PDA

View Full Version : Zo goedkoop mogelijk, maar nog bespeelbaar...



M Kactus
13 september 2003, 22:32
Ik weet dat dit niet het meest geliefde onderwerp is, maar hier gaan we toch :) Ik hoop deze week nog eens binnen te springen in de gitaarwinkel, en misschien zou ik dan eens kijken naar een akoestische gitaar met stalen snaren. Het probleem is cash. Het is heel simpel, zo goedkoop mogelijk, maar toch nog bespeelbaar. De Squiers, de Staggs van de akoestische zal'k maar zeggen.
Het is misschien al duidelijk, maar ik ken geen enkel merk van akoestische gitaren, of niet voor welke kwaliteit ze staan. Daarom roep ik nu de hulp in van het publiek.
(PS: en tweedehands, welke komen daarvoor in aanmerking?)

M Kactus

Boer Bavo
14 september 2003, 01:29
Wel... overlaatst twee Staggs van rond de 160 euro vastgehad met pick-up ingebouwd. Echt wel goed bespeelbare nek, truss rod waarmee je de actie deftig kunt instellen. Ok, onversterkte klank is niet super, maar versterkt vond 'k hem beter klinken dan de taylor 714 met fishman spullen ingebouwd die ik net daarvoor vast had (ingeplugd in een AER 60 Watt box). No kidding! geloof me, 'k heb al veel minder aangename gitaren in m'n handen gehad voor veel meer geld.... Best een mooi aanbod om mee te beginnen, lijkt me....

Ik geloof dat het om ( http://www.staggmusic.com/image.php?id=12047 ) dit model ging... Of toch iets dat er sterk op trok.

Sjaak_H
14 september 2003, 10:44
Met jouw wensen en eisen zou ik gewoon eens bij een winkel als feedback gaan kijken. Onder de € 200 al wat keus met massief bovenblad en de mogelijkheid om verschiollende modellen te proberen....

ReinoutV
14 september 2003, 11:14
Ga eens bij Guitar Center Wierden (http://ww.guitar.nl) langs. Daar hebben ze een ruime keus aan Vandersons. Zonder pre-amp vanaf 139,- euro, met vanaf 199,-.

M Kactus
14 september 2003, 12:23
Nee, ik zoek een volledig akoestische, geen pick-ups, geen pre-amps, geen versterkers, gewoon een holle gitaar met stalen snaren.
En gewoon een gitaarwinkel binnengaan zonder op voorhand iets te weten van wat je kan verwachten zint me niet echt, wie weet wat ze je in je handen stoppen...

M Kactus

angorawol
14 september 2003, 14:32
Je voelt gewoonlijk wel aan of een verkoper zelf op de hoogte is. Gewoonlijk zullen ze je een Stagg willen verkopen, en naar ik hoor zijn dat niet eens slechte gitaren. Vraag toch ook of je de Cort of de Crafter eens mag horen als vergelijkingspunt. Trouwens met een Cort ben je zeker goed af. Een solide bovenblad is steeds beter voor de klank, maar steeds duurder. Sommige merken hebben een naam, en daar betaal je voor.

Sommige winkels hebben wel een interessante aanbieding hangen, een tweedehandsje, soms wat gekneusd maar daarom beslist niet slecht.
Ik zou op zijn minst een €150 a € 200 over hebben voor een goede startersgitaar.

rsvarthur
14 september 2003, 20:37
Ga eens bij Guitar Center Wierden (http://ww.guitar.nl) langs. Daar hebben ze een ruime keus aan Vandersons. Zonder pre-amp vanaf 139,- euro, met vanaf 199,-.

Probeer idd ook eens een Vanderson. Weet niet waar die kartonnen doos van jou staat, maar bijv. bij Huigens in Hengelo hebben ze deze gitaren in het assortiment. Heb zelf een preamp-loze Vanderson Western voor 135 Euri, en speelt en klinkt voor dat bedrag goed. Heb wel zelf de topkam wat lager gemaakt voor een wat comfortabelere actie.

Javaca
14 september 2003, 21:09
Kijk eens bij Feedback

een zee van gitaren.

willem1940
14 september 2003, 22:29
Als het om nieuw-aankoop gaat vind ik sinds ca. 1970 reeds Chinees en even later ook Koreaans spul echt goed voor zijn prijs.

angorawol
14 september 2003, 22:50
Zeker weten!

bert k
15 september 2003, 13:51
Nou is Chinees en Koreaans wel een erg brede aanduiding, want de helft van de low-budget gitaren komen er andaan. Bovendien zijn ere grote kwaliteitsverschillen. Wat is ongeveer je budget? Komen gitaren van Seagull of Furch al in aanmerking? Die zijn weer wat duurder.
Seagull rond de 500, Furch 600

M Kactus
15 september 2003, 18:30
Ik weet niet echt wat mijn budget is, omdat ik er nog niet zo veel van ken. Uiteindelijk is mijn bedoeling om ook een kampvuurgitaartje te hebben waar ik soms eens op kan spelen, want sommig liedjes werken nu eenmaal beter op een onversterkte gitaar. Na rijp beraad (;)) is mijn budget alles lager dan 150€ (eigenlijk is het wel hoger, maar ik wil eens zien wat ik hiervoor krijg).
Ik weet niet eens of het nuttig is om er eentje te kopen, maar ik wou al eens weten waar ik aan toe was. Vandersons, daar heb ik nog niet van gehoord, maar laten we eens zoeken :).

PS: mijn kartonnen doos staat in België, in Antwerpen en soms in Limburg. Het is een draagbaar model.

M Kactus

jpb
17 september 2003, 23:39
Yamaha heeft een lange traditie in goede prijs/kwaliteit. Ik weet niet of ze nieuw binnen je budget vallen maar tweedehands wellicht. zeer goed gebouwde gitaren; kun je niet de mist mee in gaan. succes

willem1940
18 september 2003, 01:11
Japanse gitaren waren al in de 60-er jaren aantrekkelijk en erg goed afgewerkt, maar Japan is inmiddels niet meer goedkoop. Prima spul, zeker.