PDA

View Full Version : buizen vervangen...



Spot
14 september 2003, 20:33
jongens, ik heb een jcm900 50 watt top waar ik de buizen van wil vervangen.
kan iemand mij vertellen welke buizen ik het beste erin kan laten zetten, en hoe duur zijn buizen gemiddeld?


groeten,
je vrind

EdJ
14 september 2003, 20:58
Waarom wil je je buizen vervangen? :???:

Nicci
15 september 2003, 18:32
eindbuizen kosten €15-€20 per stuk, voorverversterkerbuizen zijn een tientje ongeveer. als ik het goed heb . . . .

gerrekat
15 september 2003, 18:52
Ligt er totaal aan als je NOS buizen wil kan het in de 100drden lopen!

Maar goed daar gaan we niet van uit, als je buizen online koopt en het zelf doet is het veel goedkoper kun je voor 20 per eindbuis en 7 per voorbuis klaar zijn!

MAAR eindbuizen vervangen gaat niet zomaak, kun je bter door iemand laten doen die er verstand van heeft je eindtrap moet ook opnieuw afgeregeld worden, voorbuizen kun je zo vervangen da's een kwestie van uithalen en de nieuwe erin steken!

Voorbuizen kan ik Electro harmonix aanbevelen, eindbuizen zullen in dit geval EL34's zijn, zou dan kijken naar JJ of Svetlana's....

heb geen idee wat het kost om te laten doen, maar volgens mij is het niet zo goedkoop.........

EdJ
15 september 2003, 22:20
Maar waarom wil je buizen vervangen? :???:

Nicci
15 september 2003, 22:53
dat moet je niet aan een gitarist vragen. gitaristen vervangen. punt.
:-D

EdJ
16 september 2003, 03:55
Wel raar;degene in kwestie antwoord niet op mijn simpele vraag.Anderen daarentegen springen direct in de bres met ,al dan niet,goed bedoeld advies en nog beter bedoeld antwoord op mijn vraag.
Stel dat de vraagsteller de versterker in kwestie een week geleden heeft gekocht en ,om welke reden dan ook,het mormel niet vind klinken zoals hij/zij verwacht maar het ding is voorzien van NOS Mullards die meneer/mevrouw gaat vervangen/weggooien in zijn/haar vruchteloze poging een beter geuid te verkrijgen en nu ,na nogmaals goedbedoeld advies gaat vervangen omdat GITARISTEN(wie zijn we?)nu eenmaal zogenaamd zo stom zijn dingen te vervangen tegen beter weten in en zo een setje whatever in de plaats gaat zetten van een ,op zich,prima setje?
wie neem je dan in de maling?

Thijssie
16 september 2003, 08:40
jongens, ik heb een jcm900 50 watt top waar ik de buizen van wil vervangen.
kan iemand mij vertellen welke buizen ik het beste erin kan laten zetten, en hoe duur zijn buizen gemiddeld?


Ik heb EH 12ax7eh voorbuizen in mijn 900 zitten en die doen het erg goed in een 900 omdat die standaard wat killer klinkt....

Voor de eindbuizen zijn JJ/Tesla het meest gewild maar ik heb persoonlijk ook goede ervaringen met Sovtek. Let wel de eindbuizen kun je niet zo maar vervangen, dat moet je door een amp-tech laten doen....

Thijssie
16 september 2003, 08:43
eindbuizen zullen in dit geval EL34's zijn


Waarschijnlijk niet, de 900 heeft 5881 buizen standaard, alleen hele vroege productiemodellen hadden el34's maar die zie je maar heel weinig....

gerrekat
16 september 2003, 09:27
Een marshall met 5881 (6L6) buizen, hmmm...da's nieuw voor mij, maar ik geloof je belijk, maar dacht toch wel dat het "echte" marshall geluid toch ook samenhing met de El34 buizen!

Thijssie
16 september 2003, 11:25
Een marshall met 5881 (6L6) buizen, hmmm...da's nieuw voor mij, maar ik geloof je belijk, maar dacht toch wel dat het "echte" marshall geluid toch ook samenhing met de El34 buizen!

