PDA

View Full Version : Even heel wat anders...



hellogoodbye
14 september 2003, 22:04
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe gitaar. Zie o.a. de topics
De zoveelste 'welke gitaar' vraag (voor een NIET-beginner!) (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=20284&highlight=)
Vintage (merk) link...? (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=20561&highlight=)

Toen ik begon met m'n zoektocht was ik van plan een goedkoop geval te kopen. Maximaal 200 euro. Was eigenlijk al boven m'n budget. Maar ik kwam er al snel achter dat je dan echt brandhout krijgt.

Ik zoek het nu dus een stapje hoger, richting goede kloon, alhoewel ik weer dat die nooit de kwaliteit van de 'echte' zullen benaderen. Maar die kwaliteit is denk ik toch niet aan mij besteedt: gitaarspelen is m'n hobby. Ik ben absoluut niet van plan prof te worden of zo.
En daarom vind ik 500 euro eigenlijk al veel te veel van het goede. Da's meer dan duizend gulden! M'n huidige oude barrel kostte destijds iets van 150 gulden (ja, ja, probeer nu maar eens een gitaar te kopen voor 70 euro..!). Ja, 't is dan ook niet alles, maar ik heb er jarenlang leuke dingen mee gedaan: veel eigen nummers opgenomen en zo. Gewoon plezier gehad.

Als je even in dit forum even meeloopt, krijg je al gauw de neiging om toch maar voor een echt A-merk te gaan: 'da's toch echt beter!'. Maar ik denk dat je toch moet oppassen. Er lopen hier ook veel lui rond die never nooit niet het rendement uit hun investering zullen halen. Voor een heleboel jongens is het gewoon een leuke hobby. En voor een heleboel jongens is een (bijvoorbeeld) Vintage kloon méér dan genoeg.

Ja, ik loop nog maar net mee, maar ik wou het toch even kwijt: laat je niet gek maken, jongens! Denk niet dat je er pas bijhoort als je een echte Gibson hebt! Heb plezier, ontwikkel je, wordt beter, etc. etc. Een goede gitarist haalt zeker weten meer uit een goedkoop barrel dan jij ooit uit een duur luxe model zult halen... Er zijn nog meer leuke dingen te doen met je geld. En geef geen geld uit wat je eigenlijk niet hebt.

Zelfs ik, een volwassen vent van 41, overwoog gisteren even om toch maar voor een echte Les Paul of SG te gaan. Maar na een tijdje dacht ik: wat moet ik met een echte LP van 1400 euro op m'n zolderkamer? Ik heb een vrouw en drie kinderen en het is gewoon veel te veel geld voor een hobbyist als mij!

Laat je hoofd niet op hol brengen!

Tjonge, ik begin nu echt als een oude pa te klinken...

In ieder geval: als ik binnenkort dus wellicht de goedkoopste Vintage SG koop die ik maar kan vinden, zal ik het, trots als een pauw, wel even laten weten. Net zo trots als Carpe Diem in het topic Vintage SG (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=20586) Way to go, bro! :wink:

Diedo
14 september 2003, 22:19
op zich wijze woorden, maar het is ook maar net hoeveel waarde je er aan hecht... als jij bereidt bent om superveel geld te sparen voor een gitaar die ook supergoed is... dan moet je dat zeker niet laten... ieder zn ding. ik denk wel dat er erg mensen zijn die het te enthousiast hebben gedaan, maar dat is dan ook niet mijn "probleem". ik zelf ben absoluut geen gibson waard; als ik mn best doe zo´n leuke kloon.

Diedo

Mithrandir
14 september 2003, 22:43
Ik denk dat voor velen het argument 'er bij horen' niet geld bij de aanschaf van een A-merk gitaar. Het is eerder een kwestie van gevoel wat je krijgt bij het kopen, bespelen en bezitten van zo'n gitaar, zeker als je er lange tijd hebt voor moeten sparen. Het gevoel wat je hebt bij bij. een echte Gibson is vele malen groter dan bij een Epiphone (de originele emperors en caiola's daargelaten) en dat telt toch mee.

