PDA

View Full Version : NAGELS . . . .



bert
16 september 2003, 20:26
Het zal ongetwijfeld al wel eens behandeld zijn, maar ik kon het zo snel niet vinden :

Momenteel breken mijn nagels af. Wat kan ik daar het beste aan doen ! !
Ik drink al veel melk.
Zijn er ook middeltjes in de handel of trucjes om ze sterker te krijgen/houden.

Bert

hoofd
16 september 2003, 21:17
http://www.casabenelly.nl/ verkoopt nagelonderhoudskitjes, speciaal voor gitaristen.

G-snaar
16 september 2003, 21:18
Beste Bert

Ik heb het zelvde probleem gehad.Broze nagels.
Ik heb de probleem opgelost door driemaal dags brandnetel thee te gaan drinken.
Sincedien zijn mijn nagels veel sterker geworden en mijn gitaarspel klinkt veel beter.
Probeer eens ( Ook goed voor de gezondheid)
Good luck.

bert
16 september 2003, 21:23
G-snaar,

Ga ik zeker doen. :)
Zelf gemaakt, of koop je dat in de winkel ! !

Bert.

Buzz
16 september 2003, 23:34
Regelmatig voor het slapengaan je nagels insmeren met nagelolie van Herome. werkt goed.

ReinoutV
17 september 2003, 09:32
Ik heb van die Herome nagelversterker lak (de sterkste versie). Nu blijven mijn nagels wel redelijk goed, al slijten ze wel altijd in bij het spelen op metalen snaren... Maar ze groeien zo hard dat ik het met vijlen bij kan houden.

telecastermaster
17 september 2003, 18:58
Ik heb van die Herome nagelversterker lak (de sterkste versie).

Die gebruik ik ook. Werkt wel goed, vind ik

Javaca
17 september 2003, 21:29
Mijn nagels zij al jaren erg lang, gewoon omdat ik dat handig en lekker vind. Links houd ik ze nu gewoon kort (zonde van je toets toch?) maar rechts blijven ze lang (2 à 4 mm) dit is ook zeer handig met klussen. Doordat ik dit al jaren doe zijn mijn nagels erg sterk en iets dikker dan normaal geworden.

Tip: laat ze gewoon jaren lang groeien en begin daarna pas met gitaar spelen :razz: (of gebruik gewoon :speed: :speed: :speed: :speed: :speed: :speed: :speed: :speed: :speed: :speed: :speed: :speed: :speed: :speed: :speed: :speed:

G-snaar
17 september 2003, 21:46
G-snaar,

Ga ik zeker doen. :)
Zelf gemaakt, of koop je dat in de winkel ! !

Bert.

Gewoon uit de winkel

Harald
17 september 2003, 22:08
Voor mezelf is het ook Herome. Nagellijm is een aanvulling hierop. Daarmee kun je kleine besachadigingen oplossen. Ik heb een tijd geleden wat zaken over nagelonderhoud gebundeld op mijn site, incl. alternatieven als fingerpicks of geen nagels. Zie http://www.gitaarspel.nl/kollege_nagels.html.

Vergeet vooral het regelmatig bijvijlen niet, en laat ze niet langer worden dan nodig. Hoe langer, hoe makkelijker ze breken.

Kasten, autodeuren etc, met links openmaken ipv met rechts helpt ook. Dat zijn typisch van die dingen waar je met een nagel kunt blijven hangen. (Maar is niet makkelijk)

willem1940
18 september 2003, 01:51
Melk is gelul wat "kalk" betreft, eeuwenoude belazerderij, werkt eerder tegen, vooral op nagels. Kijk op Internet, zoekwoorden "melk calcium".

Ik heb mazzel met tamelijk hoef-achtige nagels die met normale scharen/knippertjes fout reageren, kocht ongeveer 8 jaar geleden een dokters-achtig nageltangetje gewoon omdat dat het duurste ding in die winkel was (iets van NLG 80.-) maar na mijn 20e had ik hoegenaamd nooit meer melk gedronken.

Vermoedelijk scheelt het als je redelijk sportief leeft/beweegt, net een half hapje te weinig eet om vadsig te worden en erop vertrouwt dat datgene waar je het eerst trek in krijgt ook wel goed voor je zal zijn - zolang het maar veel verschillende dingen zijn; BEGIN met rauwkost-vooraf als het even kan.

