PDA

View Full Version : bare akkoorden



suzanne
2 februari 2002, 21:31
heeft iemand nog wat tips om makkelijk bare akkoorden te leren?? ik heb wel les maar dat schiet niet op!

Pee
3 februari 2002, 09:13
begin eerst met een barre over 2 of 3 snaren en neem er dan telkens een bij. en de druk over de snaren verdelen.

dirkw83
3 februari 2002, 15:37
Neen, slecht idee.

Gewoon zonder de E of A greep een beetje je wijsvinger over alle snaren leggen. En dat elke dag eventjes doen en dan, als je de bar gelegd hebt, alle snaren na picken om te checken of het goed gebarred is.

suzanne
3 februari 2002, 18:39
hhmmzzz...nou ik ben benieuwd! kijk een f maar dan anders gespeeld met je wijsvinger over de 2 onderste snaren, kan ik wel dat vink niet zo moeilijk! maar ik ga met beide tips aan de slag!

dirkw83
4 februari 2002, 10:26
Doe maar niet; mijn tip is beter :smile:.

Nee, serieus, het kan beide. Een F met enkel een bar over b en e is in ieder geval wel mooier vind ik en bovendien speelt het vlotter na een open akkoord. vooral na een C.

kleinduimpje
6 februari 2002, 14:38
Vooral het opschuiven van het e accoord heeft mij veel geholpen. Elke dag blijven oefenen, opeens heb je het!

dirkw83
7 februari 2002, 11:06
Opeens had ik het...kramp in mijn vingers zodat ik wist dat ik het goed deed :smile:

suzanne
7 februari 2002, 19:01
haha!
weet je wat ik ook moeilijk vind mn pols recht houden! ik ga echt krom doen bij dat soort akkoorden ziet er echt heel maf uit!

kleinduimpje
8 februari 2002, 00:11
Hey! Maar dat gaat vanzelf goed. Op een gegeven moment vindt je pols zijn positie wel (en vaak is dat een andere dan die je altijd heb moeten leren, de 'rechte pols positie').
Verder ben ik net zo lang doorgegaan totdat ik een redelijk klinkend barre akkoord te pakken had (inderdaad met de nodige kramp en tegenwerking van mijn linkerhand...) maar dat hoort er nou eenmaal bij....

dirkw83
8 februari 2002, 10:23
rechte polspositie? /goed dat ik geen les heb!

suzanne
8 februari 2002, 18:57
jah idd das het nadeel van les, ik het mezelf nl al verkeerd aangeleerd,omdat het op les nooit opschiet maar nu moet ik het weer afleren.....hmmmzzz....das minder:)

dirkw83
8 februari 2002, 22:04
Ik zou zeggen; waarom stop je niet met les?

suzanne
9 februari 2002, 11:27
doe ik ook, ff het seizoen afmaken daaarna stop ik er hier tenminste mee, misschien ff een jaartje geen les, daarna iets zoeken waar je ook eigen inbreng hebt, nrs leren die jij graag wil bijv.

Luca P
9 februari 2002, 14:18
Hmm...ik zou het vol houden als ik jou was.
Op een gegeven moment valt alles op z'n plaats en dan kan je ook dingen spelen die je niet leuk vind.

suzanne
9 februari 2002, 16:36
ja weet ik ik ga ook wel door maar dan ergens anders waar ik prive les kan volgen, ik zit hier nl samen met nog iemand die het allemaal minder snel oppakt zeg maar, daarom leer ik weinig omdat het meeste wat we doen ik al lang kan, klinkt heel stom maar het schiet niet echt op, dus vandaar..:smile:

kleinduimpje
10 februari 2002, 01:07
Dat ken ik! Had precies hetzelfde...komt omdat ik nogal fanatiek bezig ben, en die andere jongen wou het er alleen 'bij' doen (naast zijn saxofoonlessen). Is vervelend...overigens, zoals ik al zei, op een gegeven moment ga je je eigen positie vinden. Maar hoe je het ook went of keert, barree akkoorden leren doet pijn!
Succes :smile:

kleinduimpje
10 februari 2002, 01:11
Dat ken ik! Had precies hetzelfde...komt omdat ik nogal fanatiek bezig ben, en die andere jongen wou het er alleen 'bij' doen (naast zijn saxofoonlessen). Is vervelend...overigens, zoals ik al zei, op een gegeven moment ga je je eigen positie vinden. Maar hoe je het ook went of keert, barree akkoorden leren doet pijn!
Succes :smile:

