PDA

View Full Version : Laag gestemde gitaar



LJay
16 september 2003, 20:33
Hey!

Omdat mijn vakantiecentjes in mn zak branden wil ik graag een nieuwe gitaar gaan kopen. Het punt is dat ik deze gitaar voor laaggestemde metal wil gebruiken (drop-b - drop-c). Wat is nu de beste oplossing: een bariton-gitaar kopen of een gewone met dikke snaren en lage stemming?

Gaarne uw advies

Harry
16 september 2003, 20:39
moeilijke vraag, misschien heb je wat aan de eerdere discussies die hieraan zijn gewijd. Tik even 'bariton' in bij de zoekfunctie en voila!

Swan
16 september 2003, 20:41
n gewone gitaar kan t best aan...er zijn zoveel (metal) bands die erg laag gestemd spelen met n normale gitaar...t is gewoon n kwestie van afstellen.....bariton is beetje hype gecreerd op de numetal rage...
zelf speel ik in c# (niet drop....gewoon alles 1,5 omlaag)

Soulflyhigh
16 september 2003, 21:15
Een ''gewone'' gitaar kan het idd wel aan maar als je echt laag wil spelen is een bariton misschien niet eens zo'n gek idee.

LJay
16 september 2003, 21:47
Okay, thnx voor de antwoorden...

er even van uitgaande dat ik een 'normale' gitaar koop (welke waarschijnlijk een ibanez sz 320 wordt), welke snaardikte gooi ik er dan op, als ik de snaarspanning van een 09-setje wil behouden in de stemming drop-B (wat in feite hetzelfde is als c# maar met c# naar B)?
En laat ik dit gewoon afstellen en intoneren wanneer ik hem koop, afgezien van kleine subjectieve bijstellingen...

Swan
16 september 2003, 21:51
hmmm denk iets van 13 of 14....k speel in c# met 10-52

Negative K3 fan
16 september 2003, 23:11
Nadelen van bariton:
-frets zijnv erder van elkaar verwijderd ook zal de gitaar (vooral stand) anders aanvoelen vanwege de lengte, maar daar kun je aan wennen, tenzij je handedn niet te klein zijn
-ze zijn maar in een beperkt aantal modellen te krijgen, tenzij je custom s hop gaat en dat is weer vrij duur

voordelen:
-veel strakker geluid
-je kunt er nóg lager mee gaan

Wouter J
16 september 2003, 23:43
Swan, dat de Bariton gitaar voor de Nu-metal rage is gecreërd ben ik niet met je eens.

Luister maar eens naar oude Country platen dan hoor je waar de bariton gitaar eigenlijk voor bedoelt was (Download "Stan the gunman" van hank Knife and the jets maar eens)

En wat omlaag stemmen betreft. Dat deed Tony Iommi (Black Sabbath) in de jaren zeventig al. Hij stemde zijn Gibson SG (en de John Birch kopie) in C voordat het woord "Metal" aan een muziek soort werd gekoppelt.

En wat de zevensnaar betreft. Uli Jon Roth was de eerste metal speler die een snaartje meer wilde hebben. Steve Vai heeft Roth's custom gitaar eens bespeelt en daarna het idee naar Ibanez over geheveld.

jorrit
17 september 2003, 07:48
ik heb mn gitaar ook in drop c staan en dat is geen probleem. maar ik heb wel een floyd op mn gitaar en dat vind ik in laag gestemde situaties toch wel erg handing voor de snaar spanning.....

mijn snaar dikte? ik heb een lage e snaar uit de .12 of .13 serie en de rest gewoon in .10

Swan
17 september 2003, 11:17
nee niet gecreerd voor de numetal, ik weet dat ze al veel langer bestaan maar je moet t met me eens zijn dat je ze 3 jaar geleden niet zag bij feedback en nu wel...allemaal met n soort metaluiterlijk....

Iron Maiden
3 november 2004, 20:26
hallo, ik speel in me band ook in b, op een ibanez desroyer werkt wel goed maar me snaren zitte erg los!.

Lord Abortion
3 november 2004, 20:40
Mijn Warlock staat in B met een setje .10-.52 denk ik. Ik heb niets moeten aanpassen aan spanning op brug of truss rod. En dan nog, echt moeilijk is dat niet.

BramVersteeg
3 november 2004, 22:09
Ik heb mijn Gibson naar drop B gestemd. Als ie in C# (geen drop) staat gaat het nog. Maar in drop B begint het echt minder strak te klinken, zeker als je van die Fear Factory (sorry, ken geen andere metalbands die van die snelle afgedempte riffs spelen) dingen wilt spelen. Ik heb er 0.12 snaren opliggen.

