PDA

View Full Version : ledje in wah en footswitch



oddman
14 september 2003, 22:14
hoi,

ik heb een Jimi hendrix wah, gisteren had ik een slechte mix op het podium en hoorde mezelf niet goed. Ik hoorde zelfs niet goed of mijn wah aan stond of niet ...
Ik dacht dus om er een ledje in te steken. Iemand een idee hoe ik dit best aanpak?
Heb ook een standaard footswitch van marshall (channel en reverb)
ook hier wil ik ledjes plaatsen ..
elk voorstel is welkom

Alvast bedankt !

Dirk_Hendrik
14 september 2003, 22:21
Ten eerste hoop ik dat je optreden verder wel OK was :D

Verder,
1) een 3dpdt. Heb je true bypass en je LED
2) een 2 dpdt en de milennium bypass ven RG Keen (google)
2) een flipflop schakeling die een (klein) relais stuurt die je true bypas doet en een extra drivertorretje aan je flipflop die je Led stuurt. Kijk in een willekeurig boss/ibanez schema voor je flipflop schakeling (2 torren). Ik weet zeker dat jij het kan :wink:

oddman
14 september 2003, 22:38
het optreden was voor de rest wel ok :D
Had de wah maar heel even nodig...
Bedankt voor de oplossingen maar kan het niet nog eenvoudiger?
Ik moet er uiteindelijk gewoon voor zorgen dat de led een 20mA krijgt als ik de pedaal aanzet ...
En er moet zo een 1.4 à 2 volt overstaan..
Als ik de wah aanzet, dan komt er een spanning van 9 volt op het schema..
Als ik nu via een aantal weerstandjes een eenvoudige spanningsdeling toepas, zou het dan niet moeten lukken?
Of ben ik helemaal mis? :oops:

aadplagiaat
14 september 2003, 22:46
het optreden was voor de rest wel ok :D
Had de wah maar heel even nodig...
Bedankt voor de oplossingen maar kan het niet nog eenvoudiger?
Ik moet er uiteindelijk gewoon voor zorgen dat de led een 20mA krijgt als ik de pedaal aanzet ...
En er moet zo een 1.4 à 2 volt overstaan..
Als ik de wah aanzet, dan komt er een spanning van 9 volt op het schema..
Als ik nu via een aantal weerstandjes een eenvoudige spanningsdeling toepas, zou het dan niet moeten lukken?
Of ben ik helemaal mis? :oops:

Je maakt een denkfout als volgt:

Als je je wah pedaal aanzet zet je de voeding aan. Dat is niet hetzelfde als je pedaal inderdaad in je signaalweg schakelen. Die status moet je detecteren en aangeven middels de led en niet dat je voeding hebt.

Dus eenvoudig een spanningsdeler, die zit al in de milleniumschakeling. Ik zou geen eenvoudiger manier weten zo een twee drie. Bedenk dat er over dit schakelingetje goed is nagedacht. Slechts 4 externe onderdelen inclusief de LED. Dat is knap!

oddman
14 september 2003, 22:54
ah zo
dus in feite staat er de hele tijd voeding over je schema en niet enkel wanneer je hem aanzet ... Dus als ik het spanningskabeltje van wah uittrek zou die zelfs geen gewoon signaal mogen doorgeven als hij uitstaat ..
Dit is bij mijn Ross compressor anders wel het geval: hij geeft je gitaarsignaal gewoon door, ook al staat de spanning af, als ik dan op de switch trap dan wil hij het effect laten werken maar aangezien het schema geen stroom heeft (want voeding is uitgetrokken) dan geeft hij niets door ...
nog een stomme vraag: wat voor switch zit er eigenlijk in de wah?
was volgens mij maar één met 2 aansluitingen?
Vandaar dat ik mij afvroeg of het niet anders kon, hier in Belgie verkopen ze blijkbaar geen dpdt of 3pdt switches, toch niet dat ik ze hier al gevonden heb ..

Ik heb ook al een footswitch van een valvestate gehad, deze had ledjes maar daar zat ook geen 3dpt of 2 dpdt in dacht ..

alvast bedankt

aadplagiaat
14 september 2003, 23:08
ah zo
dus in feite staat er de hele tijd voeding over je schema en niet enkel wanneer je hem aanzet ... Dus als ik het spanningskabeltje van wah uittrek zou die zelfs geen gewoon signaal mogen doorgeven als hij uitstaat ..
Dit is bij mijn Ross compressor anders wel het geval: hij geeft je gitaarsignaal gewoon door, ook al staat de spanning af, als ik dan op de switch trap dan wil hij het effect laten werken maar aangezien het schema geen stroom heeft (want voeding is uitgetrokken) dan geeft hij niets door ...
nog een stomme vraag: wat voor switch zit er eigenlijk in de wah?
was volgens mij maar één met 2 aansluitingen?
Vandaar dat ik mij afvroeg of het niet anders kon, hier in Belgie verkopen ze blijkbaar geen dpdt of 3pdt switches, toch niet dat ik ze hier al gevonden heb ..

Dit is de bypadd-mode. In die mode noeit het natuurlijk niet dat je effect geen voeding heeft, hij staat immers niet AAN (lees in je signaalweg). Als je je pedaal AAN zet komt er geen geluid meer uit als de voeding niet is aangesloten.

[quote="oddman
Ik heb ook al een footswitch van een valvestate gehad, deze had ledjes maar daar zat ook geen 3dpt of 2 dpdt in dacht ..

alvast bedankt[/quote]

In die voetswitch zit ws de derde truc van Dirk_Hendrik, alleen geen flip-flop, want dat is je footswitch al. :wink:

aadplagiaat
14 september 2003, 23:10
[quote=oddman]ah zo
dus in feite staat er de hele tijd voeding over je schema en niet enkel wanneer je hem aanzet ... Dus als ik het spanningskabeltje van wah uittrek zou die zelfs geen gewoon signaal mogen doorgeven als hij uitstaat ..
Dit is bij mijn Ross compressor anders wel het geval: hij geeft je gitaarsignaal gewoon door, ook al staat de spanning af, als ik dan op de switch trap dan wil hij het effect laten werken maar aangezien het schema geen stroom heeft (want voeding is uitgetrokken) dan geeft hij niets door ...
nog een stomme vraag: wat voor switch zit er eigenlijk in de wah?
was volgens mij maar één met 2 aansluitingen?
Vandaar dat ik mij afvroeg of het niet anders kon, hier in Belgie verkopen ze blijkbaar geen dpdt of 3pdt switches, toch niet dat ik ze hier al gevonden heb ..

Dit is de bypadd-mode. In die mode noeit het natuurlijk niet dat je effect geen voeding heeft, hij staat immers niet AAN (lees in je signaalweg). Als je je pedaal AAN zet komt er geen geluid meer uit als de voeding niet is aangesloten.




In die voetswitch zit ws de derde truc van Dirk_Hendrik, alleen geen flip-flop, want dat is je footswitch al. :wink:

oplossing: bypadd-mode = bypass-mode en noeit = boeit

sash
14 september 2003, 23:13
hoi,

ik heb een Jimi hendrix wah, gisteren had ik een slechte mix op het podium en hoorde mezelf niet goed. Ik hoorde zelfs niet goed of mijn wah aan stond of niet ...
Ik dacht dus om er een ledje in te steken. Iemand een idee hoe ik dit best aanpak?
Heb ook een standaard footswitch van marshall (channel en reverb)
ook hier wil ik ledjes plaatsen ..
elk voorstel is welkom

Alvast bedankt !

Gewoon je amp harder zetten :)

oddman
14 september 2003, 23:19
Gewoon je amp harder zetten

hehe
dat dacht ik ook
maar daar waren de mensen van de P.A. het niet mee eens.
toen ik soundcheckte zeiden ze me al meteen dat ik mijn amp stiller moest zetten omdat ze pieken kregen..
Normaal hoor ik voldoende van mijn amp en hoef ik mezelf niet door de monitors te horen maar deze keer moest ik echt naar achteren wandelen om mezelf te horen spelen (bij da wah was dit iets moeilijker :) )

sash
15 september 2003, 00:00
Gouden regel: geluidsmensen moet je schijt aan hebben. Die hebben overal en altijd wat op te zeiken en meestal doen ze hun werk geeneens goed. Tis toch jouw podiumsound...

Jullie zorgen voor het podiumgeluid met je versterkers. Hoe zij het in de zaal krijgen is hun taak en ze moeten met jullie rekening houden. Niet andersom.

Vaak is het ook zo dat alles tijdens de soundcheck perfect staat en dan valt ineens de zaalzang of je monitor weg. Die gasten voelen zich zo belangrijk dat ze aan die knoppen moeten draaien.
Dan heb ik echt zoiets van: zet alles goed, ga een biertje drinken tot we klaar zijn en kom dan je zooi opruimen.

Speeddemon
15 september 2003, 00:52
beetje meer begrip voor GOEIE geluidstechnici mag wel hoor!

ik weet het, in dat vak stikt het van de losers met een setje ouwe EV's of JBLs, die denken dat ze een concert kunnen versterken, maar niet ALLE appels in de schaal zijn rot.

Met een zachter podiumgeluid is het VEEL en veel makkelijker een fatsoenlijke zaalmix te maken. De eerste die jullie als band zouden moeten aankijken is die Animal achter z'n ketels met z'n honkbalknuppels.
Hij/zij bepaalt het podiumvolume. Leer een drummer dynamiek en je hebt een blije band, een tevreden publiek, tevreden geluidsman, tevreden zaaleigenaar en tevreden oren (die nu eens NIET piepen).

