PDA

View Full Version : Snaren breken steeds



Adidas
18 september 2003, 15:45
Wie kan mij helpen ?

Mijn snaren breken nagenoeg ieder concert en dan moet k steeds mn backup gitaar gebruiken (waar mijn snaren nog nooit van zijn geknapt). Ik heb verschillende dingen gedaan om het te voorkomen:

1. Nieuwe snaren (.009)
2. Polijsten van de groeven waar de snaar ingaat in de tremolo

Ik speel op een Ibanez JEM7BSB (Floyd Rose tremolo) met 1.5mm plectrum.

Iemand suggesties?

Harry
18 september 2003, 15:58
goeie snaren kopen
minder hard aanslaan
zorgvuldiger aanslaan
wie biedt er meer

Adidas
18 september 2003, 16:04
Ik heb nu D'addario's, maar je doelt op Dr, Ernie Balls, Elixer ?

Lucky
18 september 2003, 16:04
breken ze steeds op hetzelfde punt of elke keer ergens anders?

1.5 is een erg dik plectrum.
ik speelde vroeger ook met die dikke paarse dunlops (onbuigbaar) en brak ook nog wel eens snaren.
en heb me aangeleerd een iets dunner plectrum te gebruiken en dat hielp wel

Lucky
18 september 2003, 16:05
ik zal wel geflamed worden maar ik vind die dáddarios helemaal niets.
zowel qua tone als breekfactor.

probeer eens een setje ernie ball

Adidas
18 september 2003, 16:12
ah ff vergeten te melden:

Het zijn steeds de E of A (bass)snaren en ze breken altijd op het eerste buigpunt bij de tremolo. Een ander setje snaren gak ff proberen; hopen dat dat t is, want spelen met de wetenschap dat ieder moment een snaar kan breken (en dus de rest 2 tonen opschuift).....

Lucky
18 september 2003, 16:15
dan is het geheid iets iets in je trem.

bassnaren breek je niet zomaar door "abuse"
van welk merk dan ook.

ik sta al verteld als het me lukt een g te breken

Texter
18 september 2003, 16:18
Misschien een braampje op een zadel ofzo...1.5 mm is wel tamelijk lomp hehe...ook al kun je daar in principe ook gewoon mee spelen 8-)

Adidas
18 september 2003, 16:19
Mijn lokale gitaarwinkel had dat idee ook en gaf als oplossing om er grafiete schoentjes in te zetten, maar die wil ook geld verdienen.....

Adidas
18 september 2003, 16:36
Ik speel 1.5mm omdat ik dan lekker strakke up-tempo gepalmmute metal loopjes kan spelen; dat lukt niet met 0.8 bv.

Nog meer info: Mijn gitaar is 5 jaar oud, voorheen nooit last gehad tot ongeveer een jaartje of anderhalf geleden.

En gewoon dikker spelen (.010 ofzo?)

grtz.

Neals
18 september 2003, 16:43
Lees de topic over d'adario maar eens bij electrische gitaren :D

Anthony
14 maart 2004, 10:33
Sorry, maar geen van al klopt eigenlijk over andere snaren, braampjes, van die dunnere plectrums kan ik wel inkomen.
Ik heb zelf ook floyd rose gehad en moet zeggen dat er geen ergere dingen bestaan dan die floyd roses van ibanez of fender. Inderdaad, de snaren breken heel vaak en dat probleem blijf je waarschijnlijk houden, daar heeft bijna ieder gitarist last van met zo'n Fl.R.
Er bestaan andere merken tremeloes zoals Khaler en van vroegere afkomst de shift 2000. Of je met die hetzelfde probleem hebt weet ik niet.
Waar het hier om draait is het materiaal dat gebruikt voor de 'brugjes' waar de snaar overheen gespannen wordt. Ik heb later een vaste brug gehad met, ik hoop dat ik het goed spel: craftech of graftechs brugjes.
Een proffesionele gitarist tipte mij hierover en zij daarmee dat het probleem van snaren breken je dan niet meer hebt. En inderdaad, hij had gelijk!

Kortom, het gaat over het materiaal dat gebruikt wordt voor die brugjes en die van floyd rose is gewoon SUPERKUT wat alleen maar grote ergenis opwekt bij het spelen.

