PDA

View Full Version : Pod XT of Guitarport?



sash
19 september 2003, 15:42
Ik heb de opnames van Bouke gehoord met de Pod XT en was erg onder de indruk van de sound.
Wil dus of een Pod XT of een Guitarport gaan kopen voor opnames, maar omdat het prijsverschil zo gigantisch is twijfel ik erg of de Pod XT het wel waard is tov de Guitarport.

Iemand ervaring met beiden?

Mithrandir
19 september 2003, 15:49
hmmm, mischien kunnen we een testje doen met geluidsclips. Dat bouke wat opneemt een kort stukje en dat hier plaatst. En daarbij even vermeld wat voor een settings hij heeft gebruikt en welke modellen. Dan speel ik hetzelfde stukje na met exact de zelfde settings op de guitarport en dan gaan we vergelijken.

Is dat een idee?

sash
19 september 2003, 15:51
Ja cool :)

Wilson
19 september 2003, 16:04
hmmm sash en line 6?????????????

Negative K3 fan
19 september 2003, 16:47
sash :o een line6, als er nou iets weinig TOOON heeft dan is dat wel een pod, maarja, ik zou zeggen ga voor de pod, ik heb er een boel soundclips van gehorod (al was dat wel voronamelijk metal) en dat klonk toch wel erg goed...

ReinoutV
20 september 2003, 11:09
Het gaat er vooral om wat je ermee wil. Als je er thuis mee op wil nemen is een GuitarPort voldoende. Wil je het geval ergens mee naartoe nemen, heb je niks aan dat ding, alleen de Pod is stand-alone. Verder zitten er iets meer mogelijkheden in de Pod (meer modellen, meer effecten, volgens mij ook 2 versterkers at once). Qua geluid zal er niet veel verschil tussen zitten.

sash
20 september 2003, 14:17
Kijk daar zocht ik naar! Thnx.

De prijs van de Guitarport spreekt me erg aan en 469 Euro voor iets waar je alleen mee opneemt leek me ook iets teveel van het goede. Zou het toch niet in band of live gebruiken.
Ga iig de Guitarport ff testen bij Feedback en vergelijken met de Pod 2, maar ga denk ik toch voor de Guitarport (leuke prijs leuke prijs leuke prijs ;) )

Bouke
20 september 2003, 22:11
volgens mij ook 2 versterkers at once

Nope, 'maar' één amp tegelijk... 2 amps at once is Vetta.

@ Sash: Ik heb alleen een Xt en geen guitarport, maar ik gebruik de Xt ook buiten mijn werkkamer voor '(semi-)acoustische' gigs, rechtstreeks in de zanginstallatie. Dat werkt ook te gek. Ook gooi ik het spul wel eens over m'n Twin en dan heb je de veelzijdigheid van de Xt (effecten en amps sims) en de balls/druk van de buizen. Daar ben ik nog heftig mee aan het expirimenteren. Het overdrive kanaal op m'n twin stelt nie veul voor en op dat gebied kan de PodXt zijn kunstjes vertonen. Maar ook met de cleane sims met een randje zijn heerlijk op de twin op lagere volumes.

Dus, ga je echt alleen voor thuis gebruik en je vindt het geen probleem dat je naast de GuitarPort ook altijd je pc aan moet hebben (bij de GP wordt de sim gedraaid op de cpu van de pc en de softwaren die daar op draait) en je wilt het goedkoopst uit zijn, neem je de GP. Met de nieuwste GP2.0 software hebben ze de GP trouwens qua sounds een heel eind richting Xt gebracht, veel is zelfs uitwisselbaar. De GP wordt aangesloten via USB.

Wil je je pc ontlasten, veel thuis spelen, meer amps, ook zonder pc en ook on the road met de volledige power van het apparaat, ga dan voor de Xt. Ik denk dat je spijt krijgt van je GP omdat je na enige tijd verslaafd raakt aan de mogelijkheden van amps sims. Begin nou niet over buizen die je van hèt zijn, dat weet ik ook wel. Zie het als extra mogelijkheden om je muziek te 'shapen'. Punt. Dus niet wat is beter; digitaal of buizen, nee, beiden hebben voor- en nadelen.

Advies, neem een Xt, laat je niet leiden door de onboard patches, want die zuigen kont. Hou er wel rekening mee dat je lang aan het tweaken bent voor je ultieme, eigen sound, maar da's wel aan jou besteed denk ik.

