PDA

View Full Version : oplossing voor minder volume van 100 watt buizen DSL100 ????



diengeman
16 september 2003, 15:08
kan je bij een marshall DSL100 er een paar buizen eruit trekken zodat hij niet zo hard gaat? of beinvloedt dat de klank? is er ook een andere oplossing? zodat hij toch zijn mooie sound blijft houden? ik wil namelijk graag een DSL100 of een DSL50 kopen. maar hij gaat nogal hard om thuis te oefenen, maar wil er ook mee optreden.

BLOK182
16 september 2003, 16:05
Dan neem je toch een DSL50 :-)

bert k
16 september 2003, 16:22
Dat gaat vrijwel net zo hard. Kan je beter zoeken naar een of andere PowerBrake.

diengeman
16 september 2003, 16:23
de DSL50 gaat schijnbaar bijna net zo hard als de DSL100.

BLOK182
16 september 2003, 17:26
Dan idd ff een powerbreak ertussen.

skabouter
16 september 2003, 17:57
maar die dingen hebben toch ook een 100/50 (en soms 25) watt schakelaar ? in dat geval zou ik dan weer de DSL100 nemen :)

Matje
16 september 2003, 18:05
maar die dingen hebben toch ook een 100/50 (en soms 25) watt schakelaar ? in dat geval zou ik dan weer de DSL100 nemen :)
hebben ze niet.

ps heb je die 2203 al?

musicmaniac
16 september 2003, 18:35
Hebben ze wel, en trouwens , 100 watt klinkt wel degelijk anders als 50 watt.

Matje
16 september 2003, 20:11
[quote="musicmaniac"]Hebben ze wel[quote]

staat anders niks van op de marshall site en ik denk dat ze het daar toch wel weten. Ook in de manual staat er niks over zo'n switch dus...die hebben ze dan erg goed verstopt.

BLOK182
16 september 2003, 20:15
Alleen de TSL100 is op 25 watt te zetten meen ik.

Soulman
16 september 2003, 21:23
De DSL's hebben geen halfpower switch. Het volume verschil in 100 en 50 watt is maar zo'n 3 db, dus dat hoor je niet echt. De 100 heeft iets meer cleane headroom (blijft dus langer clean op hoger volume) en klinkt ook verder anders dan de 50 watt. In jou geval zou ik een 50 watt nemen, is luid ZAT en je hebt minder buizen te vervangen.
Maar ga zeker luisteren, want de 2000 serie is niet ieders cup of tea :wink:

FragDaddy
18 september 2003, 19:31
koop de DSL50, koop een 2x12 ipv een 4x12 speakerkast (dit scheelt echt) en koop een loadbox om het geluidsniveau nog verder naar beneden te krijgen.

diengeman
19 september 2003, 15:08
weet er dan nog iemand een 2ehands DSL50 of een DSL100 te koop?

skabouter
19 september 2003, 17:34
maar die dingen hebben toch ook een 100/50 (en soms 25) watt schakelaar ? in dat geval zou ik dan weer de DSL100 nemen :)
hebben ze niet.

ps heb je die 2203 al?

ik heb hem nog niet, maar dat komt door de ruis in mijn amp. die haal ik er eerst uit, en dan wil die dude wel ruilen. MAAARRRRRRRRR.
ik hoor net (paar dagen geleden) dat ik hem kan ruilen voor een 5150II :) en dan hoef ik maar 100 bij te betalen :D
dus ik denk dat ik dat doe :)

guhlenn
25 september 2003, 15:38
geen buizen eruit halen en geen power brake kopen. Van het eerste gaat ie stuk en van het tweede klinkt ie klote. Oor dopjes en dat ding rond 5-6 en smullen van de soudn die je krijgt!

Guhlenn

Matje
25 september 2003, 15:48
geen buizen eruit halen en geen power brake kopen. Van het eerste gaat ie stuk en van het tweede klinkt ie klote. Oor dopjes en dat ding rond 5-6 en smullen van de soudn die je krijgt!

Guhlenn

van het eerste gaat ie niet kapot en van het tweede klinkt ie juist niet klote. En ooit gehoord van buren?

lord bean
25 september 2003, 15:58
De DSL's hebben geen halfpower switch. Het volume verschil in 100 en 50 watt is maar zo'n 3 db, dus dat hoor je niet echt.

