PDA

View Full Version : HELP ME ALSJEBLIEFT. ruis in mijn jcm800.



skabouter
16 september 2003, 17:51
ik ga hem ruilen tegen een 2203, waar ik helemaal gek van ben sinds ik hem vandaag hoorde. die gast wou meteen ruilen, alleen deed het niet.
mijn amp ruist een beetje. hij vond de amp geweldig, maar niet de ruis
wil pas ruilen als ie niet (of minder) ruist.

hoe haal ik de ruis eruit ?
hij ruist alleen (hoorbaar) als je niet speelt, en hoe harder je de master of pre zet, hoe harder de ruis.......

iemand oplossingen ?

en wat kost dit om in de winkel naar te laten kijken/fixen..........

Dude
16 september 2003, 18:35
geaard stopcontact dude, mijn 800 ruist ook als een tiet in een gewoon stopcontact, en als die al geaard zit moet je een ander stopcontact proberem of een andere gitaar....

skabouter
16 september 2003, 20:27
tja, ik ben met mijn pa alle dingen afgegaan met een weerstand meter, en het leek erop dat alles geaard was. de amp, stekker, stekkerdoos, stopcontact.andere gitaar helpt niet, en ander cabinet zelfs ook niet.
maar ik zal wel even andere stopcontacten proberen. maar ik denk niet dat het daar aan ligt.............

gerrekat
16 september 2003, 20:28
Buizenversterkers ruisen altijd, no matter what!

zelfs hele dure, maar Marshalls zijn helemaal niet de stilste peaveys ook niet, zo is het gewoon!

Maar het kan ook aan je PU's, snoer en bedrading van je gitaar electronica liggen, de ene gitaar is ook veel stiller dan de andere, ik heb er een die zjin geruisloos is en andere ruisen weer veel meer!

skabouter
16 september 2003, 20:31
ja, dat klopt ja. de 2203 waarvoor ik ging ruilen ruisde ook ja. maar niet ZO erg. bovendien heeft het niets met de gitaar te maken, want als ik die eruit laat (en het snoer) dan ruist ie ook...hoe harder, hoe meer ruis. volume (nagenoeg) uit geeft geen ruis.......

gerrekat
16 september 2003, 20:37
je zal zien dat als je je toonknop van je gitaar een beetje dichtdraait hij ook minder ruist, tja is moeilijk te zeggen.......

Kan op een kappotte voorbuis duiden probeer eens een nieuwe ECC 83 in de V1 positie, dat wil wel eens helpen als ie echt uit zichzelf ruist!

skabouter
16 september 2003, 20:46
dat met die tone knop ga ik zo proberen. maar das wel ongunstig,.......tone is goed :)

tja, nieuwe buis erin........niet allemaal vervangen dan ?
maar tis wel zonde als het daar nou aan ligt. dan heb ik voor niets die buis.......

is er niet behalve aarding altijd een standaard verklaring voor ruis ?

Dude
16 september 2003, 20:50
er zitten 3 voor buisjes in, als het goed is zijn dit allemaal dezelfde. wissel ze gewoon eens om, dat werd mij verteld toen ik mijn jcm800 kocht...

probeer het eens, mits ze allemaal van hetzelfde type zijn, aan de jouwe is nogal geknoeid dus misschien zit er wel een ander soort buisje in een van de voetjes...

gerrekat
16 september 2003, 21:01
De voorbuizen zijn in 9 van de 10 gevallen van het type ECC 83, oftewel 12AX7 da's hetzelfde.

ja dat is het eerste waar ik aan denk als een versterker overmatig ruist, dat een van de voorbuisjes versleten is en degene die het meest invloed op het overall geluid van een amp heeft is de ECC 83 in de V1 positie (meestal de voorbuis het dichst bij de input jack!)

ja je kan het ook niet proberen een voorbuis kost iets van 7 a 10 EURO, maar vaak is het dat wel.

Soulman
16 september 2003, 21:18
Ik weet niet precies meer wat voor 800 je hebt, maar de channelswitchers ruizen zowiezo behoorlijk (in vergelijk met andere), maar dit is wanneer je speelt niet hoorbaar. Ook (minder succesvol)gemodde amps willen nogal eens ruizen. Gain wordt op gain gestapeld en zo van een muggescheet een orkaan gemaakt :razz:
Je kunt inderdaad de ecc83's eens met elkaar wisselen en luisteren wat er gebeurt.

gerrekat
16 september 2003, 21:25
Hmm dan kun je ze beter vervangen, er zit blijkbaar een rotte tussen, en om d zoveel jaar is het toch beter ze te vervangen zal je amp nooit slechter op worden, ik vervang voorbuizen om de 3 a 4 jaar eindbuizen 1 a 2 jaar.......

skabouter
16 september 2003, 21:46
ok, thnx ! dan ga ik dat nu eerst maar eens proberen. :)

hadv
16 september 2003, 23:40
gerrekat,

hoe lang staat dat ding van jou dan per dag aan en hoe erg geef je die buizen op hun donder ?
ik vind het wel erg vaak (en dus nogal kostbaar) wat jij doet

de adviezen over de eerste voorversterker buis deel ik van harte
als je het de moeite waard vindt koop je 1 nieuwe voorversterkerbuis zodat je weet dat die in ieder geval goed is
vervolgens ga je ze structureel vervangen (als het hetzelfde type is natuurlijk :roll: )

over aarding checken: een onderbroken aarde die ruis veroorzaakt is met een weerstandsmeter en zonder schema haast niet op te zoeken. en als je wel een onderbroken aarde vindt zal het vaak geen ruis maar BRRRRRRRom veroorzaken.
houd er verder rekening mee dat, om aardlussen te voorkomen, er bepaalde kabelmantels maar aan 1 kant worden geaard, hoe weet je dan of daar een fout zit ??

