PDA

View Full Version : geluidskaart



Nemesis
13 september 2003, 10:08
ik ga binnenkort denk ik toch maar eens een nieuwe computer kopen en dan wil ik hier graag een goeie geluidskaart in gooien om lekker op te kunnen nemen, nou is mijn vraag aan jullie wat voor kaart ik het beste kan kiezen(bedrag tussen de 100 en 300 euro)
ik wil graag meerdere line-ins en line-outs, midi is ook handig.
kan iemand mij helpen?

Bosch
13 september 2003, 21:04
Creative Audigy 2 Platinum (Sound Blaster).

Heeft o.a. "mic in" aan de voorzijde van je pc (jack) met volume-control.

Zoek op google voor info/plaatje.

Mithrandir
14 september 2003, 01:30
Dat is dus deze:

http://www.soundblaster.com/products/Audigy2ZS_platinum_pro/welcome.asp


ja, dat is idd wel een redelijk geil kaartje, veel opties (o.a. 7.1, wat heb je eraan???) en ongeveer 249 euro

Ik zou zelf voor deze gaan:

http://productsen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=3&menu=101

De terratec dmx 6 fire. Goede opname (24/96) en afspeel kwaliteit, mooie en uitgebreide break-out i/o box en tegenwoordig best vriendelijk geprijst. Ongeveer 189 euro.

terratec i/o:
http://productsen.terratec.net/modules/My_eGallery/gallery/produkte/sound-audio/dmx6fire2496/DMX%206fire%2024%2096%20Modul%20Frontansicht.jpg

creative i/o:
http://www.soundblaster.com/products/gallery/new/a2zs_06big.jpg

Er zijn ook nog wel duurdere, meer dedicated soundcards, maar deze bovenste zijn zowel goed voor opnemen als gamen etc....

Nemesis
14 september 2003, 10:48
bedankt, ik heb hier best wel wat aan!

telecastermaster
15 september 2003, 16:48
Soundblaster kaarten zijn kaarten voor spelletjes!!

Voor een beetje goeie geluidskaart zie hier

http://www.feedback.nl/index.html?http://www.feedback.nl/pages/departments.php?departments_id=74&pagetype=2&the_parent=4

bv . M Audio - Audiophile 2496

http://www.feedback.nl/pix/midiman-audiophile.jpg

of terratec

(dus geen SB)

Mithrandir
15 september 2003, 17:08
Met alle respect telecastermaster, maar Creative heeft met de Audigy 2 Platinum toch echt een kaart gemaakt die wat meer is dan een simpel kaartje voor spelletjes, ik neem aan dat je je mening ook nog kunt onderbouwen, dus voor de draad ermee.

telecastermaster
15 september 2003, 17:50
Oke dan, als je erop staat.

Het staat buiten kijf dat de kwaliteit van geluidskaarten enorm is toegenomen de laatste jaren, ook van SoundBlasters, laat daar geen misverstand over bestaan. Ik denk wel dat er een onderscheid bestaat tussen muziek-geluidskaarten en spelletjes-kaarten. Dat zie je vaak al aan de bijgeleverde software! Plus, dat muziek-geluidskaarten geen surround processing (nodig) hebben. Is het je verder wel eens opgevallen dat muziekwinkels geen SB verkopen?? Misschien heeft dat wel een reden.

Ik heb zelf 2 geluidskaarten in mijn computer zitten, een SB Platium Live en een Terratec EWX 24/96. De SB is ietsjes ouder en kostte ca. f 500,- en de Terratec ca. 170 EURO. De Terratec is een VEEL beter kaart. Hoorbaar stiller!! Maar ja, geen MIDI, geen interne sounds, geen surround processing, geen break-out box etc. Maar wel beter.

Dat is dus mijn onderbouwing; mijn eigen ervaring. Ongetwijfeld zul je hele aardige opnames halen uit jouw kaart, maar ik kies niet meer voor een spelletjes kaart voor het maken van muziek. Zeker niet wanneer ik 300 Euro ter beschikking had.

telecastermaster
15 september 2003, 17:53
ik wil graag meerdere line-ins en line-outs

Waar heb je trouwens die meerdere line-ins en outs voor nodig?

Ic3gl0vE
15 september 2003, 18:26
Misschien wil 'ie alles intern mixen, in plaats van met een mengpaneel.
Over de SB Audigy hoor ik trouwens niets goeds op andere fora... Het lijkt mij inderdaad beter om dan 1 geluidskaart om mee op te nemen te hebben, en 1 kaart om mee te gamen (bijv. soundblaster live).

SchaapOpJeHoofd
15 september 2003, 23:30
Waar heb je trouwens die meerdere line-ins en outs voor nodig?


Misschien wil 'ie alles intern mixen, in plaats van met een mengpaneel.

Maar de meeste "simpele" geluidskaarten (lees: niet studio zooi van 1000 euro) kunnen niet multitrack opnemen, alleen full-duplex. Dan zijn meerdere ingangen wel handig om niet alles steeds te hoeven ompluggen, maar ik zou het niet eisen van een nieuwe geluidskaart als je voor dat geld een "betere" kaart kan krijgen zonder meerdere ingangen.
Hebben we het hier trouwens over de Audigy of Audigy2 of maakt dat niet zoveel uit?

Edit: Onder meerdere ingangen versta ik bijvoorbeeld 4 lineingangen, 2 microfooningangen etc. Niet een line-, microfoon- en digitale ingang ofzo.

bert k
15 september 2003, 23:58
Meerdere ingangen is dus multitracken... Meestal heb je aan twee in, twee uit wel genoeg.
Belangrijk vind ik dat de kaart 24 bits is. Terratec is dat.
SB Audigy niet, die speelt alleen 24 bits af. Audigy II is wel volledig 24 bits. Ik kan maar weinig zwakke punten aan de SB vinden. Toch zou ik hem niet kopen, spelletjeskaart :)
Die foto van die Terratec lijkt me wel wat. Line in/out, mic in, phono in, en alle digitale ins en out. Toppie...

telecastermaster
16 september 2003, 14:36
Die foto van die Terratec lijkt me wel wat. Line in/out, mic in, phono in, en alle digitale ins en out. Toppie...

Is de concurrent :wink:

Midiman ofte wel M-Audio Audiophile

telecastermaster
16 september 2003, 14:37
Volgens mij heb je idd voor veruit de meeste toepassingen voldoende aan 2 ingangen: links en rechts.
Omschakelen kun je voorkomen met een klein mixertje.

Tymon
16 september 2003, 18:17
Helemaal mee eens! Ga niet voor een Creative kaart! Ik heb zelf een M-audio Delta 44, super kaartje!! Heel erg tevreden over de drivers en de geluidskwaliteit!

Cheers,
Tymon

_Grāve_Ģord
16 september 2003, 19:54
lees deze pagina anders eens, staat heel wat over opnames maken met pc en welke kaarten en etc. goed zijn

http://schoondermark.com/

G.

hadv
17 oktober 2003, 00:59
de omgekeerde logica wereld van telecastermaster:
"Is het je verder wel eens opgevallen dat muziekwinkels geen SB verkopen?? Misschien heeft dat wel een reden. "

Ja, inderdaad is me dat meerdere keren opgevallen en weet ik ook wel een reden (zelfs wel twee):
- SB koop je vaak bij je computer & anders bij elke winkel die ook maar iets op dat gebied doet. Muziekwinkels zijn speciaalzaken die, ten opzichte van de pcboeren, bijna zijn uitgestorven. Daar ga je dus speciaal naar toe, en dan verwacht je dus niet hetzelfde aanbod. bovendien kan de muziekboer op dat gebied niet concurreren met de pcboer.
- muzikanten die bij een muziekwinkel komen gaan er van uit dat wat daar staat beter is dan wat er bij de pcboer staat. het is tenslotte ook duurder. en verder zijn deze mensen (zeker gitaristen) vreselijke technofielen. en dan staat er een of ander merk kaart, waar ze wel eens wat over hebben gelezen, en die is dan veeeeeel duurder dan die soundblaster, dus issie ook veeeeeeeeel beter (want anders wassie niet duurder). & dat horen ze dan thuis ook meteen door die ***-speakertjes die aan hun pc hangen :-D :-D :-D :-D

jelle
12 januari 2004, 19:03
he maar de geluidskaart heeft dus wel te maken met hoe goed de kwaliteit is van je opnames?

