PDA

View Full Version : De OT dicussie .....



Al
13 september 2003, 15:10
Wordt vast een korte.

Vraag --> wat gaat er "mis" aan de primaire kant als ik 6V6 gebruik bij een voor 6L6 bemeten OT.

*Ga er vanuit dat de secundaire kant optimaal gekozen is.

*Het feit dat de OT overbemeten is en de verzadigingscurve bij gebruik van 6V6 niet overeen komt met die van 6L6 is even niet belangrijk.

--> Het gaat, zoals eerder geroepen, over het aantal wikkelingen aan de primaire kant die NIET optimaal zou zijn voor de 6V6'jes........

Is er een fysicus in de zaal?

Al

Al
13 september 2003, 15:16
PS --> misschien kunnen we het mismatchen ook gelijk meepakken.

Al

Mr.Jay
15 september 2003, 10:14
PS --> misschien kunnen we het mismatchen ook gelijk meepakken.

Al

Heb mijn ervaring met de Roadking OT als es eerder bekend gemaakt. Heb toen een hele periode zitten onderzoeken waarom die versterker zo droog klonk, veel te weinig bassen, schril hoog, te weinig power en gortdroog/weinig leven. De speciale OT door AJ gemaakt en bedacht voor die versterker zat op 5K bleek achteraf. Ik kon nergens specs. vinden van een orig.5F6A OT, maar ervan uitgaande dat zelfs een R.I. Bassman beter klonk ernaast, en ervan uit gaande dat een orign. Bassman zelfs nóg beter geklonken moet hebben, heb ik maar de "normale" Fender specs genomen > al hun 2x6L6/40W OT's zitten rond de 4K. ( guys, ik weet dat dit NIET het enige uitgangspunt is bij een OT ) Een replacement voor Bassman/SR, die ik ter beschikking kreeg was de Hoffman OT > die heb ik erin gezet en meteen was de sound veel meer zoals het behoorde te zijn voor mij > vette, dikke bassen die ook aanwezig BLEVEN als de amp de crunch inging ( die verdween gewoon met de origin. OT ), afgeronder , aangenaam treblegebied.
Daarbij was het vermogen nu ook een flink stuk hoger dan met de orign. OT van AJ. Dát laatste feit vond ik toch wel de doorslag om te mogen stellen dat zijn Roadking OT NIET voldeed ,. zelfs niet aan zijn eigen opgegeven vermogen !!
De amp had gewoon géén power, zakte snel in elkaar. Heb nog een tijd aan de PT zitten denken, je gaat hetr overal in zoeken, maar met de juiste OT waren inenen vele raadsels opgelost.
Mijn conclusie is dat die amp met de mismatch ( verkeerde kant op ) veel van sound verloor.
Ik weet dat een OT bewust ( dat heeft AJ ook gedaan vertelde hij mij ) een bepaald "werkgebied" ingeduwd kan worden om bepaalde freq's te cancelen of boosten > DAT klopt dan dus > alleen negatief constateerde ik. Alle leven was uit de amp.
Heb hier met AJ vele discussies over gevoerd, die nergens toe geleidt hebben. De sound bleef kwesite van smaak en zienswijze ( kan ik tot op zekere hoogte nog mee eens zijn ) > maar dat ie zijn vermogen niet haalde kon ie toch niet onderuit, maar werd met een moeilijk-technisch-trafobouwers-gebrabbel punt aan gezogen om zo maar te zeggen.

Koprtom> de amp klinkt nu meer zoals IK em wil. Heb de afgelopen 2 jaren enkele RK bezitters ( of adspirant kopers die em getest hebben ) gesproken >vrijwel alleen met de dezelfde klachten die ik hierboven schrijf.Troost is > het is op te lossen !
Verder even wat positiefs over deze RK > hij is hardwarematig prima gebouwd, goed CAB, heel duidelijik aanwezig en gedefinieerd ( heb dat cab wel es aan R.I.'s gehangen, was verbetering ). Het dubbel bias/dubbelrectifer concept van de PT is erg bruikbaar ook.
Alle bededrading e.d. is keurig en netjes gebouwd en aangesloten. Alleen het circuit is her en der ook weer géén Bassman > daar moet je vanuit gaan. Maar ook dat is weer te verbouwen.
Dat was mijn hele uitgangspunt bij het kopen van deze amp. IK had em gehoord vantevoren en vond het minder, maar voor dat geld een PTP-handbuilded amp vond ik te gek > rest kon ik zelf wel veranderen naar mijn smaak.