Steeds meer mensen willen "vegetarisch" of zelfs: veganistisch. Veganistisch gaat mij even te ver en geeft B12-risico, ECHT foute boel, ziek/dood en zo maar eerst gek. Overigens: principiëel heel LIEF.

Eieren zijn goed. Ik had al van jongsafaan in meerdere perioden tuin-kippen en die donderen steeds maar eieren neer die normaal gesproken verloren gaan cq tot voedsel dienen voor andere dieren of anders microben, behalve een setje in die paar weken per jaar dat sommige kippen "broeds" worden.

Calcium is een zeer laagwaardig licht-metaal dat maar in weinig groenten in een voor de mens OPNEEMBARE verbinding aanwezig is en OPNEEMBAAR B12 komt gegarandeerd NIET uit een plant.

Ons geraamte bestaat uit een legéring van overwegend calcium en magnesium.

Ik kwam enige tijd geleden wel eens op een forum "Vegatopia"; doordat de meeste deelnemers lief voor dieren willen zijn denken zij erg na over voedings-waarden. Best interessant om Denkende Mensen te ontmoeten.

Moderator: vermoedelijk moet dit bericht "om" naar de off topic rubriek.

bert
18 september 2003, 16:38
Bedankt voor het lange verhaal. Best leuk om te lezen. Melk is dus niet goed, gelul wat je zelf zegt. Maar je vergeet mijn vraag ! ! ! !

Bert.

willem1940
18 september 2003, 22:13
@Bert: MISSCHIEN maakt(e) mijn manier van eten/leven verschil, vandaar alinea 3:

Vermoedelijk scheelt het als je redelijk sportief leeft/beweegt, net een half hapje te weinig eet om vadsig te worden en erop vertrouwt dat datgene waar je het eerst trek in krijgt ook wel goed voor je zal zijn - zolang het maar veel verschillende dingen zijn; BEGIN met rauwkost-vooraf als het even kan.

MAAR "garantie" bestaat niet op zulke dingen.

FunkyFlamenco
21 september 2003, 13:52
Ik gebruik eigenlijk niks, heb wel periodes dat nagels sneller breken. Heb altijd met nagels gespeeld. Wat wel helpt om je nagels harder te krijgen is ze af en toe insmeren met olie (olijfolie of amandelolie ofzo).

Ik zelf ben nu aan het leren met plectrum te spelen hehe, dat valt ff niet mee :)

Harald
21 september 2003, 22:00
Funky, waarom plectum en geen pulgar a la Erik Vaarzon Morel? (Of Jan Akkerman, of Jeff Beck om er een paar te noemen) Maar goed, plectrum heeft ook weer zijn charmes.

Harald

PS als je naar "Fridaynight in San Franscisco" luistert is Paco de lucia echt niet langzamer dan Al di Meola of John mc Laughlin. (En als je die niet kent beslist lenen en luisteren, of luisteren/kopen, je herkent ongetwijfeld een stuk van de 5GG optredens (Jan Kuiper en EVM) al is dat veel eerder al eens door Paco de lucia opegenomen in de 60er jaren)

bert k
21 september 2003, 22:28
Als je een plectrum pakt gaat dat niet om de snelheid, maar om een andere klank.

bert
21 september 2003, 22:37
Ik pak ook wel eens een plectrum, maar het liefst, lees : het mooist, vind ik toch als ik gewoon met mijn nagels speel. Ik kan er dan meer gevoel in leggen. Maar misschien doe ik wel wat fout of zo en is het een kwestie van wennen ? ! ? !

Bert.

bert k
21 september 2003, 22:50
Ik wou dat ik het kon... Mijn nagels zijn gewoon kort en breekbaar. Maar ik ben toch vooral elektrisch gitarist, dus kan ik met een plectrum veel beter uit de voeten. Ik speel nu al een tijdje met mijn vingers, maar dat zijn dus wel mijn vingertoppen.

ReinoutV
22 september 2003, 11:38
Het ligt er maar net aan op welke gitaar en wat voor muziek ik speel. Speel ik klassiek of fingerstyle: nagels. Elektrisch of slag: plectrum. Helpt olijfolie echt goed voor hardere nagels? Ik heb nu, zoals al eerder gemeld, die nail-hardener van Herom, maar ze slijten nog steeds heel snel (stalen snaren zijn funest voor lange nagels).

delphiro
22 september 2003, 12:24
tegen stalen snaren helpt echt niks.

ik heb van nature (denk ik) hele harde nagels en ze breken vrijwel nooit tenzij ze door water week zijn geworden en ik dan -inderdaad Harald- bv. de koelkast deur opendoe en blijf haken.

