PDA

View Full Version : Vraagje aan de Shredders



GuitarMaster
14 september 2003, 21:00
Ik ben nu een beetje bezig om mn snelheid op te voeren door wat oefeningen uit speed mechanics for lead guitar te spelen, maar ik loop al na een paar oefeningen vast omdat ik gewoon lang niet snel genoeg ben (ik speel 4 jaar vrij intensief gitaar). Mijn rechterhand houdt het vrij goed bij, maar mn linkerhand loopt een soort van vast. Meer oefenen heeft denk ik geen zin, omdat ik er niet echt vooruitgang mee maak.
Zijn jullie hetzelfde probleem tegengekomen?

danielblikman
14 september 2003, 23:55
Ik prefereer een zo laag mogelijke actie en bovendien blijven oefenen en oefenen en....oefenen.

En pak niet te veel shred licks, probeer elke keer 2 of 3, wordt wel saai, maar als 't full speed lukt geeft 't wel een lekker gevoel, trust me

Maiden Michiel
15 september 2003, 08:56
Wat je ook elke keer moet doen: onafhankelijkheidsoefeningen. Tot in den treure.

Lacrymosa
15 september 2003, 09:07
Ik prefereer een zo laag mogelijke actie en bovendien blijven oefenen en oefenen en....oefenen.

En pak niet te veel shred licks, probeer elke keer 2 of 3, wordt wel saai, maar als 't full speed lukt geeft 't wel een lekker gevoel, trust me

<offtopic>Ik prefereer juist een hoge actie, anders worden al je noten 1 blur.

Het klinkt veel gedefineerder dan een lage actie</offtopic>

Je kan het beste alles zo langzaam mogelijk uitvoeren, pak er een metronoom of drumcomputer bij

ik heb et boek ook besteld, en ik heb me voorgenomen om alle oefeningen tot een bepaald BPM te kunnen spelen, en dan doorgaan met de volgende oefening.

Stel je doel BPM nioet te hoor

voor mij zal het ongeveer 130 BPM worden

het boek is bedoeld om controle en snelheid OP TE BOUWEN en het is niet de bedoeling dat je binnen een week zo snel kan spelen als Michael Angelo

Dus bouw het langzaam op, probeer ook de oefeningen op de langzaamste stand van je metronoom te doen

CheerS!!

Phoenix Rising
15 september 2003, 12:47
Precies, je kan echt het beste beginnen op 40 bpm, echt EXTREEM langzaam, dan is het veel natuurlijker als je je snelheid opbouwd. Je hoeft niet meteen op 200 bpm te zitten, dat komt later echt wel. Rusty Cooley heeft er bijvoorbeeld naar eigen zeggen 5 jaar over gedaan om zo snel te worden (Intensief vinger oefeningen doen).

Je moet het wel gestaag en regelmatig oefenen, van dag tot dag.

Edit:
Ik prefereer zelf ook een wat hogere actie hoor, en dat heeft vrijwel geen negatief effect op mijn snelheid, maar wel op hoe accuraat het is en klinkt.

Bosch
15 september 2003, 16:10
Ik ben nu een beetje bezig om mn snelheid op te voeren door wat oefeningen uit speed mechanics for lead guitar te spelen, maar ik loop al na een paar oefeningen vast omdat ik gewoon lang niet snel genoeg ben (ik speel 4 jaar vrij intensief gitaar). Mijn rechterhand houdt het vrij goed bij, maar mn linkerhand loopt een soort van vast. Meer oefenen heeft denk ik geen zin, omdat ik er niet echt vooruitgang mee maak.
Zijn jullie hetzelfde probleem tegengekomen?

Hoi GuitarMaster,

Ik heb een aangeboren aversie tegen kikkers die onzuiver snel spelen, ... desalnietemin heb ik de volgende usefull tip:

Snel spelen is een gevoel! Het is niet slechts een motorische aangelegenheid, maar net zoveel een bepaald gevoel dat je moet ontdekken/ontwikkelen. Speel eens drie noten in triolen op de hoge E-snaar. Ontdek het gevoel en voer het tempo op. Stop even en doe het veel sneller dan je kunt. Speel dus even snel en een beetje onzuiver. Op deze wijze ontdek je misschien per ongeluk hoe het voelt om met een hogere snelheid te spelen omdat je die triooltjes tussendoord ook wel een keer goed zult pikken.

Deze aanpak heb ik niet zelf verzonnen, maar is van topper Frank Tijdink, bekend van megalesvideo Tricks & Licks. Zijn theorie, die bij mij goed werkte, is dat je hersenen positief worden gestimuleerd als ze horen/voelen hoe het snel gaat. Vervolgens moet je uiteraard wel (liefst clean) de handel opbouwen: begin met die triolen op 100 of van mijn part 95 bpm. Speel geregeld met metronoom zodat je lekker strak gaat spelen. Langzaam kunnen spelen wat je snel kan, is trouwens ook mega belangrijk!