PeeVee
17 september 2003, 18:19
Noise gate in de (seriële!) effect loop?..

iam
17 september 2003, 18:28
hoe is het afgelopen na het verwisselen van de preampbuizen?

gerrekat
17 september 2003, 18:31
gerrekat,

hoe lang staat dat ding van jou dan per dag aan en hoe erg geef je die buizen op hun donder ?
ik vind het wel erg vaak (en dus nogal kostbaar) wat jij doet

de adviezen over de eerste voorversterker buis deel ik van harte
als je het de moeite waard vindt koop je 1 nieuwe voorversterkerbuis zodat je weet dat die in ieder geval goed is
vervolgens ga je ze structureel vervangen (als het hetzelfde type is natuurlijk :roll: )

over aarding checken: een onderbroken aarde die ruis veroorzaakt is met een weerstandsmeter en zonder schema haast niet op te zoeken. en als je wel een onderbroken aarde vindt zal het vaak geen ruis maar BRRRRRRRom veroorzaken.
houd er verder rekening mee dat, om aardlussen te voorkomen, er bepaalde kabelmantels maar aan 1 kant worden geaard, hoe weet je dan of daar een fout zit ??

Ik denk dat ik mijn amps ongeveer een uur per dag heb aanstaan, op zaterdag bij het oefenen 3 a 4 uur, en dan behoorlijk hard, thuis natuurlijk niet.

je kan ze er zelfs 25 jaat in laten zitten als je wil, maar na een jaar a 2 jaar is de dynamiek van je eindbuizen weg, dat merk je pas als je er nieuwe inzet, maar ze kunnen in sommige gevallen wel 25 jaar blijven "functioneren"

Thijssie
17 september 2003, 19:57
Noise gate in de (seriële!) effect loop?..

Noise gate is volkomen kut voor gitaar, als je een beetje van je feedback gebruik wil maken, ben je in 1x kwijt.

Boss heeft *wel* een goede ruisonderdrukker voor gitaar....

gerrekat
17 september 2003, 20:15
Noise gates rulen!

je moet alleen een goede hebben die je toon niet kilt!

Ik heb een NS-2 van BOSS aardig maar de ingebouwde Noise Gate in de POWERBALL is nog vel effectiever!

echt stil gewoon met staccato riffs als je je hand erop legt!

Thijssie
17 september 2003, 20:29
Noise gates rulen!

je moet alleen een goede hebben die je toon niet kilt!

Ik heb een NS-2 van BOSS aardig maar de ingebouwde Noise Gate in de POWERBALL is nog vel effectiever!

echt stil gewoon met staccato riffs als je je hand erop legt!


Dan zitten we langs mekaar heen te lullen, die heb ik ook en die doet het inderdaad erg goed.

Maar een noise gate, is zoals de naam zegt een "gate" die het signaal "killed" als het onder een, in te stellen, nivo komt.

Tenminste, dat dacht ik altijd en de ns-2 van boss werkt anders....

hadv
18 september 2003, 01:07
Gerrekat,

dus per jaar 300 + (50 * 4) uur = 500 uur
dus in twee jaar 1000 uur, waarvan vnl de 200 per jaar bij het oefenen voor stevige belasting zorgen, dus 400 uur
da's nie veel
(misschien moet je spaarlampen nemen :-D )
nee, serieus, 1000 uur voor eindversterker buizen vind ik aan de lage kant
wat ik echter weet is dat een stukje psychologie wonderen kan doen: door een forse investering te doen MOET het wel beter klinken
(da's niet flauw bedoeld, iedereen is daar gevoelig voor)

Maiden Michiel
18 september 2003, 08:51
Ik heb dit probleem ook.
Gisteren in de oefenruimte voor het eerst gehoord. Je hoort het vooral goed als je hem echt hard zet (JTM60 buizencombo). In de oefenruimte hebben we geaarde stopcontacten en thuis ongeaarde.
Dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan. Het is toch geen scheurtje in de speaker ofzo he?
Alvast bedankt...

gerrekat
18 september 2003, 09:42
Gerrekat,

dus per jaar 300 + (50 * 4) uur = 500 uur
dus in twee jaar 1000 uur, waarvan vnl de 200 per jaar bij het oefenen voor stevige belasting zorgen, dus 400 uur
da's nie veel
(misschien moet je spaarlampen nemen :-D )
nee, serieus, 1000 uur voor eindversterker buizen vind ik aan de lage kant
wat ik echter weet is dat een stukje psychologie wonderen kan doen: door een forse investering te doen MOET het wel beter klinken
(da's niet flauw bedoeld, iedereen is daar gevoelig voor)

Buizen kosten niet zoveel hoor, ik doe verder ales zelf, ik biass ze koop ze zelf online ergens voor een slordige 80-90 EURO heb ik nieuwe buizen in mijn amps!

ik heb zo'n Bias apparaat etc.....

Rock&Roll
18 september 2003, 12:08
Ik heb gelezen op de verpakking van een set EL34 groove tubes dat ze niet meer hoeven gebiast worden omdat ze zogezegd al op mekaar afgestemd zijn via computer. kan dat?

skabouter
18 september 2003, 12:21
hoe is het afgelopen na het verwisselen van de preampbuizen?

nog niet gedaan. maar vandaag laat ik er een deskundige naar kijken, en die adviseerd of er nieuw buizen in moeten ofzo. ik merk het dan wel.....

hadv
18 september 2003, 19:00
gerrekat,

tsja, als je dat soort spullen in huis hep is het allemaal wat simpel
maar ik denk niet dat het gros van de buizerds hier zoiets hebben, laat staan dat ze er mee om kunnen gaan :razz:

met de prijzen die jij betaalt is het niet slecht :wink: