PDA

View Full Version : Kraakje in versterker.



Albert
18 september 2003, 08:11
Hallo allemaal,
ik zit met een probleempje. Ben ik net van plan een van mn versterkers te gaan verkopen wegens ruimteproblemen en een versterkeroverschot, kom ik er achter dat er een kraakje in zit. Dus misschien kunnen jullie me helpen. Het gaat om een Marshall JCM 2000 DSL 401.
Het kraakje varieert van wat licht gekraak tot het geluid van een lekker pruttelend koffieapparaat (alleen dan zachter) Treedt nu en dan op, gaat even zijn gang, en verdwijnt dan weer voor een 10 minuten. Geluid komt uit de speaker. Het maakt geen verschil of ik schakel tussen kanalen. Ook het omlaag draaien van het mastervolume heeft geen invloed. Het apparaat is geaard, kabels zijn allemaal in orde. Heb voorzichtig met een potlood getikt tegen voor en eindbuizen om te zien of ze ook microfonisch waren, was niets van te horen. Dus wat zou het kunnen zijn? persoonlijk zat ik te denken aan iets met de eindbuizen omdat als alles voor die eindbuizen dichtgedraaid is (alle volumes etc.) het probleem nog steeds optreedt. Laat uw wijsheid er over schijnen! alvast bedankt.
Albert

Negative K3 fan
18 september 2003, 10:04
je moet niet tegen eindbuizen tikken met potloden, maar tegen de voorversterkerbuizen. Maar enyway, het kunnen verrotte potmeters zijn maar ook versleten buizen. Als je hem toch gaat verkopen kun je de versterker mooi laten retuben nbonnetje bewaren kun je er iets meer voor vragen.

met die DSL401s zou het ook nog wat anders kunnen zijn trouwens, eerst zelf zoveel mogelijk proberen (potmeters cleanen, pre ampbuizen vervangen) mocht dat niet baten: wegbrengen.