Best erg hè, dat zoveel positieve dingen staan of vallen bij een loser met stokken? :wink: :razz:

Ik heb aan beide kanten van het podium gestaan, en als je denkt dat je het als muzikant zwaar hebt (fx opbouwen, Marshall stack sjouwen), moet je voor de grap eens een avond meedraaien met een (midden-)groot PA bedrijf. Als je dan net zoals ik "4 maanden lang" 3 stuks L-Acoustics ARCs (van 60kg per stuk) per kant op 2,30m hoog moet stacken, dan leer je die lui wel respecteren.

musicmaniac
15 september 2003, 09:34
Ik heb best respect voor pa-mensen en het feit dat ze veel moeten sjouwen... maar dat moeten muzikanten ook. Naar oefenruimte, spullen inladen, bij het podium alles eruit, aansluiten, vervolgens 2 a 2 1/2 springen en spelen als een idioot, dan weer sjouwen sjouwen sjouwen.... Volgens mij de zwaarste baan die er is en ik doe het alleen als hobby! :)

Anyway, er BESTAAN pa-mensen die het geen fuck uitmaakt hoe hard je staat en het toch voor elkaar krijgen om een goeie zaalmix te krijgen,maar ze zijn wel zeldzaam....

Dirk_Hendrik
15 september 2003, 09:53
Gouden regel: geluidsmensen moet je schijt aan hebben. Die hebben overal en altijd wat op te zeiken en meestal doen ze hun werk geeneens goed. Tis toch jouw podiumsound...

Jullie zorgen voor het podiumgeluid met je versterkers. Hoe zij het in de zaal krijgen is hun taak en ze moeten met jullie rekening houden. Niet andersom.

Vaak is het ook zo dat alles tijdens de soundcheck perfect staat en dan valt ineens de zaalzang of je monitor weg. Die gasten voelen zich zo belangrijk dat ze aan die knoppen moeten draaien.
Dan heb ik echt zoiets van: zet alles goed, ga een biertje drinken tot we klaar zijn en kom dan je zooi opruimen.

Tjemig Sacha,

Word es effe volwassen met dit soort arrogante non-opmerkingen http://www.gamers-forums.com/smilies/otn/funny/pityfool.gif

sash
15 september 2003, 20:16
Zeker nooit op een festival gespeeld met van die wannabe geluidsmensen?

oddman
15 september 2003, 20:20
maar om het dan over die ledjes te hebben ... :-D
voor een footswicht van marshall, hebben jullie daar een voorstel voor?
als ik mij niet vergis, heb ik de pedaal van mijn valvestate ooit eens open gehad en volgens mij zaten daar geen extra componentjes in ...(is ondertussen verkocht dus kan het niet meer nakijken)
eventueel een oproep aan iedereen met een valvestate en een footswitch met ledjes: deze even open halen en foto online zetten?

alvast bedankt hoor

Speeddemon
16 september 2003, 00:44
Ik heb best respect voor pa-mensen en het feit dat ze veel moeten sjouwen... maar dat moeten muzikanten ook. Naar oefenruimte, spullen inladen, bij het podium alles eruit, aansluiten, vervolgens 2 a 2 1/2 springen en spelen als een idioot, dan weer sjouwen sjouwen sjouwen.... Volgens mij de zwaarste baan die er is en ik doe het alleen als hobby! :)
Kerel, ik gaf dus juist aan dat ik allebei heb gedaan/doe, en dat qua sjouwen, PA lui het echt wel erger hebben dan muzikanten. (Of je moet je 18 Marshall Plexi full-stacks -waarvan de kasten GEEN dummies zijn -allemaal zelf sjouwe, dan heb je recht van spreken.

EN als je dan ook nog arrogante bluespikkies van 17, die 2 jaar spelen, tegenover je krijgt... :roll: :wink: :razz: :lol:

Albert
16 september 2003, 08:54
Voor mij is het heel simpel, zorg dat je een goede relatie met je geluidsman hebt en je wordt aan alle kanten op je wenken bedient. Als hij zegt dat je zachter moet, zeik dan niet en doe het gewoon. Let maar eens op hoeveel lekkerder dat speelt, geen ruzie geen gezeur. En als je alle details moet horen van wat je speelt dan heb je een verkeerde verwachting van wat een PA-man doet, en weet je ook niet wat de beperkingen van geluid en natuurwetten zijn. PA-mensen (en ben er zelf een, en een goede) zijn het meest ondergepieste stel muziekmensen die er bestaan, hou ze te vriend, want ze maken of breken je.

Speeddemon
17 september 2003, 01:18
A-men.

En dat zeg ik als muzikant/freelance PA-er. :)