PDA

View Full Version : bas min of meer over



bathmutz
16 september 2003, 17:57
goedendag. ik heb een 4 snaar van basscollection die ik precies het zelfde ook in 5snaar heb gekocht een tijd gelden, goede aankoop nooit spijt van gehad ofzo. maar nu doe ik met die 4 snaar bijna niks meer.

dus ik denk er nu over om die 4 snaar fretloos te laten maken, aangezien ik het niet zelf aan durf gaat dat me veel geld kosten.
weet iemand misschien hoeveel ongeveer?
heeft iemand ervaring met fretloos gemaakte basjes?

alvast dank voor de info!

bathmutz
16 september 2003, 19:07
kheb net even gekeken op internet. dat kost ongeveer 135,- eruo!

das veel te veel natuurlijk. weet iemand een goedkope zaak??

Bastijn
16 september 2003, 19:42
stuur een mailtje naar info@stijlvorm.nl en vraag hoeveel gerard ervoor rekend. die gast heeft ook mn blockinlay gedaan, en ik heb daar een paar eigenbouw bassen gezien, die die helemaal zelf had gebouwd en mn bek viel open. voor een professionele en warme behandeling van wat jou dierbaar is, moet je echt naar stijlvorm gaan.
toen ik met een schroevendraaier een straplock in mn bas aan het draaien was, zat die vent echt op mn lip en iep om de vijf seconden "pas op dat je geen krassen maakt" totdat ik gek werd en riep "hee dit is mijn bas".......

De Teng
17 september 2003, 10:55
Patrick Koopman? Schijnt nogal een vreselijk perfectionist te zijn volgens Paul Sips (bassmatters) en ik heb het gezien. Tegelijk toen ik daar was, was er ook nog iemand met een pokkenhals die Patrick even 'opgekalefaterd' had. Onze bek viel dus ook open bij de mooie hals.. puntgaaf. Weet niet hoeveel het kost, maar hier het telefoonnummer: 024-6779245

t Is in Weurt, bij Nijmegen.

Bastijn
17 september 2003, 14:04
ik denk toch dat je beter af bent als je het zelf doet. toen ik een halfjaar geleden nog helemaal nergens verstand van had, heb ik met een tangetje de frets eruit getrokken en met vloeibaar hout de oneffenheden opgevuld, en daarna geschuurd en gelakt tot ik erbij neer viel.
dit is absoluut niet de goede methode, maar zelfs op deze manier is het gelukt. haal gewoon een manual van internet, of vraag het een bouwer, en volgens mij struinen er op dit forum een paar gasten rond die er ook veel verstand/ervaring van hebben...
oja je kan ook een zoekactie doen op dit forum, want ik kan me herinneren dat er een paar topics zijn geweest waar het helemaal gedetaileerd werd uitgelegd.

succes!

bassopotmus
17 september 2003, 17:18
Beter af zijn weet ik niet, goedkoper wel..

Lize
17 september 2003, 17:22
Precies, de ellende is dat je het ontfretten (en eigenlijk geldt dat voor alles) pas lekker in je vingers krijgt als je het een tijdje aan het doen bent. Wat er dus makkelijk op neer kan komen dat je het bovenste (of onderste, waar je ook begint) gedeelte van je hals naar de tering helpt. Althans, dat was mijn ervaring toen ik eens een Hondo van 25 gulden van de koninginnemarkt trachtte te ontfretten.

Ik zou zeggen, als je bas je wat waard is, laat je het doen.

Bastijn
18 september 2003, 20:11
dat is onzin, als je gewoon een aantal stappen volgt, moet het lukken, zo gauw help je je bas niet naar de tering hoor

bassopotmus
18 september 2003, 20:36
al lijkt het me wel dat iemand met ervaring het netietsje beter kan, niets zo storend als een klein foutje dat je in je stommiteit hebt gemaakt. Kijk als het nu een crappy 50€ bass was

Bastijn
18 september 2003, 20:47
sjit idd.....sorry...ik was even vergeten dat het geen budget bas was als ik heb waar ik de fretten uittrok wanneer ik daar zin in had...

bathmutz
20 september 2003, 13:22
Ik heb nog een oude bas (imitatie precision) die ik ga gebruiken als oefening voor het fretloos maken denk ik. als ik het dan goed doe doe ik mn basscollection ook zelf, als het fout gaat iook niet natuurlijk. :lol:

Bastijn waar heb jij je info vandaan over hoe het moet? heb je nog tips? dat soort dingen. je zou me best een stuk verder kunnen helpen denk ik aan gezien ik er niet veel over weet en kan vinden.

Het worden spannende dagen... :o

Clunk
20 september 2003, 16:40
was er niet al eens een keer zon topic over?

met dat opvullen met kneedbaar hout en blablabla...
probeer de zoek functie eens ;)

Bastijn
20 september 2003, 19:40
kijk, hoe ik het heb gedaan, is zeer af te raden. ik heb zonder enige voorkennis de fretten met een tangetje eruit getrokken, niet wetende dat budgetbassen meestal fretten met weerhaakjes hebben, die zich in het hout vast klemmen. Dat is blijkbaar goedkoper dan lijm.
Dit heeft echter de consequenties dat als je de frets er met bruut geweld uittrekt, ze ook stukken hout uit je toets trekken.
Ik heb dit opgelost door mn hele toets in te smeren met vloeibaar hout, en wanneer het hard werd, heb ik als een maniak lopen schuren en lakken, totdat de hele hals vlak was. En er was geen milimeter vanaf, t was echt mooi gelukt. (Maar laatst hoorde ik dat je rozenhout helemaal niet mag lakken....)
De meest aangerade manier om te ontfretten, is je frets verhitten totdat de lijm smelt en je ze eruit kan "schuiven".
Maar als je budgetfrets hebt, gaat dat dus niet door, want die weerhaken laten dan heus niet los.
Tis dus van belang dat je weet of je weerhaakbudgetfrets hebt, of frets vastgemaakt me lijm.
Meer kan ik je er helaas niet over vertellen, maar nogmaals; er is een topic geweest over ontfretten, en daarin werd haarfijn de "verhit" methode uitgelegt.

bathmutz
21 september 2003, 21:02
kheb info gevonden ga het even rustig een weekje alles in me opnemen en ide week daarna moet het dan maar gebeuren. (ohh... als dat maar niet fout gaat!) :o

TheLunatic
27 september 2003, 16:55
Die basscollection bass, is dat dezelfde als die van mij ? Deze :

http://www.xs4all.nl/~julesvdz/bass/images/guitar-full.jpg


of

http://www.xs4all.nl/~julesvdz/bass

Ben benieuwd, want ik heb deze niet nieuw gekocht maar tweedehands, dus misschien kun jij me er wat meer info over geven (zoals de nieuwprijs bijvoorbeeld) !