PDA

View Full Version : Sovtek 12AX7WA & 12AX7WB



PeeVee
12 september 2003, 17:16
Mijn voorraad NOS / UOS ECC83-jes begint aardig uit te dunnen, veel buisjes zijn microfonisch of redelijk "op", had nog een zwik nieuwe Sovtekjes in een hoekje liggen, ben daar nu een beetje naar aan het luisteren.

Ik heb 12AX7WA en 12AX7WB, iemand enig idee wat het verschil is? Zijn er nog ergens oude "persberichten" van te vinden?

Mr.Jay
12 september 2003, 17:23
Ik heb 12AX7WA en 12AX7WB, iemand enig idee wat het verschil is? Zijn er nog ergens oude "persberichten" van te vinden?[/quote]

A low gain.
B low noise, higher gain than A
( Tube Amp Doctor )

Jay

PeeVee
12 september 2003, 17:25
Hmmm... sorry... Ik had blijkbaar verkeerd gezocht (ik denk op 12AX7A en 12AX7B). De "B" versie zou wat meer gain hebben dan de "A" versie, ik merk erg weinig verschil. Buisjes "doen het", klinken niet raar of slecht maar ook niet bijzonder, "gewoontjes". :-?

In mijn "PeeVee 50 concept amp" (verrupzakte Bassman 50) doen ze het overigens aanzienlijk beter (eigenlijk best goed) dan in mijn Champ achtige chassis (PeeVee ChampClone 6). Klopt ook wel omdat daar in de voortrap bas wat meer wordt afgeknepen (door terugkoppeling, heb veel lagere waarde kathode bypass capjes, .5 - 1 uF).

Als het dus moet scheuren, dan lijkt het wat minder uit te maken. Overigens werkt mijn "PeeVee 50 Concept" met een 12AX7 (eerste twee gainstages) en dan twee gematigde gainstages van een Telefunken 12AU7, gaat niet zo knetteren en spetteren (zoals Bluesmaker) en prima voor "JTM45 crunch and beyond" (nog een flink eind trouwens). Amp heeft volume na de eerste gainstage, maar ook nog volume na de 3e gainstage (voor de laatste) en dan nog een mastervolume (voor de PI). Dat geeft erg leuke mogelijkheden, je kunt de amp dus "vroeg" laten klippen en een eind verderop wat temperen, of juist in het begin wat matigen en pas aan het eind over de kling jagen. Erg leuk om daar mee te spelen, geeft ook hele andere kleuring.

Amp is nog niet stabiel, maar als ik dat op orde krijg, dan komen er wel een keer een paar sound clipjes, lekker rocken! 8-)

Overigens is dit circuit, vermits je vibrato op wilt offeren, ook wel in "gewone" Fender amp te bouwen. Master volume kun je dan op alleen het lead kanaal laten werken. Als dit experimentje lukt, ga ik dat misschien op mijn VR uitproberen.

Mr.Jay
12 september 2003, 17:34
[quote="PeeVee"]Hmmm... sorry... Ik had blijkbaar verkeerd gezocht (ik denk op 12AX7A en 12AX7B). De "B" versie zou wat meer gain hebben dan de "A" versie, ik merk erg weinig verschil. Buisjes "doen het", klinken niet raar of slecht maar ook niet bijzonder, "gewoontjes". :-?

Verschil zal klein zijn en sowieso heeft elk buisje van zelfde type wel iets gainverschil.


>Als het dus moet scheuren, dan lijkt het wat minder uit te maken.
Sound wordt altijd wat platter dan, minder dynamisch, kun je "slechtere" buisjes mooi voor opgebruiken.

Jay

Al
15 september 2003, 17:30
Amp heeft volume na de eerste gainstage, maar ook nog volume na de 3e gainstage (voor de laatste) en dan nog een mastervolume (voor de PI). Dat geeft erg leuke mogelijkheden, je kunt de amp dus "vroeg" laten klippen en een eind verderop wat temperen, of juist in het begin wat matigen en pas aan het eind over de kling jagen. Erg leuk om daar mee te spelen, geeft ook hele andere kleuring.