Swan
3 november 2004, 22:25
Mijn Warlock staat in B met een setje .10-.52 denk ik. Ik heb niets moeten aanpassen aan spanning op brug of truss rod. En dan nog, echt moeilijk is dat niet.

in B met die snaren? dat is slap...
ik speel in C# met .10 - .52
en in B met .12 - .56

avalanche
4 november 2004, 01:44
mijn Ibanez RG-550 staat in B gestemd, maar daarvoor moest er wel een zwaarder setje snaren op (.13-.56). Een normale .52 snaar is gemaakt om in een E te staan. Het wordt echt een spaghettiesliertje als je die dan zo'n stuk lager gaat stemmen.

Lord Abortion
4 november 2004, 08:34
Mijn Warlock staat in B met een setje .10-.52 denk ik. Ik heb niets moeten aanpassen aan spanning op brug of truss rod. En dan nog, echt moeilijk is dat niet.

in B met die snaren? dat is slap...
ik speel in C# met .10 - .52
en in B met .12 - .56
Dat valt eigenlijk goed mee, ze hangen stevig genoeg om op je fretboard nog makkelijk te spelen, en je kan aan een enorme snelheid gedempt spelen. Enkel solo's en melodietjes zijn wat moeilijker.

Quadrifoglio
4 november 2004, 08:49
Is een 7-snarige gitaar misschien een idee? :wink:

1959SLP
4 november 2004, 09:01
@Wouter:
En wat omlaag stemmen betreft. Dat deed Tony Iommi (Black Sabbath) in de jaren zeventig al. Hij stemde zijn Gibson SG (en de John Birch kopie) in C voordat het woord "Metal" aan een muziek soort werd gekoppelt.

ff ter info: de eerste "heavy metal"uitspraak is afkomstig van een amerikaanse dj na het voor het eerst horen van whole lotta love, Led Zep dus!!! Black Sabbath bestond toen nog niet.

Swan
4 november 2004, 11:03
Mijn Warlock staat in B met een setje .10-.52 denk ik. Ik heb niets moeten aanpassen aan spanning op brug of truss rod. En dan nog, echt moeilijk is dat niet.

in B met die snaren? dat is slap...
ik speel in C# met .10 - .52
en in B met .12 - .56
Dat valt eigenlijk goed mee, ze hangen stevig genoeg om op je fretboard nog makkelijk te spelen, en je kan aan een enorme snelheid gedempt spelen. Enkel solo's en melodietjes zijn wat moeilijker.

ik durf te wedden dat dat gedempt spelen op hoge snelheid met zulke snaren totaal niet strak klinkt.

Svenson
4 november 2004, 11:54
Koop 'gewoon' een Novax, door het waaierfrettensysteem stemt ie laag heel goed. Ziet er ook nog eens gaaf uit.

Lord Abortion
4 november 2004, 15:54
Mijn Warlock staat in B met een setje .10-.52 denk ik. Ik heb niets moeten aanpassen aan spanning op brug of truss rod. En dan nog, echt moeilijk is dat niet.

in B met die snaren? dat is slap...
ik speel in C# met .10 - .52
en in B met .12 - .56
Dat valt eigenlijk goed mee, ze hangen stevig genoeg om op je fretboard nog makkelijk te spelen, en je kan aan een enorme snelheid gedempt spelen. Enkel solo's en melodietjes zijn wat moeilijker.

ik durf te wedden dat dat gedempt spelen op hoge snelheid met zulke snaren totaal niet strak klinkt.
Niet zo strak, maar het kan er wel mee door. Het is ook enkel op mijn Warlock dat ik dat doe, mijn gitaar die ik normaal gebruik (Beast) staat in E met een setje .10-.46 denk ik.

bloodboiler
4 november 2004, 17:24
Een bariton is niet echt nodig, ik heb zelf een esp ltd FB200 en het is idd wel ff wennen dat de frets verder uit elkaar liggen, maar mijn Gibson LP of PRS custum 24 stem ik ook moeiteloos omlaag naar B.

Het voordeel van een bariton is wel dat de snaarspanning veel hoger is wat natuurlijk te compenseren is door dikkere snaren, ik zelf gebruik altijd een setje Lite Top Heavy Bottom (10-52) van Dean Markley.

Lord Abortion
4 november 2004, 17:33
EDIT: dubbele post

Lord Abortion
4 november 2004, 17:34
EDIT: driedubbele post

Lord Abortion
4 november 2004, 17:34
EDIT: vierdubbele post

jorrit
4 november 2004, 19:12
een standaard gitaar kopen is gewoon slimmer, ben je het laaggestemde zat dan zet je er een normaal setje snaren op. bij een bariton moet je niet proberen in e te gaan stemmen...