In de computerwinkel zeiden ze dat je geluidskaart voor opnemen niks uitmaakt (?). Ze zeiden dat de duurdere geluidskaarten alleen meer opties hadden. Wat is het nou???

en de hoeveelheid ruis (als je geen versterker gebruikt tussen je gitaar en je computer), ligt dat ook aan de geluidskaart?

hadv
13 januari 2004, 02:01
ik heb thuis een 'gewone' (dus lullige) soundblaster live
met een simpel 8 kanaals mixertje

als je geen hifi superdepuper premaster narigheid wilt bakken, dus gewoon een beetje opnemen, is dat zat
vaak heb je meer aan goede software (multitrack opnemen) dan aan allerlei dure hardware waarvan je de prijs toch niet afhoort

Epic
15 januari 2004, 13:08
he maar de geluidskaart heeft dus wel te maken met hoe goed de kwaliteit is van je opnames?

In de computerwinkel zeiden ze dat je geluidskaart voor opnemen niks uitmaakt (?). Ze zeiden dat de duurdere geluidskaarten alleen meer opties hadden. Wat is het nou???

en de hoeveelheid ruis (als je geen versterker gebruikt tussen je gitaar en je computer), ligt dat ook aan de geluidskaart?

in de computer winkel verkopen ze computers, en weten ze niks van geluid...

geluidskwaliteit ligt dus wel aan je geluidskaart, allereerst heb je de resolutie (24 bit / 96khz), maar ook signaal/ruis verhouding, frequentie karakteristiek etc.. zijn allemaal beter bij de echte prof. geluidskaarten.

wat ook belangerijk is om te weten is de latency, oftewel de vertraging van je geluidskaart. Dit is erg belangerijk wanneer je multi-track wil opnemen en toch gesynchroniseerd wil blijven.

Speeddemon
27 februari 2004, 01:56
maar werken die opname gerichte kaarten (zoals Delta44 enzo) ook goed voor spelletjes?

Ik ga binnenkort nl een gloednieuwe PC kopen (P IV 2,8Ghz HT, 512 Ram, 160Gb HDD, 17"TFT etc etc) en zat dus zelf ook aan zo'n Audigy kaart te denken.
Maar zo'n break-out box van die Terratec is natuurlijk wel uitgebreider voor minder geld. Werkt zo'n Terratec enigzins Plug & Play of moet je weer met jumpers en interrupts gaan werken?

Negative K3 fan
27 februari 2004, 02:10
ik heb er niet echt veelv erstand van, maar ik weet wel dat op het gebied van thuis opnames audigy kaarten een stuk beter klinken dan de live kaarten, ik heb ook ergens gelezen dat de audigiy audiofieltechnisch gezien een stuk beter in elkaar zit, ik weet alleen niet meer waar dus ik twijfel aan de betrtouwbaarheid.

in mijn komende pc (P4 2600 asus p4p900 deluxe, 1024 mb ram, 19"crt) komt dus een audigy.

wat ik trouwens wel van terratec vind is dat ze ongeloofelijke kutsoftware erbij hebben, een vriend van mij heeft een aureon space met 7.1 creative setje (7.1 wat heb je eraan?) maar dat was een heel gedoe om dat allemaal werkend te krijgen. Ook dramatisch slecht vertaald.

Speeddemon
27 februari 2004, 02:22
ja ik had dus al eens eerder een Terratec (32/96) gekocht lang geleden, en daar zat een hardware fout in, dus die moest terug. Nu heb ik in m'n huidige PC een Guillemot MAXI Home Studio 2 zitten, maar die geeft vaak conflicten (ik kan bijvoorbeeld niet op mpg of mp3 links klikken, moet ze eerst downloaden via "doel opslaan als" en vervolgens pas openen als ze op m'n harde schijf staan).

Ik wil geen gezeik meer en gewoon goed geluid voor spelletjes en dat ik er makkelijk mee kan opnemen (dus t liefst zo'n 5 1/4" breakout box).

Maar ik heb geen zin om er meer dan 200 eurie aan uit te geven.

Qua PC speakers dacht ik trouwens aan de Creative I-Trigue 3300 (2.1 setje voor 90 eurie). Iemand daar ervaring mee?