dirkw83
10 februari 2002, 17:48
Vandaag kwam een vriend langs en die had nog quasi nooit een gitaar aangeraakt. Ik liet hem zien hoe je een bar speelt. "Huh, zegt ie, dat kan ik ook wel!" Dus hij pakt die gitaar en gaat zijn vinger over die hals leggen.
Mijn eerste reactie: "niet je middelvinger maar je WIJSvinger oen!"
zijn reactie: Ow ja.
<dus gaat hij het proberen met zijn wijsvinger. Na tien seconden kwam volgende reactie:
"ach, dat kan nooit, zelfs als ik de vingers op deze manier leg hoor ik nog 'ploinkj'!" (hij gebruikte al zijn vingers als één of andere last resort mega klem :smile: ) en toen droop hij af .... :smile:
Alleen voor de doorzetters dus ! :smile:

suzanne
10 februari 2002, 19:41
haha nou doorzetter ben ik zeker!! dus het gaat me vast ook wel lukken, ooit......... ik heb de dingen die ik nu kan ook het meeste zelf geleerd, en dat kan alleen met doorzetten!! want er zijn heel veel mensen die na de eerste 2 lessen kappen, want die dachten wel dat ze dat ff gingen leren, dat gitaar spelen, nee hoor ik ben een doorzetter!!!!!:-)))

dirkw83
10 februari 2002, 21:03
Hihi, ja, van die mensen die heel stoer beweren dat ze een gitaar hebben en als je dan verder vraagt dan zeggen ze zoiets van "ja, ik had geen zin meer om het te leren". Tja, denk ik dan, tja..

suzanne
10 februari 2002, 21:17
ja he? haha heel herkenbaar toch? er zijn zoveel mensen die zo'n ding hebben aangeschaft en vervolgens toch dachten.........hmmmzzzz das toch best moeilijk! vervolgens pleuren ze hem in de kast!!
de watjes!!!ghighi!:-)))

dirkw83
12 februari 2002, 21:34
Ik ken er zelfs eentje bij wie de vingers te kort waren terwijl ze het wel wil - zegt ze. Ze kan bijvoorbeeld Geen C spelen en dus is ze er maar mee gekapt...als je het mij vraagt zijn het smoesjes :smile:.

suzanne
13 februari 2002, 18:52
ja idd!! ik bedoel koop je gewoon een gitaar met een hele smalle hals! die zijn er best, alleen moet je er dan wat moeite voor doen!;)

Pee
13 februari 2002, 18:57
smalle hals? ik ken iemand die een gitaar heeft met een smalle hals maar met dikke vingers. slechte combinatie

dirkw83
13 februari 2002, 19:39
Ja, suzanne, maar daar komt ie: Ze wil ALLEEN op een vol spaans akoestische gitaar spelen!

Geloofwaardig toch? :smile:

suzanne
14 februari 2002, 18:53
ahaa goede smoes!! thja danuuhh heeft ze idd een probleem!

en thja smalle hals dikke vingers,hmmmzzz...nee ook niet echt een combi!hihi

dirkw83
14 februari 2002, 19:19
Tja, dan kan ie óf de hals dikker maken, óf de vingers dunner. MMm, moeilijke keuze :smile: .

Marrencarp
21 maart 2002, 23:41
gewoon vanuit een C naar een F
kun je fijn je ringvinger laten staan
dan naar een G3 dan weer naar F
en zo opnieuw beginnen......
dan leer je het makkleijkst ..
enne indd....krijg je kramp in je handen of vingers doe je het goed....hihi

(heb je meteen weer een nummer geleerd)
weet alleen niet hoe die heet
iets mEt "a la playa"

dirkw83
22 maart 2002, 19:42
Een G3? Logisch geredeneerd is dat eeneeehh, G..

Maar volgens mij heeft Suzanne al een methode gevonden om die bar akkoorden te leren... denk ik...

suzanne
23 maart 2002, 11:03
haha ik denk het niet dirk........ik ploeter af en toe nog even door.....het blijft lastig maar ik ga door....de f kan ik al maar die speel ik onvoledig zeg maar, ook niet echt een goede manier om het te leren maar ok!

christian
23 maart 2002, 12:18
hoe speel jij je F dan?

suzanne
23 maart 2002, 15:55
zo: xx3211

wijsvinger dus wel plat over de eerste 2 snaren, dat lukt me nog wel!:)

alhambra
23 maart 2002, 19:06
Probeer anders is iemand te vinden die prive les wil geven, als zij/hij goed is dan luisterd zij/hij naar wat jij wil (kwa muziek stijl). 1 jaar priveles leer je meer als 3 jaar thuis klooien.
Echt gewoon doen tis wat duurder maar uiteindelijk betaald dat zich weer terug in de tijd dat je les nodig hebt.