I.i.g.: gevoel is mijn motto!

Succes!!!

Wouter

john.3001
15 september 2003, 17:19
Oh, dat is gek... ik heb het boek pas gekocht en kon meteen meespelen met 'flight of the bumblebee'...

john.3001
15 september 2003, 17:24
:D

ik hing ook al na oefening 4 vast...

schaap
15 september 2003, 20:21
nu we toch beziug zijn met vragen aan shredders, ik ben zelf net begonnen met naast enkel sweeps omlaag, ook weer omhoog te gaan, en jezus dat is irritant :-? elke keer als ik het ergens in wil gooien moet ik em eerst 3x apart rustig opbouwend spelen en dan lukt het wel redelijk, maar weer omhoog gaan is echt te moeilijk, zijn er nog tips e.d. daarvoor, want omlaag lukt me wel redelijk alleen omhoog is vet moeilijk, het klinkt nooit zoals ik het wil, vooral de snelheid klopt vaak ook niet.

Lacrymosa
16 september 2003, 09:28
Ik ben nu een beetje bezig om mn snelheid op te voeren door wat oefeningen uit speed mechanics for lead guitar te spelen, maar ik loop al na een paar oefeningen vast omdat ik gewoon lang niet snel genoeg ben (ik speel 4 jaar vrij intensief gitaar). Mijn rechterhand houdt het vrij goed bij, maar mn linkerhand loopt een soort van vast. Meer oefenen heeft denk ik geen zin, omdat ik er niet echt vooruitgang mee maak.
Zijn jullie hetzelfde probleem tegengekomen?

Hoi GuitarMaster,

Ik heb een aangeboren aversie tegen kikkers die onzuiver snel spelen, ... desalnietemin heb ik de volgende usefull tip:

Snel spelen is een gevoel! Het is niet slechts een motorische aangelegenheid, maar net zoveel een bepaald gevoel dat je moet ontdekken/ontwikkelen. Speel eens drie noten in triolen op de hoge E-snaar. Ontdek het gevoel en voer het tempo op. Stop even en doe het veel sneller dan je kunt. Speel dus even snel en een beetje onzuiver. Op deze wijze ontdek je misschien per ongeluk hoe het voelt om met een hogere snelheid te spelen omdat je die triooltjes tussendoord ook wel een keer goed zult pikken.

Deze aanpak heb ik niet zelf verzonnen, maar is van topper Frank Tijdink, bekend van megalesvideo Tricks & Licks. Zijn theorie, die bij mij goed werkte, is dat je hersenen positief worden gestimuleerd als ze horen/voelen hoe het snel gaat. Vervolgens moet je uiteraard wel (liefst clean) de handel opbouwen: begin met die triolen op 100 of van mijn part 95 bpm. Speel geregeld met metronoom zodat je lekker strak gaat spelen. Langzaam kunnen spelen wat je snel kan, is trouwens ook mega belangrijk!

I.i.g.: gevoel is mijn motto!

Succes!!!

Wouter

ben ik het helemaal mee eens

Ik heb een hele tijd zitten kutten met proberen alles zo netjes en snel mogelijk te spelen

en toen ging ik op een gegeven moment gewoon snel proberen te spelen, ook al klonk et nie, en omdat ik die 2 dingen tegelijkertijd oefende, kreeg ik gevoel met het snelle spelen

dit geldt ook voor sweeps

CheerS!!

hellogoodbye
16 september 2003, 10:44
Ik heb het boek dus ook besteld. Maar ik ga er nu al vanuit dat ik never nooit niet ooit zo snel zal kunnen spelen als Stetina. Maar ik hoop wel sneller te kunnen spelen dan ik nu doe! Dat is mijn doel: gewoon wat vooruit komen.

Wat ik een hele goeie opmerking vond (ergens anders op dit forum volgens mij): ook al oefen je je te pletter: niet iedereen kan de 100 meter onder de 10 seconden lopen. Je moet daarvoor ook aanleg hebben, talent, de juiste bouw, etc. Dat geldt ook voor gitaarspelen: niet iedereen kan razendsnel spelen. Dat is nou eenmaal zo. En toch heb ik (na het lezen van die opmerking) Speed mechanics besteld: gewoon in de hoop toch nog wat vooruitgang te boeken. Da's alles wat ik wil.