P.S. in deze : Heb later voor een 1965Bassmanhead bij FNS een multitap-OT laten maken vlg. diezelfde 4K specs > die is oké. Niet de TOP sound wat dezelfde amp met zijn originele OT heeft, maar goed, die is dan ook bijna 40 j. ouwer.

Jay

nicoverduin
15 september 2003, 20:31
Jay,

Heb jij die OT met papier laten wikkelen of met kunstof bobbin. Ik ben altijd wel benieuwd of dat verschil echt merkbaar is. Theoretisch klinkt het aannemelijk. Maar zoals al zo vaak gesteld, het gaat uiteindelijk om de klank.

Nico

Mr.Jay
15 september 2003, 21:08
[quote="nicoverduin"]Jay,

Heb jij die OT met papier laten wikkelen

Nee, is gewone SR/Bassman OT, dus geen Tweed-OT.
Beide OT's ( die Hoffman en FNS ) hebben 2-4-8 ohm taps. Is voor mij handig.

Misschien ( zéker als mijn Tweed es vergeleken is met die van Toni ) laat ik toch es een exacte kopie maken van zo'n originele 5F6A OT.

Jay

nicoverduin
15 september 2003, 21:11
gij durft.
nico

EdJ
16 september 2003, 05:09
Daar geloof ik dus weer niet in.Papier of iets anders;als het de functie uitoefend waar het voor gemaakt is zal het dat doen.In ieder geval zo goed als de ontwerper is/het ontworpen heeft/de uivoerder het uitgevoerd heeft.Geen mojo daar :-D

PeeVee
16 september 2003, 17:19
Daar geloof ik dus weer niet in
De kern van een spoel of trafo heeft wel degelijk flink invloed op efficiency e.d. dus daar is wel degelijk wat "mojo" te halen

EdJ
16 september 2003, 21:57
Daar ging het helemaal niet over.

PeeVee
16 september 2003, 22:09
Daar ging het helemaal niet over.

Wat dacht jij dan dat een (papier of kunstof) bobbin is dan?... Natuurlijk doen ze voor wat ze gemaakt zijn, maar er is wel degelijk verschil. Waar gaat het volgens jou over dan?

nicoverduin
16 september 2003, 23:02
Ik zou mij kunnen voorstellen dat indien de wikkelingen dichter bij het ijzer zitten, het rendement hoger is. Papier zou een dunnere bobbin kunnen hebben dan bijv. de nylon of andere kunststof versies.
Nico

Toni
17 september 2003, 11:41
Jay,

Bij Cold Springs Electrical Works hebben ze ook nog een originele OT te koop:

1959 Fender Bassman 5F6-A..., $500.00
Original 1959 5F6-A Tweed Bassman Output transformer 45249 2 Ohms In ex Orig Cond
Cold Springs Electrical Works

Ik vind het relatief goedkoop en als jij niet geïnteresseerd bent zou ik 'm wel willen hebben als reserve (beter dan er een uit een brownface Concert slopen :D ).

Over papieren vs plastic haspels staat nog een leuk stukje op geofex:


===============================
Q: Are paper bobbins really superior to plastic bobbins in output transformers? How about power transformers?

A: No. Both paper and plastic are non-magnetic and non-conductive. The only way they can affect a magnetic field is by taking up space and therefore excluding either a conductor or a magnetic material from that space. As long as the winding window is reasonably filled with turns of copper wire, the effect of one bobbin material versus another is essentially impossible to find even with sensitive lab instruments designed for work on such things. The business about paper bobbins being thinner and letting the copper wires be nearer the core is nonsense. The entire iron core "conducts" the magnetic flux. Moving a turn of copper a tiny fraction of an inch closer to the center leg moves it that same fraction further from the outer leg. As long as the dimensions for paper and plastic bobbins are not grossly different (and the differences between old paper -actually glued-up cardboard- bobbins and plastic bobbins are tiny) then there is no reason that the magnetics should be affected at all.

There is some reason for this myth being started, though. The output transformers from the "golden age" were pretty much all hi-fi output trannys. This meant they were, among other things, carefully interleaved and wound. The earliest plastic bobbins were wound not to get good sound, but because the MBA's that had infiltrated the guitar companies were trying to save a buck. A quick and dirty, lowest-bidder transformer wound without interleaving on a plastic bobbin and laminated with cheap, thick iron costs less than a good on from an old-line hifi maker, so that's what they started making. The plastic was not the problem, but it was all that the uneducated user could see, so plastic got an undeserved bad rep.

