PDA

View Full Version : Wordt het volume minder van je amp als de buizen op zijn?



PluueeR
13 september 2003, 21:28
Ik heb hier een AC-50 staan, en die zou meer WATT moeten zijn dan mijn Marshall JCM 800 2205. Maar die is veel luider. Om over mijn Fender Deville nog maar te zwijgen.

Volgens sommige zou de AC-50 iets van 70 WATT zijn, daarom dacht ik misschien zou het kunnen komen omdat de buizen te oud zijn, dat ze minder volume produceren. Of doen buizen dat niet?

lcvanderhelm
13 september 2003, 21:58
Het heeft denk ik meer met de ingangsgevoeligheid te maken.Een oude buis heeft wel iets minder vermogen,maar vooral minder hoog.Hierdoor ontstaat een warme klank,die bij veel mensen geliefd is.

hadv
13 september 2003, 22:19
als je een vox ac-50 bedoelt, die levert hooguit 50 watt (gekhe, die nummers) het is sowieso geen luidruchtige versterker, wel mooi geluid
oorspronkelijk vooral voor bassen (dat ding kan zo ongelooflijk laag, houd je niet voor possible)
op den duur worden ze inderdaad minder, dat doen de meeste buizen
ik heppur een gehad met een ongelooflijk laag serienummer (onder de 800, kweetnietmeerpreces), daarvan zijn de elco's uit de voeding overleden (god wat stonk dat kreng, maar wel erg vet geluid tijdens die auditie :-D ) vervangen dus
maar de buizen hadden een forse dreun gekregen dus die gingen naar de kloten. was geen leven meer in te blazen, geen geld/zin in nieuwe buizen(het was een periode dat ik heel weinig speelde) dus aan een verzamelaar verkocht

Al
14 september 2003, 02:10
Ik heb hier een AC-50 staan, en die zou meer WATT moeten zijn dan mijn Marshall JCM 800 2205.

Beiden 50 watt, zelfde eindbuizen


misschien zou het kunnen komen omdat de buizen te oud zijn, dat ze minder volume produceren. Of doen buizen dat niet?

Als buizen verslijten verliezen ze vermogen

Al

PluueeR
15 september 2003, 09:46
Thank you very much :)

Het ding klintk geweldig, is overigens eigenlijk een gitaar versterker waar ook bas over werd gespeelt. Ik ben erg into sixties en britse muziek. Als dit ding half open staat klinkt het geweldig maar best hard, me Marshall overigens nog nooit op de helft gehad :)

me Fender al helemaal niet, maar Deville sporen niet wat volume betreft, dat is of uit of hard daar zit heel weinig tussen :) daar kan je dan weer Yellow Jackets inzetten en wordt het vermogen ook minder en heb je Class A. Maar goed daar ging het hiet niet over :)

Mr.Jay
15 september 2003, 09:57
>me Marshall overigens nog nooit op de helft gehad :)
me Fender al helemaal niet, maar Deville sporen niet wat volume betreft, dat is of uit of hard daar zit heel weinig tussen :)

Stand van een potmeter is niet relevant.

>daar kan je dan weer Yellow Jackets inzetten en wordt het vermogen ook minder en heb je Class A. Maar goed daar ging het hiet niet over :)[/quote]

Een deville CLASS A ???????????????????? haha...
Class S ( van SCHEL ) zul je bedoelen !!

Jay

PluueeR
15 september 2003, 11:02
jajajaja alle gekheid op een stokkie :

http://www.thdelectronics.com/products/yellow_jacket.htm

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/THD/Yellowjackets_6L6-01.html

PeeVee
15 september 2003, 17:22
Een deville CLASS A ???????????????????? haha...
Class S ( van SCHEL ) zul je bedoelen !!
Yellow Jackets zijn volgens mij EL84'jes met verloopvoetje en zijn kathode biassed. Zullen dus wat meer stroom trekken dan in een klasse A/B push-pull schakeling, kathode biassed wordt vaak in één adem genoemd met "klasse A" maar ik geloof niet dat dat helemaal correct is. Weet er het fijne niet van dus daar waag ik me verder niet aan.

Al
15 september 2003, 17:40
Een deville CLASS A ???????????????????? haha...
Class S ( van SCHEL ) zul je bedoelen !!
Yellow Jackets zijn volgens mij EL84'jes met verloopvoetje en zijn kathode biassed. Zullen dus wat meer stroom trekken dan in een klasse A/B push-pull schakeling, kathode biassed wordt vaak in één adem genoemd met "klasse A" maar ik geloof niet dat dat helemaal correct is. Weet er het fijne niet van dus daar waag ik me verder niet aan.

Klopt, yellowjackets verloopvoetjes. Zouden je Fender versterker VOX alike (AC30,AC15) laten klinken. --> Hypiehypie! Het karakter van een VOX wordt in grote mate bepaald door het ontbreken van NFB. Yellowjackets maken van je Fender een muis.

Het is geen strikte class A. Een VOXAC30 is dat ook niet. Bij grote belasting zie je de bekende knik in de golf.

En dan zijn er nog degenen die onderscheid maken dus echte classA en marketing classA. Marketing class A zou dan op bovenstaand gelden.

Al

PluueeR
15 september 2003, 17:52
Het karakter van een VOX wordt in grote mate bepaald door het ontbreken van NFB. Yellowjackets maken van je Fender een muis.

Wat bedoel je met NFB?