De 30th anniversary (6100 en 6101) hebben eveneens 5881 buizen, tis denk ik toch ook een kwestie van smaak. Ik kan me voorstellen dat als je zware metal speelt je voorkeur naar de 5881 buizen gaat omdat die langer strak blijven, terwijl je voor (blues) rock liever de compressed wollige el34 sound hebt....

Nicci
16 september 2003, 11:48
omdat GITARISTEN(wie zijn we?)nu eenmaal zogenaamd zo stom zijn dingen te vervangen tegen beter weten in en zo een setje whatever in de plaats gaat zetten van een ,op zich,prima setje?
wie neem je dan in de maling?

gitaristen nemen zichzelf erg graag in de maling. geen gein. zelden een volkje meegemaakt dat zo graag knutselt aan het geluid als gitaristen.
zonder al te veel resultaat overigens. ik voel zelf die drang ook wel, maar probeer me dan in te houden . . . . . 8-)

maar ik ben het met je eens. ik zou ook wel willen weten waarom hij de buizen wil vervangen.

Soulman
16 september 2003, 12:42
Een marshall met 5881 (6L6) buizen, hmmm...da's nieuw voor mij, maar ik geloof je belijk, maar dacht toch wel dat het "echte" marshall geluid toch ook samenhing met de El34 buizen!

JTM 45, heeft van origine 5881 buizen, later 6l6 en KT 66's.
Deze 6l6 type buizen hebben voor mij de echte Marshall JTM 45 sound :razz:
Ook de late jaren 90 jcm 900's en 30th ann. hebben 5881.

Nicci
16 september 2003, 12:50
ik vraag me weleens af of al die buizen werkelijk zo'n invloed hebben (niet slaan . . . .). mijn rivera heeft EL34 eindbuizen. toch weet Rivera daar twee compleet verschillende sounds uit te krijgen. en dan bedoel ik compleet verschillend.
voor hen die het rivera concept niet kennen: kanaal 1 klinkt brits (Marshall), kanaal 2 klinkt als Fender.

Soulman
16 september 2003, 13:00
ik vraag me weleens af of al die buizen werkelijk zo'n invloed hebben (niet slaan . . . .). mijn rivera heeft EL34 eindbuizen. toch weet Rivera daar twee compleet verschillende sounds uit te krijgen. en dan bedoel ik compleet verschillend.
voor hen die het rivera concept niet kennen: kanaal 1 klinkt brits (Marshall), kanaal 2 klinkt als Fender.

Die discussie hoor je vaak, vooral bij buizen amps met een mastervolume.
Het scheurwerk komt dan vnl van de voorversterker. Ook hoe een bep. merk is gevoiced (om maar eens een mooi nederlands woord te gebruiken) maakt veel uit.

Nicci
16 september 2003, 13:31
Dat is zo. Dat de scheur voornamelijk door de voorversterker wordt veroorzaakt.
Maar dat 'voicen' is wat ik bedoel. Kennelijk doet het er niet zoveel toe welke buizen er in zitten. Kennelijk is de 'voicing' van veel groter belang. En brengt me dus tot de vraag: hoe belangrijk zijn die buizen eigenlijk?
Ik ben nog lang niet toe aan nieuwe buizen, maar zal vast nog wel eens wat gaan experimenteren. Maar het lijkt dus zinvoller om met de voorversterkerbuizen (waarschijnlijk de eerste buis voornamelijk) te experimentere.

EdJ
16 september 2003, 15:25
Allemaal leuk maar ondertussen weten we nog steeds niet waarom hij die buizen wil vervangen;zomaar?Uit verveling?Om het ook eens gedaan te hebben?Om mee te kunnen praten?
WAAROM?

yhcmarc
16 september 2003, 15:51
de jcm 900 (4100) die ik ooit had zaten ook 5881 buizen in trouwens.

Marc

Negative K3 fan
16 september 2003, 16:57
Een marshall met 5881 (6L6) buizen, hmmm...da's nieuw voor mij, maar ik geloof je belijk, maar dacht toch wel dat het "echte" marshall geluid toch ook samenhing met de El34 buizen!

