PDA

View Full Version : bassman100+cab



iam
16 september 2003, 14:55
wat is de gangbare prijs van zo'n set?
en hoeveel alleen voor de top?

cab=4x12

iam
17 september 2003, 11:16
weet niemand hier de prijs van dan? :???:

Toni
17 september 2003, 11:22
Onze bassist heeft een jaar terug een silverface Bassman 100 top in goede staat op de beurs in Veenendaal gekocht, volgens mij voor zo'n 300 euro. Het 4 x 12 cabinet is wat lastiger te vinden, meestal kom je 2 x 15 cabs tegen. Persoonlijk zou ik tot zo'n 350 euro willen betalen voor zo'n 4 x 12 cabinet.

Toni

iam
17 september 2003, 11:25
Onze bassist heeft een jaar terug een silverface Bassman 100 top in goede staat op de beurs in Veenendaal gekocht, volgens mij voor zo'n 300 euro. Het 4 x 12 cabinet is wat lastiger te vinden, meestal kom je 2 x 15 cabs tegen. Persoonlijk zou ik tot zo'n 350 euro willen betalen voor zo'n 4 x 12 cabinet.

Toni

wow,

ik weet er twee staan (top+4x12cab) en de ene vraagt 1000€, de andere 900...

Dat is toch wat superveel dan...

Grandma_Placenta
17 september 2003, 11:37
zoveel zou ik nooit betalen voor zo'n bassman 100. Met een beetje geluk kom je voor 500-600 een dual showman o.i.d. tegen en koop je er voor 400 een 2ehands cab bij.

iam
17 september 2003, 11:41
zoveel zou ik nooit betalen voor zo'n bassman 100. Met een beetje geluk kom je voor 500-600 een dual showman o.i.d. tegen en koop je er voor 400 een 2ehands cab bij.

bedoeling is dat ik de versterker voor zowel bas,gitaar en rhodes zou kunnen gebruiken...

ok het is wel een stap terug voor de rhodes maar het feit datk er verschillende instrumenten mee kan versterkern (vooral het bas gedeelte, maakt het interessant)
ook zullen de basnoten van de rhodes meer gedefinieerd klinken (ik vind die nu niet echt super :-?)

en mn twin ruilen tegen een bassman 100 + 4x12cab? zou dat een goed deal zijn? (puur financieel dan, niet beginnen zagen datk mn twin niet mag wegdoen)

Grandma_Placenta
17 september 2003, 11:45
oh zo.. ja dan is zo'n bassman wel ideaal lijkt me. ruilen met je twin? hm....uit welk jaar komt ie?
weetjewat, je verkoopt die twin aan mij voor, laten we zeggen.. 200 euro.. en daar koop je een mooi transistorbasversterkertje van.

iam
17 september 2003, 11:49
oh zo.. ja dan is zo'n bassman wel ideaal lijkt me. ruilen met je twin? hm....uit welk jaar komt ie?
weetjewat, je verkoopt die twin aan mij voor, laten we zeggen.. 200 euro.. en daar koop je een mooi transistorbasversterkertje van.

tis een sf twin reverb uit '76 (100watt) met JBL speakers (e120)

eneuh... 200€? hmmmmhhm toch maar niet :razz:

Grandma_Placenta
17 september 2003, 11:51
ah jammer :D

maar.. ja 1976, dat zou dan opzich wel een leuke ruil zijn denk ik.

Toni
17 september 2003, 12:08
Maar begrijp ik goed dat ze 1000 of 900 vragen voor een top en een 4 x 12 bijelkaar? Dan is het toch niet véél te duur? Voor 800 voor de top plus kast heb je een best goede deal. Plus deze versterkers behouden hun waarde behoorlijk goed.

Dual Showman tops worden trouwens op de beurs vrij veel aangeboden en zijn goedkoop. Er staan ook modellen met reverb..

iam
17 september 2003, 12:10
Maar begrijp ik goed dat ze 1000 of 900 vragen voor een top en een 4 x 12 bijelkaar? Dan is het toch niet véél te duur? Voor 800 voor de top plus kast heb je een best goede deal. Plus deze versterkers behouden hun waarde behoorlijk goed.

Dual Showman tops worden trouwens op de beurs vrij veel aangeboden en zijn goedkoop. Er staan ook modellen met reverb..

in de showman's ben ik niet geinteresseerd tenzij je er ook bas mee kan versterken...

Toni
17 september 2003, 17:36
BTW de eindversterkers van de Bassman 100, Twin 100 en de Showman 100 zijn identiek. De Swowman met reverb en de Twin zijn zelfs helemaal hetzelfde. De Bassman heeft een paar componentjes in het Bass Instrument kanaal anders: kathode ontkoppeling 5 ipv 25uf, 500pF ipv 250pF als treble cap, die stomme 'Deep Switch' en twee koppel caps in een andere volgorde. Da's alles, zelfs de trafo's zijn hetzelfde. Je kunt voor 5 euro 1 kanaal op op je Twin als de Bassman voicen en met een gesloten 4x12 heb je precies hetzelfde. Het vibrato/reverb kanaal hou laat je ongemoeid voor je andere instrumenten. Waar maak je je eigenlijk druk om?