Let me be clear - IT'S NOT THE BOBBIN, IT'S THE DESIGN AND ASSEMBLY.
======================================


PS heb je nou mijn mails met mijn nummer gekregen (ik heb er geen haast me, just checking)?

Al
17 september 2003, 18:08
Daar geloof ik dus weer niet in.Papier of iets anders;als het de functie uitoefend waar het voor gemaakt is zal het dat doen.In ieder geval zo goed als de ontwerper is/het ontworpen heeft/de uivoerder het uitgevoerd heeft.Geen mojo daar :-D

Heeft papier niet een andere capaciteit dan plastic?

Al

EdJ
17 september 2003, 19:03
Weet je,als ik er nu weer op inga belanden we straks in zo`n discussie welles nietus.Lees het verhaaltje op GEOFEX maar eens na(het geheel is overigens ook zeer de moeite waard)Die jongen verdiende zijn brood met het vervaardigen ervan.Laat ik het zo zeggen;ik geloof er niet in.Net zogoed ik de mojo van carbon comp weerstanden niet geloof in 9 volt apparaatjes en in het grootste deel van een versterker.Ook geloof ik alle opgeblazen verhalen over condensatoren niet.En ja ik heb het uigeprobeerd.Ik vind dat iedereen de vrijheid heeft om in dingen die hem/haar gelukkiger maakt maar als ik het verchil niet hoor is het voor mij gewoon iet waar/flauwekul.Voor alle duidelijkheid:ik heb het over gitaarversterkers/effecten.

Mr.Jay
17 september 2003, 19:56
[quote="Toni"]Jay,
Bij Cold Springs Electrical Works hebben ze ook nog een originele OT te koop:
1959 Fender Bassman 5F6-A..., $500.00
Original 1959 5F6-A Tweed Bassman Output transformer 45249 2 Ohms In ex Orig Cond.Ik vind het relatief goedkoop en als jij niet geïnteresseerd bent zou ik 'm wel willen hebben als reserve

Ik heb ook wel es duurdere voorbij zien komen op ebay. Maar dit is mij wél te duur, voro jou snap ik : jij hebt een originele. Als ik zulke bedragen uit ga geven voor één onderdeel voor een "kloon", ben ik niet goed bezig. Staat niet in verhouding tot alle andere parts.

Er een keer 'n "goeie" laten maken vind ik reëeler.

Jay

Mr.Jay
17 september 2003, 19:58
Jay,
PS heb je nou mijn mails met mijn nummer gekregen (ik heb er geen haast me, just checking)?

helemaal NOP....

Jay
jayvee@hetnet.nl

Mr.Jay
17 september 2003, 20:02
Laat ik het zo zeggen;ik geloof er niet in.

Geloof staat ieder vrij natuurlijk


>Net zogoed ik de mojo van carbon comp weerstanden niet geloof in 9 volt apparaatjes en in het grootste deel van een versterker.Ook geloof ik alle opgeblazen verhalen over condensatoren niet.En ja ik heb het uigeprobeerd.Ik vind dat iedereen de vrijheid heeft om in dingen die hem/haar gelukkiger maakt maar als ik het verchil niet hoor is het voor mij gewoon iet waar/flauwekul.

Heb je helemaal gelijk in !! Ik wil ook het verschil HOREN, anders vind ik het zinloos.
Echter > andere condensatoren en CC-weerstanden hoor ik
wel DEGELIJK !! en niet te weinig zelfs. Ander materiaal qua parts in een gitaaramp maakt écht wel wat uit.
En ik kan daarbiuj vermelden dat laatste audiotest getoond hebben dat ik véél hoog kwijt ben in mijn oren en aan 1 kant een PIEP heb constant > en IK HOOR die verschillen, kun je nagaan ! :-D

Jay

Al
17 september 2003, 20:10
Weet je,als ik er nu weer op inga belanden we straks in zo`n discussie welles nietus.

Ga er dan niet op in!


Laat ik het zo zeggen;ik geloof er niet in.Net zogoed ik de mojo van carbon comp weerstanden niet geloof in 9 volt apparaatjes en in het grootste deel van een versterker.Ook geloof ik alle opgeblazen verhalen over condensatoren niet......... als ik het verchil niet hoor is het voor mij gewoon iet waar/flauwekul ......

Nietus!!

Al

nicoverduin
17 september 2003, 20:48
Ik heb wel eens een artikel gelezen in een engelse site daat een verklaring gaf dat cc weerstanden bij hoge spanningen effect hadden en daarintegen niet bij lage spanningen. HEt verhaal klonk geloofwaardig, maar dat doen wel meer verhalen.
Eigenlijk zou je de test (en het geduld moeten hebben) om weerstand voor weerstand en (idem met de condensatoren ) en de verschillen te beluisteren en tevens te meten.
Echter vindt dan maar eens een gek die dat wil doen (hij kan er wel op afstuderen :razz: ). De combinaties van mogelijkheden zijn enorm.
Voor wat betreft de trafo's, dat artikel heb ik al eens gelezen (weer een mening). Daarnaast is het ook nog zo dat mensen "willen" dat ze iets anders horen (subjectieve be-invloeding). Wel kan ik mij voorstellen dat hoe fijner het laminaat hoe beter de kwaliteit (ook ergen gelezen[ik lees me af en toe te pletter :roll: ]).
Tenslotte lijkt mij de inductie van de primaire wikkeling wel degelijk van invloed en daarbij speelt de frequentie ook nog eens een rol. Immers de wisselstroomweerstand van de primaire wikkeling is o.a. afhankelijk van de inductie EN de frequentie. Dit geeft tevens aan dat dus de belasting op de eindbuizen OOK varieert bij verschillende frequenties.
Nog effe en ik ga maar weer eens naar school :-D
NIco

EdJ
17 september 2003, 22:48
Dat heb ik dus gedaan en ik hoorde,op de 100k weerstanden aan de anodes na,geen verschil.Inzoverre;ik kreeg meer ruis.Dus ik heb alles,op de 100k`s na weer teruggezet(en iedereen die me op het idee bracht eens op m`n gemakje zitten vervloeken).
En inderdaad soms wil je het verschil horen;een tijdje terug kreeg ik van iemand een aantal spoeltjes(zoals in een wahwah zitten)met diverse waarden.Ik had m`n breadboard opgesteld en toen kwamen een paar vrienden langs.Die vroegen wat ik aan het doen was en gezamelijk hebben we de hele middag zitten luisteren naar het verschil in geluid als je er een of meerdere spoeltjes tussen gitaar en versterker schakelde.
Inderdaad hoorden we allemaal verschil en kwamen we uiteindelijk tot de conclusie dat wanneer je een spoeltje van 3 Henry tussen de gitaar en versterker zet het geluid iets smeuiger wordt.Het klonk net iets lekkerder.
Enfin toen iedereen naar huis was ruimde ik de boel op(met het idee het bewuste spoeltje in m`n gitaar te monteren)en kwam tot m`n stomme verbazing tot de ontdekking dat ik een fout bij het aansluiten had gemaakt en we de hele middag hadden zitten luisteren naar het verschil tussen 2 pooltjes op een schakelaartje :oops: Let wel we waren met z`n vieren en hebben tesamen meer dan een eeuw ervaring in het luisteren naar gitaargeluiden.Dan ga je toch denken,niet dan? :-D

Dirk_Hendrik
17 september 2003, 23:11
EdJ,Dat je expirimenterend mmet verschillende 100k weerstande alleen meer ruis krijgt maakt sense. Dat is 1 van de grote problemen met cc weerstanden. Metalfilm heeft hier geen last van maar heeft weer andere (frequentie afhankelijke) eigenschappen waardor ze feller klinken. De hoofdreden om voor CC te kiezen. is dan ook het rustiger karakter. Deze ruis is te verkaren. Ik verwijs je daarvoor naar www.natuurkundeforum.nl of, voor de algemene discussie naar het forum van www.hifi.nl (en die bestaat wel). Betreffende de andere opmerkingen, .... welles! :wink:

Toni,
betreffende je eerste lange post over de verschillende kernmaterialen, I rest my case. Goeie post!

EdJ
18 september 2003, 00:44
Wel;die 100k`s op de anodes heb ik juist laten zitten omdat dat het geluid naar mijn idee wat vloeiender maakte.de rest(zoals bij de ingang,op de roosters etc.heb ik weer vervangen door metaalfilm.Overigens moet ik r nog aan toevoegen dat ik geen verschil hoorde tussen 1/2watt metaalfilm en 1 watt carbon.
Verder kun je HIFI natuurlijk absoluut niet vergelijken met gitaarversterkers.Bij HIFI luister je naar een bestaand iets en bij een gitaarversterker wordt ter plekke een geluid gecreerd.Elk verschil in aanslag is te horen zoook verschil in waar je mee aanslaat en de combinaties van verschillende aanslagen.Naar mijn idee maakt een verschil in plectrum materiaal dan ook meer verschil dan welke soort weerstanden/condensatoren dan ook.Probeer maar eens!
Verder is de gehoor indruk bij HIFI passief en bij een gitaarversterker actief waardoor het lichaam en dan het gehoor in het bijzonder anders actief is.
Vergelijking is dus grotendeels zinloos.

Dirk_Hendrik
18 september 2003, 10:53
EdJ,
Ik probeerde je niet aan te vallen... Uit je reactie merk ik op dat je dat zo ervoer. sorry :wink:

Vergelijking is qua geluidsbeleving misschien zinloos. Ik heb ook niet gezegd dat je die vergelijken zou moeten maken. Er zijn echter weldegelijk "problemen" die bij HiFi en Gitaar versterkertechniek hetzelfde zijn. Dit "weerstanden klank probleem" is daar één van. Het wel of niet gebruiken van bepaalde typen condensatoren vanwege hun invloed op de klank ook. Zowel bij gitaar als hifi is men niet gediend van een schelle, doffe, dichtgesmeerde, e.d. klank. Met één weerstand ga je daar geen last van hebben. OP het moment dat er meersdere van dit soort componenten in de signaalweg zitten wordt het wel merkbaar.

Mr.Jay
18 september 2003, 11:06
Eigenlijk zou je de test (en het geduld moeten hebben) om weerstand voor weerstand en (idem met de condensatoren ) en de verschillen te beluisteren en tevens te meten.
Echter vindt dan maar eens een gek die dat wil doen (hij kan er wel op afstuderen :razz: ). De combinaties van mogelijkheden zijn enorm.

HIERO !!! > GEK !! ik doe dat :-D
en ik ken er nog wel een.

JaY

Mr.Jay
18 september 2003, 11:08
Enfin toen iedereen naar huis was ruimde ik de boel op(met het idee het bewuste spoeltje in m`n gitaar te monteren)en kwam tot m`n stomme verbazing tot de ontdekking dat ik een fout bij het aansluiten had gemaakt en we de hele middag hadden zitten luisteren naar het verschil tussen 2 pooltjes op een schakelaartje :oops: Let wel we waren met z`n vieren en hebben tesamen meer dan een eeuw ervaring in het luisteren naar gitaargeluiden.Dan ga je toch denken,niet dan? :-D[/quote]

Zo blijf je WEL van de straat !

JaY

nicoverduin
18 september 2003, 12:45
Eigenlijk zou je de test (en het geduld moeten hebben) om weerstand voor weerstand en (idem met de condensatoren ) en de verschillen te beluisteren en tevens te meten.
Echter vindt dan maar eens een gek die dat wil doen (hij kan er wel op afstuderen ). De combinaties van mogelijkheden zijn enorm.

HIERO !!! > GEK !! ik doe dat
en ik ken er nog wel een.


Wanneer is de diploma uitreiking. En wanneer kunnen wij het scriptie verslag verwachten?
:-D :-D :-D Nico

PeeVee
18 september 2003, 13:12
Denkend als zendamateur (PA3HHO) ben ik het er toch niet helemaal mee eens dat een "luchtspoel" gelijk te stellen is met een spoel met een willekeurige niet geleidende en niet magnetische kern (b.v. vanwege practische redenen op keramisch kokertje gewonden). Daarom leek papier en kunstof me wel degelijk uitmaken. Ik dacht echter vanuit HF frequenties (dus geen "hoge tonen", maar echt maar "echte HF"; radiogolven dus, vanaf pak 'm beet een paar MHz), daar speelt dat wel degelijk. Feitenlijk beter om je "luchtspoel" zo weinig mogelijk contact te laten maken met je "kern", ook al is dat een plastic fles of Lego constructies (ja, je moet wat om je antenne resonant te krijgen HI).

Nu ik de input van anderen zo eens lees kan ik me eigenlijk wel voorstellen dat het voor LF (audio spectrum) veel minder kritisch is, misschien toch wel te verwaardelozen? Ben het er mee eens dat materiaal, aantal wikkelingen, doorsnede en spatie van wikkelingen en de manier van wikkelen (b.v. interleaved) veel meer invloed zal hebben dan een prop papier of een plastic huisje binnenin... Tjonge jonge ik ga wel vaak overstag de laatste tijd, maargoed, een mens is nooit te oud om te leren.

Natuurlijk is de vergelijking met weekijzer in een trafo niet helemaal correct, dat is volgens mij niet zozeer om de spoel te beinvloeden alswel de overdracht van magnetisch veld te optimaliseren (mag ik het een soort catalysator noemen?). Ik ga maar eens rap kijken op www.natuurkunde.nl want ik heb het allemaal niet meer zo paraat...

PeeVee
18 september 2003, 13:17
2 pooltjes op een schakelaartje
Dat is een algemeen bekende mod, maakt het geluid aanzienlijk smeuiiger omdat die pooltjes ook een licht inductieve werking hebben... :wink:

Mr.Jay
21 september 2003, 19:46
[quote="Al"]Wordt vast een korte.

Vraag --> wat gaat er "mis" aan de primaire kant als ik 6V6 gebruik bij een voor 6L6 bemeten OT.

*Ga er vanuit dat de secundaire kant optimaal gekozen is.

*Het feit dat de OT overbemeten is en de verzadigingscurve bij gebruik van 6V6 niet overeen komt met die van 6L6 is even niet belangrijk.

--> Het gaat, zoals eerder geroepen, over het aantal wikkelingen aan de primaire kant die NIET optimaal zou zijn voor de 6V6'jes........

Is er een fysicus in de zaal?


CHRIS ?????
nog wat aan toe te voegen misschien ?

JaY

Chris Winsemius
22 september 2003, 22:23
geen fysicus , gewoon een gitarist met soldeerbout :D :lol: :-D :lol: :D

gelijkstroom weerstand primaire wikkeling is meestal lager dan een "echte" 6V6 trafo maar dat maakt niet echt veel uit
als je een 6L6 trafo voor 6V6 gebruikt "moet" je dezelfe secundaire aftakking voor een hogere speaker-impedantie gebruiken ....
voorbeeldje : BassmanTop(!)/Bandmaster(Reverb)/Vibrolux/ProReverb/Tremolux trafo ( 2x 6L6 , 4 ohm )
met 6V6s : op 8 ohm speaker(s)-load

Het belangrijkste is de klank ! Some klinken bepaalde trafo's met bepaalde buizen lekkerder dan met andere buizen ( en ja : die andere buizen klinken zowiezo ook anders .

Zolang je je onderdelen niet verwoest en je zelf niet onder spanning zet is er héél wat mogelijk :lol:

Chris

Mr.Jay
23 september 2003, 13:46
[quote="Chris Winsemius"]geen fysicus , gewoon een gitarist met soldeerbout :D :lol: :-D :lol: :D


niks nieuws dus....helaas.

JaY

PeeVee
23 september 2003, 22:27
gelijkstroom weerstand primaire wikkeling is meestal lager dan een "echte" 6V6 trafo
Klopt, een 6V6 heeft een wat hogere impedantie, wil om te matchen met primaire kant van het trafo dus graag relatief meer wikkelingen zien dan b.v. een 6L6. De uitgangsimpedantie moet dus inderdaad matchen met de ingangsimpedantie van de (primaire kant van) output trafo, net als dat aan de andere kant de secundaire kant mooi moet matchen met de speaker. Erg versimpeld maar is mij zo uitgelegd en makes sense.

Een fout maar wel verhelderend voorbeeld: in principe zou je een hoge omige speaker rechtstreeks aan een (single ended) buis kunnen hangen. Bij push-pull geldt dat natuurlijk niet, je moet dan van symetrisch weer naar asymetrisch, zelfde principe (maar dan omgedraaid) geldt voor antennes in zendamateur wereldje, b.v. als je een dipool (symetrisch) wilt aansluiten op 50 Ohm coax (asymetrisch) maar ik dwaal af. Single ended buis uitgangs impedantie, moet matchen met de typische speaker impedantie en da's feitenlijk niets anders dan een spoel met een brok magneet eronder een een stuk papier eraan OK? De output trafo zit er om impedantie te transformeren (net als bij zendamateurs, b.v. van 50 Ohm zender impedantie en kabel naar 200 Ohm "gevouwen dipool" én in push-pull om van gebalanceerd naar ongebalanceerd te gaan. Bij zendamateurs heet zo'n ding een "balun", vaak gecombineerd met impedantie transformatie...

Ik zeg niet dat het zo is, dat is wat ik er tot nu toe van begrijp maar zou het heel leuk vinden als Dirk_Hendrik hier even op in kan haken!


Het belangrijkste is de klank !
Si, maar ook betrouwbaarheid en stabiliteit. Flinke mismatch is, hoe je het ook wendt of keert, niet gezond.


Zolang je je onderdelen niet verwoest en je zelf niet onder spanning zet is er héél wat mogelijk
Da's waar, bovendien vind ik het "beunwerk" quote van iemand in andere thread niet helemaal terecht. Het is best leuk om ook "fouten" in de praktijk te leren, dus gewoon doen en zelf ervaren, zoals je zegt vermits veilig en binnen redelijke grenzen van wat mogelijk is (b.v. m.b.t. plaatspanning).

Al
24 september 2003, 00:55
gelijkstroom weerstand primaire wikkeling is meestal lager dan een "echte" 6V6 trafo
Klopt, een 6V6 heeft een wat hogere impedantie, wil om te matchen met primaire kant van het trafo dus graag relatief meer wikkelingen zien dan b.v. een 6L6. ).

--> Wat is het effect van die lagere primair imp. op de 6V6?? (natuurlijk er van uitgaand dat secundair optimaal aangepast is.) Waarom zou je spreken van een mismatch aan de primaire kant? Dan moet er per definitie een effect zijn wat niet optimaal is. Wat is dat effect?

Al

Chris Winsemius
11 oktober 2003, 16:52
Een transfomator heeft zelf géén impedanties . Hij transformeert de ene wisselspanning naar de andere . Vrander je de impedantie aan de ene kant dan verandert de impedantie aan de andere kant mee .

Voorbeeld : 6L6 uitgangstrafo voor 4 ohm , aansluiten op 8 ohm geeft primair een hogere impedantie ( bv. 8k i.p.v. 4k ) zodat ie lekker met 6V6s werkt .

Ik hoop dat het nu allemaal een beetje duidelijk is .

Chris

mathe
11 oktober 2003, 18:20
Een transfomator heeft zelf géén impedanties . Hij transformeert de ene wisselspanning naar de andere . Vrander je de impedantie aan de ene kant dan verandert de impedantie aan de andere kant mee .

Voorbeeld : 6L6 uitgangstrafo voor 4 ohm , aansluiten op 8 ohm geeft primair een hogere impedantie ( bv. 8k i.p.v. 4k ) zodat ie lekker met 6V6s werkt .

Ik hoop dat het nu allemaal een beetje duidelijk is .

Chris

Er is op dit forum al eerder uitgelegd dat dit niet zo werkt. Je zou volgens jouw verhaal kunnen volstaan met een trafo die 500 primaire wikkelingen heeft en maar 1 secundaire. Werkt niet echt hè...
De inductie van primaire en secundaire wikkelingen moet wel degelijk worden aangepast aan de uitgangsimpedantie van de eindbuis(-zen) en de impedantie van de belasting.
Een trafo heeft natuurlijk wel eigen impedanties. Voor de DC component heeft de primaire wikkeling een bepaalde weerstand en voor de AC component een bepaalde impedantie, welke optimaal hoort te zijn voor het juist transformeren van het signaal.
Dat de belasting een bepaalde impedantie moet hebben is net zo belangrijk als de impedantie van de trafo zelf.

Marc


Marc

Chris Winsemius
11 oktober 2003, 18:27
sommige trafo's werken inderdaad beter/prettiger met het ene type buis dan met een ander type
die inductie ( en de capaciteit ook ) staat los v/d impedanties , het dc-gebeuren had ik al eerder beschreven

lang verhaal kort : de juiste OT voor de juiste toepassing !

:lol:

Chris

Al
12 oktober 2003, 23:29
Een transfomator heeft zelf géén impedanties . Hij transformeert de ene wisselspanning naar de andere . Vrander je de impedantie aan de ene kant dan verandert de impedantie aan de andere kant mee

Chris

Die stelling hebben we hier gehad en is een enorme open deur inmiddels. Het gaat er bij dit onderwerp juist over dat er meer parameters zijn. Wat Marc schrijft lijkt me duidelijk.


sommige trafo's werken inderdaad beter/prettiger met het ene type buis dan met een ander type

Dan zou een welkome aanvulling zijn waarom en wat voor effect een primaire mismatch heeft. Dat was de vraag ook.


die inductie ( en de capaciteit ook ) staat los v/d impedanties ,

Zou je het verband dan nog even kunnen uitleggen? (die zin is me overigens niet helemaal duidelijk)


het dc-gebeuren had ik al eerder beschreven [quote]

De lagere gelijkstroomweerstand bij primair 6L6 i.v.m. 6V6. Maar het effect daarvan?

[quote="Chris Winsemius"] lang verhaal kort : de juiste OT voor de juiste toepassing ! Chris

Precies wat we nodig hebben.

Al

PeeVee
13 oktober 2003, 12:59
Een transfomator heeft zelf géén impedanties. Hij transformeert de ene wisselspanning naar de andere . Vrander je de impedantie aan de ene kant dan verandert de impedantie aan de andere kant mee.

