PDA

View Full Version : Houten pickguard maken? - KLAAR !!



The Mule
14 september 2003, 13:44
Na een zeer productieve zaterdag heb ik nu als vervolg op mijn oorspronkelijke topic zelf een goeie tip voor iedereen die graag een mooie houten slagplaat zou willen maken...

Voor 'n habbekrats heb ik bij de GAMMA (dat zeg ik) een plaat van 1,22 x 1,22 meter en 4 mm dik Meranti multiplex gekocht. Het viel me op toen ik aan het rondsnuffelen was dat de kleur en nerfstructuur per plaat behoorlijk verschilt, en dat er platen waren met werkelijk prachtig woeste tekeningen in het hout. Voordeel is duidelijk: makkelijk in grote hoeveelheden te krijgen en spotgoedkoop, dus geen ramp als je een stukje verkloot, en een onverwacht prachtig resultaat. Het enige waar je op moet letten is dat je met zagen, vijlen en schuren zo min mogelijk naar boven haalt / trekt (hoe noem je dat), omdat je dan (vooral met de nerf mee) snel splinters krijgt.

Ik heb zelfs al een paar pickguards ge(-figuur-)zaagd en een viertal behandelmethodes (licht eiken beits, mahonie beits, antiekwas en zgn. 'houtverbeteraar') op een reststukje uitgeprobeerd. Voorlopig ga ik voor de mahonie beits, omdat dat het beste klopt met de nerfstructuur en mijn basgitaar ook van mahonie is met een naturel wasafwerking.
Als volgende week het electronische deel van mijn project arriveert (EMG-LJV element met toebehoren) dan hoop ik volgend weekend foto’s te kunnen tonen van het eindresultaat :o ........ :D ........ :-D ........ :dance:

Harry
14 september 2003, 14:23
ja, en die foto's?

Swan
14 september 2003, 14:45
hmmmm das wel n cool idee eigelijk !
ben benieuwd naar pics

The Mule
14 september 2003, 16:50
Over die foto's...


Als volgende week het electronische deel van mijn project arriveert (EMG-LJV element met toebehoren) dan hoop ik volgend weekend foto’s te kunnen tonen van het eindresultaat :o ........ :D ........ :-D ........ :dance:

En da's echt onder voorbehoud, want het secure werkje van een precies passende opening voor de pickup is natuurlijk door een man met mijn technische vaardigheden nog grandioos de mist in te helpen...

De Guild in zijn 1e en 2e verschijningsvorm is nog te bekijken via onderstaande link, bij de 2e had ik alleen de absoluut niet-originele 'swampgreen burst' finish nog maar verwijderd.

maarten
14 september 2003, 17:06
zo'n stuk multiplex verkloot dus mooi de hele tone van je gitaar...

Wilson
14 september 2003, 17:09
tis maar en basgitaar hoor, die klinken toch allemaal hetzelfde :wink:

The Mule
14 september 2003, 17:25
zo'n stuk multiplex verkloot dus mooi de hele tone van je gitaar...

:-? :???: Ik zou niet weten hoe! De pickup zit in de body geschroefd en maakt geen enkel contact met de pickguard. Hetzelfde geldt voor de brug. Let wel, hiervoor zat er een roestvrijstalen pickguard van 4 mm dikte op, gewicht een halve kilo, maar de toon kwam rechtstreeks uit de mahonie body, misschien met enige demping door de zware 'bepantsering'. Wel heel veilig zo'n kogelvrije basgitaar! :-D

Ik geloof nooit dat een normale lichte pickguard enige invloed op de toon heeft. De meeste (bas)gitaren hebben een multiply kunststof pickguard die ook niet de meest fantastische resonante eigenschappen zal hebben, maar waarom zou ie ook...?

hadv
15 september 2003, 18:04
ik vind het woord kunststof resonantie wel erg lollig
en Mule, je hebt helemaal gelijk
bovendien is de bijdrage in de toon ongeveer af te leiden uit de massaverhoudingen van de componenten en, uiteraard, hoe die met elkaar zijn verbonden
is zoiets als zeggen: ik had de slagplaat van mijn LP er even afgehaald, nou dat maakt een verschil in geluid zeg :-D (wel in krassen :razz: )

maarten
15 september 2003, 22:34
:D nevermind! je hebt helemaal gelijk mule!

kwilde alleen es kijken wat mensen hierop te zeggen hadden :)

ben btw erg benieuwd naar je slagplaat! fotos!

Braindead
15 september 2003, 23:36
Echt een heel goed idee man, Mooi notenhouten slagplaatje ofzo.
Moet je wel aan de binnenkant goed noise free maken met aluminium ofzo. of wat gebruiken ze daar voor?

bert k
15 september 2003, 23:38
:o :o :o

Ook nog laten instralen door Jomanda soms?

Lacrymosa
16 september 2003, 09:24
je kan de onderkant et beste wel beplakken met aluminium folie

en dit aan de aarde hangen

scheelt een hoop brom
hoewel ik betwijfel of je die gaat hebben met een EMG dr in

CheerS!!

MikeDirnt
16 september 2003, 18:20
tis maar en basgitaar hoor, die klinken toch allemaal hetzelfde :wink:

pas op he :wink:

bert k
16 september 2003, 18:49
O, ik snap het, je bedoelt een Strat slagplaat. Ik zat nog bij Les Paul :oops:

The Mule
16 september 2003, 19:49
Tja, ik hoop idd dat ik geen last van storing en brom zal hebben met die prijzige EMG, maar mocht dat wel het geval zijn ga ik zeker met de aluminiumfolie aan de slag.

Hopelijk kan ik de EMG morgen ophalen, en als dat zo is, zal ik alleen wegens het voetbal mijn geknutsel onderbreken, maar verder absoluut proberen m'n bas 'speelgerechtigd' te krijgen... 8-) en dan ook zsm foto's laten zien!

bert k
16 september 2003, 20:01
Zo, ik ben eruit. Ik dacht de hele tijd dat je die Guild GITAAR ging slagplaten, maar het wordt je bas. Lezen is ook een kunst... :oops:

Als ik het goed zie heb jij de routing aan de achterkant lopen. Dan is het beter om de body holtes te bekleden met een of ander. Een vriend van me is elektronicus en vertelde me dat aluminium geen reet doet. Beter is ijzer of koper. Dat gaat een stuk lastiger natuurlijk, maar het heeft allemaal met de geleidende eigenschappen te maken van de verschillende materialen. Het beste (als je last van brom hebt) is om afgeschermde bedrading te gebruiken. Is nog het makkelijkste ook...

The Mule
16 september 2003, 20:13
De routing van idd m'n bas zit achter de slagplaat, en is ook alleen te bereiken door de slagplaat los te halen. Een soort houten bak met als deksel de slagplaat dus. Ik weet niet of je dat bedoelt?

Ik dacht eigenlijk dat je met dat alu-folie eenzelfde principe als de kooi van Faraday moet zien te bereiken, en volgens mij (middelbare school natuurkunde, dus zeker geen expert) maakt het dan niet zoveel uit welk metaal je gebruikt, en ook niet wat de geleidende eigenschappen zijn. Maar zoals ik al zei: ik ga 't gewoon eens aanzien, en hopelijk loopt de laatste fase gesmeerd en heb ik aanstaand weekend zere vingers van het herontdekken van mijn dierbare bassie... (zeker Delta Loyd) :D

The Mule
19 september 2003, 13:59
El basso es finito! :-D

Voor belangstellenden: ik heb een foto naar mijn webshots fotoalbum ge-upload. De sobere houten uitstraling bevalt me eigenlijk nog meer dan ik van tevoren dacht, de klank is super met die EMG LJV en de bas resoneert als een gek! Very happy!

Sellars
19 september 2003, 14:20
Ziet er mooi uit hoor! hoewel de oude slagplaat ook wel iets had.

Waarom heb je de nieuwe slagplaat niet dezelfde orm gehouden? nu zit je met een gat in je gitaar

R

bert k
19 september 2003, 18:00
Whooaa! Dat is mooi geworden! Heel sjiek...

Om nog ff terug te komen op die afscherming: je moet inderdaad je slagplaat bekleden (tenminste als je last van brom hebr) Maar het metaal maakt wel degelijk uit! Aluminium geleidt nou eenmaal niet zo goed. Het beste is een dun koperplaatje, of koperfolie. Goud werkt nog beter, maar het is best wel een forse slagplaat :-D

The Mule
19 september 2003, 19:23
Die twee gaatjes zijn 'in het echt' gelukkig een stuk minder storend dan op deze genadeloze flitsfoto en als ik op de bas speel worden ze door mijn rechterarm volledig aan het oog onttrokken.

Ik ben overigens nog wel aan het twijfelen om wel/niet iets op die plek te maken, voorlopig heb ik twee kandidaten: een kerkuil of een confederate flag (lichte voorkeur voor het laatste), maar eigenlijk bevalt zoals gezegd dit sobere uiterlijk me ook wel.

Over aarding en afscherming: of het nu aan de EMG ligt (niet geaard, mocht ook niet volgens handleiding) of iets anders, m'n bas is compleet geruisloos. Dus mij hoor je niet klagen, en ik laat m'n goudvoorraden nog maar even onaangeroerd :wink:

hadv
19 september 2003, 20:34
prachtig werk :P

Ic3gl0vE
19 september 2003, 20:40
die bas is echt stukken mooier dan toen je 'm kocht! leuk gedaan!

iam
19 september 2003, 21:47
sorry maar ik vondem mooier met aluminiumslagplaat... :oops:

Swan
19 september 2003, 22:03
ziet er goed uit....ga k denk k ook doen bij mn squier

The Mule
20 september 2003, 17:45
Bedankt voor de positieve reacties!

Tja, ik vond die roestvrijstalen slagplaat (geen aluminium, dus gewicht was pittig) ook wel erg gaaf, maar de pest was dat de complete electronica in een tijdsbestek van een paar maanden de geest gaf. En ik wilde eigenlijk weer terug naar de oorspronkelijke configuratie van 1 element (vandaar B-301) met volume en toonpot. Een nieuwe metalen slagplaat maken kan ik niet c.q. is erg lastig en prijzig om te laten doen, en ik had ook wel zin om hem van hout te maken.

De vorm van de slagplaat is m.i. veel mooier dan oorspronkelijk, ook de originele slagplaat is echt geen voorbeeld van een mooi ontwerp. Dat gaatje, daar wordt nog hard over nagedacht.

Ik kwam er gisteren trouwens wel achter dat de toonpot geen fluit doet, maar dat laat ik even zo, totdat ik weer zin heb om alles weer open te maken.

hadv
20 september 2003, 18:06
He Mule

ik moest nog even aan je denken toen ik um vandaag in Veenendaal zag staan :D

da_rippah
20 september 2003, 18:08
Ja ik hou zelf niet erg van die ongelakte hout-look, maar als je er wel van hout :P dan is dit erg mooi!

Goed gedaan! :wink:

The Mule
20 september 2003, 18:11
He Mule

ik moest nog even aan je denken toen ik um vandaag in Veenendaal zag staan :D

Ja, was idd een originele, al stond er B-103 op het kaartje, de sukkel :evil:

Ik vond 900 euro wel erg duur, maar ik heb die van mij dan ook ooit voor 800 gulden gekocht. De kleur was trouwens erg lelijk, poepbruin en doodzonde van het mooie mahoniehout...