christian
23 maart 2002, 21:22
je kan beter de F zo pakken

e---1----
B---1----
G---2----
D---3----
A---3----
E---1----

het is misschien in het begin heel erg moeilijk om dit akkoord te spelen maar het over pakken naar een ander akkoord gaat dan een heel stuk beter en dan kan je temminste alle barre spelen normaal gesproken als je de F kan en het klinkt ook nog mooier dan die F die je nu speelt

suzanne
24 maart 2002, 12:35
ik heb al les maar geen prive les, zit er inderdaad hard over na te denken!!!

ja klopt, ik weet dat het beter is die f zo te spelen, maar in een soort van noodoplossing speel ik hem ff op de andere manier!hihi, hij komt nl best vaak voor in nummers en dan kan ik um toch spelen! maar thanx voor de tips guys! ik ga er aan werken!!

dirkw83
24 maart 2002, 19:08
Op 2002-03-23 21:22, schreef christian:
je kan beter de F zo pakken

e---1----
B---1----
G---2----
D---3----
A---3----
E---1----

het is misschien in het begin heel erg moeilijk om dit akkoord te spelen maar het over pakken naar een ander akkoord gaat dan een heel stuk beter en dan kan je temminste alle barre spelen normaal gesproken als je de F kan en het klinkt ook nog mooier dan die F die je nu speelt



Ik zou aanraden om de G# wel zo te leren. De F zou ik zo doen: x33211. Dat wil zeggen pak een C maar neem met je wijsvinger de e-snaar erbij en pak de C op de A snaar ook nog even met je vinger. De E snaar dempen met je duim. Klinkt mooier vind ik. Die F die jij speelt Suzanne, is wel erg kort door de bocht hoor :smile:

suzanne
25 maart 2002, 18:50
haha thja.......maar hij klinkt wel, kort door de bocht of niet!!:)

dirkw83
26 maart 2002, 11:05
Ja, heb je gelijk in. Ik vind een F sowieso bagger en als het even kan ga ik er graag omheen. Nog liever vanuit A op de 8e fret eerlijk gezegd.

christian
26 maart 2002, 12:07
hoezo heb je moeite dan om de F te spelen?

dirkw83
26 maart 2002, 12:11
niet moeilijk, da's absoluut het probleem niet meer - al was het in het begin met afstand het lastigste akkoord. Hij klinkt gewoon bagger en futloos. Op welke gitaar dan ook; niet alleen op mijn houten barrel.

pimmetje
27 maart 2002, 18:32
Op 2002-03-24 19:08, schreef dirkw83:
Ik zou aanraden om de G# wel zo te leren. De F zou ik zo doen: x33211. Dat wil zeggen pak een C maar neem met je wijsvinger de e-snaar erbij en pak de C op de A snaar ook nog even met je vinger. De E snaar dempen met je duim. Klinkt mooier vind ik. Die F die jij speelt Suzanne, is wel erg kort door de bocht hoor

Om eerlijk te zijn... in dit geval niet naar dirk luisteren!!! Als je nog aan het leren bent, kan je 't beter goed leren. Alle snaren van het akkoord gebruiken. Dan kan je tenminste straks ALLE barre-akkoorden goed pakken.

Pak dus de F of over alle zes de snaren (133211) of over de vier hoogste snaren (xx3211).

Je ziet dan ook dat het akkoord tenminste 'begint' in z'n grondtoon. Als je later een F-akkoord met C als laagste toon wilt pakken, kan dat ook nog als je de F barre al goed pakt.

Nog een vraagje aan Dirk: vind je een A-barre (5e pos... 577655) ook mooier zonder die lage A?

suzanne
27 maart 2002, 19:01
ok! ik leer steeds meerrrrr........

dirkw83
27 maart 2002, 19:55
Hey Pimmetje,

Eh nee, dan vind ik hem niet mooier. Ik weet het niet maar een F met die F op E erbij vind ik gewoon bagger.
Waarom ik die F als x33211 aanraad is om de reden dat ik het hier wel vind gelden. Bovendien; als je de G# wel als bar leert kun je ook binnen twee dagen de rest dus dat is echt het probleem niet. Geloof me; mijn eerste bar akkoord was de A# en toen ik die echt haast blind kon, toen was de F ineens geen probleem meer. Dus. Het ligt aan jezelf; als je de F met F op E mooi vind, dan moet je die vooral aanleren in één keer.

pimmetje
27 maart 2002, 21:35
Misschien ff aan denken dat het allemaal is begonnen als advies aan een hele verse beginner.

