PDA

View Full Version : Vintage (merk) SG kloon, LP kloon of 'Van Halen' kloon...?



hellogoodbye
15 september 2003, 17:00
Ik ga dus voor een Vintage. Ik heb nog wat gelezen her en der op usenet en het is voor mij de beste keuze wat betreft prijs/kwaliteit. (Zie voor plaatjes en soms vage info hier (http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html).

Ik wilde dus eerst kiezen tussen de VS6 (SG) of de V100 (LP). Ik ging al helemaal voor de SG, maar nu zag ik ook nog de VH51 staan... Da's een kloon van Van Halen's gitaar. Qua prijs zit die er tussenin. Die heeft 2 Zebra double coils en, wat me toch wel aantrekt, een Floyd Rose Locking Tremolo! Altijd handig, lijkt me. Want een tremolo mis ik wel op de SG en LP... Ik had er ook een op m'n oude gitaar, alleen gebruikte ik die nooit, want je hoefde er maar naar te kijken en de gitaar was in een vreemde oosterse stemming beland... De VH51 heeft jammergenoeg wel een bolt on neck...

Zit deze gitaar wat stijlmogelijkheden en zo betreft in dezelfde hoek als een SG of LP...?

En zit er nog erg veel verschil in een Floyd Rose en een Floyd Rose, als je begrijpt wat ik bedoel...?

En (nog ff voor de zekerheid) is een bolt on neck nou echt minder goed als een set neck?

Wat ik trouwens ook wel vervelend vind: die SG schijnt zittend nogal lastig overeind te houden te zijn: zware hals en zo. Nou speel ik zowat altiijd zittend... Maar ja, ik ga ze toch uitproberen dus... (als ze ze maar in de winkel hebben!)

Heeft iemand hier die VH51?

da_rippah
15 september 2003, 17:29
Zo, dat zijn geen dure gitaren zeg! Ik heb alleen nog nooit van het merk gehoord, Vintage, das toch een aanduiding voor "ouderwets" of "verouderd" in gitaarwereld? Naja, ik met mijn beperkte kennis op dit gebied weet dit ook niet zeker.

Maar zon Les Paul model voor onder de 200 euro, dat klinkt heel aantrekkelijk voor mij, zon ding lijkt me echt cool om te hebben, maar kan dat wel goed zijn? Dat is maar een paar tientjes duurder als de gemiddelde Squier!

Ik heb nu trouwens een Squier, ik geloof dat die neck ook geschroeft is, wat is het voordeel van een gelijmde (Les paul e.d. is toch gelijmd) boven een geschoefte neck?

Diedo
15 september 2003, 17:33
voordeel gelijmde hals: meer sustain(klank duurt langer) en je hebt geen blok bij de hoge frets dus zijn die beter bereikbaar

Diedo

fred dons
15 september 2003, 17:34
ja je hebt floyds en floyds en dit zal gezien zijn prijs zeker niet de beste zijn

qua kwaliteit hoeft er geen verschil te zijn tussen een bolt on of set neck ze schelen wel qua geluid (een bolt on is "snappier")

als je toch voor een VH kloon gaat zou ik de Peavey Wolfgang export aanraden, met een hele goede floyd kopie
misschien wat duurder maar maar zijn geld zeker meer dan waard

fred dons
15 september 2003, 17:37
oh ja, gelijmde hals en bereikbaarheid: probeer maar eens de 22e fret op een lp te pakken en zeg dan nog eens dat bij een gelijmde hals de bereikbaarheid beter is :wink:

kijk neckthrough, dat is andere koek

da_rippah
15 september 2003, 17:38
Heeft iemand wel eens zon Vintage SG/LP kloon bespeeld en wat vond je ervan? Ben wel benieuwd hoe die dingen spelen eigenlijk, die lage prijs maakt me nieuwsgierig :razz: :roll:

Diedo
15 september 2003, 17:45
oh ja, gelijmde hals en bereikbaarheid: probeer maar eens de 22e fret op een lp te pakken en zeg dan nog eens dat bij een gelijmde hals de bereikbaarheid beter is :wink:

kijk neckthrough, dat is andere koek

pardon;door elkaar gehaald :oops:

Casseman
15 september 2003, 17:52
Ik heb wel eens op zo`n Vintage Les Paul gespeeld en ik vond het best lekker spelen en het geluid was ook niet slecht

Wouter J
16 september 2003, 02:30
Heeft iemand wel eens zon Vintage SG/LP kloon bespeeld en wat vond je ervan? Ben wel benieuwd hoe die dingen spelen eigenlijk, die lage prijs maakt me nieuwsgierig :razz: :roll:

Ik heb er een.