De mensen op Harmony Central zijn er redelijk positief over, ik zou het een keer moeten horen. Het is natuurlijk niet zo dat Class A per definitie een Vox geluid is, een AC-30 klinkt ook weer heel anders dan de Orange/Framus/Badcat/Matchless class A versterkers.

Al
15 september 2003, 19:11
Het karakter van een VOX wordt in grote mate bepaald door het ontbreken van NFB. Yellowjackets maken van je Fender een muis.

Wat bedoel je met NFB?

De mensen op Harmony Central zijn er redelijk positief over, ik zou het een keer moeten horen. Het is natuurlijk niet zo dat Class A per definitie een Vox geluid is, een AC-30 klinkt ook Orange/Framus/Badcat/Matchless class A versterkers.

Ha PluueeR

NFB is negatieve feedback. Bij dit soort versterkers signaal wat van de speakers wordt afgetapt en (in tegenfase) wordt geïnjecteerd aan het begin van de eindtrap. Je hebt meer soorten feedback.

Mensen op HCentral lijken me over het algemeen wat te positief. Ik heb het gevoel dat er veel "first impression" commentaren bijzitten. Mensen zijn over het algemeen optimistischer als ze net iets nieuws in huis hebben.


Het is natuurlijk niet zo dat Class A per definitie een Vox geluid is, een AC-30 klinkt ook......

Nee, VOX heeft dat zeker niet uitgevonden. Ik moet nog ergens een paar Yellow jackets hebben liggen. Drop een mailtje als je die evt. wilt overnemen.

Al

EdJ
16 september 2003, 05:02
Of knip de NFB ertussenuit en luister naar het verschil(of is dat dan weer teveel van het goede)? :-D

PeeVee
16 september 2003, 17:30
omdat de buizen te oud zijn, dat ze minder volume produceren. Of doen buizen dat niet?
Wel, dat doen buizen wel, het zijn net gloeilampies...

hadv
17 september 2003, 01:08
NFB betekent Niet Folledig Begrepen

de opbouw van een ac30 en een ac50 zijn niet vergelijkbaar
een ac50 is redelijk klassiek opgebouwd (heb het schema hier nog ergens liggen) een ac30 daarentegen helemaal niet
daarom klint een ac50 heel anders (overigens was dat ook meer een basversterker)

(& het is allemaal zo simpel)

en als je buizen oud zijn leveren ze minder volume
door de hitte slijt alles

PluueeR
17 september 2003, 12:12
Ooit ergens gelezen dat een AC-50 redelijk overeen komt met een Marshall JTM-45. Die laatste heb ik nooit bespeeld, weet het dus niet.

Weet wel dat die AC-50 een heerlijke toon heeft met gitaar. Vooral als ie op z'n donder krijgt.

Al
17 september 2003, 18:09
Ooit ergens gelezen dat een AC-50 redelijk overeen komt met een Marshall JTM-45.

Ok, dan is het dus eigenlijk een Fender

Al

FragDaddy
17 september 2003, 20:06
het kan ook aan de speakers liggen. verschillende gitaarspeakers hebben een behoorlijk uit elkaar liggende gevoeligheid. kan makkelijk 3Db schelen (de ene speaker klinkt 2x zo hard met hetzelfde vermogen als de andere speaker)

als je ze beide op dezelfde speakercabinet hebt geprobeerd dan heb ik niets gezegd.

PluueeR
18 september 2003, 11:25
Op hetzelfde cabinet inderdaad :D

Ik vind het wel een hele leuke versterker, iemand enig idee hoe je bij een AC-50 (maar ook de AC-30) kan zien of ie een GZ-34 rectifier buis heeft?

Al
18 september 2003, 14:17
Op hetzelfde cabinet inderdaad :D

Ik vind het wel een hele leuke versterker, iemand enig idee hoe je bij een AC-50 (maar ook de AC-30) kan zien of ie een GZ-34 rectifier buis heeft?

Moet je zien zitten. Even binnenin bij de buizen kijken. Hij minder lang als een EL34 en dikkerder dan EL84's. Staat er meestal ook nog op: GZ34 of 5AR4

3dB is niet twee keer zo hard voor de oortjes

Al

hadv
18 september 2003, 19:57
al,

volgens mij was dat juist een soort van definitie: 3dB is 2x zo hard
maar ik kan mij vergissen
wat is het volgens jou dan :???:

Al
20 september 2003, 01:56
al,

volgens mij was dat juist een soort van definitie: 3dB is 2x zo hard
maar ik kan mij vergissen
wat is het volgens jou dan :???:

Is 2x zoveel vermogen, niet 2x zo hard (oortjes)

Al

SteavisSmokin
20 september 2003, 04:40
en 2 keer zo hard voor de oren is het vermogen maal 10 toch? Dus 100 watt is 2 keer zo hard voor onze oren dan 10 watt.

Mr.Jay
20 september 2003, 09:35
en 2 keer zo hard voor de oren is het vermogen maal 10 toch? Dus 100 watt is 2 keer zo hard voor onze oren dan 10 watt.

WAAAAAAAAATTTTTTTTTTT zeg ie ??????????????????? :-D

JaY

Al
20 september 2003, 12:43
en 2 keer zo hard voor de oren is het vermogen maal 10 toch? Dus 100 watt is 2 keer zo hard voor onze oren dan 10 watt.

yessssssssssszzzz

Al