PDA

View Full Version : Marshall DSL 50 biassen



BrianMay
17 september 2003, 21:24
Ik wil de eindbuizen in mijn DSL 50 vervangen want ze zijn denk ik versleten want het hoog word allemaal wat minder en de versterker begint wat minder dynamiek te krijgen.
IK weet ook hoe ik de versterker moet biassen en hoe ik het voltage dat de buizen krijgen kan aflezen met de multimeter.
En ik ben ook geen kneus op het gebied van elektrotechniek.
Dus het lijkt me eigenlijk geldverspilling om dit bij een winkel te laten doen.
Er is alleen 1 probleem, ik weet niet hoeveel spanning de eindbuizen moeten hebben.Ik heb ergens op internet gelezen dat het 45 mv moet zijn, maar ik heb marshall al gemaild maar die sturen geen mail terug en ook de importeur stuurt geen mail terug.En in de handleiding staat dit niet vermeld.
Dus is er iemand die dit weet?
Bij voorbaat dank

Negative K3 fan
17 september 2003, 21:29
bij het biassen gaat het toch om ded stroomsterkte en niet om dede spanning, de spanning is toch afhankelijk van de versterker?

BrianMay
17 september 2003, 21:32
DSL 50 heeft 3 pinnetjes waar je de spanning van de buizen met een multimeter kunt aflezen zodat het simpeler is om je buizen te biassen.

BrianMay
18 september 2003, 12:36
BUMP

gerrekat
18 september 2003, 14:32
Dat heeft met de factor te maken!

je moet eesrt je "plate voltage" meten met een bias meter of eventuel een multimeter (weet je welke pin je moet hebben ik heb een biasmeter dus ik weet het niet uit mijn hoofd) ik geloof pin 8 maar weet het niet zeker!

vervolgens moet je ween wat de plate dissipatie van je buizen is in jou geval EL 34 type buizen, ik weet dat het van 6550's ongeveer 35 Watt is, maar EL 34's weet ik niet, moet je ergens opzoeken!

dan de volgende formule gebruiken

(max. plate dissipation/plate voltage) * factor * 1000 = idle current in mA


dus in mijn geval (35/545)*0,6*100= 38 mA

de factor is een waarde die oor klasse A/B amps door de fabrikanten vaak tussen de 0,55 en de 0,7 ik ga nu uit van 0,6 dan zit je redelijk goed!

je kan met de factor zelf een beetje spelen zodat je kan testen wat je zelf het lekkerst vind klinken!