PDA

View Full Version : brug helt ver voorover bij opleggen nieuwe snaren(voorbij)



AART
19 september 2003, 15:41
eyz

ik hbe net mijn snaren vervangen op mijn ibanez met zwevende brug.
nu ik hem wil stemmen helt de brug ver voorover.
komt hij vanzelf weer terug in oude positie of he b ik iets verkeerd gedaan?

hopelijk kunnen jullie mij helpen

bedankt

AART

Wilson
19 september 2003, 15:48
waarschijnlijk heb je dikkere snaren gebruikt, dan extra veer bij je tremolo stoppen

AART
19 september 2003, 15:51
ben van .095 naar .010 gegaan en hiervoor deed ie het ook een keer bij zelfde merk snaren maar toen heeft iemand anders het verholpen.

Harry
19 september 2003, 15:52
eyz

of je snaren eerst niet te strak aandraaien, maar beetje bij beetje tot je de juiste stemming hebt.

(wat is eyz trouwens?)

AART
19 september 2003, 15:55
bedankt, ik zal het eens proberen



(eyz is een nieuw woord voor hoi)

AART
19 september 2003, 16:00
i heb het hem nu gestemd en zo en na een paar minuten weer gestemd maar hij geeft alleen maar aan dat ie weer hoger moet :-?
ik word hier echt gek van(is er misschien een speciale manier om snaren op een zwevende brug te leggen :-?)

ik begin onderhand wel een hekel te krijgen aan mijn zwevende brug :-(

Harry
19 september 2003, 16:21
i heb het hem nu gestemd en zo en na een paar minuten weer gestemd maar hij geeft alleen maar aan dat ie weer hoger moet :-?
ik word hier echt gek van(is er misschien een speciale manier om snaren op een zwevende brug te leggen :-?)

ik begin onderhand wel een hekel te krijgen aan mijn zwevende brug :-(

ik heb ooit ook zo'n ding gehad, maar heb het probleem op bovenstaande manier op kunnen lossen. Daarna verving ik snaar voor snaar, zodat ie op spanning bleef. Ik heb die gitaar verkocht omdat ik ook een hekel kreeg aan die brug, en het gedoe er omheen.

AART
19 september 2003, 16:40
ik heb brugman gebelt en ik ga nu even naar ze toe, waarschijnijk moet er een extra veer in

Anders Destium
19 september 2003, 16:46
Bij een goede zwevende brug is het meestal een dag ofzo kut en daarna gaat hij zelfs met grof geweld niet uit zijn stemming. Je kunt ook de schroeven waar je veren aan vast zitten wat verder de body indraaien, zo komt de brug weer omlaag.

ED BOB
19 september 2003, 16:58
Hoe je het ook went of keert, op een of andere manier is de balans tussen snaar-spanning en veer-kracht van je tremolo uit balans. Er is aan een kant iets veranderd. Het meest waarschijnlijke is dat je toche dikkere snaren hebt gebruikt (zoals Wilson) al zei. Let op! in een setje 0.10 kun je in verschillende diktes hebben. bijv. 0.10 light (0.46 - 0.10) of 0.10 Heavy bottom (0.52 - 0.10). M.a.w. je moet de snaar-dikte van de andere (dus niet alleen hoge E-snaar) eens checken.
Om het probleem op te lossen is het het handigste om de schroeven (parkers) van de veer-houder van je tremelo-systeem aan te draaien.
Je moet daarbij wel de stemming in de gaten houden. Dus: veren aandraaien, stemmen; veren aandraaien enz... totdat brug mooi in het midden staat.

Persoonlijk heb ik tremelo zo afgesteld dat deze alleen omlaag kan dus op opwaartse richting geblokkeerd met een hoge veerkracht. Het voordeel hiervan is dat je dit soort problemen niet meer hebt, dat snaren elkaar niet meer kunnen beinvloeden en dus dat gitaar gestemd blijft als er een snaar breekt.

Let ook op dat de dikte van snaren van invloed zijn op je halsafstelling. Licht ook aan soort hals. Fender strat is daar bijv. wat gevoeliger voor dan Gibson LP.

Succes, Ed :wink:

AART
19 september 2003, 19:42
ik ben maar naar brugman gegaan om de gitaar daar te laten afstellen(valt nog onder garantie) want ik ben daar niet echt handig in.

ik heb nu .010 .013 .017 .026 .036 .046 snaren van ernie ball

alleen vraag ik me nu af hoe dik de lage e-snaar van een .009 setje is. :-?

verder heel erg bedankt voor het lange verhaal ed :)

Baco
19 september 2003, 21:05
Hehe, dat is het vervelende aan die zwevende bruggen. Ik heb mij deze week bezig gehouden met mijn beide Ibanezjes terug "normaal" te stemmen (een 6-snaar en een 7-snaar), stonden allebei een toon lager. Op mijn 6-snaar liggen er iets dikkere snaren. Het heeft mij wat moeite gekost om beide ok te krijgen, maar ondertussen ben ik er toch in geslaagd. Het is inderdaad een kwestie van stemmen, positie brug controleren en indien nodig bijstellen (dmv de schroeven "binnenin" de gitaar) terug stemmen, terug controleren,... enz tot dat je brug mooi evenwijdig staat met de body (staat normaliter wel een of ander streepje op de zijkant van je brug) en je gitaar goed gestemd staat. Al bij al valt dit werkje nogal mee, maar soms moet je wat geduld hebben... :wink:

AART
19 september 2003, 21:29
het probleem waren inderdaad de dikkere snaren. maar ik weet nu nog steeds niet hoe dik de lage e-snaar van een setje .009 snaren is?

Baco
19 september 2003, 21:32
Ik heb hier een setje D'Addario XL snaren liggen en die gaan van een .009 naar een .046 (mijn .010 set heeft ook een .046 trouwens).
There you go :wink:

AART
19 september 2003, 21:44
bedankt, maar datt is kut want ik wilde een dikkere lage e-snaar :(

nu is ie nog steeds zo losjes :(

Nicci
20 september 2003, 16:36
Bij een goede zwevende brug is het meestal een dag ofzo kut en daarna gaat hij zelfs met grof geweld niet uit zijn stemming. Je kunt ook de schroeven waar je veren aan vast zitten wat verder de body indraaien, zo komt de brug weer omlaag.

dit is alles wat je moet doen. daarna heb je nooit meer problemen. ook niet als je er nieuwe snaren opzet. tenzij de brug helemaal overhelt. dan moet je er een nieuwe veer inzetten, maar zal je alsnog deze veer op de juiste trekkracht moeten brengen met de stelschroef.

ED BOB
23 september 2003, 12:09
bedankt, maar datt is kut want ik wilde een dikkere lage e-snaar :(

nu is ie nog steeds zo losjes :(

Misschien valt het mee. Wellicht had je vroeger een setje van 0.09 - 0.42 (veel gebruikt 0.09-setje) en heb je nu toch een dikkere e-snaar...

By the way... was ik nog vergeten te zeggen: als je overstapt naar een dikkere set moet je ook de intonatie van je gitaar bijstellen (zadeltjes iets verder naar achter)

Greetz, Ed

AART
23 september 2003, 17:15
inderdaad, je had gelijk over die .042, en de zadeltjes zijn ook afgesteld door brugman. dus ik ben weer tevreden. :)