PDA

View Full Version : goeie jazzamp?



cas121
18 september 2003, 13:15
ok ik zoek voor een maat van me een goeie jazz amp,
dit moet het zijn

buizen
combo
veelzijdig
50 watt max

iemand suggesties?

Lucky
18 september 2003, 13:47
er staat ergens een Polytone versterker te koop op gitaar markt.
de ultieme jazzamp!

een oude fendertje zal het ook prima doen hoor (Wes Montgomery deed het er ook mee)

Nicci
18 september 2003, 20:21
je bedoelt 'old school' jazz? dan kun je volgens mij met veel versterkers uit de voeten. Fender schiet me te binnen. Ik heb ook fantastische geluiden uit een mesa gekregen.

jpb
18 september 2003, 21:56
ok ik zoek voor een maat van me een goeie jazz amp,
dit moet het zijn

buizen
combo
veelzijdig
50 watt max

iemand suggesties?

Wat bedoel je precies met veelzijdig? Mischien kun je iets meer vertellen over je stijl, welke gitaar je gebruikt, is het voor kleine clubs of grote zalen????

jpb
18 september 2003, 21:59
je bedoelt 'old school' jazz? dan kun je volgens mij met veel versterkers uit de voeten. Fender schiet me te binnen. Ik heb ook fantastische geluiden uit een mesa gekregen.

Wat is 'old school jazz'??? Nog nooit van gehoord :???: Speelde je dat op de middelbare school? :o

Nicci
18 september 2003, 22:03
het is geen scofield.

jpb
18 september 2003, 22:17
het is geen scofield.

je bedoelt meer richting John Abercrombie? :???: :D

Lucky
18 september 2003, 22:24
meer richting: Joe Pass, Herb Ellis, Wes Montgomery, Grant Green, Jim Hall, Barney Kessel, Kenny Burrell....

Nicci
18 september 2003, 22:27
Dat soort mensen (al ken ik ze niet allemaal) . . . .

jpb
18 september 2003, 22:48
En:
Tal Farlow, Jimmy Raney, Doug Raney, Rene Thomas, Cal Collins, Billy Bauer, Oscar Moore, Philip Catherine, Catherine Keyl, Linda de Mol, Loes Haasdijk, Caroline Tensen............. :-? oeps, ik geloof dat ik afdwaal...

Lucky
18 september 2003, 22:58
:D

Linda de Mol smokin'at the Halfnote !!!!

skabouter
19 september 2003, 17:37
tja, het is geen BUIZEN, maar DE jazz amp bij uitstek is natuurlijk de:

ROLAND JC-120 !!

geweldig ding ! :)

ReinoutV
20 september 2003, 11:04
Die schijnt alleen heel erg te ruisen. Wat ook veel door jazzgitaristen wordt gebruikt is een Polytone Minibrute (4 of 5, afhankelijk van een 12" of 15" speaker). Is ook solid-state trouwens. Waarom moeten er per se buizen in zitten? Je ziet juist bij die jazzamps veel solid-state langskomen.

skabouter
20 september 2003, 17:48
tja, er komt toch geen oversturing bij kijken.........misschien dat het daarom is.

JanVH
2 juni 2004, 22:49
Philip Catherine

Jij zet die man bij old-school jazzgitaristen? Ik vind het één van de meest vooruitstrevende jazzmannen van de lage landen.
Hij speelt trouwens op een Marshall Valvestate, hoe raar ik het ook vond toen ik het zag :)

V!N
3 juni 2004, 10:49
Die schijnt alleen heel erg te ruisen.

Niet als je deze in een goed geaard stopcontact prikt. Zonder aarding ruist hij echter meer dan een overstuurde AM-radio ..

maylingjv
3 juni 2004, 10:57
Marble heeft goeie jazz amps,jesse van ruller gebruikt er ook zo een.
en mischien een AER heb er zo thuis een gehad,en is echt heel goed.

