PDA

View Full Version : scheuren



schwantz
19 september 2003, 13:00
Sjalom,

mede gitaristen. klein vraagje wat betreft het verkrijgen van een wat "dichtere en wat meer gebalanceerde" overdrive/distortion.
Natuurlijk weet ik dat toon en effecten een kwestie van persoonlijke smaak zijn, maar wellicht dat jullie wat tips hebben.
Momenteel gebruik is dus een marshall tsl100 (met 4+12 cab.) en een les paul classic. Nu zit er in die buizenbak een enorm vette sound, alleen over mijn lead/distortion ben ik nog niet helemaal tevreden.
Ben al aan het draaien aan die knoppen geweest enzo, maar ik vind em toch nog iets te korrellig en te schel. Wat mij betreft kan die wel iets vetter/zwaarder nog, met een goeie hoog laag balance. Ik hoor veel over de tubescreamer en van die boutique bakjes ed., heeft er iemand tips over wat ik moet gaan proberen?

Thanks!

sash
19 september 2003, 13:19
De Tubescreamer is meer geschikt voor de combinatie Strat/Tele over Fender amp. Erg midrangy geluid en over het algemeen nogal neuzig. Een combinatie waar je op een Les Paul weinig mee kan.

Denk dat voor jou de Fulltone Distortion Pro een uitkomst is. Hij is wel VERSCHRIKKELIJK duur, maar ook verschrikkelijk gaaf. Tot in de puntjes af te stellen.

Rock&Roll
19 september 2003, 13:42
Waarom zou een tubescreamer dan wel niet goed klinken met een marshall en les paul?? honderden gitaristen gebruiken ze...

sash
19 september 2003, 14:41
Omdat een midrangy overdrive op een Les Paul gewoon niet lekker klinkt. Vergelijk zelf maar eens icm andere overdrives.

da_rippah
19 september 2003, 15:17
De Tubescreamer is meer geschikt voor de combinatie Strat/Tele over Fender amp.

Ook een Squier Strat met Fender 15r amp?

Rock&Roll
19 september 2003, 15:33
ik was anders van plan om een ts7 tubescreamer te gebruiken om mijn marshall jcm 800 wat op te fokken en ik speel op een les paul...lijkt jou dus geen goed idee

Nicci
19 september 2003, 15:37
een les paul is al midrange van zichzelf. het lijkt mij ook een beetje teveel van het goede. maar je weet maar nooit.
ik heb nog wel een TS7 liggen. mag je van me overnemen.

sash
19 september 2003, 16:26
ik was anders van plan om een ts7 tubescreamer te gebruiken om mijn marshall jcm 800 wat op te fokken en ik speel op een les paul...lijkt jou dus geen goed idee

Dan zou ik eerder gaan voor een Boss Super Overdrive ofzo. Die gele iig. Is perfect voor de combinatie Les Paul + JCM800. Zakk Wylde doet het er ook mee en het klinkt GOED.

@ Da_rippah: ik doelde eerder op het karakter van de buizenbakken. Op een transistoramp maakt het weinig uit.

schwantz
22 september 2003, 13:29
thanks okee, ik ga maar eens ff een middagje wat proberen... 8-)

Droffie
24 september 2003, 13:05
Zelf gebruik ik op mijn JCM900 een RAT II en ik speel op een LP Standard. De filter knop op de RAT maakt 't erg bruikbaar. Ik gebruik 'm meer als overdrive. Geeft een echte killer sound....

Rock&Roll
24 september 2003, 13:23
Ben net terug van een paar uurtjes testen (woensdagvoormiddag, ik alleen in de soundbooth ;-)) en heb het volgende uitgeprobeerd:
een ibanez tubescreamer ts9 en turbo
een boss overdrive (de sd1 was er niet helaas)
een marshall bluesbreaker 2
danelectro daddy-o
dit waren zo ongeveer de enige overdrives die de winkel in stock had, de rest waren distortions en dergelijke meer en die interesseren me momenteel niet.
ik heb de spullen getest op een gibson les paul, in een een marshall tsl geprikt (btw ik vind de jcm 800 echt wel de laatste goeie versterker die marshall gemaakt heeft!!)
ik heb alle pedalen getest op het cleane kanaal omdat ik vond dat dit het best hoorbare resultaat gaf.