Wist je dat 3db verschil inhoud dat het volume dan is verdubbeld? Kortom, je zegt hier dat de 100 watt dubbel zo hard gaat dan de 50 watt.

Dirk_Hendrik
25 september 2003, 16:18
geen buizen eruit halen en geen power brake kopen. Van het eerste gaat ie stuk en van het tweede klinkt ie klote. Oor dopjes en dat ding rond 5-6 en smullen van de soudn die je krijgt!

Guhlenn

van het eerste gaat ie niet kapot en van het tweede klinkt ie juist niet klote. En ooit gehoord van buren?

+1
thanks Matje. Hoefde ik dat niet te schrijven

MegaDrive
25 september 2003, 16:29
Als je inderdaad een powerbrake overweegt ga dan voor de THD Hotplate. Die is schakelbaar tussen verschillende impedanties en hij klinkt veel beter dan dat onding van Marshall zelf, die ook nog de reputatie heeft een transformatorkiller te zijn. Ik gebruik zelf de hotplate icm mijn JCM800 2210 (100W) en daarmee gaat hij schreeuwend, beukend, grommend en gillend naar slaapkamerniveau :D

guhlenn
29 september 2003, 12:12
:evil: IOh nee tuurlijk. Heb je eigenlijk wel een DSL 100? Ik HEB DUS de buizen eruit gehaald. Geluid begon naar en "gritty"te worden. Toen Marshall importeur opgebeld. Die Mij gelijk vertelde dat heowel bij oude marshalls de truuk opgaat de 2000 versies er a. niet kwa geluidskwaliteit op vooruit gaan en b. De transformator TOCH ECHT AANGEPAST moet worden aangezien ze anders gewired zijn. En ik heb iook de powerbrake ertussen gehangen en bij 6 db reductie ging de versterker LETTERLIJK kraken. Bij 3 db viel het mee maar je hoort de toon weggesluisd worden.

Ben wel benieuwd naar jullie praktijk ervaring Matje en DH... HEb nl. een hekel aan mensen die kennis van andere rondgooien alsof het de hunne is , vooral als die kennis helemaal niet klopt. :roll:


En ik heb geluidsisolatie, something to consider. Overigens ook gewoon een 20 watt versterker...

Guhlenn

ps. De hotplate daarentegen schijtn echt een stuk beter te werken echter nooit geprobeerd) . Dealer daarvan verwacht eigenlijk weinig effect bij het 2000 model aangezien deze vnl. op preamp distortion draait. Overigens vind ik de versterker met master op 5 beter klinken dan master op 8. OOK geprobeerd ja.

guhlenn
29 september 2003, 12:15
in beider profiel staat geen DSL 100...

ik wacht op jullie reactie.

nocaster
29 september 2003, 12:59
Als je inderdaad een powerbrake overweegt ga dan voor de THD Hotplate. Die is schakelbaar tussen verschillende impedanties en hij klinkt veel beter dan dat onding van Marshall zelf, die ook nog de reputatie heeft een transformatorkiller te zijn. Ik gebruik zelf de hotplate icm mijn JCM800 2210 (100W) en daarmee gaat hij schreeuwend, beukend, grommend en gillend naar slaapkamerniveau :D
mijn inziens is ie niet schakelbaar tussen verschillende impedanties, wel geweldig terug te regelen.

Soulman
29 september 2003, 19:18
De DSL's hebben geen halfpower switch. Het volume verschil in 100 en 50 watt is maar zo'n 3 db, dus dat hoor je niet echt.

Wist je dat 3db verschil inhoud dat het volume dan is verdubbeld? Kortom, je zegt hier dat de 100 watt dubbel zo hard gaat dan de 50 watt.

:???:

Baker
29 september 2003, 20:32
2 adviezen:

1) Koop de 50 watt versie. Is Echt echt hard zat, en scheelt inderdaad in onderhoudskosten omdat je 2 buizen minder hebt

2) Als het dan nog te hard gaat, ga dan voor de KOCH Loadbox. Echt een rete goeie amp temmer. (wel duur, maar ja) Afgelopen zaterdag iemand op zien treden met een 100 watt marshall en zo'n loadbox. Dat klonk echt RETE goed!, shit wat ging die marshall over de kop... heerlijk gewoon.

guhlenn
30 september 2003, 12:30
loadbox II schijnt nog beter te zijn... kost ook veel...