Bosch
16 september 2003, 11:58
Wat ik een hele goeie opmerking vond (ergens anders op dit forum volgens mij): ook al oefen je je te pletter: niet iedereen kan de 100 meter onder de 10 seconden lopen. Je moet daarvoor ook aanleg hebben, talent, de juiste bouw, etc. Dat geldt ook voor gitaarspelen: niet iedereen kan razendsnel spelen. Dat is nou eenmaal zo.

Ik ben er van overtuigd dat er heel veel kikkers zijn die DENKEN dat ze snel willen leren spelen, maar dat er dat slechts een beperkt aantal ook echt WILLEN. Toewijding is het magische woord. Bijna iedereen (die muzikaal is) kan die metaforische 100 meter dus in 10 seconden lopen. Het is voor een belangrijk deel een kwestie van willen. Degenen die het echt willen leren, haal je er zo tussen uit.

Kleine nuancering: tuurlijk spelen factoren als aanleg een rol, maar, die hebben hoofdzakelijk betrekking op hoe snel en tot welke extremen je het je eigen maakt, en dus niet eens zozeer OF je, je het ooit eigen zult maken. "Ik wil het wel, maar kan het niet", ... is in 9 van de 10 gevallen "not done"!

hellogoodbye
16 september 2003, 22:48
Wat ik een hele goeie opmerking vond (ergens anders op dit forum volgens mij): ook al oefen je je te pletter: niet iedereen kan de 100 meter onder de 10 seconden lopen. Je moet daarvoor ook aanleg hebben, talent, de juiste bouw, etc. Dat geldt ook voor gitaarspelen: niet iedereen kan razendsnel spelen. Dat is nou eenmaal zo.

Ik ben er van overtuigd dat er heel veel kikkers zijn die DENKEN dat ze snel willen leren spelen, maar dat er dat slechts een beperkt aantal ook echt WILLEN. Toewijding is het magische woord. Bijna iedereen (die muzikaal is) kan die metaforische 100 meter dus in 10 seconden lopen. Het is voor een belangrijk deel een kwestie van willen. Degenen die het echt willen leren, haal je er zo tussen uit.

Kleine nuancering: tuurlijk spelen factoren als aanleg een rol, maar, die hebben hoofdzakelijk betrekking op hoe snel en tot welke extremen je het je eigen maakt, en dus niet eens zozeer OF je, je het ooit eigen zult maken. "Ik wil het wel, maar kan het niet", ... is in 9 van de 10 gevallen "not done"!
Hm, tja, wat zal ik zeggen.. 'k Weet het niet... 'k Ben niet echt overtuigd, maar... het stemt in ieder geval hoopvol! :wink:

Bosch
17 september 2003, 08:47
8)

Dat was ook de bedoeling. Ga niet uit van onmogelijkheden en van die praatjes: dat leer je toch nooit!

Toen ik voor het eerst Malmsteen hoorde, dacht ik werkelijk: dit kan niet, dit is niet natuurlijk, dit is onmogelijk/trucage. Hetzelfde had ik met een lesvideo van Vinnie Moore: dit is belachelijk snel, ... laatst zag ik die video weer (had 'm per ongeluk gedownload), toen dacht ik jemig wat valt dat tegen... ik doe het inmiddels veel sneller :D .

Hetzelfde met motorrijden: vrienden reden op Assen de KNMV-cup, bochten met de knie aan de grond. Ongelovelijk! Anderhalf jaar later werd ik een keer derde in diezelfde cup (welliswaar in de B-groep ipv de A-groep maar een amoureuze overwinning was het zeker)!!! :P

Kortom, ga d'r voor!!! 8-)

Barret Wallace
17 september 2003, 16:38
laatst zag ik die video weer (had 'm per ongeluk gedownload), toen dacht ik jemig wat valt dat tegen... ik doe het inmiddels veel sneller :D .


hahahahaha (Y) (Y) (Y) 8-)

jorrit
29 september 2003, 11:07
8)

Dat was ook de bedoeling. Ga niet uit van onmogelijkheden en van die praatjes: dat leer je toch nooit!

Toen ik voor het eerst Malmsteen hoorde, dacht ik werkelijk: dit kan niet, dit is niet natuurlijk, dit is onmogelijk/trucage. Hetzelfde had ik met een lesvideo van Vinnie Moore: dit is belachelijk snel, ... laatst zag ik die video weer (had 'm per ongeluk gedownload), toen dacht ik jemig wat valt dat tegen... ik doe het inmiddels veel sneller :D .

Hetzelfde met motorrijden: vrienden reden op Assen de KNMV-cup, bochten met de knie aan de grond. Ongelovelijk! Anderhalf jaar later werd ik een keer derde in diezelfde cup (welliswaar in de B-groep ipv de A-groep maar een amoureuze overwinning was het zeker)!!! :P

Kortom, ga d'r voor!!! 8-)

zucht en zwijmel.....wat ben je toch goed!............

