PDA

View Full Version : Geluidsverschil bij verschillende aansluit mogelijkheden



galguitarist
14 september 2003, 23:13
Ik was vandaag een beetje met mijn Marshall TSL 100 aan het klooien en toen ontdekte ik dat er volgens mij een geluidsverschil is bij verschillende aansluit mogelijkheden op het cabinet.

Wat ik deed:

- mono 16 ohm (wat ik voorheen altijd braaf deed...)
- stereo 2x 8 ohm
- alleen in de linkerkant van mijn cab 1x 8 ohm

Alles klonk totaal anders!!! Echt heel vaag...

Is dit normaal? Wat is precies de oorzaak? Wat is het vershil (heeft minder ohm meer bas ofzo)?

Bij voorbaat dank!

yhcmarc
15 september 2003, 09:03
bij een ander omage is de signaal weerstand anders, bij 16 Ohm (als ik het goed uitleg iig) komt er wat meer vermogen uit je top en is er een hogere signaal weerstand waardoor je geluid wat strakker is en idd wat meer bassig. Op 4 ohm heb je een wat breder en dynamischer geluid. 8 Ohm hangt er duidelijk tussen in dan natuurlijk.

Bij het stereo switchen van je kast krijg je in feite 2 kasten met ieder de helft van het vermogen waardoor je geluid gewoon anders wordt, ik persoonlijk vind bijvoorbeeld een marshall kast in mono gewoon veel beter klinken.

Marc

Thijssie
15 september 2003, 09:08
- mono 16 ohm (wat ik voorheen altijd braaf deed...)
- stereo 2x 8 ohm
- alleen in de linkerkant van mijn cab 1x 8 ohm

Alles klonk totaal anders!!! Echt heel vaag...

Is dit normaal? Wat is precies de oorzaak? Wat is het vershil (heeft minder ohm meer bas ofzo)?


Ik denk dat dit niet zo veel met de impedantie te maken heeft maar meer dat 2 speakers nu dubbel zoveel volume in klankkast hebben. Daarbij krijg je nu ook 2 "passieve radiators" er bij. (speakers die zelf niets doen maar worden bewogen door de druk in de kast van andere speakers) Dat geeft ook nog wat extra laag....