PDA

View Full Version : Verhaalski over Svetlana 6L6 zonder surpressortov



PeeVee
16 september 2003, 17:45
Niets nieuws onder de zon, stukje van een thread uit het moderne versterker forum, leek me binnen het kader van de wetenswaardigheden ook wel interessant in dit antieke amp forum, misschien heeft iemand er nog iets aan toe te voegen?!

nicoverduin
16 september 2003, 23:20
buizenmeester (heb tegenwoordig buizen praktijk- en theorieles),
bestaat dat nog?

hadv
17 september 2003, 01:10
boozing master :-D :-D :-D

Al
17 september 2003, 18:22
Heb de plaatjes bekeken, bij pin 8 inderdaad "C, BP" dus ik neem aan Cathode en "Beam Plate". Zal wel ongeveer dezelfde functie hebben als een "surpressor"

Klopt. Geen afwijkende dingen dus bij Svets

Bij de EL34 (Europees) zit surpressor aan pin 1. Die is dan doorverbonden aan 8. Bij een 6L6 zit dat intern aan 8 en is 1 vrij. Bij Fender amps wordt op 1 de gridresistor gemonteerd waarop het signaal binnenkomt. De buisvoetenconfigs van EL34 en 6L6 zijn daarom niet identiek en moeten aangepast worden bij uitwisseling

Al

PeeVee
17 september 2003, 20:53
Bij Fender amps wordt op 1 de gridresistor gemonteerd waarop het signaal binnenkomt. De buisvoetenconfigs van EL34 en 6L6 zijn daarom niet identiek en moeten aangepast worden bij uitwisseling
Ja, Fender gebruikt pin 1 gewoon als "montage steun". Als je die effe loshaalt en "zwevend" monteert en weerstandje in serie met bias spanning zet, dan kun je zowel EL34 als 6L6 (misschien tikkie te koud) gebruiken.

Leuk, ga ik doen in mijn PeeVee 50 Concept Amp [tm]. Amp gaat overigens niet in productie onder die naam, ik zit te denken aan PeeVee UltraFart 49 maar de PR & Marketing afdeling van PeeVee's Innovative Amplification BV (PIA) is daar nog niet helemaal uit. Anyway, het wordt vast een hit... Dolf Koch kan wel inpakken... Geplande oplage tot nu toe: 1 maar als u hier een Bassman 50 brengt, ben ik niet te beroerd om die tegen onkosten net zo te verrupzakken :-D

(alles omkeerbaar c.q. terug te bouwen naar orgineel, dat dan weer wel)

Komt trouwens een (niet schrikken) Solid State reverb circuitje en effect loepje op en (toch) channel switching. Jaaaa... dat wordt wat...

Mr.Jay
17 september 2003, 21:02
PeeVee UltraFart 49[/i]


Daa zit een "luchtje" aan 8-)

JaY