Bosch
29 september 2003, 18:07
Jorrit ga jij nou maar bij paps en mams in de keuken op Paula's gitaarspelen, misschien wordt het ooit nog wat.

jorrit
30 september 2003, 15:51
whaha lol, relaxed man k zit je maar een beetje te stangen hoor... :D

wat heeft trouwens gitaar spelen in de keuken op de gitaar van mn vriendin te maken met mijn speelniveau?

Stitch
3 oktober 2003, 19:29
tis iig best lullig gezicht lijkt me

Soulflyhigh
3 oktober 2003, 21:10
wat heeft trouwens gitaar spelen in de keuken op de gitaar van mn vriendin te maken met mijn speelniveau?

Niet met je speelniveau......... :-D

Anders Destium
3 oktober 2003, 22:56
Ik ben er van overtuigd dat er heel veel kikkers zijn die DENKEN dat ze snel willen leren spelen, maar dat er dat slechts een beperkt aantal ook echt WILLEN. Toewijding is het magische woord. Bijna iedereen (die muzikaal is) kan die metaforische 100 meter dus in 10 seconden lopen. Het is voor een belangrijk deel een kwestie van willen. Degenen die het echt willen leren, haal je er zo tussen uit.



Ik ben zo'n ruggengraatloze klootzak die snelheid heeft ontwikkeld door elke dag met CD's mee te spelen (dat doe ik nog steeds :) ), maar de wil om écht te oefenen om 1 ding te leren ontbreekt me. Als natuurlijke luie donder is het voor mij ook niet mogelijk om me stuk te bijten op 1 stuk. Ik heb respect voor mensen die wél tijdenlang oefenen op iets om dat 100% te kunnen, ik vind 60-70% meestal wel best :oops:

Wat ik dus eigenlijk wou zeggen was: Als je maar vaak genoeg speelt ontwikkel je altijd wel snelheid, alleen is het vaak wel verstandig zo nu en dan iemand te hebben die je op je zwakke punten wijst en handige dingen aanleert. Sommige trucjes die ik 5 jaar geleden op gitaarles heb geleerd gebruik ik nog, al oefen ik sinds die tijd eigenlijk nooit meer specifiek op iets. Ik heb laatst de lat flink hoog gelegd (Technical Difficulties van Racer X), maar toen bleek al heel snel dat bepaalde vingerzettingen van anderen niet van toepassing zijn op mij: Ik kon bij bijna alle licks een manier bedenken die mij beter past, alleen om dat dan weer uit te gaan schrijven...

jorrit
4 oktober 2003, 11:18
tis iig best lullig gezicht lijkt me

whaha ach valt volgens mij wel mee hoor...check mn link maar daar staat de foto wel ergens tussen....

Stitch
4 oktober 2003, 18:29
Kan er mee door.... :razz:


PS: espresso machines zijn relexed

Man
6 februari 2004, 12:26
tis iig best lullig gezicht lijkt me

whaha ach valt volgens mij wel mee hoor...check mn link maar daar staat de foto wel ergens tussen....

:S

segers
23 februari 2004, 17:38
Iedereen kan snel leren typen. Maar niet iedereen kan een goed boek schrijven.
Vond ik wel een goeie, las ik in een interview van Malmsteen. Zit wel wat in denk ik.

newbreed
2 maart 2004, 18:21
het ergste is dat het ook weer jaren duurt om het kunstje af te leren :-)

amon
2 maart 2004, 18:32
ik ga ook voor een wat hogere actie.

ik heb het zelf een beetje geleerd (ik kan het (nog) niet zo goed, maar er is een goed begin) met eigen verzonnen solo's, waardoor ik die meteen uit mn hoofd ken en dan die gewoon achter elkaar gespeeld steeds een paar Bp/m hoger, totdat het niet meer lukt.

nou heb ik ook een boek bij de bieb geleend, ook voor de snelheid, oefen ik eerst de licks langzaam totdat ik ze uit mn hoofd ken (en nog beter vind ik zonder naar je handen te kijken, dan lukt het me altijd nog beter) en pas als ik dat heb gedaan, dan pas snelheid.

maar probeer iig eens je een eigen solo met veel noten snel te spelen!

belfrink
13 maart 2004, 23:42
In het boek Speedmechanics verteld Stetina toch ook dat je net zo goed kunt worden als je zelf maar zou willen, en alles in stapjes op te bouwen en beginnen bij 60Bpm

"Becoming the best you can be" Troy Stetina :-D