de daddy-o en boss vielen bijna onmiddellijk af (persoonlijke smaak hoor)
de bluesbreaker klonk erg goed en ik vond de boost modus wel een heel handige eigenlschap, het pedaal ging van een randje op het clean tot redelijk stevige overdrive...heel mooi.
dan ben ik aan de tubescreamers begonnen...eerst de turbo, maar die zou het toch niet worden omdat ie te veel kan en te duur is. dan heb ik maar de normale ts9 geprobeerd. heel leuke sound lekkere overdrive, bijna 100% wat ik zocht. ik moet sash gelijk geven over het feit dat hij nogal erg mid range is en de combinatie met les paul niet te best is, maar dit kon ik voldoende oplossen daar wat te prutsen met de tone knop.
voor mij kwam de tubescreamer er dus als beste uit (alweer: mijn eigen mening), maar ik heb em niet gekocht omwille van de hoge prijs. ik kan hem namelijk bij een kennis aan de prijs zonder btw kopen.

Mitch
24 september 2003, 13:29
Zocht je nou een pedaal om te gebruiken i.c.m. het cleane of crunch kanaal.
Het was bedoeld om het lead kanaal te 'vervangen', right ?

Als het puur voor leads bedoeld is kan je inderdaad ook naar het duurdere spul kijken, maar dan wel iets wat qua eq en drive goed is af te stellen (ik bedoel: een hoop van de nieuwe retro-pedalen zijn wel van hoge kwaliteit, maar beperkt in afstel-mogelijkheden).

Voor over je crunch kanaal kun je ook aan een subtiele fuzz denken.
Voor over je clean kanaal iets heftigers als Fulltone Dist. pro (nieuwe versie dan), tweedehands Ibanez Tube King, Mesa V-Twin of domweg een EQ-pedaal ?

galguitarist
24 september 2003, 14:11
ik heb zelf ook de tsl en ik weet misschien wat je problemen zijn met de lead...

misschien een beetje flauw maar dit doe ik met mijn les paul special (1993, met p100's)

presence: 0
treble: 3
mid: 7
bass: 9
gain: 9

en de deep ingedrukt

brugelement en tone beetje terugdraaien

zo krijg ik een vette sound die wel defenitie behoud...

tsl is nogal lastig af te stellen en ik ben zelf heel lang niet tevreden geweest over het geluid, maar toen ik wat extremere instellingen ding proberen kwam ik toch tot een bevredigend (zeer zelfs) geluid, misschien jij ook wel...

Rock&Roll
24 september 2003, 15:19
Nee Seymour Paul, ik wil het pedaal gebruiken icm mijn marshall jcm800 single channel! gewoon om het standaard geluid een beetje anders te maken.

Nicci
24 september 2003, 15:31
. . . . . moet sash gelijk geven over het feit dat hij nogal erg mid range is en de combinatie met les paul niet te best is, maar dit kon ik voldoende oplossen daar wat te prutsen met de tone knop.


is dit niet lastig? stel je switched tussen clean en de TS . . . je EQ staat afgesteld op de TS . . . . of bedoel je de tone knop op je gitaar?

Geert Teekens
24 september 2003, 16:33
Nou ik ben ook wel benieuwd naar de meningen over het pedaaltje voor de 800.

Ik heb een Marshall JCM 800 single channel 50W 2x12 combo en ik zou hier ook graag een pedaal voor hangen. Ik gebruik een Gibsonachtige gitaar van mahonie met een humbucker. Ik zou toch graag willen schakelen tussen (semi)clean en scheur.

Ik heb dit geprobeerd met een BOSS OD-2 maar dat klinkt niet echt mooi. Deze houd ik wel in mijn achterhoofd als 2e scheurpedaaltje voor de smakeloze hi-gain momenten.

Ik wil echter een pedaal die redelijk neutraal mijn JCM 800 een flinke boost geeft en ook nog wat gain. Liefst niet al te veel aan de toon veranderen.

Ik heb de SD-1 al geprobeerd. Ik vond hem echter flink wat laag wegvreten. Het werd er een beetje krasserig en midrangey van. Dat vond ik niet zo mooi. Mijn combo klinkt al flink krasserig/midrangey van zichzelf, dus dat moeten we niet hebben.

Ik zoek een warmere dan de SD-1 dus. Misschien de Bluesdriver? (BD-2) of de OD-3. Over de OD-3 heb ik nooit zoveel gehoord. Hij heeft in ieder geval 3 knoppen. De enige BOSS pedaaltjes die ik vertrouw zijn die met 3 knoppen, haha :-D

Ook een Tubescreamer schijnt een beetje midrangey te zijn en je laag weg te vreten.

Iemand goeie tips?

Ik wil binnenkort eens wat gaan luisteren.

Heb je bij Feedback Rotterdam de mogelijkheid om een pedaaltje mee te nemen om te testen in de oefenruimte? En dan later terugkomen om hem te ruilen en een andere te proberen?

