PDA

View Full Version : Bassman 59RI



Dirtypool
13 september 2003, 16:28
http://pub58.ezboard.com/fampworkshopfrm2.showMessageRange?topicID=434.topi c&start=1&stop=20
http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&topic_number=315466

Heeft een van jullie dit al eens geprobeerd en met eenzelfde resultaat?
Ik had al eens geprobeerd de neg- en pos op mn speakers om te draaien om op laag volume eens te kijken of het verschillend klonk maar ze zaten wel zo godsgruwelijk vast, dat ik bang was het fragile verbindingsstukje op de speaker af te breken.

Lees eerst de verschillende topics globaal en geef dan een mening.
Ben benieuwd

Grtz Richard

Mr.Jay
13 september 2003, 17:48
Heeft een van jullie dit al eens geprobeerd en met eenzelfde resultaat?
Ik had al eens geprobeerd de neg- en pos op mn speakers om te draaien om op laag volume eens te kijken of het verschillend klonk maar ze zaten wel zo godsgruwelijk vast, dat ik bang was het fragile verbindingsstukje op de speaker af te breken.

Hou effe tegoed van me, geen tijd meer dit weekend.
Zal ik vlg. week testen met de 2 Bassmans die ik hier heb staan toevallig.
Ik heb simpel 'n splitkastje, waarvan 1 zijde in tegenfase aangesloten zit, en ik heb JACKS aan de speakerkabels, dus niet meer die cinchdingen.
Makkie dus. Ik zet vaker d.m.v. speakers met opzet UIT fase > als ik met 2 Fenders optreedt en het is b.v. de Bassman en de SuperReverb, sta je UIT fase vanwege hun circuit > dan moet bij één van die amps dat kassie ertussen.

Jay

Dirtypool
13 september 2003, 20:08
Als ik het goed begrepen heb , gaat het vooral om de R I versie.
Jij hebt toch een omgebouwde Roadking? Ik weet niet of het daar ook bij geldt.
Was iets met oude Jensens en nieuwe die pos en neg precies andersom hebben, terwijl het RI ontwerp hierop niet aangepast schijnt te zijn.

sash
13 september 2003, 20:09
Zal ik vlg. week testen met de 2 Bassmans die ik hier heb staan toevallig.


Zo dan. Toevallig ff 2 bassmans :D

Al
14 september 2003, 02:17
Heeft een van jullie dit al eens geprobeerd en met eenzelfde resultaat?

Nee, alleen maar zonder resultaat geprobeerd.

Heeft Ken Fisher daar ooit niet een onzin verhaal over geschreven?

Al

Mr.Jay
14 september 2003, 13:01
Als ik het goed begrepen heb , gaat het vooral om de R I versie.
Jij hebt toch een omgebouwde Roadking? Ik weet niet of het daar ook bij geldt.
Was iets met oude Jensens en nieuwe die pos en neg precies andersom hebben, terwijl het RI ontwerp hierop niet aangepast schijnt te zijn.

Klopt, mijn eigen "Bassman" en een R.I.Bassman van een kennis die ik hier heb staan voor onderhoud.

( en om Sash even te jennen : ik heb er zelf NOG twee > '64 en '65 ! )

Ik heb een andere kennis met een R.I. uit 1991, die had de OT-draden omwikkeld met een label van fender uit > dat de draden precies andersom moesten zitten aan de connectoren > weet niet of dat hiermee wat te maken heeft, of dat de OT gewoon "foutief" gewikkeld is geweest qua kleur draden, anders krijg je pos.feedback.

Verder kan ik je nog vertellen dat die 2e R.I. die ik hier heb een latere is, uit 1998 > dat circuit en de hele bouwconstructie vann chassis wijkt af van de ouwere R.I.'s Ook de trafo's zien er anders uit dan de eerste series. Tóch is het er wél nog een met EMI's en géén jensen zoals de huidigen.

Jay

Dirtypool
14 september 2003, 16:29
de draden precies andersom moesten zitten aan de connectoren > weet niet of dat hiermee wat te maken heeft, of dat de OT gewoon "foutief" gewikkeld is geweest qua kleur draden, anders krijg je pos.feedback.

Als je de reacties op de forums leest merken sommigen daadwerkelijk een verbetering van hun sound en sommigen totaal geen verschil.