Succes,

Bouke

Bouke
20 september 2003, 22:12
sash :o een line6, als er nou iets weinig TOOON heeft dan is dat wel een pod

lennart, dat ding heeft tone, als je het er maar instopt!!! Nie lulle over iets waar je het fijne niet van weet!

Bouke

Ic3gl0vE
20 september 2003, 22:21
Hey sash, in een ander topic zei je tegen me dat je zelfmoord zou plegen als je iets van line6 zou kopen. Het is echt beter als je eerst een tijdje in behandeling gaat bij een psycholoog hoor! Er is vast nog wel een oplossing!

jaywalker
20 september 2003, 23:35
ik hoorde dat die pandora's box ook best vet is

sash
20 september 2003, 23:48
volgens mij ook 2 versterkers at once

Nope, 'maar' één amp tegelijk... 2 amps at once is Vetta.

@ Sash: Ik heb alleen een Xt en geen guitarport, maar ik gebruik de Xt ook buiten mijn werkkamer voor '(semi-)acoustische' gigs, rechtstreeks in de zanginstallatie. Dat werkt ook te gek. Ook gooi ik het spul wel eens over m'n Twin en dan heb je de veelzijdigheid van de Xt (effecten en amps sims) en de balls/druk van de buizen. Daar ben ik nog heftig mee aan het expirimenteren. Het overdrive kanaal op m'n twin stelt nie veul voor en op dat gebied kan de PodXt zijn kunstjes vertonen. Maar ook met de cleane sims met een randje zijn heerlijk op de twin op lagere volumes.

Dus, ga je echt alleen voor thuis gebruik en je vindt het geen probleem dat je naast de GuitarPort ook altijd je pc aan moet hebben (bij de GP wordt de sim gedraaid op de cpu van de pc en de softwaren die daar op draait) en je wilt het goedkoopst uit zijn, neem je de GP. Met de nieuwste GP2.0 software hebben ze de GP trouwens qua sounds een heel eind richting Xt gebracht, veel is zelfs uitwisselbaar. De GP wordt aangesloten via USB.

Wil je je pc ontlasten, veel thuis spelen, meer amps, ook zonder pc en ook on the road met de volledige power van het apparaat, ga dan voor de Xt. Ik denk dat je spijt krijgt van je GP omdat je na enige tijd verslaafd raakt aan de mogelijkheden van amps sims. Begin nou niet over buizen die je van hèt zijn, dat weet ik ook wel. Zie het als extra mogelijkheden om je muziek te 'shapen'. Punt. Dus niet wat is beter; digitaal of buizen, nee, beiden hebben voor- en nadelen.

Advies, neem een Xt, laat je niet leiden door de onboard patches, want die zuigen kont. Hou er wel rekening mee dat je lang aan het tweaken bent voor je ultieme, eigen sound, maar da's wel aan jou besteed denk ik.

Succes,

Bouke

Hmm je maakt het me wel erg moeilijk. Nu een Xt kopen betekent dat ik er een gitaar voor zou moeten verkopen en dat zie ik eigenlijk niet zo zitten, omdat ik geeneens zeker weet of het hele modelingwereldje me wel bevalt.
Zou natuurlijk een V-Amp voor een prikkie kunnen scoren, maar dat ding is niet echt representatief voor wat de digitale modeling van nu inhoudt.

Ik denk dat ik om te beginnen toch beter uit ben met de GuitarPort. Als dat me eenmaal bevalt en ik heb de werking van de digitale amps onder de knie (en als ik MEER wil, grote kans op hehe ;) ) dan verkoop ik die GuitarPort en ik koop ik gewoon een Xt aan het eind van het jaar van m'n verjaardagscenten. Tegen die tijd zal ie ook wel weer wat afgeprijsd zijn neem ik aan.

Bedankt voor de duidelijke uitleg iig.

Btw, wat ik las op line6.com was dat de Xt nu ook via USB op de GuitarPort software werkt?

sash
20 september 2003, 23:50
Hey sash, in een ander topic zei je tegen me dat je zelfmoord zou plegen als je iets van line6 zou kopen. Het is echt beter als je eerst een tijdje in behandeling gaat bij een psycholoog hoor! Er is vast nog wel een oplossing!

Yes. Een Variax en een Vetta + een Strat en Marshall Plexi ;)

Bouke
20 september 2003, 23:56
Btw, wat ik las op line6.com was dat de Xt nu ook via USB op de GuitarPort software werkt?

yep, fraaie editor, werkt prettig, maar vooral leuke graphics en overzichtelijk.

