PDA

View Full Version : Wat beginnende basvraagjes



de Vollyballende Bassist
3 februari 2002, 21:48
Gelukkig heb ik al een basje (2e handse Samick), maar ik wil me toch een beetje verdiepen in het meer kwalitatieve kenmerken van een bas. Hoe het eruit ziet telt tuurlijk wel mee, maar wat maakt de ene bas nou anders dan de andere. Misschien dat jullie een beetje me op weg kunnen helpen.

First of all, ik hou meer van het hardere (ahum) standaard pop/rock muziek, maar hoop later nog eens wat actiever te spelen in een bandje (in tegenstelling tot ondersteunend).

Maar toch wat 'beginnersvragen'.
- Je hebt verschillende soorten bassen. Laten we even de merknamen vergeten, maar voor *soorten* bassen zijn er? Ik denk haast wel een voor elk muziekgenre, maar zijn de verschillen tussen deze soorten bassen (voor een amateur) significant?
- In hoeverrre bepaalt de interne electronica of een bas lekker klinkt? Of ligt meer aan de body? Of beide. Noem eens wat namen..
- Wat is de hardware van een bas? (ik las dit op de bassmatters.nl site vandaar)
- Wanneer moet je eigenlijk je snaren vervangen? Kun je dat horen? Of het meer een kwestie van tijd?
- Wat is jullie mening over acoustische bassen in vergelijking met de 'gepluggde' versie?

Alvast bedankt! :wink:

gershwin5150
4 februari 2002, 00:59
Ik raad je aan om gewoon eens even op internet te gaan surfen, want als ik dit allemaal moet gaan vertellen ben ik een uur aan het typen. Veel van dit soort info is gewoon te vinden op internet (net als antwoorden op veel andere vragen die hier gesteld worden!).

frenske
4 februari 2002, 10:52
Misschien nog makkelijker en goedkoper is om naar een grote bibliotheek te gaan en daar is gaan rondsnuffelen tussen de boeken over (bas)gitaren. Bijvoorbeeld 'Tipboek over (bas)gitaren' is een aardig beknopt boekje, met koopadviezen, stemmen van gitaren, etc, etc etc.

Typhoon Bass
6 februari 2002, 15:00
Aantal tips:
-> http://www.bassist.pagina.nl
-> Ga eens langs bij BassMatters in Nijmegen, Paul (de eigenaar) kan je hierover alles vertellen. Of bel 'm!
-> MusicMaker is ook een goed blad met veel info over instrumenten (oa ook over bas)
-> Bassist en Bass Player (tijdschriften) zijn ook interessante info-bronnen!

de Vollyballende Bassist
6 februari 2002, 21:20
In elk geval bedankt voor de reacties, alhoewel ik meer wat directe antwoorden heb verwacht...ik kon het in elk geval proberen op dit forum (waar is het anders voor?) Je hoeft ook niet alle vragen te beantwoorden...one at a time is plenty enough. Maar toch bedankt!