Geert

Rock&Roll
24 september 2003, 16:47
ik heb mijn laag behouden door de tone knop een beetje terug te draaien op de tubescreamer. hoe hoger je de tone draait hoe scheller en krasserig het geluid wordt, kan natuurlijk wel handig zijn!!

Mitch
24 september 2003, 16:57
Hé Rock, wel grappig dat je op mijn post reageert, maar ik zat mijn post tegelijkertijd te tikken met jou... Mijn respons was dus die op de topic starter schwantz, niet op jou.
Leuk misverstand :)

Nicci
24 september 2003, 17:09
Ik wil echter een pedaal die redelijk neutraal mijn JCM 800 een flinke boost geeft en ook nog wat gain. Liefst niet al te veel aan de toon veranderen.
Geert

de meest simpele is toch echt een EQ pedaal. ik begrijp al die OD's als boost niet zo heel goed. ze veranderen ongewenst toch vaak het geluid. het extra volume zal volgens mij ook meer gain geven.

Speeddemon
24 september 2003, 22:50
@ Geert: OD-3 laat je laag veel beter intact dan SD-1 en TS-9.

Maar voorlopig kan er nog geeneen van die pedaaltjes tippen aan m'n Tubefactor.

Trouwens, wat ook een leuke is, die je laag wel in tact laat zo lang je de gain onder 50% houdt en level open, is de Dod 250 Overdrive/Preamp. Check Ebay af en toe. voor een eurootje of 50-60 moet je ze toch wel kunnen krijgen (incl. verzenden)

Nicci
24 september 2003, 23:04
maar de OD3 is geen cleane boost. hij scheurt ook als je de gain op 0 zet.
wel een mooie OD. mooi laag inderdaad. sowieso een mooi uitgebalanceerd geluid.

moretel
24 september 2003, 23:29
[quote="Speeddemon
Maar voorlopig kan er nog geeneen van die pedaaltjes tippen aan m'n Tubefactor.
[/quote]

Die tubefactor gebruik ik ook, met name om het basisgeluid wat voller te maken, alhoewel ie ook kan scheuren als een gek,
mooi pedaal maar niet goedkoop.

Speeddemon
24 september 2003, 23:52
Nicci, hij wordt misschien niet 100% clean, maar toch wel een superklein randje, en hij heeft veel meer volume boost dan een SD-1, dus in mijn ogen is de OD-3 in alle opzichten beter.

Nicci
24 september 2003, 23:57
ben ik helemaal met je eens. ik gebruik de SD1 thuis wel eens. als het even moet scheuren. vind er niet veel van. is niet mijn geluid. de OD3 is inderdaad meer mijn OD.

ik gebruik hem alleen niet als boost. mijn versterker heeft een geweldige boost. veel beter, nee ik durf te zeggen, beter ben ik ze nog niet tegen gekomen.

de OD3 heb ik voornamelijk als scheur door m'n JC120.

Geert Teekens
26 september 2003, 00:07
Dank je Speeddemon en Nicci.

Dus sowieso is de OD-3 beter.

Ik heb wel nog iets anders gezien; Een Carl Martin Hot Drive 'n Boost. Tweedehands gezien voor 110 euro. Deze schijnt tot 20 db cleane boost te geven en er zit ook nog een aparte drive functie op.

Hebben jullie hier wel eens wat over gehoord?

Het lijkt me wel handig om ook een drive ingebouwd te hebben. Ik was sowieso van plan om naast een boost pedaal ook nog een extra drive te gebruiken. Als die er al in zit is het lekker makkelijk.

Het lijkt wel goede kwaliteit, die Carl Martin. Iemand ervaring?

Groeten van Geert

Nicci
26 september 2003, 15:05
Nooit gebruikt, maar heeft goede naam. Even geduld, er zijn mensen op dit forum die hem gebruiken.

Mitch
26 september 2003, 17:19
Juist. Ik vind het een perfecte clean boost, maar omdat -ienieuw vrij prijzig is wou ik dat niet meteen adviseren (en ik wil een beetje objectief blijven:))
De drive is redelijk goed, maar verschilt heel erg per amp of -ie lekker klinkt.
Wat ik ook nog wel eens deed: instellen als dubbele boost. De overdrive instellen met lage gain en level wat meer open én uiteraard de gewone boost. Optimale flexibiliteit.
Zit een snoer aan, dus je hebt wel stopcontact dichtbij nodig.
Topkwaliteit en er staat er inderdaad 1 te koop op marktplaats geloof ik.
Doen !