Overigens is dit circuit, vermits je vibrato op wilt offeren, ook wel in "gewone" Fender amp te bouwen. Master volume kun je dan op alleen het lead kanaal laten werken. Als dit experimentje lukt, ga ik dat misschien op mijn VR uitproberen.

Fender 75 heeft ook nogal wat volumes "along the way". Wat moeilijke amp maar prima natuurlijk om mee experimenteren. Het is de kunst om je gaintrappen goed in de hand te houden, niet over de top te laten gaan en daar een goede stapeling mee krijgen. Kans dat er rafelig preamp zaagmachine-hoog ontstaat wat weggewerkt moet worden.

Leuk dat hotrodden. Hou ons op de hoogte.

Al

Slowhand41
16 september 2003, 21:42
Hallo,

Een nuttige website met allerlei info over buizen:
http://www.thetubestore.com/12ax70ectyp.html

Groet, Hans.

Chris Winsemius
23 september 2003, 00:21
Hoi PeeVee

M'n klanten en ik zijn zéér tevreden met de JJ(/Tesla) ECC83S buizen , waarschijnlijke de beste moderne ECC83 . Telefunkens zijn zo prijzig :)

Chris

EdJ
23 september 2003, 21:26
Hoi Chris,met je eens over de JJ`s!Lekker betaalbaar ook bij AE Europe.
Waar ik ze echter niet zo bie in vind zijn de 1e 2 van een Marshall.
Daarentegen in kliene kanalen weer wel.Laag wattage versterkers lijken mij aan bas te winnen met JJ`s zonder het hoog kwijt te raken.
Ik kreeg door stom toeval een tijdje terug een doos phillips buisjes van verschillend herkomst.Leuk he?

PeeVee
23 september 2003, 21:50
M'n klanten en ik zijn zéér tevreden met de JJ(/Tesla) ECC83S buizen , waarschijnlijke de beste moderne ECC83
Ik hoor er goeie dingen over, ik heb er eentje of twee, weet niet meer waar ze inzitten, ik vind het erg moeilijk met preamp buisjes. Ga als ik tijd heb (?!?!) mijn Fender PA-100 (Dual-Showman-Reverb-In-Disguise) ombouwen als preampbuisjestestversterker (scrabble!), dus met 1 tonestack en preamp stages (voor en na tonestack) "schakelbaar" maken. Als het een beetje meezit kan ik dan schakelen tussen 3 schillende buisjes. Wil misschien ook nog alleen gainstage VOOR de tonestack schakelbaar maken (en dan standaard c.q. index) gainstage na de tonestack om "vlek op vlek" te voorkomen. Misschien ook andersom.


Telefunkens zijn zo prijzig :)
Valt wel mee hoor, kwestie van goed zoeken op radiobeurzen, aanstaande zaterdag b.v. weer in Meppel. Het wordt steeds minder, maar heb tot nu toe toch altijd aardig leuke NOS en UOS buizen weten te verschalken, voor "amateur prijsje" zoals wij dat zeggen :wink:

73 de PA3HHO ... -.- (didididaadidaa)

Al
24 september 2003, 01:14
Hoi PeeVee

M'n klanten en ik zijn zéér tevreden met de JJ(/Tesla) ECC83S buizen , waarschijnlijke de beste moderne ECC83 . Telefunkens zijn zo prijzig :)

Chris

Ja, doet het niet verkeerd in de cleanere amps. Telefunkens koop je ook niet los. Die koop je met iets er omheen. Veeeeeeel goedkoper.

Al

PeeVee
25 september 2003, 01:14
Telefunkens koop je ook niet los. Die koop je met iets er omheen. Veeeeeeel goedkoper
Ja... wel zwaar die verpakking, oer Deutsche Gruendlichkeit, staat vaak Schaller enzo op die "doosjes" toch? Nee, schrik maar niet Al, het waren AEG (= Philips?) EL34's, maar klonken even zo goed fijn... Heb onze bassist uit de band waar ik gitaar speel en die weer leadgitaar (JTM60) speelt in de band waar ik drum er blij mee gemaakt. Zitten nu Sovtekkies in mijn Duitse Schreeuwer :wink: