PDA

View Full Version : Problemen met 5150 :(



Swan
14 september 2003, 17:04
heb dus sinds kort die 5150combo...(van Bosch gekocht)
speelde er vanochtend ff over en vond t geluid en t volume van t lead kanaal nogal anders, leek alsof ie veel harder stond...
speelde er net weer ff op...en t volume verandert onder t spelen....t word opeens zachter, dan weer n stuk harder etc :cry:
wat is dit? buizen?

maarten
14 september 2003, 17:09
damn :( shit hoor voor je, zou idd aan de buizen kunnen liggen..


had dan ook de mijne gekocht slimpie!! :razz:

Negative K3 fan
14 september 2003, 17:39
dat zouden idd de buizen wel eens kunnen zijn, maar ook een kapotte potmeter ofzo. Kraakt het als je aan de knoppen draait?

Swan
14 september 2003, 17:48
ja dan kraakt t.... :S
aaaaaaaaaaaargh waarom koop ik altijd kapotte dingen :evil:

Negative K3 fan
14 september 2003, 17:49
dan denk ik dat je het geluk kan hebben dat het aan ded potmeters ligt, wat contactspray erop en klaar...

btw. de potmeters (vooral die van de pre rythm) van mijn 5150 kraken ook wel een beetje af en toe... maar ik heb geen volume schommelingen etc.

Swan
14 september 2003, 18:18
ja bij mij kraken de twee postgain...
ik heb wel contactspray...spray ik het aan de buitenkant er op of moet ie open?

Maiden Michiel
14 september 2003, 19:10
ja dan kraakt t.... :S
aaaaaaaaaaaargh waarom koop ik altijd kapotte dingen :evil:

Kut is dat he? Is mij ook al regelmatig overkomen...

sash
14 september 2003, 19:19
Als het volume wisselt is het meestal een voorbuisje of met een beetje pech zelfs een eindbuis.
De pots in m'n Pro kraken ook, maar dat is alleen maar wat stof wat ertussen zit. Kan weinig kwaad.
Slechte reclame trouwens voor Bosch. This frog sucks :D

Swan
14 september 2003, 19:29
tja....

maargoed...hoe weet ik of het n potmeter, voor of eindbuis is?

Bluppie
14 september 2003, 19:35
contact spray op je potermeter, als dat niet werkt, naar de buizendoktor de sjit laten tjekken :)

josh.vandenberg
14 september 2003, 20:43
bij mijn top werd het geluid ook dun en ''squeekie''.het was bij mij vuil op mijn aansluitpennen van mijn eindbuizen.ze werden ook gemeen rood opeens.
Ik moest de buizen er in en uit doen en toen was het vuil weg.Wel gek een krakende pot.
Die zijn van peavey echt heel goed.Misschien in een vochtig huis gestaan.

Bates15
14 september 2003, 21:23
Als je met een pen of schroevendraaier zachtjes tegenje buizen tikt hoor je of die los-vuil-stuk zijn. Je hoort het dan door de speaker. Als je dat hoort, niet meer spelen maar laten nakijken..... Neem van mij aan, je wilt echt geen vette reparaties aan een buizenamp ...... Mijn trafo is er nog steeds niet........... :(

Swan
14 september 2003, 21:50
eigelijk verandert t geluid niet echt...alleen t volume...heb nu geen tijd ik zal morgen ff buizen gaan tikken enzo :S

mijn eerste goeie ervaring met buizenamps :roll:

Maiden Michiel
15 september 2003, 08:51
Tja, Bosch heeft dat ding natuurlijk goed afgeshred! :)

sash
15 september 2003, 19:07
Nee afgefrogged. Wel in stijl blijven natuurlijk ;)

@ Swan: indeed ff tegen de buizen tikken. Ik gok toch echt op een voorbuisje.

Swan
15 september 2003, 20:33
eh ok domme vraag...zijn die twee zichtbare de voorbuizen of de 5 achterin met kapjes?