Verder kan ik je nog vertellen dat die 2e R.I. die ik hier heb een latere is, uit 1998 > dat circuit en de hele bouwconstructie vann chassis wijkt af van de ouwere R.I.'s Ook de trafo's zien er anders uit dan de eerste series. Tóch is het er wél nog een met EMI's en géén jensen zoals de huidigen.

Dat is intressant, welke versie ziet er het best uit, de vroege of recentere?

Richard

Mr.Jay
14 september 2003, 16:37
>Dat is intressant, welke versie ziet er het best uit, de vroege of recentere?

Richard[/quote]

haha, zoals meestal > de eerstere versies. Die met de VELE zekeringen aan de PT. De latere heeft er géén meer. Board is anders, pots zien er anders ( goedkoper ) uit. Hij heeft ook een aardeklemmetje aan het achterpaneel zitten, de eersten hadden dit niet.
Andere ( goedkoper uitziende ) afschermkapjes over de pre-ampbuisjes. Andere buisvoetklemmen, die breken vaker, ik ken deze ex. maar al te goed. En het allervoornaamste > andere caps dan de eerste R.I.'s.
Heb div. kennisen met R.I.'s, hebben echter nog geen kans gezien deze ernaast te zetten.


Jay

Mr.Jay
14 september 2003, 17:16
>Als je de reacties op de forums leest merken sommigen daadwerkelijk een verbetering van hun sound en sommigen totaal geen verschil.

Heb zonet een en ander zitten vergelijken. Zowel op die '98 R.I. en mijn eigen Bassman is er géén verschil te horen als ik de polariteit van de speakers omdraai. Heb een hele tijd zitten AB-en, op lage snaren gelet, daarna op middengebied en hoog > geen verschil. Heb ook al vaker gelezen dat dit bullshit is wat daar verteld wordt, maar goed , je eigen bevindingen vind ik altijd belangrijk > wat JIJ hoort en niet zozeer wat anderen schrijven.

Wil effe terzijde tevens een aantekening plaatsen wat ik vaker van anderen ook hoor die erop spelen ( en vergeet even niet , de Tweed Bassman is en blijft mijn favorietste amp ) > nu ik hier thuis weer zit te testen met die amps > ze klinken voor geen meter ( hard gezegd dan ) op zacht volume !! 8-)
Iemand die beweert dat dit mooie Fendersound is heeft er nog nooit een goeie AB763 naast gehoord.
Het blijkt mij wederom dat een cathodevolgercircuit eerst flink op zijn donder moet krijgen om tot "leven" te komen en dan wél een aangename crunch en feel opwekt. Op zachter volume blijft ie echter doods en stug vooral, vrij plat en karakterlozer dan b.v. een SuperReverb.
Op het podium vind ik zo'n Bassman werelds klinken > precies mijn smaak. met mijn SuperReverb of Twin kom ik niet in die buurt. Die zijn gewoon voor andere dingen. Ook kan de Bassman ( net als een Marshall ) beter overweg met scheurpedaaltjes.

Nou, kom maar op met die commentaren.....wie ?
( even meegerekend dat ik het hier niet over een ouwe 5F6 heb, geen ervaring mee )

Jay

Dirtypool
14 september 2003, 23:42
Het is dat je zo'n teringend weg woont Jay, anders had ik wel zin gehad ff langs te rijden om jouw mening over mijn versterker eens te horen en of deze nu iets te koud afgesteld staat( AJ) of niet en te kijken of er verbeterpunten zijn.

Een meeting tijdens een of ander concert of jamsessie met alle Vintage Versterkers (t/m 1983)bezoekers zou best leuk zijn. Eens,ooit :P

Grtz Richard

Waar kan ik de productiedatum van mijn RI ook alweer vinden?

Al
15 september 2003, 02:20
http://pub58.ezboard.com/fampworkshopfrm2.showMessageRange?topicID=434.topi c&start=1&stop=20
http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&topic_number=315466

Heeft een van jullie dit al eens geprobeerd en met eenzelfde resultaat?

Grtz Richard

Schiet me te binnen dat het een van die Gerald Weber boeken was waar in een aantal treinwrak hoofdstukken Ken Fisher dat onder de loep neemt.

Al

Al
15 september 2003, 03:14
..... de Tweed Bassman is en blijft mijn favorietste amp ) > nu ik hier thuis weer zit te testen met die amps > ze klinken voor geen meter ( hard gezegd dan ) op zacht volume !! Iemand die beweert dat dit mooie Fendersound is heeft er nog nooit een goeie AB763 naast gehoord.

Heyyyyy Jayyyyyyyyyy

Ooit in het prille begin van deze eeuw ben ik daar mee aan de slag geweest. Ik heb mijn eigen indruk gevolgd van hoe L. Fender het geluid van zijn versterkers in zijn hoofd moet hebben gehad. Alle 5F6 clonen die ik tot dan toe gehoord had vond ik in dat licht te bot, te stug en te weinig verfijnd. Uitgaand van de ervaring die ik op dat moment had met oude Jensen speakers heb ik toen een Super reverb voorzien van een 5F6-A circuit en met Weber speakers uitgerust. Weber bouwt zeeeeeer behoorlijke Jensen clonen. Niet "the real deal" maar benadert het goed. Ik heb die versterker "richting fender" gertuned en er tijdlang gebruik van gemaakt op laag volume in de les. Die amp gaf me een goede Fendersound, levendig en zeer direct. Mooi hoog en volle bas, niks geen dozengedoe of lompigheid.

--> Die goede cleane sound bleek een prima basis voor de oversturing. HET KAN DUS. Een goede cleane sound kan overstuurd een uitstekende distortion opleveren. 5F6 heeft dat in zich. Dat stuk hebben we destijds met zijn tweeën aan de tand gevoeld.


Het blijkt mij wederom dat een cathodevolgercircuit eerst flink op zijn donder moet krijgen om tot "leven" te komen en dan wél een aangename crunch en feel opwekt. Op zachter volume blijft ie echter doods en stug vooral, vrij plat en karakterlozer dan b.v. een SuperReverb.

Die stelling was voor mij de uitdaging dat project te doen. Ik kon me, inlevend in wat ik dacht de visie van Fender was, niet voorstellen dat je in 1960 nog "botte" tweed amps zou maken en in 1963 een bfSuper Reverb met Jensen C10R..... Het verschil is gewoon te groot.

Ik heb naar voren proberen te halen of 5F6 (tweed) en AB763 (bf) niet dichter bij elkaar te brengen waren, wat mij betreft succesvol.

Het was een hele goede amp. Hij is alweer een tijdje geschiedenis, teruggebouwd naar AB763 en naar een andere eigenaar gegaan.

Al

Mr.Jay
15 september 2003, 09:53
Het is dat je zo'n teringend weg woont Jay, anders had ik wel zin gehad ff langs te rijden om jouw mening over mijn versterker eens te horen en of deze nu iets te koud afgesteld staat( AJ) of niet en te kijken of er verbeterpunten zijn.

Verbeterpunten zijn er zéker in de R.I. Ik heb ze al toegepast.


>Waar kan ik de productiedatum van mijn RI ook alweer vinden?
o.a. je trafo's coderingen, de datum op de ground en on-off switch, Datumcoderingen op de potmeters ( maar dan moet dat printje er even uit ) en de coderingen op de speakers. Alleen die bij elkaar geeft een goed beeld wanneer de versterker gebouwd is.
Deze R.I. heeft b.v. 2 trafoos van 98, maar de PT is van 96, zullen een flinke voorraad van gehad hebben.

Jay

Mr.Jay
15 september 2003, 13:43
>Die amp gaf me een goede Fendersound, levendig en zeer direct. Mooi hoog en volle bas, niks geen dozengedoe of lompigheid.

KLopt > ik herinner me die amp nog goed >die omgebouwde SR was fenomenaal raak !

--> Die goede cleane sound bleek een prima basis voor de oversturing. HET KAN DUS.

[quote="Mr.Jay"] Het blijkt mij wederom dat een cathodevolgercircuit eerst flink op zijn donder moet krijgen om tot "leven" te komen

>Ik heb naar voren proberen te halen of 5F6 (tweed) en AB763 (bf) niet dichter bij elkaar te brengen waren, wat mij betreft succesvol.

Helemaal mee eens > vond em precies het goeie MID gebied ook hebben om mooie crunch op te wekken.
Maar zoals je zelf al zegt > het was een "projekt" , een uitdaging, zéér succesvol ( jammer dat je daar niet mee verder gegaan bent ), maar geldt voor mij dus niet als een STOCK CF-Tweedamp.
Er zaten div. wijzigingen en verbeteringen aan dat circuit > het bewijs inderdaad dat het kán
Ik heb es backstage aan een 59Bassman mogen "snuffelen" en beluisteren van Monti Amundson > ook die vond ik clean/zachter niks bijzonders > echter wel toen ie zijn show begon, het volume werd opgeschroeft en er kwam een geweldige sound uit die amp. Die had trouwens ook replacement speakers ( kon niet achterhalen welke, zagen er voor mij onbekend uit ), de origin. gebruikte hij alleen hield ie voor studio-opnamen.