Ik heb tijdens mijn flamenco lessen echter wel 'nail hardener' gebruikt (bij La Guitara Buena gekocht) omdat ze daar langer moesten zijn dan normaal. Dat werkte wel goed.

Mijn tip zou zijn, hou ze zo kort mogelijk, als je een vijl over je vingertop en de top van je nagel legt moet de vijl precies 90 graden met je vingertop maken - das genoeg voor een goede toon. Vijl regelmatig en voorkom haakjes en ...missschien geen optie.. speel geen staal met je nagels - daar bestaat volgens mij geen remedie tegen.

Over snelheid en plectrums of vingers - geen verschil, de knappe electrische koppen kunnen zeer snel met een plectrum spelen maar een even knappe klassieke kop kan een tremelo met vijf vingers spelen (Paco de Lucia oa) daar kan weer geen plectrum tegenop. Het moeilijkste is de linker- en rechterhand coordinatie afstemmen. Het is leuk als rechts snel gaat maar als links niet volgt blijft het een rommeltje.

bert
25 september 2003, 20:11
Ik drink nu brandnetelthee en ik heb vanmiddag een flesje Heroma extra sterk gekocht. Gezond eten deed ik toch al ( willem1940 ) DUS MIJ KAN NIETS MEER GEBEUREN. wat betreft mijn nagels.

Bert.

Ps. :roll: Het lijkt wel nagellak. Wat glimt dat spul zeg ! ! ! ! :roll:

ReinoutV
26 september 2003, 10:28
Tsjah, ieder foodeel hep se noadeel.

Cinnamon Sunset
17 januari 2004, 17:00
Ik drink nu brandnetelthee en ik heb vanmiddag een flesje Heroma extra sterk gekocht. Gezond eten deed ik toch al ( willem1940 ) DUS MIJ KAN NIETS MEER GEBEUREN. wat betreft mijn nagels.

Bert.

Ps. :roll: Het lijkt wel nagellak. Wat glimt dat spul zeg ! ! ! ! :roll:

:lol:

Kjiratsiekoedel
17 januari 2004, 23:39
ik vijl gewoon.

1. pleur op met je brandnetelthee (leuk voor jomanda, geloof ik geen ruk van, wetenschappelijk bewijs graag)
2. olie op je nagels??? (hallo, waar zijn we mee bezig?)
3. linkshandig worden (op zich een aardige, alleen moet je er dan niet zo 4. erg aan gaan wennen dat je nog alleen maar links wint spelen!!)
5. nagels zijn voornamelijk van keratine (net als je haar, is een eiwit)

Tim Huybreckx
17 januari 2004, 23:47
Gewoon plectrum gebruiken en je nagels kort geknipt houden.
Works for me :-D

RIES
18 januari 2004, 11:32
Smeren thee drinken of olieen?

Niks Gewoon spelen.

:wink:

alfarinn
27 januari 2004, 09:03
Misschien een tip:

Mocht je je nagels vijlen,doe dat dan in 1 richting.

Niet heen en weer raggen!!

Dat maakt je nagels heel breekbaar.

Enne ...olijfolie op je nagels is onzin.
Ten eerste moet je dan amandel olie hebben.
ten tweede: Het is voor de NagelRIEMEN,en niet de nagels.

Paco as President
27 januari 2004, 12:18
Ik ben zelf ook al jaren bezig met mijn nagels, het is een gebed zonder einde. Voordat ik Herome ondekte braken ze af zodra ze een redelijke speellengte hadden. Na een kuur van twee weken van Herome (twee keer per jaar) breken ze zelden nog af, en belangrijker nog zijn ook een tikkie voller. Dit komt natuurlijk alleen maar ten goede aan de klank.

Ik geef toe je loopt er twee weken als een complete travesiet bij maar uiteindelijk is het meer dan de moeite waard. Succes ermee.

Buzz
13 februari 2004, 20:00
Funky, waarom plectum en geen pulgar a la Erik Vaarzon Morel? (Of Jan Akkerman, of Jeff Beck om er een paar te noemen)

Beste Harald,

Ik zal wel dom zijn, maar wat is een pulgar??