Lucky
3 juni 2004, 16:37
Marble heeft goeie jazz amps,jesse van ruller gebruikt er ook zo een.
en mischien een AER heb er zo thuis een gehad,en is echt heel goed.

deze man weet waar hij over praat.

roadking of zo... maar is erg duur.
vd haar heeft er eentje staan (2e-hands)

ik zit zelf te denken op zo'n AER 60 nog wat te halen....

ieme
6 juni 2004, 15:59
roland?

Jeroenvanhulsteijn
7 juni 2004, 12:56
tja, waarom persé buizen? polytone staat geloof k idd bekend als DE jazz amp. daar kun je zelfs je multiplex hondo mee als een jazz bak laten klinken :-D , alsk de verhalen zo moet geloven. ze zijn alleen niet zo heel goedkoop als je ze nieuw koopt. bij tools4tones staat nog een hele goedkope. een Custom Bass, voor 175 euro. is weliswaar voor bas, maar dat maakt bij polytone geloof ik niet zo heel veel uit. tenslotte was de 59 Bassmann ook voor bas bedoeld :)

ieme
7 juni 2004, 13:41
dan kun je net zo goed een peavey tnt 150 basser nemen

Jeroenvanhulsteijn
7 juni 2004, 15:25
@ieme, tis het proberen mss wel waard :-D . of zo'n Aguilar van 600 watt, is nog buizen ook!

schizo910
7 juni 2004, 15:26
Roland JC 120, probeer een oude te vinden. Klinken mooi vol en hebben een fantastisch clean!

maylingjv
8 juni 2004, 13:06
eigenlijk moet je gewoon je eigen smaak zien te vinden want je hebt natuurlijk amps speciaal gemaakt voor jazz,zoals dejazz en bleus van kweetnimeer wat merk,maar mischien is een rivera wel iets voor jouw of een koch of vox,hij moet gewoon een super clean kanaal hebben,als je echt geld hebt en je wilt een amp,dat echt smooth klinkt zowel in clean als overdrive voor meer rockjazz, skrydstrupp ken ze alleen van de soundclips maar het klinkt super adam stark bouwt ook superamps,www.skrydstrup.com,www.adamstark.com
revieuws op www.ultimateguitargear.com

PeeVee
18 juni 2004, 10:10
Fender '61 - '63 brownface Pro... Ultieme jazzbak, take my word!

http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/pix/pro01%20amp.jpg

hadv
18 juni 2004, 23:12
session/sessionette's zou je ook kunnen gebruiken, worden ook regelmatig 2ehands aangeboden

Javaca
19 juni 2004, 17:55
tja, het is geen BUIZEN, maar DE jazz amp bij uitstek is natuurlijk de:

ROLAND JC-120 !!

geweldig ding ! :)

Daar is ook een 50/60 w versie van.

Antoon
19 juni 2004, 19:05
Wat Jazzers in een LAB L5, Polytone Minibrut, Roland JC-120 en Cube serie of een hele stapel 19" apparatuur zien is mij eerlijk gezegd een raadsel. Misschien dat je zo'n Polytone op het conservatorium voorgeschreven krijgt (net als de RAT distortion in de jaren 90..).

De naar mijn smaak mooiste opnamen qua geluid (ook modern) zijn zover ik weet op kleine of middelgrote blackface Fender combo's gespeeld. Ook de tweed Bassman werkt heel goed. De meeste bekende jazzgitaristen van nu spelen op een hele varieteit aan 'boutique' buizenversterkers volgens mij.

Als ik alleen maar Jazz zou spelen zou ik compressie willen hebben bij snel spelen en een randje vervorming als ik hard aansla, en zeker geen steriel en levenloos HiFi-achtig geluid (of zo'n doffige saaie 'aan/uit' sound). Juist door met je aanslag een klein beetje vervorming te kunnen maken geeft je veel meer expressiemogelijkheden. Ik vind niks zo vervelend als een versterker die PRECIES en kleurloos weergeeft wat je speelt in plaats van zelf ook weer een muziekinstrument te zijn wat je kunt 'bespelen' en wat je spel ondersteunt. Maar goed ieder z'n mening natuurlijk