PDA

View Full Version : Amp-Simulatie..



Polytheme Pam
14 september 2003, 23:39
afgelopen vrijdag was het weer zover, een ongelofelijk kutgeluid over de P.A. :evil: (zowel in de zaal als de monitoring) en het meest frustrerende was nog wel dat mijn backline echt goed klonk!

Ik zit dus serieus te overwegen om de boel gelijk in de mengtafel te prikken en mijn backline gewoon voor mezelf te houden. Ik heb jaren geleden een Palmer Amp-simulator gehad maar dat was het toch net niet, maar de techniek heeft blijkbaar niet stilgestaan want de Amp-simulatie van de pas aangeschafte Boss JS-5 Jamstation klinkt echt super (serieus: ik wist niet wat ik hoorde) dus ik zie hier mogelijkheden om verlost te worden van 1 van de grootste gitaristenfrustraties!! 8-)

Dus iemand ervaring met "direct prikken" en de moderne Amp-simulators?


Thanx in advance

Speeddemon
15 september 2003, 00:13
ik heb wel eens een Line6 Vetta direct op de mengtafel gehoord. Best vet(ta)! :razz:

marc_o
15 september 2003, 00:27
Koch pedaltone, die heeft zich ook al bewezen in livesituaties. Je hebt 'm hier zien staan en dat is niet voor niets (p.pam snapt 'm wel)

Missing Act
15 september 2003, 16:21
Ik gebruik zelf een lin6 flextone, onze geluidsjongens zijn er erg over te spreken. Rechtstreeks in de versterker inpluggen, EQ op de mengtafel rechtuit en gewoon spelen.

Jeroen

marc_o
15 september 2003, 19:06
Je zou er eens een H&K redbox tussen kunnen proberen, misschien dat het iets is.

Polytheme Pam
15 september 2003, 19:41
mmm...ik heb van Line-6 idd goeie verhalen gehoord wat betreft Amp-Sim. en die Red-Box ga ik ook proberen, die lijkt me ook niet te duur! :)

sash
15 september 2003, 20:09
Ik gebruik zelf een lin6 flextone, onze geluidsjongens zijn er erg over te spreken.

Dat is omdat ze dan geen flikker hoeven te doen :D

lcvanderhelm
15 september 2003, 20:10
Voor je met zo,n paardemiddel begint kan je beter eerst eens experimenteren met de plaatsing van de microfoon voor de speakerkast. Dat kan echt je geluid maken of om zeep helpen.De meeste geluidstechnici zijn wat dat betreft ongelofelijke mongolen en denken dat je alles met de mengtafel op kan lossen.NIET DUS. Zet de microfoon er niet te dicht op[maling aan overspraak] ongeveer 30cm ervandaan is beter.Niet recht voor de conus. Gebruik een goede microfoon[bijv.SM58] en probeer een zo recht mogelijk signaal het mengtafel in te krijgen. Het is even zoeken maar uiteindelijk zal je je hotspot vinden.Succes.

Negative K3 fan
15 september 2003, 20:54
op een podium 30 centimeter van je speaker af? Dynamische mics enzo werken juist het beste als je ze er zo dicht mogelijk op zet, ongeveer 1 cm van het speakerdoek af ofzo, bijkomend voordeel is dan ook dat je geen drumgeluidedn ed opvangt met je amp mic. Voor de rest klopt het wel, ongeveer 2 cm van de rand van de conus in het midden recht voor de speaker zetten helpt het best. Hangt er natuurlijk ook vanaf van wat voor amp je gebruikt, maar dit werkt het beste voor een in your face dik scheur geluid...

Polytheme Pam
15 september 2003, 21:06
maar het is toch veel makkelijker om een goede Amp-Sim. te hebben? Geen gedoe met mics, kabels, afstellen etc. Ze kunnen een autootje op Mars laten rijden dus waarom geen goed geluid direct over de mengtafel?

marc_o
15 september 2003, 21:23
hehehe, dat zeg ik ook altijd als het niet gaat zoals ik wil.
Heb overigens nog nooit opgetreden met een simulator of wat voor direct-verbinding dan ook, alleen maar mic's, wellicht had ik dan mazzel, maar op zich komt het er vaak goed uit. Vaak heb je van die geluidseikels die alles beter denken te weten, en dan heb je een probleem natuurlijk, altijd rustig blijven en aardig bovendien, dan luisteren ze wel (soms)

lcvanderhelm
15 september 2003, 21:40
Sorry negative K3 fan dat was een slip of the tongue inderdaad geen 30cm dat was bij opnamen thuis met een condensator microfoon[foutje].Maar wel een beetje experimenteren met de afstand voor het goede geluid alleen niet zo extreem[1cm vind ik te weinig,maar ligt ook aan het gebruikte volume. Polytheme pan met zo,n naam verbaasd mij dat niets,dat jij dat vind.Je zal echter nooit de drive rauwheid en expressie krijgen,die de speaker eraan kan geven.Het lijkt er een beetje op dat wel.Zo even kontroleren of er niet weer zo,n blunder instaat,als bij mijn vorige bericht[ik ben echt niet blond].

bert k
15 september 2003, 21:52
Ik gebruik zelf een lin6 flextone, onze geluidsjongens zijn er erg over te spreken.

Dat is omdat ze dan geen flikker hoeven te doen :D
Je zet er dan wel een smiley bij, maar dat is wel zoals het moet zijn: geluid erin, geluid eruit, helemaal toppie, zonder dat de geluidsmongolen er ook maar iets aan hoeven te rommelen.
Ik zet voorlopig mijn kaarten op Flextone III+, met 2 x XLR uit.

Polytheme Pam
15 september 2003, 21:54
hehe...ik hou je in de gaten Bert K.... 8-)

Darklight
16 september 2003, 14:32
Ik heb een Pod Pro en ik had ik hem direct vanuit mn balanced out naar de P.A. Monitor geluid was duidelijk en het zaal geluid was goed. Ik ging via mn unbalanced out naar mn gehuurde Top (gebruikte ik alleen voor de eindversterker). Overigens deed de andere gitarist van onze band hetzelfde en hij heeft een Rocktrone preamp (weet zo gauw niet welke :oops: , maar das wel een stukkie uitgebreider dan een pod pro :P)

Het is gewoon erg makkelijk (voor iedereen? :))

sash
16 september 2003, 16:34
maar het is toch veel makkelijker om een goede Amp-Sim. te hebben? Geen gedoe met mics, kabels, afstellen etc. Ze kunnen een autootje op Mars laten rijden dus waarom geen goed geluid direct over de mengtafel?

Het is toch veel lekkerder om de druk in je rug te hebben van een dikke vette buizenbak? Daarom zeg ik: geen amp-sim :) Dan zeg ik er nog geeneens bij dat ik het in live situatie totaal niet vind klinken. Veel te steriel.