooit gebruiken, als een goede gitarist van de brug springt zie ik geen reden dat ook te doen :wink:

Als ik soleer op mijn nek-hum klinkt er wat meer gevoel door, iets waar ik bij mijn brug-hum nooit last van heb. Ik soleer op allebei afhankelijk van mijn bui en stijl op dat moment, maar mijn nek-hum voor soleren en brug-hum voor strak riffen geeft een erg goed gevoel bij mij :lol:

Er zijn alleen nog relatief weinig antwoorden op de oorspronkelijke vraag geweest, misschien is de favo solo-hum een goed idee voor een nieuw topic :)

SiNiSTRaL
20 september 2003, 00:36
Al dat gezeik over brug en nek PU's. Sla op een akoestische!!! gitaar eens een akkoord aan bij de brug en bij de nek dan hoor je het verschil wel. Brug is agressiever dan nek :evil:

dus als ik jou goed begrijp moet een noot hetzelfde klinken als ie op het brugelement staat maar ik sla um bij het halselement aan als dat ie op het halselement staat?

skabouter
20 september 2003, 01:01
Dat meen ik serieus. Op de neck-positie heb je van huis uit een warmer geluid dan op de nek-positie.

haha, lees nou eens wat je zegt :D

en wietse, ja, inderdaad. maar aan de andere kant. ik speel ook punk en wat (harde) metal, maar ook dat doe ik op de brug.

de neck pu scheurt niet lekker, en klinkt inderdaad dof. uiteraard wel warmer,maar dat vind ik niet mooi.

alleen CLEANE solo`s zijn nog wel eens mooi ja. maar die speel ik meestal hum hum. OF neck pu ja. clean is op de brug pu weer niet mooi.

jorrit
20 september 2003, 10:07
arjen, koop maar eens een fatsoenlijke nek humbucker in je gitaartje en dan praten we wel verder..... :D

renier
20 september 2003, 11:47
slash geluid = seymour duncan 59, als ik het goed heb tenminste.

Helaas, u gaat niet door voor de koelkast...


meneer slash gebruikt een alnico Pro II van SD

roppie
20 september 2003, 13:04
brug scheurt beter, neck is warmer----> voor clean (bluesy) solo's neck, voor scheursolo's brug. Dat is mijn samenvatting van 't verhaal :D

Nicci
20 september 2003, 13:20
Elke solo is anders. Veel mensen hier benaderen het nogal 1 dimensionaal. Een brug element scheurt beter? Leuk. Als je een ouderwetse jazz solo ten beste wilt geven. Een nek element heeft meer body en warmte? Heb je niets aan als je met veel gejank en geschreeuw er een solo uit wilt gooien.

Anders Destium
20 september 2003, 18:08
Dat meen ik serieus. Op de neck-positie heb je van huis uit een warmer geluid dan op de nek-positie.

haha, lees nou eens wat je zegt :D



D'oh :oops:

Iedereen weet toch dat er grote verschillen zijn tussen het neck en nek-element :D

Nek = warmer dan brug (zo, eindelijk duidelijkheid)