PDA

View Full Version : Gezocht: Inspiratie



Neals
12 september 2003, 20:57
Wie heeft ideeen/suggesties om tot een moddervette riff te komen... alle tips zijn welkom.

Kramerman
12 september 2003, 21:19
die hou ik voor mezelf, straks pik je ze en als ik dan beroemd wordt zeggen ze dat ik het van jou gepikt heb :wink: :-D

Neals
12 september 2003, 21:59
t probleem is.....
Ik schrijf een riff, speel het een paar keer, schrijf het op, en besef dat het al gedaan in, het suckt, maar goed, heb weer een zooi geschreven voor de band repetitie, heb weer genoeg ideeen na wat luisteren van chuck berry.

Maiden Michiel
13 september 2003, 10:06
Weet je wat je moet doen?
Een vette drumloop maken en gewoon jammen, dan komt het vanzelf!

JV
13 september 2003, 12:42
en een paar bier drinken, werkt ook nog wel eens

fuck nu-metal
13 september 2003, 15:21
Wie heeft ideeen/suggesties om tot een moddervette riff te komen... alle tips zijn welkom.

Wat is dit voor vraag? Denk je dat iemand gewoon zegt, dat moet je zo en zo doen, en dan schrijf je zeker een tweede Ain't talkin' about love? Of nog beter iets totaal nieuws waarmee je een absolute vernieuwing tot stand brengt? Zo gaat dat toch niet. Je moet ten eerste talent hebben, dat merk je snel genoeg, als jij nog geen enkele pakkende riff hebt geschrven en je bent al vijf jaar bezig, dan heb je dat waarschijnlijk niet en houdt het al op.
Ten Tweede moet je inspiratie hebben, de manier waarop je dat krijgt is voor iedereen anders en dus niet te zeggen. Iemand met talent die even geen inspiratie heeft zal ook geen goed(wat is goed bla bla bla?) nummer schrijven

Als er gewoon nooit wat geslaagde muzikale idëen uit je pen komen, dan heeft het weinig zin denk ik om te zitten te componeren. Het is simpelweg niet iets waar een truc voor is, daar is gewoon talent voor nodig en ervaring. Niet iedereen kan een pakkend nummer schrijven.

Emar
14 september 2003, 04:44
Inspritatie komt vanzelf (bij mij dan)...

Je moet er niet voor gaan zitten....het zit in je ziel...

Emar
14 september 2003, 04:47
Heb er geduld voor dat is belangrijk....

Luister veel naar verschilllende soorten muziek. Niet alleen de muziek die je normaal gesproken luistert......

De inspiratie komt wel...wees niet bang om te experimenteren met dingen...zoals bepaalde geluiden.

Ik denk vooral dat het in je ziel ligt, je moet er gevoel voor hebben, anders lukt het gewoon niet.......stop er zoveel mogelijk 'soul' in!

Bassie79
14 september 2003, 14:31
Lees mijn onderschrift

Had t gisteren in de kroeg, tekst + melodielijn bedacht, geen papier in de buurt, kwam thuis...vergeten :-(

Zorg dus dat je altijd iets om op te schrijven bij je hebt!

pimmetje
14 september 2003, 14:45
Wij nemen met de band in de oefenruimte alles op.
Ik ben de lul die 't allemaal moet afluisteren en dan de bruikbare zooi op een cd'tje brandt. Die naast evt demo-materiaal en fundamentele fouten (om van te leren) staan er ook soms nieuwe, vette jams/riffs op.

Soms komt er bij het in m'n eentje thuis oefenen ook wat leuks uit bij het spelen van andere muziek dan wat wij normaal spelen en dat dan proberen te veranderen in wat wij wel zouden kunnen spelen. Dat zijn dan meestal niet direct de riffs zoals ze echt gaan worden. Pas na 1 of 2 keer met de hele band er naar te hebben gekeken en er wat omheen te hebben gejamd, kan 't wat worden (of juist niet).

Ik geloof niet dat ik zelf ooit in 1x een vette riff heb verzonnen die later niet meer echt aangepast/verbeterd werd... door de band of door mezelf.

Ook thuis is overigens opnemen en een paar uur of een dag later terugluisteren zeer handig. Juist door er wat tijd overheen te laten gaan, hoor je (volgens mij) de 2e keer veel beter of er iets mist of juist te veel in zit. WAT er nog bij of af moet, is dan nog een tweede probleem, maar 't besef DAT je nog moet zoeken, helpt.

Neals
14 september 2003, 21:00
Die drumloop gaat effe een probleem worden, want onze drummer is pleite, en we oefenen nu met de resterende band op de zolderkamer... paar solid state versterkers...

Maar wat heb ik geleerd...

- In een thuissituatie komt er vaak alleen een leuke lick of melodielijn uit, of een akkoordenschema.... akkoordenschema's kunnen erg op andere nummers gaan lijken..... Maar zodra de band erbij komt dan komt de moddervette riff....

- Als ik met een snel verzonnen akkoordenschema de singer/songwriter ga spelen op me acoustische gitaar kunnen er best leuke dingen uitrollen...

- Het is moeilijk om echt creatief te zijn als je in een punkband speelt, de fanbase slikt best veel maar als het teveeel af gaat wijken is het geen punk, heb daar schijt aan :D.

Maiden Michiel
15 september 2003, 08:57
download effe fruity loops ofzo

Ronald
15 september 2003, 10:20
je ken guitar pro 3 proberen , daarmee kan je componeren en meteen opschrijven en er ook nog bas en drum onder gooien, je kan in principe zelfs zonder gitaar componeren door gewoon wat uit te proberen