Deze SG heeft een vrij brede hals, wat ik erg prettig vind, ik vond geen lak oneffenheden en de humbucker klinken heel goed. Enne wat je ook las over gelijmde halzen die het berijk hinderen, bij deze gitaar is daar geen sprake van.

Enige nadeel; topzwaar, draag een brede leren gitaar riem om hem in balans te kunnen houden.

hellogoodbye
16 september 2003, 08:59
Heeft iemand wel eens zon Vintage SG/LP kloon bespeeld en wat vond je ervan? Ben wel benieuwd hoe die dingen spelen eigenlijk, die lage prijs maakt me nieuwsgierig :razz: :roll:

Ik heb er een.

Deze SG heeft een vrij brede hals, wat ik erg prettig vind, ik vond geen lak oneffenheden en de humbucker klinken heel goed. Enne wat je ook las over gelijmde halzen die het berijk hinderen, bij deze gitaar is daar geen sprake van.

Enige nadeel; topzwaar, draag een brede leren gitaar riem om hem in balans te kunnen houden.
Ja, da's dus een van de redenen waarom ik ook naar die VH51 aan het kijken ben... Ik zit dus meestal als ik speel en dat is dus niet zo handig met die SG... Jammergenoeg.

Maar eh... er is dus schijnbaar helemaal niemand die zo'n VH51 met Floyd Rose heeft...? :cry:

da_rippah
16 september 2003, 11:00
Hier een paar linkjes over die Vintage VH51 (ik heb hem zelf overigens niet hoor, heb ff gegoogled):

http://www.guitar-review.com/electric-guitars/4435.html

http://www.stagebeat.co.uk/product.php?product_id=GTRV011

http://www.musicgearreview.com/music-reviews.php3?Manufacturer='Vintage'&Category='Electric%20Guitars'

Verder valt er niet zoveel te vinden, op askanowner.com hebben ze een subcatagory "Guitar sorted by brand" Nou, welke merken zullen ze allemaal wel niet hebben, dacht ik..... Gibson en Fender. Dat is het enige. Ja doh, ik weet ook wel dat die dingen goed zijn.... :-?

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

The_Cure
16 september 2003, 15:09
Ik weet niet of het al vermeld is maar in de Gitarist van Augustus staan 2 vintage modellen besproken: de VRS100 en de VRS110.

da_rippah
16 september 2003, 15:14
Ik weet niet of het al vermeld is maar in de Gitarist van Augustus staan 2 vintage modellen besproken: de VRS100 en de VRS110.

SCAN!! :evil:

:razz:

The_Cure
16 september 2003, 15:19
Ik weet niet of het al vermeld is maar in de Gitarist van Augustus staan 2 vintage modellen besproken: de VRS100 en de VRS110.

SCAN!! :evil:

:razz:

sorry, heb anno 2003 nog geen scanner :oops: , misschien iemand anders.

Lacrymosa
16 september 2003, 15:29
Als je een leuke VanHalen kloon wil, kan je dan nie beter kijken naar een OLP of Peavey?

CheerS!!

hellogoodbye
16 september 2003, 15:35
Als je een leuke VanHalen kloon wil, kan je dan nie beter kijken naar een OLP of Peavey?

CheerS!!
Nee, want die vallen buiten m'n lage budget. Voor zover ik weet...

EDIT: Ik zie net dat die OLP's al voor 200 dollar te koop zijn op het internet. Maar hij heeft dus geen Floyd Rose. En alleen maar een volumeknop! Dus lijkt die Vintage me interessanter... Waar zijn die LOP's te koop in Nederland? 'k Had er nog niet van gehoord...

Trouwens, ik wil niet per se een Van Halen kloon: is had een oogje op eeen LP of SG kloon toen ik die VH kloon zag, met FS tremolo en zo. En toen dacht ik: is dat niet wat voor mij...? Ik heb eigenlijk geen idee meer wat ik wil...

hellogoodbye
16 september 2003, 15:38
Ik weet niet of het al vermeld is maar in de Gitarist van Augustus staan 2 vintage modellen besproken: de VRS100 en de VRS110.
Ik neem aan dat die niet meer in de winkel ligt...?
Wat vinden ze ervan?
Die VSR100 zijn trouwens wel de 'duurste' modellen van Vintage... Jammergenoeg... Duurder dan de Epi G-400 (SG) die overal voor 399 euro te koop is.