Als je gaat denken in termen van 'ik ben geen Gibson waard' of 'mijn investering levert niks op' ben je sowieso al niet goed bezig denk ik. Je koopt een instrument omdat je er graag op speelt, of je het nou al waard bent of niet. De makers hebben heus niet gedacht; ' Nou dit model is alleen voor professionals en virtuozen'. Natuurlijk is het niet zo dat een dure gibson* een must have is voor elk zichzelf respecterende gitarist, maar uiteindelijk zouden we er toch allemaal graag een willen hebben.

Als je echter een advies wilt geven aan een beginnendd gitarist ben ik het er wel mee eens dat je niet meteen het duurste van het duurste moet aanbevelen, maar moet gaan kijken naar prijs/kwaliteit en de mogelijkheid dat iemand er snel mee stopt. Daar zijn de klonen dus bij uitstek geschikt voor en ik denk dat er hier wat dat betreft ook best goede adviezen gegeven worden.

* Lees hier elk willekeurig top-merk

Hankey
14 september 2003, 22:47
Ik ben het gedeeltelijk met je eens: Ik vind dat veel gitaren way too overpriced zijn vanwege een mooi topje en/of een bekende naam op de headstock. Ik zou daarom ook echt niet snel een Gibson of PRS aanschaffen, omdat die dingen gewoon veels te duur zijn.
Ik stel echter wel wat eisen aan een gitaar wil ik er tevreden mee zijn. Ik speel nou iets meer dan een jaar op mijn Ibanezje (customized GSA 60) en die voldoet niet echt mee aan mijn eisen. Ik ben daarom ook aan het sparen voor een kwalitatief betere en daardoor ook duurdere gitaar. Mijn oog is gevallen op de Godin LG HMB: simpel les paul achtig gitaartje met twee hummers, string through, relaxte 25,5" nek en zeer goede stock pickups voor zon 700 euro...

Oftewel: je hoeft imo geen fortuin uit te geven voor een dure merkgitaar (tenzij je natuurlijk geld teveel hebt :P). Je moet gewoon zoeken naar een kwalitatief goede gitaar die aan je eisen voldoet...

/€0,02

MarshallSG
14 september 2003, 22:51
Helemaal mee eens hoor. Tuurlijk er is wel degelijk een verschil tussen een Gibson en een Vintage. Of je de mi onrechtvaardige meerprijs voor the real thing wil neertellen is aan ieder voorzich zelf. Een ding staat vast met een Vintage heb je veel meer waar voor je geld.

skabouter
14 september 2003, 23:02
hellogoodbye heeft zeker een goed punt. dat is ook zo. maar zelf ben ik het inderdaad meer eens met de woorden van de wijze grijsaard.
ik heb ook spullen die duurder zijn, en meer kunnen dan ik eigenlijk waard ben. zo goed speel ik niet.

maar het geeft me een grote kick. het sparen, en het kopen. het voelt gewoon goed. bovendien vind ik een dure gitaar toch echt wel lekkere klinken, spelen en voelen dan een barrel (waar ik er ook een paar van heb (gehad))

hetzelfde geld voor versterkers.............

Speeddemon
14 september 2003, 23:25
Een goede gitarist haalt zeker weten meer uit een goedkoop barrel dan jij ooit uit een duur luxe model zult halen...
Ja, en DAAR ging bij mij de schoen knellen.

D'r zitten op dit forum ook mensen die een hoop 'pro' gitaristen wegspelen hoor! Zoals hij het in die quote stelt, zijn we allemaal gedoemd beginners/amateurs te blijven.

En daarbij, ik weet wel wat meer gitaren die een misschien wel beter prijs/kwaliteit verhouding hebben dan een Vintage. Kijk maar eens naar een Yamaha Pacifica 112. 260 euro, SSH, mooi ding en speelt lekker.
(en ik speel zelf op gitaren van 800-1100 euri... :wink: )

sash
14 september 2003, 23:27
wat moet ik met een echte LP van 1400 euro op m'n zolderkamer? Ik heb een vrouw en drie kinderen en het is gewoon veel te veel geld voor een hobbyist als mij!