Negative K3 fan
15 september 2003, 20:51
de grote zijn de einbuzien, daar kun je het merk+type waarschijnlijk wel van lezen, die vijf in de kapjes zijn ded voorbuizen. Als het goed is staat het er wel bij, bij de einbuizen 6L6GC en bij de voorversterkerbuizen 12AX7 (dit zijn de typenummers)

Swan
15 september 2003, 21:50
ok k ga morgen ff tikken

Negative K3 fan
15 september 2003, 21:57
tikken moet je trouwens doen tegen de preamp buizen, eerst de kapjes eraf halen. Draai de gain lekker open en het is g oed als je de tik door je speakers hoort, maar niet als je hem door hoort ringelen, als een bel ahw.

Swan
15 september 2003, 22:00
kapjes er af is gewoon trekken?
dank voor de info

Texter
16 september 2003, 21:06
Ik geloof dat ik hem ooit bij de wasmachine zag pielen...geen droge ruimte...

hadv
16 september 2003, 23:58
herehere

ik vinnut wel bloedlink wat jullie doen
iemand die blijkbaar de ballen verstand heeft van buizenversterkers even de kapjes van de buizen in de voortrap laten halen en er tegen tikken
die bak ligt dus open met spanningen van her en der boven de 400 volt, nog even los van de ladingen in de voedingselco's :angry:

en hij maar met z'n baco dur op hengsten :razz: (nee ik hoor nu nix meer kraken)

foutzoeken begin je ALTIJD met het simpelste
dus eerst een gitaar aansluiten, volume op de gitaar bijna op 0, mastervolume van de versterker aan de forse kant, dus je kunt je gitaar goed horen, maar de buren horen um nog niet
dan aan de verdachte potmeter draaien om te horen offie kraakt
ja, dan eerst contactspray IN je potmeter (gaatje in het kapje) NADAT je de stroom er af hebt gehaald
NIET OP de potmeter wordt z'n knopje vuil :D
zo banjer je alle makkelijk bereikbare knoppen af
daarna wordt het icky want moet de bak open
als je een weerstand nog niet van een fietsdynamo kunt onderscheiden is dat geen goede zet en moet je het aan de experts overlaten
niet per se een gitarenboer, een radio/tv reparateur (zeker een van de oude stempel) kan het prima (en is vaak goedkoper)

Swan
17 september 2003, 11:21
daar heb ik nou wat aan :)
heb em ook niet open gehad....ik ga eerst inderdaad ff die krakende knoppen langs...als dat t nog niet is kijk ik wel verder naar de buizen etc

Swan
18 september 2003, 18:42
t probleem is om 1 of andere reden vanzelf overgegaan..
al vind ik em wel n stuk donkerder klinken tegenwoordig..hm

Swan
24 september 2003, 22:30
t probleem is weer terug....zeer waarschijnlijk zijn de buizen gewoon aan hun eind....bosch bedankt

bobby
26 september 2003, 14:22
Je mag mijn 5150 combo anders wel overkopen..
Deze doet het nog wel..

Raffel
26 september 2003, 14:29
http://members.rott.chello.nl/lcdeknoop/Dscf00401.jpg

Moet jij daar poepen?

slayurrr
26 september 2003, 15:35
Voor hoeveel had je hem gekocht dan Swan?

Swan
27 september 2003, 12:15
waarom een sash foto hier?

750eyro

Tubefreak
30 september 2003, 19:56
ik vinnut wel bloedlink wat jullie doen
iemand die blijkbaar de ballen verstand heeft van buizenversterkers even de kapjes van de buizen in de voortrap laten halen en er tegen tikken
die bak ligt dus open met spanningen van her en der boven de 400 volt, nog even los van de ladingen in de voedingselco's :angry:

Je oplossing voor de potmeters is erg goed en nuttige informatie in dit geval. Maar je overdrijft wel een beetje met de buizen. Tuurlijk had hij te horen moeten krijgen dat hij voorzichtig er tegen aan moet tikken met een chopstick, balpen, etc. en niet moet gaan rammen. Anders kan het glas breken en ben je verder van huis.

