PDA

View Full Version : Toonladders... help :S



SymphonY-X
18 september 2003, 22:29
Hey,
Ik ben sinds kort bezig met het fenomeen toonladders door op internet toonladders te downloaden en daar beetje mee te pielen, nu ben ik dus echt helemaal nieuw op dit gebied, maar wil nu toch eens wat meer van de technische kant van het gitaarspelen afweten ipv stomweg nummers naspelen zonder te weten wat ik nu eigenlijk doe...
Maar ik zit met een aantal vragen..
Als je nu bijv. de minor pentatonic ladder neemt, als het goed is is het vaste patroon op je fretbord dus dit, en blijft dit hetzelfde.. ->

0 - 3
0 - 3
0 - 2
0 - 2
0 - 2
0 - 3

Is het nu dus zo dat als je in dit patroon begint op een willekeurige E in het patroon ergens op je fretbord, dat je dan dus E minor pentatonic speelt en dat het dus automatisch goed klinkt over een E accoord?
En dus als je een accoorden rifje speelt van bijv.. E A B
dat je dan dus alleen binnen het E patroon mag spelen als het E accoord klinkt en zodra het rifje overgaat naar de A dat je dan automatisch met je patroon meemoet naar de A ??
Misschien zijn dit hele stomme vragen en zit ik er verschrikkelijk ver naast. Maar ik ben al een poosje bezig om hier wijs uit te worden maar het lukt me niet.. ik heb jullie hulp nodig ! Jullie zouden me hier zo'n plezier mee doen om dit uit te leggen! :-D hehe
alvast hartstikke bedankt!
grtz Timo

hellogoodbye
18 september 2003, 23:27
Hm, ff kort wat opmerkingen. k' Heb nu geen tijd voor een heel lang verhaal, misschien later... Ik ga dus hier en daar nogal kort door de bocht, maar misschien krijg je het dan wat beter door.

Jouw pentatonic scale is een klein onderdeel van een complete scale. Je zou kunnen zeggen dat er 1 grote scale met een 'breedte' van 12 frets is: daarna begint die scale exact hetzelfde weer opnieuw.
Zo'n grote scale kan je voor het gemak opdelen in 5 kleinere patterns: da's wat makkelijker te leren. Jouw voorbeeld is het simpelste (en dus bekendste) pattern, oftewel onderdeel van die scale.
(Als je een pdf wilt van die complete scale en een makkelijk onderverdeling dan heb ik wel een schitterend, prachtig (lees: zelfgemaakt) pdf voor je!)
De tweede noot op de E snaren (in jouw pattern) is de basisnoot (de eerste noot op de G snaar ook): als die noot een A is en je gaat het pattern spelen, speel je in A. Als die noot een C is en je gaat het pattern spelen, speel je in C. Simpel. De positie waarin jet het pattern speel op de hals bepaald dus de scale waarin je speelt.
Maar... dit staat los van de akkoorden (nou ja, in dit verhaal dan: ik wil het simpel houden).

Je speelt een liedje namelijk in een bepaalde toonsoort, bijvoorbeeld C. En dan bedoel ik niet dat dat hele liedje in het akkoord C wordt gespeeld! Nee, er komen akkoorden bij die passen bij de toonladder van C. Zoals de F en de G.
Maar... als je in C speelt en van akkoorden wisselt (en dan ga ik er nu even van uit dat je geen ingewikkelde akkoordenschema's gebruikt...) moet je gewoon in dezelfde scale blijven spelen!
Je zult wel merken dat niet elke noot even lekker past bij elk akkoord (bepaald niet) maar heel erg grote fouten kan je niet maken (simpel gezegd). En al helemaal niet met die pentatonic scale, want dat is een versimpelde scale van de complete majeur scale: hij bevat noten die bij een heleboel veelgebruikte akkoorden passen, zal ik maar zeggen.
Als je van een C akkoord naar een G akkoord gaat, moet je de bijpassende noten uit de C scale blijven spelen. Als je namelijk opeens in G gaat spelen krijg je noten die niet in de toonladder van C staan. In dit geval een Fis (verhoogde F, oftewel een F met een kruis) i.p.v. een gewone F die bij de C scale hoort: en da's toch de basis waar je op dat moment vanuit moet blijven gaan.