Jay

Dirtypool
15 september 2003, 18:07
Speelde Monti niet over een losse top met 2 x 12" cab?
Hoor je nix meer van trouwens.

Ik heb een grijs 7 bij 1 stickertje op de bodem van mn versterker liggen, waar de volgende nummers op staan: vet gedrukt 036457, klein 10446 8ohm en daaronder 67- 90260350 g1.
Verder zie ik niets, ook niet op de blauw geframede speakers, trafo kan ik niets op ontdekken, uit het zicht en op de groundswitch staat alleen Carlito Mexico, of woorden van gelijke strekking :wink:

Grtz Richard

Mr.Jay
15 september 2003, 18:13
[quote="Dirtypool"]Speelde Monti niet over een losse top met 2 x 12" cab?

Heb div. malen gezien > steeds met 59Tweed Bassman en een REVERBunit eraan.


>Ik heb een grijs 7 bij 1 stickertje op de bodem van mn versterker liggen, waar de volgende nummers op staan: vet gedrukt 036457, klein 10446 8ohm en daaronder 67- 90260350 g1.

MAZZELTOF > EMI's uit 1990 !
je hebt dus waarschijnlijk een eerste serie R.I. Die speakers waren ook iets anders dan de latere.

>Verder zie ik niets, ook niet op de blauw geframede speakers, trafo kan ik niets op ontdekken, uit het zicht en op de groundswitch staat alleen Carlito Mexico, of woorden van gelijke strekking :wink:

Je zou het chassis even moeten demonteren uit de kast > dan zie je gegarandeerd de 606 trafo codes.

Had je er al een rectifierbuis in ?...welke ?
Paar Philips/Telef. ECC83's zijn niet ook verkeerd als pre/ampbuisjes.

Jay

Dirtypool
15 september 2003, 18:47
Heb er wel een rectifierbuis bij,gewoon Fenderrood en met stift 169 1/2 of X geschreven.
Verder gedrukt 5U4GB 5AS4A USA maar AJ raadde eigenlijk de SS aan vanwege de constantere werking.
Die gozer waar ik hem van kocht half jaar terug beweerde dat het de 1e was die in Nederland verkrijgbaar was.
Weet het precieze verhaal niet meer maar hij was nogal stellig.
Leuk te horen dat je enthousiast bent over de speakers. Zijn deze veel beter dan de latere?

Al
15 september 2003, 18:57
Verder gedrukt 5U4GB 5AS4A USA maar AJ raadde eigenlijk de SS aan vanwege de constantere werking.

5U4 geeft meer authentieke spanningen. Met SS is het al gauw 470V. De power trafo's geven teveel hoogspanning. Met de tip van AJ stugt ie lekker op, krijgt meer hoofdruimte en zal minder warm overkomen. Prima als dat is wat je wil. Hij is al (te) zwaar gefilterd in de preamp.

Al

Dirtypool
15 september 2003, 19:17
Jullie zouden de 5U4 gekozen hebben, ondanks dat het volume na verloop van het spelen wat inzakt? ( zo begreep ik dat althans? )

SteavisSmokin
15 september 2003, 19:29
GZ34/5AR4 is natuurlijk ook nog een optie om qua sag en feel in te zitten tussen 5U4 en SS.

Mr.Jay
15 september 2003, 21:14
Jullie zouden de 5U4 gekozen hebben, ondanks dat het volume na verloop van het spelen wat inzakt? ( zo begreep ik dat althans? )

Na verloop inzakken doet ie niet door die buis. Die 5U4 ( die ik zelf ook gebruik ) SAGT tijdens het spelen altijd wat, dat is juist lekker, geeft wat lekkere feel aan je plectrum. Het inzakken NA VERLOOP van tijd , tijdens een optreden komt gewoon door een steeds heter wordende PT. Die moet je beslist koelen met ene ventilator bij ene Fender > heb je nergens meer last van en een hele avond hetzelfde geluid !
Doe dit al 12 jaar probleemloos. Scheelt je ook aan parts op je board.
( kijken wie hier weer commentaar op geeft.... )

Lulkoek weer van AJ over die SSrectifier.
In zijn Roadking had ie ook gewoon 1x 5U4 en 1xGz34 zitten. TOen ik em vroeg om eenmaal SSrect. te plaatsen was ie nogal sceptisch in begin. Maar ik heb het tóch en de keuze tussen 5U4 en SS vind ik wat bruikbaarder.