Dan gaat het allereerst om het GOED te doen. Pas bij de (een) volgende stap moet je het ook nog eens mooi gaan maken. Als je je in het begin teveel afwijkingen toestaat, dan kan dat je later op gaan breken. Als het eenmaal zo ver is, maakt 't ook niet meer uit waarom je in het begin voor die afwijking hebt gekozen. Je zit er dan mee.

suzanne
27 maart 2002, 22:02
pimmetje you're right!
maar zo heel heel vers ben ik nou ook weer niet speel 2jaar...maar ok als we het over barees gaan hebben, en daar hebben we het over haha :wink: ben ik een beginner!

gershwin5150
28 maart 2002, 00:12
Op 2002-03-27 21:35, schreef pimmetje:
Misschien ff aan denken dat het allemaal is begonnen als advies aan een hele verse beginner.

Dan gaat het allereerst om het GOED te doen. Pas bij de (een) volgende stap moet je het ook nog eens mooi gaan maken. Als je je in het begin teveel afwijkingen toestaat, dan kan dat je later op gaan breken. Als het eenmaal zo ver is, maakt 't ook niet meer uit waarom je in het begin voor die afwijking hebt gekozen. Je zit er dan mee.


Jep , ik moet pimmetje hier helemaal gelijk in geven.
Leer alsjeblieft akkoorden gewoon goed en volledig als je begint! Dat wil zeggen, een barre F gewoon over 6 snaren (met de lage F op de E-snaar erbij dus), als dit op elke gitaar niet klinkt, ligt het gewoon aan je techniek, bij mij klinkt een F barre op de eerste fret altijd prima. Het is zeker een kwestie van tijd om barrees soepel en zonder geratel te kunnen spelen.

Je kunt later altijd nog akkoorden over minder snaren pakken om bepaalde effecten te krijgen. Maar zorg dat je ze volledig kan spelen!

En belangrijk is ook: begrijp wat je aan het doen bent, niet zo maar blind noten pakken, maar snappen waarom die noten gespeeld worden. Je ziet dan idd dat dat F barre akkoord over 5 snaren niet met een grondnoot begint.

dirkw83
28 maart 2002, 10:13
Op 2002-03-27 21:35, schreef pimmetje:
Misschien ff aan denken dat het allemaal is begonnen als advies aan een hele verse beginner.

Dan gaat het allereerst om het GOED te doen. Pas bij de (een) volgende stap moet je het ook nog eens mooi gaan maken. Als je je in het begin teveel afwijkingen toestaat, dan kan dat je later op gaan breken. Als het eenmaal zo ver is, maakt 't ook niet meer uit waarom je in het begin voor die afwijking hebt gekozen. Je zit er dan mee.


Ik denk dat het juist goed is voor je improvisatie vermogen. Op die manier kun je nl snel naar een Fmaj7 en een C terwijl je via de G# of de A# of wat dan ook de echte Bar E greep leert.

pimmetje
28 maart 2002, 10:40
Allereerst... Suzanne, sorry dat ik je aan de kindergitaar waande :smile:

Vervolgens... Dirk,
Hoe bedoel je "op die manier kun je nl snel..."? Je kan 't dus minder snel vanaf een echte F (terwijl al je vingers wel op dezelfde frets staan als bij een echte F). Dat bedoel ik nu met eerst goed leren, dan pas aanklooien.

En wat het snel over kunnen gaan naar andere akkoorden (door de kantjes ervan af te lopen) te maken heeft met je improvisatievermogen gaat mij boven de pet. Wil je hiermee zeggen dat je improvisatievermogen spontaan minder wordt als je voortaan de F goed pakt? Dat is geen improvisatievermogen, dat is een technisch mankement.

suzanne
28 maart 2002, 11:52
jullie hebben helemaal gelijk! het is beter de akkoorden eerst allemaal volledig, dus over 6 snaren aan te leren!! ik weet dat jullie gelijk hebben, maar helaas ben ik ook een beetje ongeduldig, als ik een nr wil spelen met bv een f dan denk ik nah dan speel ik hem maar onvoledig zegmaar, want anders kan ik dat nummer niet spelen!

ik weet dat het fout is het zo aan te leren, maar het is ff een kwestie van tijd om het af te leren!!:) :smile: :smile:

Echoes
28 maart 2002, 12:29
oefenen oefenen oefenen...tot dat je kramp in je vingers/polsen/handen krijgt :smile:

pimmetje
28 maart 2002, 12:54
Suzanne, misschien begrijp ik je verkeerd, maar je hoeft die F zoals je 'm nu speelt (xx3211) niet af te leren. Daar is namelijk niets mis mee: hij begint met de grondtoon en de terts en kwint zitten erin. Het is dus een prima F akkoord.