Hoor sowieso heel goede dingen over Koch...

e!
2 oktober 2003, 15:18
Een goeie Power Brake aanschaffen. Je toon wordt mede bepaald door je power amp tubes en de sound daarvan is afhankelijk van het volume waarop je speelt. Wat je dus moet doen is het volume van je amp NA de power amp dimmen. Dat is precies wat een powerbrake doet. Het is een soort extra volumeknop tussen je versterker en je speaker. Naar het schijnt zijn die Hot Plate dingen erg goed. Over Marshall's Power Brake lees ik net dat 'ie slecht is.

Lees ook dit ff. Zeer nuttig en zeer waar artikel.

http://www.amptone.com/truesecretofamptone.htm

peveo
2 oktober 2003, 15:49
Wat is een goede powerbrake....?

Je hoort verhalen van Weber mass die errug goed zou zijn want daar zit wel een echte speaker in ( zonder conus naturlijk ;-) ) maar die zijn prijzig en alleen in de states te bestellen. De Ruby silencer zou ook heel goede kritieken krijgen maar de bekende zijn natuurlijk de Hotplate en de Loadbox van Koch.

Welnu die laatste is ZEKER een overweging waard, de nieuwste uitvoering heeft heel veel mogelijkheden ( meer als de eerste versie de LB120)en werkt met vaste aansluitingen ipv een potmeter , en dit is altijd beter. De koch werkt met uitgangen die varieren van 1% , 2% , etc tot 100 volume.

Ik heb zelf zowel de Hotplate als de Koch en ben over beide tevreden, de Koch heeft als extra: Luidspreaker simulatie ( 4x12 of 1x12") met instelling van de Mic. opsteling ( angled of recht) voor recording middels een line out, en nog meer lekkers.
Is zondermeer een goed stukje techniek, Hotplate ziet er gelickter uit en heeft -db instellingen waarbij de -16db instelling is gekoppeld aan een potmeter die je geheel terug kunt draaien tot je echt slaapkamer niveau hebt, maar dan is je geluid 3xniks. Heb hem aan mijn Plexi 100watt top ziten en zowaar ik kan die amp crancken enntoch eenn aanvaardbaar geluids niveau bereiken. de toon is echter aanzienlijk minder dus mijn amp staat het liefst op 6 met de -12db stand op de Heteplaat, is wel wat harder maar dan heb ik nog een vette toon. De -16db stand gaat wel maar dan moet de potmeter helmaal open wil ik nog wat toon overhouden, je levert wel in op toon in deze stand.

Nadeel van die plate vind ik de ventilator die er in zit en dat ding slaat aan als je speelt. Als je hem dan ( net zoals ik) boven op je top hebt staan geeft dit een hoog klote geluid dat behoorlijk irriteert. Oplossing is dat ding op de grond wegwerken zodat je de ventilator niet hoort, maarja hij staat zo leuk op de top. ( tis een paarse) :wink:


Ik zou zeggen: bekijk zowel de Koch en Hotplate eens en vergelijk ze eens, beide zijn errug goed.

Peter

riesj
2 oktober 2003, 21:35
Je hoort verhalen van Weber mass die errug goed zou zijn want daar zit wel een echte speaker in ( zonder conus naturlijk ) maar die zijn prijzig en alleen in de states te bestellen

Nou, ik heb dus een Weber MiniMass en die bevalt prima. Ik wilde eerst met het ook op de toekomst een Mass kopen en had daarom uitgezocht, of ze echt zo duur zijn. Dat valt dus wel mee, met de gunstige dollarprijs.
Qua transportkosten moet je op zo'n 50 dollar rekenen voor de volwassen Mass.

zie: www.webervst.com

Groetjes,

guhlenn
3 oktober 2003, 11:46
peveo

hoe is die Koch? heeft ie ook problemen bij echt grote volume reducties (heb nl. gehorod dat de hotplate redeliijk neutraal blijft bij 6 db reductie en daarna toch flink begint te kleuren)?

Die loadbox schijnt lekker te zijn, maar een engineer vertelde me weer dat dat vnl. klomt omdat ie meteen het geluid kleurt; de simulatie van speakerdruk schijnt ingebouwd te zijn. Ergens zit me dat dwars aangezien ik m'n signaal dan toch weer ben aan het kleuren...

