PDA

View Full Version : Tunen op gehoor



Tom Morello
18 september 2003, 22:31
Kennen jullie een manier om een gitaar op gehoor te tunen? Ik ken het trucje met de goed gestemde 6e snaar etc. al. Maar dat helpt hier ook niet, die gitaar is al iets van 1,5 jaar niet aangeraakt dus alle snaren zijn goed verneukt :roll: . Maar heeft één van jullie een soort van 'ezelsbruggetje' voor?

Negative K3 fan
18 september 2003, 22:49
pak een telefoon, luister naar de kiestoon, dat is een A dan kun je de rest ook stemmen, verder kun je ook een mp3tje opzetten, ik gebruik er zelf altijd metallica - nothing else matters voor vanwege de mooie open snaren.

hoofd
18 september 2003, 22:54
mmm.....stemvork?

Kjiratsiekoedel
18 september 2003, 23:27
stemmen op flagioletten

om te testen of hij zuiver is speel ik altijd Michelle (van Anouk). Om een of adere reden kan je dan heel goed horen of hij zuiver is.

Texter
18 september 2003, 23:29
Over het algemeen kan ik een gitaar zo zuiver stemmen door elke snaar afzonderlijk ff af te stemmen...altijd leuk om je leerlingen te zien staren :o

Negative K3 fan
19 september 2003, 16:13
stemmen op flagioletten

om te testen of hij zuiver is speel ik altijd Michelle (van Anouk). Om een of adere reden kan je dan heel goed horen of hij zuiver is.

daar heb je wel een punt, als je een D majeur 9 in de eerste positie speelt dan hoor je op eoa manier heel goed op dee EG en B snaar vals zijn.

Tom Morello
19 september 2003, 20:11
Mensen bedankt, hier kan ik wel wat mee. Vooral de 'telefoon-truc' lijkt me wel handig. :-D

da_rippah
19 september 2003, 21:55
Vaak als ik vlagen van powerchords heb zet ik de gain vol open en sla ik een powerchord aan, dan draai ik de lage E omhoog en dan net zolang naar beneden totdat de tonen zegmaar "samenvloeien".

Maar echt op gehoor stemmen kan ik niet; ik weet uit mijn hoofd niet hoe een lage E klinkt (sommige mensen kunnen dat, ik niet). En dan de rest van de tonen behalve de B en de E op stemmen met als interval de eerste 2 noten van het Wilhelmus (zo onthou ik het) :)

musicmaniac
20 september 2003, 10:36
Ik laat de bassist en de andere gitarist eerst stemmen, vervolgens vraag ik om een toontje en die die van mezelf op het gehoor.

Negative K3 fan
20 september 2003, 12:49
als je trrouwens flink veel gain op je geluid speelt kun je je gitaar loep en loep zuiver stemmen door gebruik van dee harmonic methode, dwz, harmonic op 7e fret hogere snaar klinkt het zelfde als harmonic 5e fret lagere snaar met uitzodnering van de G en B snaar, als je dan distortion hebt en ze zijn niet gelijk hoor je een soort 'tik' op een bepaalde frequentie, hoe lager de frequentie hoe zuiverder het onderlinge interval. Je kunt hem op die manier stemmen zonder dat je ook maar enige tik hoort en dan is hij zeer zuiver.

roppie
20 september 2003, 13:09
stem een snaar met behulp van telefoon stemvork enz. Dan lage snaren met harmonics en hoge snaren op elkaar stemmen. Tenslotte controleren of hoge e en lage e gelijk zijn.

bert k
20 september 2003, 18:01
Ok, dit lijkt me wel wat. Dit vond ik op een Amerikaans forum dus ik heb het ff hier: http://www.bertk.tomaatnet.nl/stemmen.htm geparkeerd.
Het is een erg lang verhaal, maar ik heb het geprobeerd en het werkt perfekt!

da_rippah
20 september 2003, 18:34
als je trrouwens flink veel gain op je geluid speelt kun je je gitaar loep en loep zuiver stemmen door gebruik van dee harmonic methode, dwz, harmonic op 7e fret hogere snaar klinkt het zelfde als harmonic 5e fret lagere snaar met uitzodnering van de G en B snaar, als je dan distortion hebt en ze zijn niet gelijk hoor je een soort 'tik' op een bepaalde frequentie, hoe lager de frequentie hoe zuiverder het onderlinge interval. Je kunt hem op die manier stemmen zonder dat je ook maar enige tik hoort en dan is hij zeer zuiver.


"Here is what all of this means to the guitarist: You must not, at any time, use harmonic tones at the 7th fret as a point of reference (skilled piano tuners could use them because they know how many beats to introduce between 4th and 5th). Harmonic tones at the 7th fret are pure 5ths, while in equal temperament each 5th must be lowered slightly. To tune by harmonics at the 7th fret (as occasionally ill-advised) will make the guitar sound entirely unacceptable on some chord forms."

Nou, nk3, leg dat maar eens uit :roll: ;)

Negative K3 fan
20 september 2003, 18:36
wow, dat wist ik niet eens, heb ik het altijd fout gedaan hmm... waar heb je dat vandaan?

Ic3gl0vE
20 september 2003, 18:46
die gitaar van jou is toch niet te stemmen lennie

roppie
20 september 2003, 19:24
als je trrouwens flink veel gain op je geluid speelt kun je je gitaar loep en loep zuiver stemmen door gebruik van dee harmonic methode, dwz, harmonic op 7e fret hogere snaar klinkt het zelfde als harmonic 5e fret lagere snaar met uitzodnering van de G en B snaar, als je dan distortion hebt en ze zijn niet gelijk hoor je een soort 'tik' op een bepaalde frequentie, hoe lager de frequentie hoe zuiverder het onderlinge interval. Je kunt hem op die manier stemmen zonder dat je ook maar enige tik hoort en dan is hij zeer zuiver.


"Here is what all of this means to the guitarist: You must not, at any time, use harmonic tones at the 7th fret as a point of reference (skilled piano tuners could use them because they know how many beats to introduce between 4th and 5th). Harmonic tones at the 7th fret are pure 5ths, while in equal temperament each 5th must be lowered slightly. To tune by harmonics at the 7th fret (as occasionally ill-advised) will make the guitar sound entirely unacceptable on some chord forms."

Nou, nk3, leg dat maar eens uit :roll: ;)

hey shit doe ik 't ook weleens fout. Toch zie ik het andere gitaristen ook weleens doen

Negative K3 fan
20 september 2003, 19:25
inmiddeels wel, hij ligt nuu trouwens al 2 weken bij tags :D

ben te lui om hem op te halen. en mn agile is wel goed te stemmen.

taylor
1 oktober 2003, 11:55
meestal tune ik op en akkoord Emaj(open) en E9(open) om te cheken of die nog in tune is.

gewoon goed luisteren of het zuiver is.

als ik nieuwe snaren opzet das wat anders....