Anthony
14 maart 2004, 10:34
Sorry, maar geen van al klopt eigenlijk over andere snaren, braampjes, van die dunnere plectrums kan ik wel inkomen.
Ik heb zelf ook floyd rose gehad en moet zeggen dat er geen ergere dingen bestaan dan die floyd roses van ibanez of fender. Inderdaad, de snaren breken heel vaak en dat probleem blijf je waarschijnlijk houden, daar heeft bijna ieder gitarist last van met zo'n Fl.R.
Er bestaan andere merken tremeloes zoals Khaler en van vroegere afkomst de shift 2000. Of je met die hetzelfde probleem hebt weet ik niet.
Waar het hier om draait is het materiaal dat gebruikt voor de 'brugjes' waar de snaar overheen gespannen wordt. Ik heb later een vaste brug gehad met, ik hoop dat ik het goed spel: craftech of graftechs brugjes.
Een proffesionele gitarist tipte mij hierover en zij daarmee dat het probleem van snaren breken je dan niet meer hebt. En inderdaad, hij had gelijk!

Kortom, het gaat over het materiaal dat gebruikt wordt voor die brugjes en die van floyd rose is gewoon SUPERKUT wat alleen maar grote ergenis opwekt bij het spelen.

kokeleko
14 maart 2004, 11:50
Wat een gelul over die Floyd en snaren die er door zouden breken.

D'Addario heeft iets veranderd in zijn metaal ofzo, ik heb jaren op D'Addarioos gespeeld tot voor een half jaar geleden de snaren mij om de oren vlogen , elke repetitie of de A , D , zelfs G snaar knalde eraf.
Ik heb er Floyd Rose Original trems op zitten , en ja op iedere willekeurige gitaar die ik bij me had, maakte geen moer uit.

Ben over gestapt op Ernie Ball , en het probleem was subiet over, nooit meer D'Addarioos.

En tja als je niet met een Floyd wilt of erger nog kunt omgaan , ja dan breken ze bij voorbaat al :D

lupoloco
14 maart 2004, 12:16
heb zelf een schaller floyd, m'n hoge e snaar brak constant met d'addarios, ben overgestapt naar ernie ball, nooit iets mee gebeurd!

urezna
15 maart 2004, 16:15
ik speel al jaaaren op min of meer gelijkwaardige ibanez gitaren (in elk geval qua brug), ook een aantal jaren op een jem7bsb gespeeld, met dik plectrum (paarse dunlops of d'addario's) en ernie ball 009 snaren..... nooit een probleem gehad....
weet je zeker dat je geen bramen op je brug hebt? want dat zou in mij nogen het enige probleem kunnen zijn.....

urezna
16 maart 2004, 14:46
ik heb ook jarenlang een jem7bsb gespeeld, met 009 snaren, nooit problemen gehad....
ik speel zelf met Ernie Ball, en daar ben ik ooit op overgestapt nadat me opgevallen was dat ze niet zo snel breken....
k vervang pas snaren als ze oud zijn, en nit omdat ze breken, dat gebeurt vrijwel niet.... en ik heb 3 Ibbies met Floyd Rose bruggen, waaronder er eentje al 15 jaar in mijn bezit, geen problemen......

urezna
16 maart 2004, 14:47
ik heb ook jarenlang een jem7bsb gespeeld, met 009 snaren, nooit problemen gehad....
ik speel zelf met Ernie Ball, en daar ben ik ooit op overgestapt nadat me opgevallen was dat ze niet zo snel breken....
k vervang pas snaren als ze oud zijn, en nit omdat ze breken, dat gebeurt vrijwel niet.... en ik heb 3 Ibbies met Floyd Rose bruggen, waaronder er eentje al 15 jaar in mijn bezit, geen problemen......

urezna
16 maart 2004, 14:48
ik heb ook jarenlang een jem7bsb gespeeld, met 009 snaren, nooit problemen gehad....
ik speel zelf met Ernie Ball, en daar ben ik ooit op overgestapt nadat me opgevallen was dat ze niet zo snel breken....
k vervang pas snaren als ze oud zijn, en nit omdat ze breken, dat gebeurt vrijwel niet.... en ik heb 3 Ibbies met Floyd Rose bruggen, waaronder er eentje al 15 jaar in mijn bezit, geen problemen......

urezna
16 maart 2004, 14:48
ja werkt weer lekker, dat forum....

sorry voor al die dubbele troep van mij :oops:

Adidas
16 maart 2004, 15:01
LOL

Wel, ik had niet laten weten hoe t afgelopen was ;)

Ik heb mn zadeltjes laten polijsten; geen effect. Dus maar es een nieuw setje gekocht van Ernie Ball (die rose superslinky's, 009-042). En wat denk je: geen enkel probleem meer.

Ik ben bang dat het topic over D'Addario klopt, ik speelde er ook altijd op, totdat ze in ene keer om mn horen begonnen te vliegen. Dus voor mij (ook) geen D'Addario meer!

grtz,

Michiel
http://www.Trisomy.nl

urezna
17 maart 2004, 09:23
gefeliciteerd hoor!!!! :-)

toch verbazingwekkend hoor, dat het verschil tussen merken op dat punt zelfs zoveel kan uitmaken......

veel plezier met je JEM, pracht-gitaar...!!!!