PDA

View Full Version : EMG bas pickups - LJV besteld!!



The Mule
13 september 2003, 21:15
Het customizing project rond mijn goeie ouwe Guild basgitaar begint al aardig vorm te krijgen. Ik heb t.b.v. mijn voorgenomen 1 pickup configuratie vanmiddag een EMG LJV pickup besteld. Dit is de vintage versie van EMG's jazzbas brugpickup. Ik had al veel goeds over EMG gehoord, en voor mij speelt zeker ook mee dat deze pickup met jack, batterijhouder, potmeters etc. al gemonteerd wordt geleverd. Ik ben nl. niet erg electrotechnisch aangelegd... :oops:

Hebben jullie goede ervaringen met EMG's voor de bas, is dat installeren inderdaad zo makkelijk en zijn er andere dingen vermeldenswaardig, dan hou ik me aanbevolen!

De Teng
13 september 2003, 21:27
Euhm... niet over EMG's, maar wel over het installatie gedoe. Dat doe ik dus zelf ook niet...hehe... ik heb het enige beschikbare kristalletje met plastic behuizing eens laten smelten bij het 'zelf solderen' van een draadje aan een stekkertje. Nooit weer dus...

Toen ik de Bartolini's bij Paul had besteld (bassmatters.nl) heeft toevallig Patrick Koopman nog wat gefreesd in mijn bas en de elementen zelf gesoldeerd, maar anders had Paul het zelf ook wel gedaan. Om maar te zeggen: ik laat het doen door die lui bij de winkel, als ze een beetje welwillend zijn. Ikzelf waag me er amper aan.

bassopotmus
14 september 2003, 12:03
Ik probeer in princiepe alles zelf te doen. Ik heb me tot nu toe nog niet gewaagt aan actieve electronica, heb wel een zwak voor passief gekregen.

Het moeilijkste was het opnieuw bedraden van me fender, inclusief de groundplates en instaleren van nieuwe pupjes. Ik heb ook nog een tone-potmeter voor de P-bas gemaakt.
Das allemaal erg simpel, en alleen maar leerzaam om te zien hoe je signaal nou eigenlijk tot stand komt voor hij door je kabel gaat naar je amp. En je staat niet te kijken als hij net voor die gig net uitvalt door een los contact.

Ik ga me ooit nog eens wagen aan frezen..


Voor je emg's, ik heb niet zo gecharmeerd van deze dingen, al heb ik die vintage serie nog nooit gehoord. De actieve serie vind ik iig erg "kunstmatig, je hoord bijna je natuurlijke eigenschappen van je bas niet meer, maar Emg signature sound. Maar dat zien andere heel anders.

The Mule
14 september 2003, 14:53
Voor je emg's, ik heb niet zo gecharmeerd van deze dingen, al heb ik die vintage serie nog nooit gehoord. De actieve serie vind ik iig erg "kunstmatig, je hoord bijna je natuurlijke eigenschappen van je bas niet meer, maar Emg signature sound. Maar dat zien andere heel anders.

Voor mij was belangrijk dat in deze vintage uitvoering van de jazzbas pickup (het is er maar eentje dus) geen 'tone-modeling' plaatsvindt en het (in theorie althans) een actieve versie van een vintage element en dito toon oplevert. Ik hou je/jullie op de hoogte!

The Mule
18 september 2003, 00:56
Vanmiddag het soldeer- en monteerwerk van de EMG gedaan, nieuwe snaren erop en de bas voor een testritje ingeplugd. Hij doet het! Ik heb het geluid nog amper kunnen beoordelen, morgen maar proberen alles af te maken en af te stellen, en dan echt even met kritische oren luisteren...

frenske
18 september 2003, 12:51
He, juist als ik je niet EMG wil afraden! Ik vind Bartolini elementen toch een stukje beter dan EMG.
Sorry, dat ik te laat ben om een verdwaald schaap te vinden die te veel van het pad afgedwaald was. Trouwens, EMG is zeker niet slecht!

The Mule
18 september 2003, 21:29
Ach, geeft niks frenske, ik ben voorlopig erg blij met de EMG. Mijn bas is bijna klaar, morgenochtend de slagplaat monteren en kijken of door al het gehannes niet ergens een soldeerpuntje is losgeschoten. Ik zal een eerlijk verslag doen van het geluid, maar pas als ik alles (snaren, brug, elementhoogte etc.) naar m'n zin afgesteld heb...

bassopotmus
18 september 2003, 21:38
we wachten in spanning!!!

The Mule
19 september 2003, 14:56
De bas is klaar! :-D

Het uiterlijk bevalt me eigenlijk nog beter dan ik dacht. De bas heeft nu een zeer houten uitstraling, hij klink echt fantastisch, en resoneert als een gek. Voor belangstellenden: ik heb een foto naar mijn webshots fotoalbum ge-upload...

edit: ik ben er door het geweld van mijn nieuwe ouwe bas wel achter dat mijn supergoedkope oefenbasversterkertje absoluut niet meer voldoet. Ik zal op zoek moeten naar een waardige vervanger...

Fred at the Bass
27 september 2003, 13:41
nice job...


ziet der prachtig uit !

bassopotmus
27 september 2003, 20:34
WAUW...beter dan dat schakelboard wat je eerst had! Clean and natural..nice

The Mule
28 september 2003, 12:26
Bedankt voor de coole reacties jongens en meisjes! :-D

Ik ben er zeer content mee, en het is toonmatig een prachtige match met m'n nieuwe HARTKE Kickback 12 versterker!

dikkie dik
28 september 2003, 12:40
dude, hijs best geil geworden.

good job dude (thumbs up)