PDA

View Full Version : Opknappen



'tallica-fan
12 september 2003, 15:56
Hoi,

Ik ben voor een vriendin van mij een gitaar aan het opknappen, en nu wil ik daar een laagje lak opdoen. Nu wil ik weten welke lak ik het beste kan gebruiken (zodat hij nog goed glijd)?

Alvast bedankt

Buzz
12 september 2003, 16:01
Zodat hij nog goed glijdt? Ga je d'r mee sleeën dan?

'tallica-fan
12 september 2003, 16:18
o.a

'tallica-fan
12 september 2003, 16:19
Je kan btw ook normaal reageren...

bert k
12 september 2003, 16:36
Je bent ook wel een beetje vaag... :D

Ik neem aan dat je de hals bedoelt. Ik had een gitaar met een gelakte hals, dus stroef. Laten opschuren, en toen ging het lekker,
HEEEEEL voorzichtig met schuurpapier 400, meer aaien dan schuren. Dan naschuren met staalwol.

En de achterkant goed waxen. Dat is voor het sleetje rijden... :)

willem1940
12 september 2003, 17:24
Ik denk dat voor het bovenblad alleen een zeer lichte cellulose-lak gebruikt wordt. Van de rest kan ik het moeilijk inschatten, sommige lijken wel gepolitoerd (een tamelijk bijzonder techniekje met forse foutmaak-kans). Ik zou het vragen aan een reparateur of bouwer.

angorawol
13 september 2003, 00:47
Inderdaad, raad vragen aan een bouwer, een akoestisch instrument (anders dan een elektrische instrument) mag je niet zomaar beschilderen. John Lennon schuurde altijd alle lak eraf om een betere klank te verkrijgen (in zijn begintijd werd er nogal kwistig omgesprongen met lak).

Dirk_Hendrik
14 september 2003, 19:50
Je kan btw ook normaal reageren...

En daarmee kwam de postcount op 26 in bijna 4 maanden... (lees: Niet echt actief op (dit) forum.)

Op fora krijg je nou eenmaal meer reacties dan alleen de nuttige. Het is dus beter niet op de zeikreacties te reageren. Deze was nog vrij normaal. De

Ik wil mijn Ibanez poetsen met als reactie:


Ibanez is kut
zijn veel irritanter...

willem1940
14 september 2003, 23:34
Je kan btw ook normaal reageren...

En daarmee kwam de postcount op 26 in bijna 4 maanden... (lees: Niet echt actief op (dit) forum.)

Op fora krijg je nou eenmaal meer reacties dan alleen de nuttige. Het is dus beter niet op de zeikreacties te reageren. Deze was nog vrij normaal. De

Ik wil mijn Ibanez poetsen met als reactie:


Ibanez is kut
zijn veel irritanter...

Hoewel ....

"Je hebt wel gelijk hoor, maar ZÓ mag je het niet zeggen".

Dirk_Hendrik
15 september 2003, 10:43
Beste Willem,
Ik pak er even deze quote van Renier bij en ga je er elke keer dat je deze opmerking maakt mee om de oren slaan. Net zo lang tot ook in jouw vergrijsde cellen is doorgedrongen dat er sinds jouw mooie goeie ouwe tijd van Eok en Egmond wat meer is gebeurd dan jij blijkbaar aan kan. Een baas van jouw hoge leeftijd en met bijbehorende levenservaring zou beter moeten weten!

@ 'tallica fan
Sorry dat ik je topic zo vervuil.


Beste willem,

allereerst wil ik je, na je 30 jaar durend verblijf op mars, welkom heten op aarde. het is nu 2003, zoals je wellicht al via je bakelieten radiootje vernomen hebt.

het is er niet mooier op geworden, beste willem: kennedy is dood, de king of rock 'n' roll heeft zichzelf volgepropt met slaapmiddelen en heeft, tijdens een stevige krot-sessie op de plee, het tijdige met het eeuwige verwisselt. oh, en trouwens, voor de russen hoef je niet meer bang te zijn; croetsjov heeft sorry gezegd, en sindsdien zijn ze dikke vriendjes met de amerikanen!

ook op gitaargebied is er veel gebeurd. de pioneers van de uitvinding die jij nog wel hebt meegekregen, de electrische gitaar, hebben natuurlijk veel kopie-merkjes in hun kielzog meegetrokken. 1 daarvan bleek na verloop van tijd zulks een goede kwaliteit te leveren, dat de bekende merken F. en G. als een gek rechtzaken begonnen aan te spannen tegen dit kleine japanse merkje, dat dapper weerstand bood.. het mocht niet baten, het kleine merkje I. mocht geen kopietjes meer maken, en begon vol goede moed eigen modellen te fabriceren.

on een lang verhaal kort te maken, beste willem: sinds jouw terugkeer van mars is er een hoop veranderd. naast fender en gibson zijn er een aantal minstens even goede, vernieuwerende merken opgestaan. Ibanez is daar waarschijnlijk de grootste en bekenste van. ze maken gitaren in de prijsklasse van 300 tot 3000 euro, en niemand zal betwisten dat de prijs/kwaliteitverhouding heel wat scherper is dan bij fender en gibson.


En nu on topic.

bert
15 september 2003, 11:12
Ik vind het op deze manier NIET gezelliger op worden :( . Of ligt dat aan mij . . . . Iedereen met respect behandelen dat is toch het doel. Ervaringen met elkaar delen, nieuwtjes vertellen, problemen oplossen dat is toch de bedoeling . . . . :roll:

Bert.

willem1940
16 september 2003, 00:43
Nou, ik word niet gauw boos hoor; wel probeer ik altijd met weinig woorden iets te zeggen.

Buzz
17 september 2003, 00:44
Ok Ok ! Ik zal normaal reageren. Voor kast en met name bovenblad: cellulose lak (eenvoudig te verwijderen en goed te herstellen, maar niet hard) Of: polyurethaanlak, lekker hard maar moeilijk te verwijderen. Voor de hals: gebruik een halfmatte lak in een dunne laag. Hoe glanzender de lak, hoe moeilijker die glijdt. Klinkt vreemd, is echt zo.

willem1940
18 september 2003, 02:57
:)