Je moet dus ff het verschil zien tussen de toonladder waarin je speelt en de daarbij behorende akkoorden: die akkoorden wisselen (anders wordt het saai) maar de scale waarin je speelt blijft hetzelfde.

Als je nou alleen maar het pattern kent wat jij hebt laten zien, ben je natuurlijk gauw uitgespeeld: je zit dan de hele tijd op dezelfde plek te spelen. Het is dus zaak alle 5 patterns die bij het grote pattern horen te leren spelen. Als je dan iets speelt in E kun je, ondanks akkoordwisselingen (nogmaals, dit geldt niet als je aparte akkoorden gaat spelen) gewoon over de hele hals in dat grote pattern soleren.

Hm, nou dat was alweer meer dan genoeg... Hopelijk kun je het nog een beetje volgen. Om het grote pattern te leren zou ik je aanraden even wat te lezen over het CAGED systeem: die leert je dat grote pattern spelen n.a.v. bekende akkoordvormen... (Snap je het nog..?) Lees hier bijvoorbeeld meer over op de volgende site:
http://www.highcountryguitar.com/caged.htm
Daar staat ook een plaatje (niet zo mooi als mijn pdf natuurlijk... :wink: ) van de 5 patterns die samen het grote pattern vormen: jouw pattern is gebaseerd op de C-akkoord vorm...

Ik ben vast de helft vergeten, maar wellicht kun je nu even vooruit. En snap je misschien alle info die op het internet te vinden is nu wat beter!

hellogoodbye
19 september 2003, 07:52
P.S. Ik zie nu net dat je het had over de MINOR pentatonic scale. Maakt op zich niet uit: hij is hetzelfde als de major pentatonic scale, alleen ligt de root op een andere plek: in dit geval is dat dus de EERSTE noot op de E snaar. De akkoorden die je noemde behoren bij de E major scale, vandaar dat ik in majeur dacht en uitlegde... Maar het achterliggende idee blijft hetzelfde.

Zo, dit even om het nog ingewikkelder te maken... :wink:

SymphonY-X
19 september 2003, 10:11
Alvast hartelijk bedankt voor de snelle reactie !!

Dus als ik het goed begrijp, ook na het kijken op die site over het CAGED system,

kan je dus naar dit schema kijken.

A 9 0, 12 2 5 7
Bb 10 1, 13 3 6 8
B 11 2 4 7 9
C 0, 12 3 5 8
10
C# / Db 1 4 6 9 11
D 2 5 7 10 0, 12
Eb 3 6 8 11 1
E 4 7 9 0, 12 2
F 5 8 10 1 3
F# / Gb 6 9 11 2 4
G 7 10 0, 12 3 5
Ab 8 11 1 4 6

Dit staat ergens halverwegen de pagina, laat dit dus zien als je in C speelt (wat dus betekend dat je de accoorden uit de C ladder neemt?! ) dat je dan dus de C shape kan spelen op 0 en 12 en bijv de A shape op\vanaf fret 3 ?

Maar betekend het dan dus dat je het patroon perse vanuit een root noot moet beginnen? of betekend het gewoon dat je eigenlijk overal binnen het patroon mag beginnen en spelen, zolang het maar binnen bijv. die C shape ligt op 0 of 12 ?

thx nogmaals!

hellogoodbye
19 september 2003, 14:13
Dit staat ergens halverwegen de pagina, laat dit dus zien als je in C speelt (wat dus betekend dat je de accoorden uit de C ladder neemt?! ) dat je dan dus de C shape kan spelen op 0 en 12 en bijv de A shape op\vanaf fret 3 ?
Klopt.

Dat schema schuift dus (inderdaad) gewoon steeds een fret op. Speel je in C en ga je naar de toonladder D, dan schuiven alle patterns (of beter gezegd, het hele grote pattern) twee frets op. Die basisvormen van de patterns staan altijd in dezelfde volgorde en verhouding tot elkaar.


Maar betekend het dan dus dat je het patroon perse vanuit een root noot moet beginnen?
Nee, dat zou saai zijn!

of betekend het gewoon dat je eigenlijk overal binnen het patroon mag beginnen en spelen, zolang het maar binnen bijv. die C shape ligt op 0 of 12 ?
Juist, precies: je vat 'm.