The_Cure
16 september 2003, 15:50
Voor zover je er wat aan hebt:

Constructie 4/5
Bespeelbaarheid 3.5/5
geluid 3/5
prijs/kwaliteit 4/5

oordeel 3.5/5

We vonden goed:
Constructie, uiterlijk

We vonden niet goed:
Halsdikte, plaatsing regelaars en schakelaar


de rest ga ik niet overtypen :razz: :)

hellogoodbye
16 september 2003, 15:58
Voor zover je er wat aan hebt:

Constructie 4/5
Bespeelbaarheid 3.5/5
geluid 3/5
prijs/kwaliteit 4/5

oordeel 3.5/5

We vonden goed:
Constructie, uiterlijk

We vonden niet goed:
Halsdikte, plaatsing regelaars en schakelaar


de rest ga ik niet overtypen :razz: :)
Dank je. Heeft iemand Gitarist 6 uit 2002 nog...? Ik zag op hun site dat daar een review in staat van de Vintage LP en SG! 'k Ben benieuwd of die dezelfde soort cijfers krijgen...

Neals
16 september 2003, 17:00
Voor 200 euro wil je geen gitaar met een floyd rose hebben, geloof me

hellogoodbye
17 september 2003, 21:46
POTVERDORIE!!!

Zie ik WEER een ander 'instap'merk: Stagg... Zo kom ik er ooit uit... :wink: Spotgoedkoop en schijnbar nog redelijk goed ook.

Ik heb bij Robberts die Vintage gitaren bekeken. Die SG kloon vind ik eigenlijk toch gewoon oetlelijk... En die balans is knudde. Die Van Halen... ja, ik vertrouw die Floyd Rose niet helemaal. 'k Ben toch bang dat dat ding nadelige invloeden zal hebben op zuiverheid en zo... Er stond trouwens wel op 'Licensed by Floyd etc.' of zoiets. Volgens de verkoper staat dat niet op alle Floyd Rose kopieën... (???) Al met al vind ik een Les Paul toch gewoon het mooist.

Maar ja, hoor, zit ik ff te lezen en te zoeken, heeft ieman het opeens over een Stagg LP... Ziet er wel niet helemaal exact uit als een LP maar is wel heel goedkoop. En volgens de (niet altijd even betrouwbare) gebruikerrecensies is 'ie niet kapot te krijgen...

Kan ik daar weer allemaal reviews over opzoeken! Tjonge, wat een klus is dit! Maar wel errug leuk... Ik wil eigenlijk helemaal geen gitaar kopen want ik vind dit gezoek veel te leuk...! :wink:

Nee hoor, grapje. Mijn huidige geval is ECHT aan vervanging toe. Ik ben nu wat serieus aan het oefenen en na 1 bend is 'ie al onstemd. Hetgeen 'ie sowieso is omdat de intonatie absoluut niet meer goed te krijgen is...

Waarom heeft niemand het eerder over die Stagg gehad tijdens mijn zoektocht...?

renier
18 september 2003, 12:37
ik vind persoonlijk het EVH model helemaal niks. lomp, stug en een doffe, matte klank. maar goed, dat is MIJN ervaring.

als je toch naar vintage gitaren kijkt: ze hebben een hele toffe PRS kloon, die ook nog eens heerlijk speelt.

http://www.georgesmusicstore.co.uk/docs/guitars/vintage/vrs110tbk.gif

vond ik helemaal geen verkeerde gitaar voor het geld. ze zijn er ook nog met strat-style tremelo, maar persoonlijk zou ik in deze prijsklasse voor zo weinig mogelijk bewegende onderdelen gaan. wat er niet op zit kan ook niet ontstemmen...

hellogoodbye
18 september 2003, 12:49
Ja, die heb ik (maar dan in prachtig oranjerood!). Alleen is dat wel het duurste type wat ze hebben... Die rooie heeft trouwens inderdaad een tremolo. En toch is die even duur als het model dat jij liet zien, zónder tremolo...

Past die gitaar in het rijtje LP, SG, wat toepasbaarheid betreft (stevige rock, zal ik maar zeggen)? En wat is het dan het voornaamste verschil met de (Vintage) LP...?

Edit:
Ik zie nu net op de JSH site dat die VRS ook zo'n knop heeft waarmee je van die humbuckers een single coil 'maakt', voor de meer stratachtige geluiden. Da's op zich wel een leuke optie, natuurlijk... Hij is even duur als de duurste Vintage LP. Maar wel dus 60 euro duurder dan de LP die ik op het oog heb...