Guhlenn

peveo
3 oktober 2003, 13:46
peveo

hoe is die Koch? heeft ie ook problemen bij echt grote volume reducties (heb nl. gehorod dat de hotplate redeliijk neutraal blijft bij 6 db reductie en daarna toch flink begint te kleuren)?

Die loadbox schijnt lekker te zijn, maar een engineer vertelde me weer dat dat vnl. klomt omdat ie meteen het geluid kleurt; de simulatie van speakerdruk schijnt ingebouwd te zijn. Ergens zit me dat dwars aangezien ik m'n signaal dan toch weer ben aan het kleuren...

Guhlenn


Wat dat kleuren betreft, ik maak me daar zelf niet al te druk over omdat het signaal zowiezo gekleurd wordt als je met allerlei pedalen gaat werken. Als je pedalen er tussen gaat hangen kleurt het signaal ook ben ik van mening en verlies je toch het oorspronkelijk signaal. Of je moet puur willen spelen: gitaar in amp en thats it.
Het moet alleen niet al te gek worden met die kleuring dat natturlijk niet.

Wat de Hotplate betrft vind ik dat ie op een stand van -16db wel hoorbaar aan het kleuren is, waarschijnlijk omdat dan de potmeter ook mee gaat doen of omdat er dan zo zwaar gedempd gaat worden dat de speakers niet zo uitslaan, er moet natuurlijk wel voldoende signaal zijn om de speakers in beweging te zetten. Ik moet die Plate en mijnen nieuwe plexi nog eens goed gaan testen maar dat is er niog niet van gekomen. Dat wat ik al heb getest is voor mij wel okee, maar nogmaals ik hoor wel duidelijk een kleuring als ie op-16db staat. Als ik de potmeter dan helemaal open draai wordt de kleuring minder maar wel aanwezig. De hete plaat heeft twee compensatie schakelingen, 1 voor het hoog en 1 deep voor het laag (?). Als je die inschakeld neemt het hoog wat toe en hoor je het geluid wat voller worden. Ben nog niet zo wild van die dingen, maar dit kan allemaal wennen zijn. Ik wil de Hotplate en de Loadbox nog eens naast elkaar gaan vergelijken als ik binnenkort eens wat uurtjes de tijd heb om eens goed los tegaan :-D

De Koch die ik heb is er nog een van de eerste serie met een max. uitsturing van 2% van het oorspronkelijke vermogen. In deze setting hoor je wel wat kleuring maar als je het volume op de amp dan wat verder openschroeft blijft het heel acceptabel.
Wat de nieuwe Loadbox van Koch, die zelfs tot 1 % gaat , doet weet ik niet. Ik heb die nieuwe Koch wel al gezien en bekeken maar (nog) niet getest, ik overweeg nog om die ook aan teschaffen en mijn oude Loadbox te verpatsen want hij heeft toch wat meer mogelijkheden als de Hotplate. Daarnaast is ie ( is mij geadviseerd) beter voor recording dmv. cabsimulatie en de uitgebreide mogelijkheden. Jammer dat er van die nieuwe KOch Loadbox nog niets op het Internet te vinden is.

Houdoe

Peter

Nicci
7 oktober 2003, 15:06
het schijnt verschil te maken welke powerbreak je koopt. ik zal daar vast nog over verhalen, want vrijdag komt mijn loadbox naar Zwolle. Die schijnt toch echt heel erg transparant te zijn.

guhlenn
8 oktober 2003, 15:06
dag peter,

ik gebruik geen pedaaltjes. precies om de reden die jij geeft :-D

BEn benieuwd naar die Koch loadbox II, hoor tot nu toe alleen maar goede dingen... short on cash though... :cry: ...

Groet

Janneman
8 oktober 2003, 20:01
Als je hem thuis wilt gebruiken kan je hem ook met een powerbrake nooit vol open gooien. Tenminste als er nog meer mensen in huis wonen.
Je verminderd idd het volume, maar omdat je hem zo ver open gooit blijft het erg luid...... Gewoon niet te hard zetten is de beste optie denk.

guhlenn
9 oktober 2003, 15:19
JA duh. DE amp niet aan gooien is de beste optie... :razz:

Guhlenn