PDA

View Full Version : Versterker kopen: gaan voor een lage prijs of voor garantie?



Indiana Joost
17 september 2003, 22:30
Dus, kopen jullie een (grote) versterker tweedehands om de lagere prijs, of geven jullie liever wat meer geld uit en koop je 'em nieuw, dus met garantie? Hebben de 'nieuwkopers' vaak baat bij hun garantie? Laat je horen, want ik twijfel...

Laus
17 september 2003, 22:32
een versterker gaat niet snel kapot. en jacks of knoppies zijn zelf goedkoop te vervangen.

dus de grote ga ik voor.

eventueel een buisje in de voortrap vervangen maar normaal gesproken is dat al niet eens nodig.

Een versterker nieuw is altijd veel en veel te duur. Tenzij je een heel specifiek model wel. Al moet ik een uitzondering maken voor een HA3500 of zoiets.

Boxen daarentegen...is een heel ander verhaal.

basswasp
17 september 2003, 22:35
Het liefst tweede hands, versterker zijn in de meeste gevallen toch praktisch onverwoestbaar. Mijn versterker is wel nieuw, omdat er bijna nooit tweede hands SWR Workingman's worden aangeboden.

JoVe
17 september 2003, 23:17
Voor de garantie hoef je een versterker niet nieuw te kopen. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van constructie fouten bij (goede) versterkers.

Als een versterker kapot gaat is dat vrijwel altijd je eigen schuld en anders laten ze je dat wel geloven en dan heb je toch niets aan de garantie. Bovendien zijn er zat mensen die heel goed weten hoe een versterker werk. Als er dan iets kapot is kunnen hem maken voor niet al te veel.

Phyrexian
18 september 2003, 10:16
Al mijn gear (op een aantal pedalen na) is tweedehands (of zelfs derde of vierde, who knows...). Voordeel is dat je veel minder betaald en wanneer je wilt doorverkopen, maak je geen verlies (soms zelfs winst).

Meestal is er hoogstens 1 jaar garantie op nieuwe producten (hier in België toch). Als je amp binnen het jaar kapot gaat, en het is niet je eigen fout, dan scheelt er wel degelijk iets met die amp... daarom heb ik mijn ampeg ook mooi tweedehands gekocht, van die 5 jaar garantie die je er in de states op krijgt is hier niks van waar.

De Teng
18 september 2003, 11:16
Tweedehands kun je voor dure merken gaan kijken, die anders onbetaalbaar zijn. Anders blijf je met rommel zitten, ik heb thuis hardstikke mooi spul daardoor.

De kwaliteit is bij de duurdere merken toch wel goed, er mankeert zelden wat aan. Puur om het feit dat mensen andere shit willen hebben en dus het oude verkopen, maar vaak is het gewoon top. Dit had ik lang niet bij elkaar kunnen kopen als ik nieuwe zooi had gekocht. En als je een tweedehands ding bij een winkel als Feedback koopt -wat wel te prefereren is- is ie vantevoren nagekeken en wel. Niks mis mee dus. ;)

AntY
18 september 2003, 11:27
dat hoop je dan :)

mijn amp is ook tweedehands

kijk naar de eigenaar, ziet de amp er netjes uit, of denk je dat hij ook maar op enige manier is afgetrapt? dan niet doen!


wat doen jullie voor bassen?

De Teng
18 september 2003, 11:30
Euhm... zie mijn andere topic.... fretless via ebay kopen of niet. De huidige bas heb ik gekregen, maar ik zou geen problemen zien bij het kopen van een secondhand bass. Krijg je vaak alleen maar betere (zelfde bij amps) die anders onbetaalbaar zijn.

Ruud
18 september 2003, 14:07
Jep, helemaal mee eens.. het nadeel van nieuw kopen is dat je spul direct na aankoop opeens heel wat minder waard is, want dan is het tweedehands.... natuurlijk een voordeel voor de tweedehandskopers..en die garantie, kijk, als ie na een jaar nog niet kapot is, dan hoef je verder ook niet meer constuctiefouten te verwachten, kapot kan het altijd wel, maar dan zal het meestal je eigen schuld wezen. Als je zorgt dat je er wel een beetje verstand van hebt, zodat je niet direct troep laat aansmeren.. dan zou ik tweedehands doen..

Bazz
18 september 2003, 15:28
Ik ben toch wel wat huiverig voor 2e hands, een oefenversterken zou ik wel kopen, maar als je dan toch een goeie wil, dan ff doorsparen....
Maar het is wel waar, goed spul is dan loeiend duur, ik heb me een jaar lang kapotgespaard voor m'n amp!

Clunk
18 september 2003, 15:34
ik weet het niet...

mijn oefen amp heb ik ook een tijd terug gekocht, en dat ding is al uh.. 30 jaar oud denk...

maar hij rockt wel :D
geweldig...

ik denk alleen dat als ik er een tweedehands koop,
dat ik gewoon ff heel serieus daar een potje proef gaat zitten spelen,
en alles naloop.
en trouwens, ik ben aan het sparen voor een marshall 4*10
en die moet ik wel 2dehands kaufen...

die worden niet meer gemaakt :D

Laus
18 september 2003, 22:58
probeer hem maar eens te vinden.

ik heb op die Marshall 4x10 een aantal optredens gedaan. Ding is helaas niet van mij.

Maar die rost alle alle ampegs/swr en consorten er 4kant uit.

ben er dus ook naar opzoek. de 4x12 is tweedehands wel te vinden. Maar ik heb helaas geen vrachtwagen

Clunk
19 september 2003, 16:08
er stond er laatst nog een op marktplaats voor 999 euries...
maar ok.. dan heb je ook wel wat.

alleen ik had toen mooi geen 999 euries...

das overigens best nog wel een redelijke prijs voor dat ding...
maargoed,...

voorlopig ben ik nog een beetje aan het sparen, en ehm,
dan moet ik er maar ff tegenaan lopen :D

Indiana Joost
19 september 2003, 17:03
@Laus: Waarom zou je een HA3500 wél nieuw kopen, en wat is het hele andere verhaal bij boxen?

Laus
19 september 2003, 18:31
een HA3500 kost nieuw iets van 500 euro. en de nieuwe behringer top gaat binnenkort voor nog minder dan de helft daarvan de deur uit. Vooral de HA3500 is gewoon een hele degelijke versterker. Als je een tweedehands Ampeg of SWR wil zitje al gauw op of boven die 500 euri.

Boxenverhaal is heel simpel....boeit het merk/prijs/kwaliteit/configuratie je geen fuk? Ga dan voor tweedehands.

Wil je 2 boxen in een bepaalde combinatie van een bepaald merk? Dan ben je vrijwel zeker op nieuw kopen aangewezen.
tis maar wat je wl dus.

Indiana Joost
19 september 2003, 22:10
Oké dan, bedankt voor alle reacties! :)