Je had ook wat geld uit kunnen geven aan condooms. Dan had je niet opgescheept gezeten met al die koters en kon je nu een mooie LP kopen :D

-robbert-
14 september 2003, 23:37
hahahaha

Carpe Diem
14 september 2003, 23:42
In ieder geval: als ik binnenkort dus wellicht de goedkoopste Vintage SG koop die ik maar kan vinden, zal ik het, trots als een pauw, wel even laten weten. Net zo trots als Carpe Diem in het topic Vintage SG (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=20586) Way to go, bro! :wink:

yeah

Anders Destium
14 september 2003, 23:46
Ik weet zeker dat ik op een rationele wijze nooit zal kunnen goedpraten dat ik momenteel 10 elektrische gitaren bezit (ik ben 23 en student :oops: ). Ik ben geenszins een profi gitarist, ik vind het gewoon ontzettend leuk (en gitaren verzamelen minstens zo). Het is natuurlijk ook maar net wat je favoriete hobby is: Ik werk veel en hard om mijn hobby te kunnen bijhouden, ik speel op signatures van gitaristen waarvan ik mag hopen ooit een keer een nummer perfect/foutloos te kunnen naspelen. Ik verdien misschien geen supergitaar, maar ik heb er veel voor over om er 1 te bezitten, dat is in mijn ogen minstens zo belangrijk. Er zijn genoeg mensen die altijd zuur zitten te doen als een ander een mooie gitaar heeft, in de trant van: "Wat moet hij met zó'n gitaar, ik speel hem er vet uit op mijn Trabant...". Ik heb evenveel plezier van een gitaar waar ik misschien 300 euro voor heb betaald als 1 waarvoor ik heb kromgelegen en waarvoor ik een ontzettende tijd heb moeten sparen: aan elke willekeurige gitaar kun je gehecht raken, voor mijn meest waardevolle heb ik een Squier affinity ingeruild (da's niet best) :wink:

Speeddemon
15 september 2003, 00:10
ik ben ook 23 en student, maar ben blijven 'steken' op 4 electrische, 1 semi-acoustische en een basgitaar. :wink:

(ik heb dan weer wel een home-studiootje waar een dikke 6000 euri inzit...)

skabouter
15 september 2003, 00:19
dan hebben jullie beide niets te klagen, lijkt me :)
ik ben 18, en student. en heb 7 gitaren..............ook niet mis, als zijn er maar 4 goed van. die andere zijn nogal bagger :D
(en ik heb nogal wat amp en FX spul)

jules
15 september 2003, 08:48
Het hoeft natuurlijk ook niet meteen een kloon te zijn he ik bedoel ibanez maakt hele leuke gitaartjes voor onder de 500 euro hoor. zeker als je een modelletje zonder flyd rose paket die zijn namelijk wat minder in die prijsklasse. maar dan heb je toch een echte ibanez die gewoon lekker speelt. mischien wel beter als een epiphone of gibson of fender (dat zeg ik terwijl ik een epiphone heb en geen ibanez)

Harry
15 september 2003, 09:49
ik zag op een vakantie een straatmuzikant spelen op een rd artist, ik dacht een echte Gibson, want hij klonk perfect (en dat met een batterij-kutversterkertje). Ik vroeg wat ie wou hebben voor die gitaar, maar hij begon bij 500 euro, maar zei erbij dat ie niet meer dan 50 euro waard was. Dus het kan wel goed klinken met een goedkoop gitaartje. Het merk dat er op stond was 'Session'.

yhcmarc
15 september 2003, 09:59
kwaliteit kost geld, zo simpel is het. Ik ben absoluut niet pro, kan echt niet supergoed spelen, maar treed wel erg veel op. Soms op tour, ik wil gewoon een goed geluid hebben en investeer daar veel tijd en geld in. Dat ik mijn investeringen er nooit van mijn leven uit ga halen interesseert me niet, ik leef maar 1 keer en dan ga ik niet lopen zeiken en aanklooien op goedkope zooi, in de hoop een investering terug te verdienen.

