PDA

View Full Version : Acht snarig.



Wouter J
13 september 2003, 00:43
http://www.gbase.com/gearlist/guitar_picture.asp?guitar=490487

Achtsnarig, hetzelfde principe als een twaalfsnarige gitaar wie heeft wel eens op zoiets gespeeld en hoe vond je het? Ik vraag dit omdat ik nu met een project bezig ben waarvan ik van plan ben een achtsnarige bas van te maken.

http://www.rickbeat.com/modelslibrary/4005-8wb/4005-8wb.htm

basswasp
13 september 2003, 09:38
In Feedback Apeldoorn heb ik een keer op zo'n ding gespeeld, wel zonder versterker. Je krijgt er een soort octave-achtige harmonieën door. Het beste kan je zoiets zelf uitproberen voordat je gaat bouwen. Ik zou met zo'n ding geen raad weten dan alleen een beetje freaken.

MikeDirnt
13 september 2003, 10:59
lijkt me apart spelen. de 2e snaar erbij is een octaaf hoger ? lijkt me ook dat je die in andere stemmingen kunt zetten voor andere harmonie tonen

Bazz
13 september 2003, 11:40
ik heb er ooit eens op gespeeld, je kan er wel wat leuks mee hoor, denk aan akaardjes tokkelen, ballads ed.
Het is wel wennen dat je anders moet gaan muten, maar verder kan je het goed gebruiken!

Bazz
13 september 2003, 11:40
akoordjes bedoel ik dus :razz:

Lize
13 september 2003, 15:24
Nou ja, qua functie is het absoluut niets anders dan een gewone bas, toch? Met verstemmen kun je er misschien iets bijzonderders mee doen qua harmonie, maar dat lijkt me eigenlijk alleen maar vreselijk irritant, als je hem bijv zo stemt dat je altijd een kwint gratis krijgt bij de noot die je wilt spelen (makkelijkste optie na het octaaf) word je daar volgens mij ook heel snel goed gek van. Vooral bij loopjes wordt dat heel lelijk.

Oftewel, het enige verschil is het geluid. Een bassist die ik ken heeft een Ibanez Musician 8-snarig, dat klonk wel heeeel fantastisch, maar ik ben sowieso gecharmeerd van Musicians. 'k Heb er nooit op gespeeld, het lijkt me behoorlijk lastig om geratel en fretnoise te voorkomen.

dikkie dik
13 september 2003, 17:58
het slappen lijkt me dan beroerd gaan :-?

ik hou het bij 4 en 5 snaren. maybe een keer een 6 erbij. maar meer ook niet.

je moet helemaal zelf weten wat je ermee wilt gaan doen. alleen zoek goed informatie e.d. stel dat je spijt krijgt en een bass er mee hebt verneukt...

Ruud
13 september 2003, 20:52
Het lijkt mij ronduit klote spelen, je hebt gewoon 4x twee precies dezelfde snaren (nouja, octaafje verschil dan)... die allebei nog eens flink verschillend spelen ook.. het lijkt me ronduit lastig bij het spelen van ladders en andere harmonische dingetjes.. je hebt altijd van die iele snaartjes die je in de weg hebt zitten.. neeej, niks voor de raggers onder ons.. maarja, dit is dus slechts een persoonlijke mening.. wat je der aan hebt?..Ik zou het in ieder geval eerst gaan proberen voor ik zou gaan ombouwen...

dikkie dik
13 september 2003, 21:02
niet voor de raggers??? ik denk juist wel voor de raggers. plectrumraggers wel te verstaan :wink:

bassopotmus
14 september 2003, 11:17
Lijkt me echt zon ding dat je hem eens gebruikt, wat freakt en dan niet meer aanraakt. Mischien ooit eens een nummer