Jay

Mr.Jay
15 september 2003, 21:16
GZ34/5AR4 is natuurlijk ook nog een optie om qua sag en feel in te zitten tussen 5U4 en SS.

GZ343 schiet niet erg op in een R.I. Bassman.
Die zit zo hoog in de spanning > die zakt niet veel met een GZ34 > en die moet echt omlaag als je een aangenamere sound wil hebben.
Heb al div. R.I.'s zo omgeturned, naar ieders tevredenheid.

Jay

Mr.Jay
15 september 2003, 21:20
>Verder gedrukt 5U4GB 5AS4A USA maar AJ raadde eigenlijk de SS aan vanwege de constantere werking.

Een buizengelijkrichter werkt ook constant, tot ie kapot gaat :lol:

>Die gozer waar ik hem van kocht half jaar terug beweerde dat het de 1e was die in Nederland verkrijgbaar was.

Geef es je serienummer.....ik heb er ook een uit 1990 gehad. Is weer verkocht uiteraard, lang geleden.

>Leuk te horen dat je enthousiast bent over de speakers. Zijn deze veel beter dan de latere?[/quote]

Anders...méér bassen, misschien wat overdreven veel zelfs.
De latere klinken wat vlakker, weet niet of ik dat verkeerd vind.
Er zit ook verschil in al die speakers onderling. Heb es met ene kennis een heel partijtje getest uit R.I.Bassmans en Devilles ( eerste serie '94Devilles hadden dezelfde speakers erin ).
Zat verschil in toon en volume, cleaner en meer break-up.

Jay

Dirtypool
15 september 2003, 21:26
Lulkoek weer van AJ over die SSrectifier.

Ik weet niet meer of hij het zo gezegd of dat ik het zo begrepen heb hoor.
Om de SS om te ruilen naar de 5U4 moet ik m weer laten biasen, he?
Ben eigenlijk best benieuwd of mn geluid beter wordt.
Welke gitaren spelen jullie eigenlijk over de Bassman?


Grtz Richard

Dirtypool
15 september 2003, 21:30
Het serienummer, waar vind ik die dan?
Het enige nummer dat ik op het eerste gezeicht tegenkom zonder de print eruit te schroeven ( doe ik liever niet) is die op dat losse stikkertje op de bodem van mn versterker.

Dirtypool
15 september 2003, 21:32
oops..AAoo696 staat er in gestanst naast de fuseholder next to the input :oops:

Dirtypool
15 september 2003, 21:34
next to the input
_________________
ik bedoel naast de ground en on/off switch :oops: :oops: ...Gtijden/SlTijden staat hier op orkaansterkte aan, leidt mij een beetje af :oops: :oops:

Mr.Jay
15 september 2003, 21:37
Het serienummer, waar vind ik die dan?
Het enige nummer dat ik op het eerste gezeicht tegenkom zonder de print eruit te schroeven ( doe ik liever niet) is die op dat losse stikkertje op de bodem van mn versterker.

Staat bovenop het paneel bij de aan/uit switch
tenminste bij deze hier wel.

ik gebruik op de TweedBassman 'n GibsonES135/P90's, EPI-ZephyrP90's en 'n Strat.

Jay

Dirtypool
15 september 2003, 21:41
AAoo696

Mr.Jay
15 september 2003, 21:42
oops..AAoo696 staat er in gestanst naast de fuseholder next to the input :oops:

o, ik stond er iets later op zie ik nu...
ik had een AA01228, was van 1991 ( maar goed dat ik alles keurig bijhoudt :oops: ). Dus je hebt inderdaad een erg vroege. heb er twee jaar met plezier op gespeeld.
Vond em op gegeven moment TE hard, TE droog en TE pinnig.

Jay

Dirtypool
17 september 2003, 21:11
Hee, is ie eigenlijk de 696ste van de hele '59RI serie? Hoeveel zouden ze er op een dag in elkaar schroeven?

Richard