Maar het verwijderen van de buizenkapjes is totaal niet gevaarlijk. Behalve dan dat je je handen aan de buizen kunt verbranden omdat die ontzetten heet kunnen worden. Maar op het glas van de buizen staat 0,0 spanning dus totaal niet gevaarlijk. En ik kan me niet herinneren dat je ergens in de buurt komt van open bedrading als de buizenkappen er af haalt. Maar misschien heb ik het mis. Bij de 5150 II top kun je goed bij de buzien en neem ff aan dat het met deze niet veel anders zal zijn. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een versterker (combo/top) heb gezien waarbij je risico loopt als je de buizen moet vervangen.

Maarten

Dude
2 oktober 2003, 10:53
precies, de beschermkapjes eraf halen en tikken geen gezeik, wel ZACHTJES tikken inderdaad, ik zie echt voor me dat er ergens een of andere dude met een hamer tegen die buizen aan het harken is...

en sash.... my god wat een lelijk mannetje ben je toch..... :wink:

Swan
4 oktober 2003, 18:58
vandaag maar es opengemaakt....
tegen de buisjes getikt (ja zachtjes ja) maar geen rare geluiden...
t probleem komt ook maar af en toe langs...t is niet constant, kan ook n paar dagen spelen zonder n probleem...lijkt mij dat als de buizen verrot zijn de problemen constant zijn?
http://members.lycos.nl/zenovdb/buizen1.jpg
http://members.lycos.nl/zenovdb/buizen2.jpg
http://members.lycos.nl/zenovdb/buizen3.jpg

Bosch
9 oktober 2003, 11:30
Swan, met mijn 5150 was niks mis. Je hebt hem uitgebreid, hard en lang kunnen testen. Met de buizen was niets mis! Bij deze en ook andere buizen-amps komt het voor dat je, als je onder de 1 speelt (1 tot 10) je geen volledig/volwaardige output krijgt. Het volume is dan niet constant.
De 5150 is er zo een die je op niveau moet spelen. Daarom gebruikte ik hem ook altijd in combi met een Alesis waarmee ik het totale geluidsniveau laag kon houden maar de master wel boven de een kreeg.

Als je jouw probleem ook boven de 1 hebt dan is er kennelijk iets mis. Ik heb daar i.i.g. last van gehad. Overigens, ik vind het vervelend voor je MAAR let wel: ik verkoop geen troep!

Succes!

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 14:01
heb je trouwens de potmeters al nagekeken?

Swan
11 oktober 2003, 18:35
Swan, met mijn 5150 was niks mis. Je hebt hem uitgebreid, hard en lang kunnen testen. Met de buizen was niets mis! Bij deze en ook andere buizen-amps komt het voor dat je, als je onder de 1 speelt (1 tot 10) je geen volledig/volwaardige output krijgt. Het volume is dan niet constant.
De 5150 is er zo een die je op niveau moet spelen. Daarom gebruikte ik hem ook altijd in combi met een Alesis waarmee ik het totale geluidsniveau laag kon houden maar de master wel boven de een kreeg.

Als je jouw probleem ook boven de 1 hebt dan is er kennelijk iets mis. Ik heb daar i.i.g. last van gehad. Overigens, ik vind het vervelend voor je MAAR let wel: ik verkoop geen troep!

Succes!


dat snap ik....n beetje volumeverschil is ook normaal op laag volume maar als ie opeens oorverdovend hard wordt is er toch echt iets mis, maargoed....t lijkt minder of verdwenen te zijn sinds de contactspray

Barret Wallace
12 oktober 2003, 01:10
If it's worth writing it's worth nashua ;) toch swan 8-)

Swan
12 oktober 2003, 11:33
eh?

Barret Wallace
16 oktober 2003, 00:05
:-D