Easy Rider
14 september 2003, 11:54
Cool idee Wouter!
Ik heb er op twee gespeeld, bij Music Productiv stond een Gibson 8, en in Londen in de Bass Centre stond een Kramer 8. Ze waren allebei prima te bespelen. De meeste prefereren een plectrum voor dit soort dingen, maar plukken kan ook heel goed. Slappen gaat ook prima op die dingen. Ik zelf vond het niet moeilijker dan een 4 snarige.
Het geluid van gedubbelde snaren is echt gigantisch, luister maar eens naar de nummers 'I'm Yoour Hoochie Coochie Man' en 'Driving South' van Jimi Hendrix op het BBC Sessions album, daar speelt Noel Redding op een 8-snarige Hagstrom. De enorme sound van een 8-snarige wordt alleen gepasseerd door een 12-snarige, die met twee octaafsnaren uiteraard nog grootser klinkt.
Waar je wel op moet letten is hoe je de snaren zet. Enkelen (zoals Rickenbacker) hebben de octaafsnaren onder de hoofdsnaren zitten. Veel bassisten vinden dat erg irritant, met een plectrum raak je op de downstroke (die je waarschijnlijk toch wel het meest gebruikt) de octaafsnaar niet lekker en als je plukt geef je de octaafsnaar zo'n ruk dat ie naklettert tegen de hoofdsnaar en bovendien trek je hem dan vaak stuk als je aan het slappen bent. De meeste anderen (Warwick bijv.) plaatsen de octaafsnaren daarom boven de hoofdsnaren.
Maar het is wel afhankelijk van je persoonlijke smaak wat je het prettigst vind. Ik zelf zou ook voor de octaafsnaar boven kiezen overigens, vooral omdat ik het liefst pluk.
Ik zelf wilde bijna altijd al een 8-snarige hebben, al vanaf een paar maanden nadat ik begon met spelen! Ik droom van eentje met en eentje zonder frets. Maar als ik dan toch ooit echt (als in: niet alleen in m'n hoofd :) )een dubbelsnarige achterna ga ik als eerste (die 8-ers komen later wel... Als je droomt, droom dan groot! ;) )voor een 10-snarige. Die octaafsnaren maken namelijk het geluid wel heel groot, maar vooral in de midrange, een soort super dikke vintage sound. Heeeeel erg mooi, daar niet van, maar om dan toch nog wat van dat 'moderne' diepe laag te hebben wil ik die lage B erbij hebben. Vet, vet, vet!!!! :D

Hoop dat je hier wat aan hebt, en veel succes ermee!

EZ

bassopotmus
14 september 2003, 12:27
damn...wat een plannen!

Wouter J
14 september 2003, 13:05
Slappen op een 8 snaar kan heel goed, Toen Robert Turillo nog bij infectious grooves speelde gebruikte hij zowel acht als tien snarige bassen en wat een klank.

Maar waar ik op uit ben is om het geluid van Chris Squier te naderen (De bas zal de vorm van een Rickenbacker krijgen) hij speelt acht snarig op veel stukken. Ik wou zelfs de bas twee uitgangen geven en zo een clean en een overstuurd geluid hebben.

bassopotmus
14 september 2003, 13:32
hoe wil je dat bereiken?

piezo
14 september 2003, 18:06
De bassist in mijn band heeft sinds kort ook zo'n 8-snarige Dean (zo een die bij Feedback hangt) en neemt die soms mee naar het oefenkot. Ik heb hem gehoord en bespeeld: de bespeelbaarheid is prima, het geluid heel bijzonder (zoiets als delay + chorus + octaver maar dan beter). Zo'n ding is natuurlijk maar geschikt voor een enkel nummer of muzieksoort, omdat het nogal overheersend is. Bijvoorbeeld symfonische rock of tezamen met een enkel ander instrument (synth?) + zang. Gelukkig gaan we dat nog wel spelen ook.

Easy Rider
15 september 2003, 11:47
Chris Squier speelt ook wel eens 8-snarig? Nice, uiteraard dan op een Rick 8 neem ik aan. Ik ben geen Yes kenner, ik ken eigenlijk maar twee nummers, Roundabout en Yours Is No Disgrace (als dat de titel is tenminste) en op beide nummers (vooral Roundabout!) heeft Chris z'n sound dik voor elkaar! Vooral op de AM (Arrow!!!!) klinkt ie echt lekker, AM is ook stuk 'warmer' dan FM.