Met de GP kun je eerst ook wel vooruit denk ik, ik weet alleen dus niet prcies of het exact hetzelfde klinkyt als een xt, het zou wel ongeveer zo moeten zijn.

Bouke

Mithrandir
21 september 2003, 02:52
En daarom welde ik nou die test doen die ik in mijn eerste post in dit topic vermelde, om te kijken of die sounds een beetje vergelijkbaar zijn.

Doe je mee bouke? Ik heb namelijk een Guitarport.

UncomfortableDotOrg
21 september 2003, 12:22
wat is het voordeel van de podxt, tegenover de gewone pod?
dat scheelt ook de helft in prijs...

kun je meer? klinkt het beter? enz.

heb je nog speciale software nodig als je een POD of PODxt rectstreeks in de comp plugged?

Bouke
21 september 2003, 12:40
@ Mith: http://home.tiscali.nl/bouke/XT-GP/ probeer deze patches (gp2 files) eens op te nemen zonder verdere toevoegingen en plaats maar soundfiles, dan zal ik dat ook doen. Ik hoop dat je de amps die ik voor deze patches gebruik ook hebt, anders kiest GP2 iets anders voor je en dan werkt ons testje niet. Lemme know.

@ uncomf....:Xt andere sound, meer en andere fx, fx routing, meer cabs, usb, of het beter klinkt kan ik je niet vertellen, dat moet je zelf ervaren, meningen verschillen daarover. Allebeide zijn goed, maar anders. Als je wilt opnemen plug je de pod gewoon in de pc en dan heb je eigenlijk verder geen software nodig, los van de opnamesoftware natuurlijk. Wil je op de pc je tones editten, kun je daarvoor software downloaden en daarmee werken.

Bouke

UncomfortableDotOrg
21 september 2003, 12:52
tnx...

wat zouden goede programma's zijn om makkelijk maar goed op te kunnen nemen? ik heb cooledit al eens gehad en dat vond ik wel fijn... zijn er nog vergelijkbare of evt. betere programma's?

Mithrandir
21 september 2003, 13:06
@ Mith: http://home.tiscali.nl/bouke/XT-GP/ probeer deze patches (gp2 files) eens op te nemen zonder verdere toevoegingen en plaats maar soundfiles, dan zal ik dat ook doen. Ik hoop dat je de amps die ik voor deze patches gebruik ook hebt, anders kiest GP2 iets anders voor je en dan werkt ons testje niet. Lemme know.

Bouke

Ai, ik heb dus idd een paar Amps niet die de PodXT wel heeft. Dat zijn de 1985 CaliCrunch IIc+ en de 1965 Plexi 45. De Plexi 45 is wellicht te vervangen voor een 1968 Plexi 100, maar wat ik met die ander moet weet ik niet.
Ik mis ook wat FX, maar ook die zijn wel te vervangen voor anderen.

Ik zal eens kijken of ik wat op kan nemen vandaag.

RadiuS
21 september 2003, 13:28
met die pod xt kan je je toon veeel meer tweaken en vormen, dus lijkt me meer iets voor jou sas.


Kwa geldkwestie: of misschien ergens een pod 2.0 of pod pro 2dehands oppikken?

Bouke
21 september 2003, 14:25
Ai, ik heb dus idd een paar Amps niet die de PodXT wel heeft. Dat zijn de 1985 CaliCrunch IIc+ en de 1965 Plexi 45. De Plexi 45 is wellicht te vervangen voor een 1968 Plexi 100, maar wat ik met die ander moet weet ik niet.
Ik mis ook wat FX, maar ook die zijn wel te vervangen voor anderen.

Ik zal eens kijken of ik wat op kan nemen vandaag.

Ander kun jij beter een paar patches posten, ik kan als het goed is alles van de GP wèl gebruiken. Laat maar weten...

Bouke

Missing Act
25 september 2003, 17:27
Ik zou ook voor de pod (XT) gaan, heb ze allebei gehad en ik was binnen de kortste keren helemaal klaar met het feit dat ik elke keer als ik even wilde spelen, mijn computer aan moest zetten. Met tweaken moet je elke keer weer die muis opzoeken. Je geluid krijg je ook alleen via je geluidskaart naar buiten (hetzij naar speakerboxen, headphone of line-out) Omdat ik niet zo'n goede geluidskaart heb, heb ik hem snel weer verkocht en heb de pod XT gekocht.

Bouke, hoe bevalt hij je live? Ik denk erover om hem (of de pro versie) in mijn live setup te zetten. Ik vind alleen dat er zo'n kwaliteitsverschil zit tussen de simulaties over koptelefoon (veel beter) en de uitgang naar mijn buizeneindtrap met 2 Marshall 1x12" . Merk je dat live ook? (dus als je alleen rechtstreeks in de PA inplugt)

Bouke
25 september 2003, 19:30
Hey Missing Act,

Je kunt het beste patches maken die geschikt zijn voor òf de headphones, òf voor rechtstreeks over de PA, òf voor over je marshall, òf... je snapt 'm al. Voor elke output andere patches. Ik heb maar weining patches die zowel over de headphones als over mijn stereo goed klinken, laat staan over een PA of mijn Twin. Ik maak gewoon verschillende patches. Meestal begin ik thuis met een patch over de headphones en die pas ik dan later aan op m'n Twin of de PA/zanginstallatie, net wat ik nodig heb. Patches die ik maak voor de zanginstallatie begin ik thuis op mijn stereo setje...

Maar ik wissel ook heel veel van favoriete patch... ik heb m'n ultieme sound uit de pod nog niet gevonden. Wel hele gave, maar nog niet m'n eigen sound. Da's waarschijnlijk een kruising tussen een plexi 45, een twin en een bassman. Ik heb mooie cleanpatches gemaakt met de calicrunch amp. Die vindt ik in de pod mooier dan de fenders. Momenteel ben ik helemaal diep in de plexi 45 bezig. Steeds een beetje tweaken tot hij goed is (of weer te ver natuurlijk :D) en zodoende heb ik nu een aantal mooie plexi 45's. Gaat een beetje richting SRV qua sound...

Maar goed, ik heb live dus andere patches als thuis en ik pas ze naar behoefte aan. De Xt gooi ik meestal in de poweramp van de Twin, ik sla dus de Twin pre-amp over. Hij kan er ook helemáál voor maar dan gebruik ik 'm alleen voor de effecten met de amps op bypass (hoewel je dan toch een beetje kleuring krijgt maar die vind ik niet hinderlijk).

Ik heb net een splitterbox gemaakt (1x gitaar in 4x uit) en nu ga ik het nog anders proberen (gitarist=expirimenteren niet waar :D):

De Strat èn via mijn eigen floorboard naar de Twin èn via de PodXt met floorboard naar PA.

Zo ga ik een lekker brede vette sound proberen te maken. Neem ik de plexi 45 uit deXt en de Twin uit de... ehhh Twin! Ik moet het nog doen dus ik laat wel weten hoe het gaat. En dan heb ik ook nog twee outputs over op de splitterbox dus er kunnen nog wel wat extra amps bij :D. Een Bassman oid. en ik heb nog een dikke Marshall Lead 12 staan :D

Groets,

Bouke

Missing Act
26 september 2003, 14:38
Bouke,

Bedankt voor je post. Naar aanleiding van een aantal andere posts van je ben ik eens rond gaan kijken en ik kwam erachter dat ik nog stees firmware versie 1.01 op mijn xt'je had staan. Net een upgrade gedaan naar 1.04, de "what are you connecting to" aangepast en meteen een veel beter resultaat over mijn eindtrap. Alle compressie en verschil in toon en kleur is er weer. Me happy man :-D

Jeroen

Bouke
29 september 2003, 22:45
Hey,

zoals beloofd hier een 'stukkie XT' zeg maar...

http://home.tiscali.nl/bouke/nr%2019%20jammetje%20try-out%20kaal.mp3

Helemaal kale opname (nou ja, beetje post-eq na de pod omdat dat er standaard (nog) niet in zit, van mijn Technics SH8010K(=oud).

Groets,

Bouke

Mithrandir
29 september 2003, 22:49
Kaal?

Is dit met 1 van de 'tones' die je mij gestuurd hebt?

Bouke
29 september 2003, 22:51
Ja, zo uit de Xt, met een beetje drums...

De patch is 'BJ Voodoo 45' zowel de rhythm als de lead. Ik weet niet of ik die heb geüpload.

Bouke

Mithrandir
29 september 2003, 22:57
Nee, die heb je niet geupload. Maar het klinkt goed Bouke.