Al
17 september 2003, 18:00
......... zelfs de trafo's zijn hetzelfde.


Toni,

Dat is niet helemaal waar. De OT van een Bassman 100 is ongeveer 2x zo groot dan die van de Twin. Dat vanwege het laag natuurlijk. Ik heb er een getest in een Twin. Klonk fantastisch, een van de beste OT's die ik. Een tech vertelde me ooit hetzelfde verhaal --> hij had een Twin met zo'n trafo nog nooit zo goed horen klinken. "Ondanks dat ze niet interleaved zijn" zei hij. Maar dat laatste betwijfel ik.

Al

iam
17 september 2003, 18:01
BTW de eindversterkers van de Bassman 100, Twin 100 en de Showman 100 zijn identiek. De Swowman met reverb en de Twin zijn zelfs helemaal hetzelfde. De Bassman heeft een paar componentjes in het Bass Instrument kanaal anders: kathode ontkoppeling 5 ipv 25uf, 500pF ipv 250pF als treble cap, die stomme 'Deep Switch' en twee koppel caps in een andere volgorde. Da's alles, zelfs de trafo's zijn hetzelfde. Je kunt voor 5 euro 1 kanaal op op je Twin als de Bassman voicen en met een gesloten 4x12 heb je precies hetzelfde. Het vibrato/reverb kanaal hou laat je ongemoeid voor je andere instrumenten. Waar maak je je eigenlijk druk om?

das nice... wist ik niet...
dan laat ik als ik nieuwe elco's laat steken in de twin het eerste kanaal dan maar als een bassman voicen ( dan kan ik gewoon met een basgitaar erover spelen?)

thx toni :D

Al
17 september 2003, 18:06
das nice... wist ik niet...
dan laat ik als ik nieuwe elco's laat steken in de twin het eerste kanaal dan maar als een bassman voicen ( dan kan ik gewoon met een basgitaar erover spelen?)

thx toni :D

Ik denk niet dat het nodig (laat staan noodzakelijk) is om een kanaal speciaal te voicen voor bas. Mocht je gaan bassen doe dan wel voorzichtig met de speakers.

Al

Toni
17 september 2003, 18:18
Ik heb de schema's voor de 100W Twin en Bassman niet bij de hand maar de 135W Twin en Bassman hebben allebei Part No 013691. Vandaar dat ik aannam dat de 100W Bassman de 125A29A trafo zou hebben. Maar jij hebt er een stuk meer gezien dan ik.

iam
17 september 2003, 19:00
das nice... wist ik niet...
dan laat ik als ik nieuwe elco's laat steken in de twin het eerste kanaal dan maar als een bassman voicen ( dan kan ik gewoon met een basgitaar erover spelen?)

thx toni :D

Ik denk niet dat het nodig (laat staan noodzakelijk) is om een kanaal speciaal te voicen voor bas. Mocht je gaan bassen doe dan wel voorzichtig met de speakers.

Al

dat snap ik dan weer niet...
een cab van een bassman is toch ook 4x12? of maakt het specifiek verschil uit tss 2x12 en 4x12?
leg me het gewoon eens uit?
is het dan niet beter te voicen naar bas? of maakt dat geen reet uit?
nee ik dan beter een extra 2x12cab om te gaan bassen of bv een extra 1x15?
of ruil ik dan toch beter mn twin tegen een bassman 100 +x4x12cab? (dan verlies ik wel mn reverb en vibrato :-?)

Mr.Jay
17 september 2003, 20:11
[dat snap ik dan weer niet...
een cab van een bassman is toch ook 4x12? of maakt het specifiek verschil uit tss 2x12 en 4x12?

Het CAB van een 4x12 Bassman100 vind ik echt afschuwelijk klinken voor gitaar.
Zitten toch andere speakers in vlg. mij, en zéker de constructie van die kast is heel apart.
Als je die Bassman als Twin wil laten klinken, zul je toch div. zaken in het circuit moeten wijzigen.

JaY

Al
17 september 2003, 20:23
dat snap ik dan weer niet...
een cab van een bassman is toch ook 4x12? of maakt het specifiek verschil uit tss 2x12 en 4x12?
leg me het gewoon eens uit?

Ik begreep dat je het over het voicen naar een baskanaal over een Twin had. In de regel zitten daar gitaarspeakers in. Kwam in me op dat die wel eens problemen kunnen geven als je daar stevig op gaat bassen. Op huiskamernivo zal dat geen problemen geven.

> is het dan niet beter te voicen naar bas? of maakt dat geen reet uit?

Vroeger heerste er een wat andere opvatting over basgeluid dan tegenwoordig. Wolliger en donkerder tegenover transparanter en strakker. Hat normal kanaal met die 3voudige toonregeling is daar prima voor. De bassisten die ik ken met een oude Fender preferen het normal kanaal.

Al