Static-M
13 februari 2004, 21:12
Das net zoiets als een Bulgaar, maar dan uit Pulgarije. Als je dr zoeentje hebt wordt gitaarspelen helemaal nagelrisicovrij.

Harald
13 februari 2004, 21:24
Pulgar betekent duim. De techniek wordt voornamelijk door flamecogitaristen gebruikt. Je gebruikt dan je duimnagel als plectrum. Je kunt er dan ook down en upstrokes mee spelen. Je moet je handhouding wel enigzins aanpassen.

Jan Akkerman laat op zijn live dvd zien dat je daar fantastisch slag mee kan spelen. Voor de single string solos gebruikt hij dan weer een dik plectrum. Die duim geeft hem bij het compen een iets lichter geluid wat erg goed werkt. Tuck Andress gebuikt af en toe ook down en upstrokes met zijn duimnagel om funky baslijntjes met 16e noten te kunnen spelen. Zijn vingers tokkelen ondertussen vaak vrolijk verder. Niet gemakkelijk! En gitaristen als Erik Varzon Morel en Paco deLucia gebruiken de techniek weer vooral voor het single string werk. Je hebt dan wel een behoorlijk stevige duimnagel nodig.

Harald
13 februari 2004, 21:25
Pulgar betekent duim. De techniek wordt voornamelijk door flamecogitaristen gebruikt. Je gebruikt dan je duimnagel als plectrum. Je kunt er dan ook down en upstrokes mee spelen. Je moet je handhouding wel enigzins aanpassen.

Jan Akkerman laat op zijn live dvd zien dat je daar fantastisch slag mee kan spelen. Voor de single string solos gebruikt hij dan weer een dik plectrum. Die duim geeft hem bij het compen een iets lichter geluid wat erg goed werkt. Tuck Andress gebuikt af en toe ook down en upstrokes met zijn duimnagel om funky baslijntjes met 16e noten te kunnen spelen. Zijn vingers tokkelen ondertussen vaak vrolijk verder. Niet gemakkelijk! En gitaristen als Erik Varzon Morel en Paco deLucia gebruiken de techniek weer vooral voor het single string werk. Je hebt dan wel een behoorlijk stevige duimnagel nodig.

Harald
13 februari 2004, 21:25
Pulgar betekent duim. De techniek wordt voornamelijk door flamecogitaristen gebruikt. Je gebruikt dan je duimnagel als plectrum. Je kunt er dan ook down en upstrokes mee spelen. Je moet je handhouding wel enigzins aanpassen.

Jan Akkerman laat op zijn live dvd zien dat je daar fantastisch slag mee kan spelen. Voor de single string solos gebruikt hij dan weer een dik plectrum. Die duim geeft hem bij het compen een iets lichter geluid wat erg goed werkt. Tuck Andress gebuikt af en toe ook down en upstrokes met zijn duimnagel om funky baslijntjes met 16e noten te kunnen spelen. Zijn vingers tokkelen ondertussen vaak vrolijk verder. Niet gemakkelijk! En gitaristen als Erik Varzon Morel en Paco deLucia gebruiken de techniek weer vooral voor het single string werk. Je hebt dan wel een behoorlijk stevige duimnagel nodig.

remcol
10 maart 2004, 17:44
ga je nagels eens een beetje vijlen, daar worden ze ook sterker van, en als ze scheuren doe je er gewoon een beetje houtlijim erop :-D

jeevee
15 maart 2004, 12:47
Eric Vaarzon Morel?
is dat de broer van Marc Vaarzon Morel?

Harald
15 maart 2004, 13:30
Geen idee...

Marc Vaarzon Morel, is dat de broer van Erik Vaarzon Morel?

Kan me niet voorstellen dat de naam veel voorkomt. Voorzover ik van een kennis gehoord heb is hij de eerste muzikant in een familie van kunstschilders...

jeevee
17 maart 2004, 20:18
jah dan moet hij dat wel zijn.
Marc (Vaarzon Morel) zelf ken ik best aardig (hij is de eigenaar van een manege waar ik rijd) , en ik weet dat zijn vader kunstschilder is en zijn broer flamengogitarist.

dus jah dat zou eigenlijk niet anders kunnen