Alleen als je een F wilt spelen die wat lager klinkt, zal je die F-barre moeten gebruiken.

In het geval van de F maakt 't verder niet veel uit, maar open akkoorden hebben soms ook een andere volgorde van tonen dan hun open synoniemen (kijk en luister maar 'ns naar de G barre en open). Deze volgorde geeft ieder akkoord ook z'n eigen karakter.

Kortom: je open akkoorden vervang je niet volledig met barre's. Je breidt alleen uit.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-03-28 12:57 ]</font>

dirkw83
28 maart 2002, 13:01
als je een A# of een G# op die manier pakt zoals we hem kennen is daar niks mee. Maar zo leer je ook al meteen de F greep. Als je de F als x33211 speelt dan kun je snel (niet sneller, ik weet niet hoe je daarbij komt Pimmetje maar ik vergeef het je :smile:) naar een C en ook naar een Fmaj7. Bovendien leer je dat je zo ook heel snel van een F naar een G x55433 dus kunt schuiven. Dit kan natuurlijk ook wanneer je het op de klassieke manier speelt maar het voordeel van x33211 is dat je er veel zekerder van bent dat er geen een snaar 'ploinkt' en dat is voor de beginner ontzettend fijn, dat weet ik uit ervaring. Ondertussen leer je ook de klassieke 466544 (G#) en als je die onder de knie krijgt, kun je al snel ook een F. Gevolg is dat je de F heel snel op twee manieren kunt spelen - exclusief Suzanne's xx3211.

pimmetje
28 maart 2002, 14:31
... met als grote nadeel dat het dan geen F is net als dat die x55433 geen G is. Het zijn een F/C en een G/D. Voor een C en D zijn ze misschien ook nog uit te leggen als een soort sus4add6 akkoorden, of wellicht dubbel vermeerderd.

Waarschijnlijk vindt je dit allemaal veel te ver gaan en geneuzel. Mocht je ooit nog een keer jazz (of zoiets) gaan proberen, zal je toch wat zorgvuldiger met dit soort verschillen om moeten kunnen gaan. Ook hier geldt dat je het beter in 1x goed kan leren.

Zoals Gershwin5051 al zei: "begrijp wat je aan het doen bent, niet zo maar blind noten pakken, maar snappen waarom die noten gespeeld worden."

gershwin5150
28 maart 2002, 18:04
het is GERSHWIN5150!!! :grin:

Jep helemaal mee eens verder Pimmetje!
En als je de F barre moeilijk vindt in het begin, moet je hem juist over 6 snaren spelen, dan oefen je hem gelijk goed. Het is net als autorijles: Eerst goed leren, en als je het onder de knie hebt, kan je lekker je eigen gang gaan! :grin:

dirkw83
28 maart 2002, 19:24
jaja, vast wel. Maar ondertussen is de klank van x33211 quasi identiek aan 133211. Het is wel heel leuk dat elk akkoord weer een naam moet hebben en het is heel stoer dat je ze allemaal kent en beheerst maar gelukkig is het voor mij - als iemand die speelt voor de mooie klanken en voor het plezier en niet om muzikale theorietjes uit te vozen - puur de klank die telt. En het speelplezier.

suzanne
28 maart 2002, 21:46
toch blij dat ik mijn Fje niet af hoef te leren!;)

dirkw83
28 maart 2002, 22:39
Je hóeft niets :smile:


Enne, Suzanne, als je wilt dat je smiley het écht dóet, dan moet je voor de dubbele punt een spatie houden :grin:

suzanne
29 maart 2002, 12:20
aha ja bedankt dan weet ik dat haha!!

Markie
29 maart 2002, 12:38
:wink:

Markie
29 maart 2002, 12:39
Eigenlijk stom dat die smilies er zijn. Maar nu gitaarnet ze toch wil vind ik dat er ook een smile met een gitaar in z'n handen moet komen, een soort opper-smile, de baas der bazen van alle smilies.

suzanne
29 maart 2002, 14:51
JAH, nah die miste ik dus he!!! :wink:

:smile: goed he dirk?ik kan het!haha

dirkw83
29 maart 2002, 20:22
Ja, ben ik het wel mee eens...om aan te geven dat iets helemaal waar is wat iemand zegt of zo.

SomeDude
13 mei 2003, 14:24
Nu ruim een jaar later...
Ik vraag me af hoe het nu is met je barré akkoorden Suzanne?