Let wel op: het wordt dus ingewikkelder als er akkoorden bijkomen die NIET in de C scale behoren... Als er bijvoorbeeld een D i.p.v. een Dm wordt gespeeld: er wordt regelmatig gegoocheld met andere akkoorden om songs wat interessanter te maken.
Als ik jou was zou ik eerst flink oefenen over standaard akkoordenschema's, totdat je het complete pattern in je hoofd hebt zitten en je blindelings vanuit elke positie elk willekeurig pattern kan spelen.

Wat ik regelmatig doe (als oefening): ik druk met m'n rechterhand een willekeurige snaar en fret aan: dat is dan de root note (ik benoem die dan ook: je moet wel weten in welke toonsoort je speelt!): vanuit die positie moet ik dan in 1 keer het juiste pattern spelen. En dat doe ik achter elkaar weer opnieuw. Zo speel ik de ene keer het C shape pattern op fret 6 en dan weer de G shape pattern op fret 4. Als je lang genoeg oefent kan je, zodra iemand roept 'we gaan nu een blues spelen in Fis', in 1 keer vanuit elke willekeurige positie op de hals beginnen in de juiste toonsoort. En vergeet ook niet vanuit het ene pattern over te gaan in het volgende pattern, anders blijf je steeds in die kleine bepertke patterns hangen.

Zet 'm op... :wink:

SymphonY-X
19 september 2003, 16:09
thx a lot :D:D ik ga wat je zegt nu maar eens flink aan de slag met oefenen :-D

schaap
19 september 2003, 17:59
(Als je een pdf wilt van die complete scale en een makkelijk onderverdeling dan heb ik wel een schitterend, prachtig (lees: zelfgemaakt) pdf voor je!)

die wil ik ook nog steeds hebben dude :)

Soulflyhigh
19 september 2003, 18:12
ik ook hehe :)

BlackSun
19 september 2003, 18:40
magikemdanook? :D

hellogoodbye
19 september 2003, 19:23
Check your hotmail, schaap, Soulflyhigh en BackSun: 't is verstuurd! Als het niet aankomt, meld je het maar even... (en dit geld vooral voor schaap, want die had ik 'm al gestuurd n.a.v. een ander topic, metéén toen 'ie er om vroeg! Dus let ff op... :wink: )

crypticon
19 september 2003, 19:45
ik wil em ook :-D

hellogoodbye
19 september 2003, 20:05
ik wil em ook :-D
Hij is verstuurd.

Misschien kan iemand hier ff een reactie geven wat 'ie van 't pdf'je vindt. Straks wil iedereen 'm en blijkt achteraf iedereen 'm klote te vinden. En dat zou spijtig zijn van de moeite. 't Is op zich een heel simpel pdf'je met info die je ook van het net kunt halen, alleen op een overzichtelijke manier gepresenteerd. Reageer dus even niet voor mij, maar voor mede-forumgasten: dan weten ze of ze er wat aan hebben... (Beter gezegd: als je positief reageert is 't voor mij, als je negatief reageert is het voor de anderen... :-D )

BlackSun
19 september 2003, 20:51
Hey bedankt!! Ik vind em wel errug handig hoor:) ziet dr goed uit.

Maroetoo
20 september 2003, 10:01
Ik wil die pdf ook wel graag!

Nesker
20 september 2003, 13:45
ik ook a.u.b

jbroekkamp@hotmail.com

Rits
20 september 2003, 14:01
Ik zou er ook wel wat van willen leren! Heel erg bedankt!

antonpolak@hotmail.com :D

hellogoodbye
20 september 2003, 20:14
Iedereen die er om vroeg heeft 'm nu, alhoewel het posten naar de laatste twee nogal lang duurde. Check je mail dus ff voor de zekerheid.

Mochten er nog meer mensen die pdf willen: als je je email adres hier neerzet komt 'ie vanzelf een keer. Alleen zal ik vanaf nu niet meer hier posten dat ik 'm verzonden heb, want dat wordt een beetje forumvervuiling en da's niet de bedoeling. Mocht je niks krijgen, vraag het dan nog een keer...

Ik heb overigens van niemand nog een reactie gehad dat er domme fouten in zitten, dus da's mooi.

EDIT:
Nog een beter idee: mail me gewoon ff als je 'm wilt of nog niet gekregen hebt (of opmerking en vragen erover hebt): hellogoodbye100@hotmail.com
Zo houden we dit forum nog schoner! :wink:

crypticon
20 september 2003, 23:07
ik heb nog nix binnen btw