EZ

Lize
15 september 2003, 13:35
EZ

Wat nog lekkerder klinkt dan AM is LP :)
In bakken-met-ouwe-platen kom ik altijd behoorlijk veel Yes tegen, en het kost allemaal geen drol. Ideaal, en imho erg gave muziek.

(sorry voor off-topic)

John P
15 september 2003, 13:36
Lijkt me ook nogal overheersend, die achtsnaren-sound. Wel leuk bij bepaalde nummers om een apart sfeertje neer te zetten. Als ik geld teveel had kocht ik er ook een, waarschijnlijk zo'n oude Musician.

John P
15 september 2003, 13:37
Lijkt me ook nogal overheersend, die achtsnaren-sound. Wel leuk bij bepaalde nummers om een apart sfeertje neer te zetten. Als ik geld teveel had kocht ik er ook een, waarschijnlijk zo'n oude Musician.

Clunk
15 september 2003, 14:52
hmmz.. op ebs.com toch ook 8 snarige samples?

Die klinken volgens mij toch heeeeel aardig...
alleen het probleem is dat je het in een band niet gebruikt...
klinkt dan te vol... ultrabas .. denk gewoon te overheersend en rommelig eerder..
meer voor een introotje? solo?

naja... niets voor mij :P
koop wel een gitaar :P

Lize
16 september 2003, 00:09
Tja, die bekende van mij had alleen maar die Musician, en kwam er prima mee weg in een band hoor. Gewoon leuk pop-rock coverbandje. 't Lijkt me dat het erg van je eq-instellingen afhangt hoe overheersend zo'n beestje is.

Wouter J
16 september 2003, 02:03
Sting speelde ook acht snarig. maar wel op een heel moeilijk bespeelbare.

Hij speelde een acht snarige fretloze Hamer blitz bas. In de clip van "De-do-do-do, De-da-da-da" is hij te zien met dat monster. En dat hij dat ding ook live gebruikte is te zien in het boekje van de Live dubbelaar "The Police live" Vraag me aleen niet op welke nummers hij hem bespeeld want met zo'n vol klinkende band als de Police is dat wel heel moeilijk te onderscheiden.

Easy Rider
16 september 2003, 19:48
Heh, Hamer maakt ook wel echt extreme dingen. Ze hebben voor een gast zelfs een fretloze 12-er :o gebouwd.
Check z'n website: http://www.fretless12.com/guitars.htm
Hij heeft trouwens ook een paar hele mooie fretless Rickenbackers, een 4, 5 en 8 snarige!

EZ

Dirk_Hendrik
17 september 2003, 10:00
Tja, die bekende van mij had alleen maar die Musician, en kwam er prima mee weg in een band hoor. Gewoon leuk pop-rock coverbandje. 't Lijkt me dat het erg van je eq-instellingen afhangt hoe overheersend zo'n beestje is.

Hebben we het over dezelfde bekende, woonachtig in de onderste onderkant van Nederland? Dan is het een Studio. Geen Musician.

Lize
17 september 2003, 17:25
Nee, ik wist niet eens dat die een 8snaar had! Moet die jongen toch weer eens spreken :)
De bassist van Whatever had toch een 8-snarige Musician?

Dirk_Hendrik
17 september 2003, 22:16
Nope, dat was een 4 snaar. Gelukkig, daar konnie ook al niet op spelen. Tegenwoordig een 5 snaar (pekkerdepekpekkleppek-kpuff) Warwick. Nog steeds over een marshallkast....


Over de andere, zien we die niet gewoon komende vrijdag??

Gerben van Nazareth
21 september 2003, 22:12
Ik heb ook zo'n Studio, van Ibanez. De korte tijd dat- ie het (min of meer) gedaan heeft, was dat een te gekken bas. Helaas is de hals een beetje overleden of tenminste terminaal ziek: hij zit nu in een hoekje zielig te wachten op een halsvlakking, een verse halspen en een verse toets. Hopelijk is hij dan tot leven te wekken. Later, als ik groot ben en rijk. Maar: JA! Achtsnarig REGEERT ! ! !