Ik bezit momenteel 4 gitaren (waarvan er binnenkort hopelijk 3 ingeruild zullen worden voor een mooie fender telecaster of gibson les paul ) en 2 klasse versterkers.

Marc

john.3001
15 september 2003, 15:34
Ik vind dat wanneer jouw gitaar je belemmert in je ontwikkeling (zoals mijn Hondo destijds), je moet overwegen een kwalitatief betere plank aan te schaffen. Mij maakt het niet uit waar je je geld aan uitgeeft, maar wat ik nooit snap zijn van die mensen die stairway to heaven net kunnen spelen en vervolgens duizenden euro's aan een gitaar gaan uitgeven.
Ze moeten het zelf weten, maar ik zou het nooit doen.

yhcmarc
15 september 2003, 15:38
ik kan stairway to heaven niet eens spelen ... en heb ook voor duizenden euro's aan spullen. Ik speel goed genoeg voor wat ik wil spelen en wil een goed geluid hebben. Alsof het vreemd is dat iemand die alleen bv. 3 akkoordenpunk speelt niet op dure spullen zou mogen / horen spelen ...

Marc

telecastermaster
15 september 2003, 15:42
Een goeie gitaar is een bezit voor de rest van je leven. En 10 goeie gitaren al helemaal.

Ibanez RuleZ
15 september 2003, 17:15
een mooie gitaar hebben is een groot goed, ik zit met wat ik heb (2 el, 1 ac en 1 spaans. 1 goede amp, maar alles was minstens tweedehands toen ik het kocht, op de ac gitaar na dan) ergens in de middenmoot en ik ben niet jaloers op gitaristen met extreem duur spul, maar heb wel zoiets van als ik er een hoor prutsen en er geen reet van kan: rot op en koop apperatuur en gitaren naar je kunnen, want het is duidelijk niet aan jullie besteed. Sommige mensen denken te kunnen compenseren met duur spul voor waardeloos spel, wat natuurlijk quatsch is. hiermee zeg ik trouwens niet dat gitaristen met duur spul slecht zijn :-D, maar dat lijkt me duidelijk.

trouwens: vintage verzamelaars die ouwe goldtop LP's kopen als investering heb ik dus een hekel aan: motto: een gitaar is een ding om te bespelen, niet om onder te kwijlen!

harrald

john.3001
15 september 2003, 17:26
ik kan stairway to heaven niet eens spelen ... en heb ook voor duizenden euro's aan spullen. Ik speel goed genoeg voor wat ik wil spelen en wil een goed geluid hebben. Alsof het vreemd is dat iemand die alleen bv. 3 akkoordenpunk speelt niet op dure spullen zou mogen / horen spelen ...

Marc

newsflash: punk hoor je niet op dure spullen te spelen...

hadv
15 september 2003, 17:41
ik speel al vrij lang, mijn eerste el gitaar kostte 245 guldens
ik heb nu een lp custom, flying v, es335 solid (allen gibson), epi lucille, cort m600 en een martin D2R
maar ik heb dan ook het geld er voor
ik ben geen supergitarist, maar het geluid van een echte lp custom ivm klonen hoor ik toch wel
daarbij komt dat ik gewoon van mooie spullen houd
en mijn accoustisch yamaha klonk na 10 jaar niet meer zo mooi, dus heb ik nu een Martin (na veel zoeken). Ik had ook een veel duurder model martin (of ander gepeperd merk) kunnen kopen zonder minder te eten, maar het blijft een kwestie van afwegen: waar ligt het omslagpunt

volgens mij is de kwaliteit van je gitaar niet afhankelijk van de kwaliteit van je spel, maar is de prijs die je wilt betalen afhankelijk van wat je er voor over hebt en kan hebben