Shaggy
15 maart 2004, 09:44
ik gebruik gewoon een simpele safeway 5.1 die ik ooit gekocht had voor 12,50 gulden .. werkt goed hoor, verwacht geen high tech opnames ..

ik zou eerder geld uitgeven aan goede mix-gear dan aan een geluidskaart. Als je veel met dsp te maken hebt is een kwalitatieve geluidskaart wel van belang. Volgens mij kan je, als je live inspeeld en drumloops gebruikt, gewoon met een huis-tuin keuken geluidskaart een heel eind komen

Negative K3 fan
15 maart 2004, 16:20
misschien een beetje offtopic, maar hier wat geluidskaart ervariung.

vroeger in mn p166MMX zat een ess618 ISA kaartje wat zo verrot was dat hij zelfs systeemgeluiden doorgaf (dwz, als ik op start drukte kwam er een kraakje uit en als er een menu opende een ander rkaakje), verschrikkelijk kut. Toen een PCI 128 van SB gekocht ter verbetering, wereld van verschil, vooral de bassen.

Voglende computer, een live1024 (aangesloten op zeer degelijke hifi set), nooit wat te klagen over gehad. Opnames waren altijd kut maarja.

Nu een computer met audigy 2 ZS (nog steeds op hifi maar ook over een logitech 2.1 setje gelusiterd, erg kut) en damn, wat een verschil met die live, alles is beter, meer output (heel vreemd) dieper laag duidelijker hoog. Bij een vriend van mij die het bovengenoemde creative 2.1 setje had en zn onboard ac97 geluidschip gebruikte merkte ik nooitdat need for speed underground zon belabberde kwaliteit muziek had en nu thuis vind ik het niet om aan te horen en zet ik winamp lekker op de achtergrond aan.

conclusie: soundcards do matter.

Ic3gl0vE
15 maart 2004, 18:59
hier, handige site:

http://soundcards.electronicmusicworld.com/

Br@mbo
15 maart 2004, 21:53
kleine vraag van mijnentwege :

ik heb 2 opties, welke zou de beste zijn

- microfoon rechtstreeks in een Audiorack Maya 1 ( voor deze optie vrees ik want het schijnt dat de microfoonversterker op die kaart allesbehalve goed is...)

- microfoon via mengpaneel in geluidskaart ( dit is mijn favoriet )
dan heb ik gewoon een simpele geluidskaart nodig van degelijke kwaliteit
zonder veel dure franjes als midi enzo, gewoon 1 ingang , 1 uitgang , met ASIO drivers en full duplex

tips ?

bert k
16 maart 2004, 15:29
Optie 2 lijkt me. Maar neem wel een goeie simpele kaart. Ik heb een Terratec 24/96, en die kan bijna niks, alleen maar analoog naar digitaal en weer terug, in stereo, maar hij klinkt geweldig.
Trouwens, ik ben nog geen spelletje tegengekomen dat niet werkte.

hadv
17 maart 2004, 01:12
speeddeaon,

dat kan haast niet aan je geluidskaart liggen, ga eens op zoek in de instellingen van je PC (windhoos)

Speeddemon
17 maart 2004, 02:27
hadv, het lijkt erop alsof mijn PC m'n geluidskaart 2x 'ziet'.
Tijdens het opstarten (met die info over hoeveel geheugen, welke HDD, etc) staat er 2 x bijna hetzelfde, zelfde IRQ maar ergens ook weer een ander adres.

Sowieso om m'n geluidskaart aan de praat te krijgen als ik m'n PC opnieuw installeer (na hdd geformateerd te hebben etc.), moet ik echt in allerlei gevorderde instellingen gaan kloten.

hadv
26 maart 2004, 23:43
speedy,

sorry voor de late reaxie: dan zou ik maar eens in het BIOS gaan zitten grutten, want dit klinkt niet echt jevanhet (of gewoon ***)
dattie de kaart 2x ziet kan wel weer afhankelijk zijn van het type kaart (kaart met meerdere features), alsie 2 IRQ's en verschillende IO-gebieden heeft zou het weer geen probleem moeten zijn
wat je kunt doen is via het control panel/configuratiescherm>systeem 1 van de "kaarten" er uit halen & kijken of dat werkt
overigens, wat voor kaart heb je en welke versie van windhoos ?