PDA

View Full Version : Welke lijm voor headcrack?



cas121
19 september 2003, 10:49
ok, ik heb al veel geknutselt met elektronica en afstelwerk van gitaren, dat gaat me prima af maar nu iets nieuws.

ik heb een semi-acoustic liggen met een lichte headcrack, de breuk is perfect dicht te drukken en sluit dan ook goed aan, maar welke lijm kan ik het beste gebruiken om dit te fiksen?

bij vox humana hebben ze er 3 verschillende en ik wil toch wel in 1 x de goeie gebruiken...

THNX

oja en geen replys van 'laten doen' want dat is echt zo'n crap, wie betaalt er nou 75 euro voor iets wat misschien een half uur werk is....

ijzerbroot1
19 september 2003, 11:05
Bel ff met Vox Humana........geniaal toch??? :-D :-D

cas121
19 september 2003, 11:23
ja maar dan kan ik het eerst effe vergelijken met wat de forumwizzards te melden hebben...

Anavrin
19 september 2003, 12:28
Bel ff met Vox Humana........geniaal toch??? :-D :-D
vooral als ze daar automatisch de duurste noemen ja :o

als het over deze 3 gaat, lijkt het mij dat de dikke lijm afvalt
489400 Franklin Titebond lijm 473 ml Professional glue 16.50 FOTO



489490 Instant glue/Secondenlijm thin 15.00 FOTO



489500 Instant glue/Second.lijm thick 15.00 FOTO
de onderste dus, omdat je daar volgens mij minder mooi mee kan lijmen

wietse
19 september 2003, 12:37
wat is er dan speciaal aan die lijmen het zijn gewoon goede secondelijmen.
heb laatst ook zelf een headcrack bij een acoustische gerepareerd met gewone huis tuin en keuken secondenlijm ,werkt prima je moet alleen oppassen dat je niet te veel gebruikt wat er dan uitloopt over de hals.
met alle gevolgen van dien natuurlijk ,word je niet vrolijk van als dit gebeurt.
en zeker als je niet direct merkt dat het gebeurt dan verneuk je de lak op de hals.(is me ook al eens een keer gebeurd namelijk)

fred dons
19 september 2003, 13:46
als het een nette breuk is zonder splinters of grote afwezige stukken raad ik een goede houtlijm aan ( en dat hoeft geen Titebond te zijn)
lijm er tussen smeren, lijmklem er op en minimaal 24 uur drogen

heb je haast, seconden lijm en juist wel de dikke omdat de dunne in het hout absorbeert en er dus te weinig lijmkracht overblijft (en de dikke ook
minder snel uitloopt)

cas121
19 september 2003, 14:50
okee bedankt,
kan ik weer aan de slag...


was echt suf, de headcrack in deze gitaar is dus een half jaar terug al eens gemaakt bij zo'n "bouwer" van een gitaarwinkel, en die dude heeft dus doodleuk wel die dunne lijm gebruikt, liet hij zelf nog zien in zn zaak... heeft toen 70 euro gekost, en nu is't dus doodleuk in dezelfde breuklijn weer losgeschoten, zonder dat er iets gebeurt is... de fakking amateur!

effe kijken of ik het beter doe..

let's glue!

fred dons
19 september 2003, 16:35
als het al gelijmd is dan kan het zijn dat de nieuwe lijm weliswaar lijmt
maar alleen op de oude lijm resten waardoor hij in de toekomst weer los
kan laten.

niet mooi maar wel sterk is er vervolgens een glasvezelmatje overheen lijmen (Halfords heeft dat volgens mij wel) dan wel (iets minder sterk)
er een finneer laag overheen lijmen

Javaca
19 september 2003, 17:06
Ik heb daat de laatste keer gewoon Bison Witte houtlijm voor gebruikt. FF een dag in de lijmklemmen en klaar is Javaca! Werkt perfect en droogt doorzichtig op dus valt niet zo gigantisch op als het er een beetje naast gaat :P

lcvanderhelm
19 september 2003, 20:39
Ik heb dit gelukkig nooit gehad,maar er wel over gelezen en zover ik me kan herinneren word er door ervaren gitaarbouwers gebruik gemaakt van een pen of een wig,om de construktie te verstevigen.Alleen lijm gebruiken lijkt me niet voldoende.dit deel van je gitaar is namelijk het zwakst en krijgt grote krachten te verwerken.Als het een dure gitaar is,kan je het beter bij vox humana laten doen.Succes.

ruurd
19 september 2003, 22:49
_____________TIP____________

je kan gewoon een goede houtlijm gebruiken en ver dunnen met en beetje water zodat de lijm overal terecht komt. desnoots met en dunne naald injecteren

wietse
19 september 2003, 23:40
okee bedankt,
kan ik weer aan de slag...


was echt suf, de headcrack in deze gitaar is dus een half jaar terug al eens gemaakt bij zo'n "bouwer" van een gitaarwinkel, en die dude heeft dus doodleuk wel die dunne lijm gebruikt, liet hij zelf nog zien in zn zaak... heeft toen 70 euro gekost, en nu is't dus doodleuk in dezelfde breuklijn weer losgeschoten, zonder dat er iets gebeurt is... de fakking amateur!

effe kijken of ik het beter doe..

let's glue!
ik ging weer terug naar die kerel en wreef het effe goed in , dik betalen en zulk werk afleveren hij zorgt maar dat hij het dit keer goed doet.

cas121
20 september 2003, 02:57
@ lcvanderhelm: het is geen (hele) dure gitaar, het is niet mijn gitaar, en een lijmreparatie is echt wel voldoende voor een headcrack, zo staan waarsch 10% van zo'n beetje alle gibsons in nl erbij...


@ wietse: je het is dus niet mijn gitaar en ik heb het destijds dus ook niet betaald :D . het idiote is dat die bouwer al eens eerder een slechte reparatie aan die gast heeft afgeleverd, die ik vervolgens ook zelf weer een paar maanden later heb gefikst. had die gitaardude zelf allang even een bezoekje gebracht hehe

de breuk ziet er heel netjes uit dus ik waag ook maar een lijmpoging, beetje bison pro houtlijm verdunnen en met een injectienaald er goed inwerken, klemmen erop en dan maar eens 48 u afwachten. Het enige voordeel is dat het een ongelakte hals is, kan hem dus zo met een beetje 00 staalwol bijwerken..