Zo is de thread begonnen en was eigenlijk ook mijn overtuiging. Dirk_Hendrik was zo vriendelijk om mij op de vingers te tikken. Het is nl. NIET correct wat je schrijft, daar ben ik inmiddels ook van overtuigd (een mens moet zijn ongelijk kunnen toegeven en bovendien nooit te oud om te leren, da's het leuke van dit forum).

Ik begeef me wederom op glad ijs maar vind het niet erg om mijn neus te stoten en binnen het kader van "share what you know, learn what you don't" wil ik wel weer een poging wagen. Een spoel (primaire kant van OT) heeft wel degelijk een bepaalde impedantie. "Frizzle Sizzle" bezong ooit al "alles heeft een ritme", feitenlijk geldt dat ook voor componentjes als het gaat om impedantie; schijnbare weerstand bij een bepaalde wisselspanning. Anyway die impedantie moet dus "matchen" met de uitgangsimpedantie van de buis, net zoals de secundaire kant van het trafo moet matchen met de speaker.

Een 6V6 heeft een wat hogere impedantie en zal daarom in de praktijk qua trafo typisch graag primair wat meer wikkelingen zien dan er op een 6L6 trafo zitten. De verhouding blijft OK (6L6 -> 4 Ohm of 6V6 -> 8 Ohm), maar trafo is niet optimaal aan de primaire kant. Natuurlijk heeft een trafo een bepaald "werkgebied" en is er in de praktijk veel mogelijk, desondanks is het verhaaltje over "wikkelverhouding" wat ik eerder meldde, theoretisch zeker niet correct en in de praktijk op zijn minst "dubieus" te noemen. Nogmaals dank aan Mathe & DH voor de input.


Ik hoop dat het nu allemaal een beetje duidelijk is
Er is wel "iets" duidelijk geworden ja, maar niet "het" :wink:

Chris Winsemius
13 oktober 2003, 13:24
lastig gedoe :D

Ik vermoed dat we eigenlijk allemaal hetzelfde bedoelen of willen weten .

Ps heb je nog "brown-treble-pots" gezien ?

Chris

PeeVee
13 oktober 2003, 13:33
het dc-gebeuren had ik al eerder beschreven
Begrijp zowieso niet zo goed wat "het DC-gebeuren" te maken heeft met transformators... Je gebruikt trafo's juist om DC "buiten de deur te houden" en AC te transformeren. Een spoel van een trafo heeft inderdaad wel een DC weerstand, maar wat heb je daar aan? Trafo is typisch iets wat je gebruikt met AC... toch?... (Mathe / DH?)

Een choke zie ik trouwens niet als "trafo" (want transformeert niet), da's gewoon een losse spoel, soort "schokdemper" voor de stroom toch?... (Mathe / DH?).

PeeVee
13 oktober 2003, 13:42
Ik vermoed dat we eigenlijk allemaal hetzelfde bedoelen of willen weten
Volgens mij niet. Wat jij schreef is volgens mij de stelling uit het begin van deze thread en die is niet correct. Ook is er geen "vage factor", het geldt niet voor "sommige trafo's" of "sommige buizen".

Uiteraard is er wel een effectief werkgebied voor een trafo en kun je in de praktijk met "mismatchen" best (onverwacht?) goede resultaten gehalen, daarover gaat de discussie dan ook niet.

Ondanks dat ik aanvankelijk anders dacht, heb ik nu geleerd (bevestigd door verschillende mensen die er veel meer van weten dan ik) dat een typische 2 x 6L6 balans uitgangstrafo in principe niet geschikt is voor 2 x 6V6 met dubbele load (b.v. 8 Ohm i.p.v. 4) aan de andere kant. 4 x 6V6 (2 x 2 parallel) zou natuurlijk wél kunnen, je houd je dan wel netjes aan de ingangsimpedantie van de trafo.


heb je nog "brown-treble-pots" gezien ?
Nee, wel naar uitgekeken maar zijn inderdaad schaars. Zag ze vroeger nog wel eens liggen. Wel een mooi voorraadje nieuwe USA en Canada pots gekocht, lineaire 10K, 100K en 250K en log 1M. Hele mooie "dichte" pots, kan geen stof / vuil in, draaien ook errug smooth! Deze hou ik voor eigen projectjes.

Chris Winsemius
13 oktober 2003, 13:43
elke kant heeft ook een weerstand ( de waarde die je met een multimeter meet ) , inductie , capaciteit

is hier iemand v/d TU ? :???:

Mijn indruk is dat je vaste eigenschappen hebt ( gewoon iedere kant an sich ) en eigenschappen met/door het transformeren .

terug naar m'n soldeerbout :lol:

Chris