De 30th anniversary (6100 en 6101) hebben eveneens 5881 buizen, tis denk ik toch ook een kwestie van smaak. Ik kan me voorstellen dat als je zware metal speelt je voorkeur naar de 5881 buizen gaat omdat die langer strak blijven, terwijl je voor (blues) rock liever de compressed wollige el34 sound hebt....

de originele marshall anniverssary (de blauwe) heeft EL34s. Deze sschijnt ook beter te klinken.

Soulman
16 september 2003, 17:26
Dat is zo. Dat de scheur voornamelijk door de voorversterker wordt veroorzaakt.
Maar dat 'voicen' is wat ik bedoel. Kennelijk doet het er niet zoveel toe welke buizen er in zitten. Kennelijk is de 'voicing' van veel groter belang. En brengt me dus tot de vraag: hoe belangrijk zijn die buizen eigenlijk?
Ik ben nog lang niet toe aan nieuwe buizen, maar zal vast nog wel eens wat gaan experimenteren. Maar het lijkt dus zinvoller om met de voorversterkerbuizen (waarschijnlijk de eerste buis voornamelijk) te experimentere.

Ik vind buizen wel degelijk belangrijk. Het gedrag van een buis vind ik mooier klinken dan transistor, let wel goede buizen.
Ik heb wel eens verstekers gehoord, zoals een Marshall 900 of een Mesa rectifier waar schijnbaar goedkope buizen inzaten, want het klonk mij te veel buzz buzz.Ook op lage volumes (thuis, studio) vind ik moddeling amps vaak goed klinken, maar live...give me tubes 8-)

Nicci
16 september 2003, 17:57
Begrijp me niet verkeerd. Ik bedoel niet dat een buis in een versterker niet van belang is, ik vraag me alleen af wat de invloed is van verschillende soorten buizen op het eindresultaat.
Buizenversterkers zijn uniek in hun geluid. Zou niet graag zonder door het leven gaan . . . hoewel. dat kloteding is wel zwaar.
Als mijn Rivera 'gevoiced' kan worden als 2 verschillende versterkers, dan zou het kunnen zijn dat de versterkers die jij niet mooi vond klinken in jouw oren niet goed 'gevoiced' zijn . . . .

hadv
16 september 2003, 23:46
gitareutels:
- kennen jullie ook versterkers met dezelfde buizen maar een totaal verschillend geluid (ik wel)
- kennen jullie zogenaamd identieke versterkers (merk, type, bouwjaar) die verschillend klinken (...)
- hebben jullie niet af en toe het gevoel over details te neuzelen terwijl je die tijd beter had kunnen spelen :-D

Thijssie
17 september 2003, 09:55
gitareutels:
- kennen jullie ook versterkers met dezelfde buizen maar een totaal verschillend geluid (ik wel)
- kennen jullie zogenaamd identieke versterkers (merk, type, bouwjaar) die verschillend klinken (...)
- hebben jullie niet af en toe het gevoel over details te neuzelen terwijl je die tijd beter had kunnen spelen :-D


Nah, wat een onzin :(

Niets zo interessant als electrisch gitarist sleutelen aan je sound.

En juist omdat je, vraag 1 met ja, vraag 2 met ja en daardoor vraag 3 met nee, moet beantwoorden :evil:

Dirk_Hendrik
17 september 2003, 09:58
Allemaal leuk maar ondertussen weten we nog steeds niet waarom hij die buizen wil vervangen;zomaar?Uit verveling?Om het ook eens gedaan te hebben?Om mee te kunnen praten?
WAAROM?

EdJ,
Same question. Je bent niet alleen. :wink:

Nicci
17 september 2003, 16:05
Zullen we deze draad net zo lang op de 1e pagina houden tot we weten waarom hij nu eigenlijk andere buizen wil?
:cool:

Dirk_Hendrik
17 september 2003, 21:56
check postgedrag. Kan lang duren. Waarom je een topic opent als je er nooit naar kijkt is me een raadsel. :???: