PDA

View Full Version : voordeel 7 snarige gitaar



jules
12 september 2003, 09:53
hallo allemaal ik heb een vraagje. ik wil een gitaar aanschaffen met zowieso een floyd rose trem en nu zat ik mischien ook te denken aan iets met 7 snaren. Kwalitatief hoeft het niet zo heel erg goed te zijn want ik gebruik hem alleen als studio gitaar, maar is het zo dat ik dan eigenlijk zo alles zou mee zou kunnen spelen zonder omlaag te stemmen en hoe pak ik de akoorden ? gewoon zonder die bas snaar of zit er juist een hogere snaar extra op. of zeggen jullie van blijf nu maar gewoon bij die 6 snaren?

Maiden Michiel
12 september 2003, 10:30
Persoonlijk zeg ik: zie eerst dat je het maximale uit een 6 string haalt en pak dan een 7 string.

Op een 7 string zit een extra lage B boven de lage E. Vooral voor zware muziek dus...

Lacrymosa
12 september 2003, 10:44
Ik vin een 7snaar op zich best cool

en ik wil er ook ooit nog is eentje, als ik de knaken heb

Je krijgt er veel inspiratie door om lekkere vette riffs te schrijven

CheerS!!

Maiden Michiel
12 september 2003, 11:35
Inderdaad, als ik de knaken heb. Tot die tijd maar eens flink doorshredden op mijn 6 string en trouwens eerst een nieuwe Jackson USA kopen, dan zie ik wel weer verder.
Als ik echt vette Scheine heb wil ik denk ik een Jackson USA custom 7 string. Maar ja, verre toekomst he?
Ik wil zeker een 7 string eens proberen, kijken hoe dat speelt

skabouter
12 september 2003, 12:06
hmmm, tja voor die 230 euro van die ibanez hoef je het niet te laten opzich, toch ?

Maiden Michiel
12 september 2003, 12:19
Wat bedoel je?

Giss
14 september 2003, 19:04
Ik ben van plan om in B stemming te gaan spelen. Dus ik vroeg me ook af om een 7 snarige gitaar te gaan spelen.

Het is alleen ook mogelijk om je gitaar met dikkere snaren omlaag te stemmen naar B toe. Dus zoals een 7 string maar dan zonder de hoge e
Ik doe wel ook veel hogere dingen, maar dat is natuurlijk ook mogelijk door op de b snaar te spelen hoger op de hals. Maar het kan wel een gemis worden lijkt mij.

Wat is jullie mening hier over? Wat is het slimste om te doen? Een 7 string of een omlaag gestemde 6 ?

( Ik ben trouwens nieuw hier op het forum, hallo iedereen :) )

Diedo
14 september 2003, 19:41
of je gaat lekker drop A spelen... ik denk dat veel mensen minder creatief worden als ze een extra snaar krijgen: de nieuwe mogelijkheden zijn niet bijster groot(alleen lager) misschien moet je het zien als een aanvulling van de creativiteit... het kan natuurlijk zo zijn dat je ZO creatief bent dat je je creativiteit niet meer op een 6-snaar kwijt kan...

ik hou het op 6; is voor mij al lastig zat... :)

Soulflyhigh
14 september 2003, 20:16
Misschien kan je ook eens een bariton gitaar proberen. Dit zijn gitaren met een langere nek zodat je makkelijker in lagere stemmingen kan spelen. Je kan met een bariton gitaar trouwens niet in E spelen (dacht ik). ik heb gehoord dat de spanning op de nek dan te groot wordt. Esp ltd maakt redelijk wat bariton gitaren. Een bariton gitaar staat standaard in(van laag naar hoog): b e a d f# b suc6

Giss
15 september 2003, 11:45
Komt een bariton gitaar dus eigenlijk niet op het zelfde neer als een 6 snaar omlaag stemmen naar B? Of bedoel je dat dat alleen mogelijk is op en bariton gitaar? Want als ik gitaristen zie die in B spelen op een 6 snaar, dan is het mij in ieder geval nog nooit op gevallen dat ze een langere nek hadden.

Hoeveel langer is die langere nek dan. Dit lijkt me namelijk nog lastiger dan een dikkere nek.

yhcmarc
15 september 2003, 11:59
een bariton is in feite gewoon een omlaag gestemde 6 snaar, met een iets langere hals. De extra lengte van de hals zal hooguit 5 cm zijn, op de body is de brug ook wat verder geplaatst zodat je wat meer snaarlengte hebt en dus makkelijker lager kan stemmen zonder dat je snaren op de grond liggen omdat er totaal geen spanning op staat. Alhoewel een setje 0.12 of 0.13 snaren op een normale 6 string ook heel erg goed te doen is in een B stemming op een normale gitaar.

Ik zou het gewoon bij een 6 string houden iig, bariton of niet.

Marc

Giss
15 september 2003, 14:33
Mischien is een bariton inderdaad een goed idee. Maar vanwaar die zin: ik zou het iig bij een 6 snaar houden. Wat is er dan zo verkeerd aan een 7 snaar? Het lijkt mij juist heel handig voor als je ook hoog speelt.
Of is het zo dat een 7 snaar bespelen extra lastig is ?

Ibanez RuleZ
15 september 2003, 14:47
nee, het is een gevleugelde uitspraak hiero, wat je daarmee kan bedoelen is, dat je nog langer kwijt bent om dat ding goed te vatten dan een 6 snaar (je hebt tenslotte een snaartje meer). ik denk zelf dat een 7 snaar een ander instrument is, dat toevallig ook met een gitaarversterker gebruikt word en ook nog eens zo klinkt. Ik heb zelf een tijdje zo'n ding geleend van iemand en ik vond het een leuk geval, maar 6 snaren is voor MIJ genoeg.

Harrald

jorrit
15 september 2003, 14:57
hehe......ik zie nog wel wat meer overeenkomsten hoor.....

zijn 5 en 6 snarige bassen ook geen bassen maar andere instrumenten die toevallig op een bas versterker versterkt worden?

:razz:

Giss
15 september 2003, 14:59
Kijk het probleem bij mij is dat ik nogal afwisselend hoog en laag speel. vaak lage powerakkoorden maar ook hogere barre akkoorden en solo's. Waar ik net aan moest denken bij een bariton is dat je je akkoorden aan moet gaan passen en dat zie ik niet zo zitten. Daarom leek een 7 snaar mij handiger omdat je dan nog wel de zelfde stemming behoud, maar toch heel laag kunt. Een beetje van allebei zeg maar.

Ik heb bovendien wat oudere topics gelezen over dit onderwerp, en wat mij opviel is dat veel forumgebruikers hier een soort vijandigheid hebben tegen de 7 snaar. Dit komt op mij nogal vreemd over omdat een 7 snaar voor mij net zoiets is als bij een bas een 5 snarige bas.

Lacrymosa
15 september 2003, 16:03
Ik vin et ook goed klinken......

Je kan natuurlijk ook een setje hele dikke snaren op je gitaar zetten en em in B stemmen, maar dan zit je weer met je solo's die dan weer nie echt lekker klinken..........

Men geeft ook duizenden euro's uit aan versterkers en trapdozen om een betere sound te krijgen, dus waarom zou een 7snaar iets raars zijn?

Ik speel veel shred en prog, maar ik heb de laatste tijd ook steeds meer Nu-Metal invloeden (als ik et zo mag noemen)

(afgezien van alle jazzinvloeden die ik heb)

En ik begin een 7snaar steeds cooler te vinden

CheerS!!

Ibanez RuleZ
15 september 2003, 16:29
hehe......ik zie nog wel wat meer overeenkomsten hoor.....

zijn 5 en 6 snarige bassen ook geen bassen maar andere instrumenten die toevallig op een bas versterker versterkt worden?

:razz:

zijkerd :-D

harrald

Giss
15 september 2003, 20:03
Mijn solo's zijn absoluut geen shred hoor :) dat kan ik niet. Speel ik bovendien nog niet lang genoeg voor. Mijn solos zijn meer melodischer. Maar dat neemt nie weg dat ze op een bariton "minder" zouden zijn.

Ik speel meer death metal maar ik heb ook nu-metal invloeden zoals jij het noemt. ( Ik noem het zelf nooit zo aangezien nu-metal een erg slechte naam heeft. Dat komt denk ik door bands zoals linkin park enzo. En daar heb ik ook een hekel aan.)

Ik heb toch het idee dat een 7 snaar zo'n slecht idee nog niet is. je behoud er tenslotte toch je "originele snaren" + een extra snaar voor het zware werk.

De gitarist van Fear factory speelt ook op een 7 snaar viel me laatst op ( is een zeer coole band :))

jorrit
16 september 2003, 10:03
uhm fear factory is toch al een tijdje uit elkaar??

Lacrymosa
16 september 2003, 10:08
uhm fear factory is toch al een tijdje uit elkaar??

volgens mij ook, maar dat neemt nog niet weg dat et extreem de pan uit heerst

CheerS!!

yhcmarc
16 september 2003, 10:44
Er zijn wel meer deathmetal bands die op 7 snarige gitaren spelen hoor ... trey azagtoth van Morbid angel , Jack Owen van Cannibal Corpse, Dino Cazarez van Fear factory om er maar een paar te noemen.

Ik zelf zou voorlopig nog niet aan een 7 snarige beginnen, vind 6 in feite al genoeg en solo's speel ik niet ( 1, ik kan het niet, 2 solo's zijn meestal pure egotripperij en halen de kracht uit riffs)

Marc

Baco
16 september 2003, 11:04
Ikzelf heb mij een 7snaar aangeschaft om zonder herstemmen een stuk lager te kunnen spelen. Mijn 7 snarig voorbeeld is Peter Tägtgren (Hypocrisy/The Abyss/Pain + zeer gekend producer in Metal land). Binnenkort live te zien :-D

Giss
16 september 2003, 12:34
Er zijn wel meer deathmetal bands die op 7 snarige gitaren spelen hoor ... trey azagtoth van Morbid angel , Jack Owen van Cannibal Corpse, Dino Cazarez van Fear factory om er maar een paar te noemen.

Ik zelf zou voorlopig nog niet aan een 7 snarige beginnen, vind 6 in feite al genoeg en solo's speel ik niet ( 1, ik kan het niet, 2 solo's zijn meestal pure egotripperij en halen de kracht uit riffs)

Marc

Ja ik heb ook vaak zoiets bij solo's dat het egotripperij is, ik speel dan ook alleen maar melodische solo's, niet van die lange 10 noten per seconden solo's.

En FF is nogsteeds cool 8)

jorrit
16 september 2003, 15:52
tsssssssssssssss 10 noten per seconden maar? dan is het nog geen egotripperij hoor....... :razz:

maar uhm....zijn er ook mensen die lomp solo kunnen spelen en het nog niet doen omdat het ego tripperij is? of wordt dit alleen gezegd door mensen die niet echt solo's kunnen spelen....



ps. verder als melodische solo's kom ikook niet hoor.... :wink:

Soulflyhigh
16 september 2003, 17:03
Wat dachten jullie van Jeff Loomis van Nevermore? Hij speelt op een 7 string en vette shredsolo's en trouwens om weer een discussie over wel en geen solo's raad ik jullie de zoekfunctie aan. Er is al veel te veel over gezegd en meestal komen er weer ellenlange scheldpartijen van.

Maiden Michiel
16 september 2003, 17:35
Ik zelf zou voorlopig nog niet aan een 7 snarige beginnen, vind 6 in feite al genoeg en solo's speel ik niet ( 1, ik kan het niet, 2 solo's zijn meestal pure egotripperij en halen de kracht uit riffs)

Marc

Wat een vette onzin

yhcmarc
16 september 2003, 17:52
een ieder zijn mening ...

Marc

Maiden Michiel
16 september 2003, 18:28
Dat is waar, maar ik vind het wel typisch dat jij het zegt terwijl je zelf al aangeeft geen solo's te kunnen spelen wat dus automatisch betekent dat je je er ook niet in verdiept. Solo's zijn juist meestal geen egotripperij. Een goed voorbeeld: Iron Maiden
Maar het verschilt ook per band/stijl

Giss
16 september 2003, 18:51
Het heeft inderdaad met stijl te maken. Maar je hoort vaak van solisten dat ze de muziek niks vinden als er geen solo's in voor komen, en van dat negatief commentaar van dat ze niet kunnen spelen enzo.

Maar ik denk dat mensen die nie van solo's houden vaak niet kunnen soleren juist OMDAT ze er niet van houden en het dus ook niet gaan leren.

Soulflyhigh
16 september 2003, 19:06
Waar ik mee zit is gewoon van die koters die Limp Fix-it zien en zeggen dat ze zo willen kunnen spelen terwijl er zo veel meer is. solo's zijn geen egotripperij maar voor mij gewoon een deel van een nummer zo als een bepaald riffje ook een deel van een nummer. Met een solo kan je gewoon meerwaarde meer geven of niet. Neem nou Metallica (ok slecht voorbeeld St.Wanker) die speelden vrijwel altijd solo's maar in bv. For Whom The Bell Toll zit geen solo behalve dan aan het einde wat tremolo-gepiel maar wordt gefade. en toch vind ik het een van de beste nummers van Metallica.

Maiden Michiel
16 september 2003, 19:42
Het heeft inderdaad met stijl te maken. Maar je hoort vaak van solisten dat ze de muziek niks vinden als er geen solo's in voor komen, en van dat negatief commentaar van dat ze niet kunnen spelen enzo.

Maar ik denk dat mensen die nie van solo's houden vaak niet kunnen soleren juist OMDAT ze er niet van houden en het dus ook niet gaan leren.

Is het niet precies andersom?

jules
17 september 2003, 10:14
volgens mij raakt michiel hier de gevoelige soleer snaar :-D

Lacrymosa
17 september 2003, 10:47
Mensen, dit topic ging over 7 snaren,

gebruik de zoekfunctie

en ga op die posts verder, als er nog wat nuttigs over te melden valt, maar waarschijnlijk zijn in die posts alle zinnige (en onzinnige) argumenten al naar voren gekomen

maar stop met het vervuilen van het forum met offtopic crap

CheerS!!

yhcmarc
17 september 2003, 12:05
Dat is waar, maar ik vind het wel typisch dat jij het zegt terwijl je zelf al aangeeft geen solo's te kunnen spelen wat dus automatisch betekent dat je je er ook niet in verdiept. Solo's zijn juist meestal geen egotripperij. Een goed voorbeeld: Iron Maiden
Maar het verschilt ook per band/stijl

Ow nee hoor, maar de meeste bands gebruiken solo's gewoon verkeerd in mijn ogen. Een band als maiden is absoluut een voorbeeld waarbij de meeste solo's wel iets toevoegen aan de nummers, bij veel sweedse metalbands zitten ook goed uitgedachte en passende solo's. Maar bij veel bands voegt een solo niets toe aan het nummer, en is het dus pure ego tripperij van de betreffende gitarist.

En het feit dat ik het niet kan staat absoluut los van het feit dat ik veel solo's niet goed vind, ik zou het supergraag willen leren al is het alleen maar om mijn speltechniek te verbeteren.


Ontopic, voor mij persoonlijk heeft een 7 snarige gitaar weinig nut aangezien ik het potentieel van een dergelijk apparaat toch niet kan benutten.

Marc

Maiden Michiel
17 september 2003, 12:10
I sometimes get carried away...

Phoenix Rising
19 september 2003, 00:38
een 7 snaar in huis hebben spoort wel aan tot creativiteit is mijn ervaring, bovendien voel ik me dan ook altijd gemotiveerder om me in theorie te verdiepen :D

ED BOB
22 september 2003, 13:57
Mijn solo's zijn absoluut geen shred hoor :) dat kan ik niet. Speel ik bovendien nog niet lang genoeg voor. Mijn solos zijn meer melodischer. Maar dat neemt nie weg dat ze op een bariton "minder" zouden zijn.

Ik speel meer death metal maar ik heb ook nu-metal invloeden zoals jij het noemt. ( Ik noem het zelf nooit zo aangezien nu-metal een erg slechte naam heeft. Dat komt denk ik door bands zoals linkin park enzo. En daar heb ik ook een hekel aan.)

Ik heb toch het idee dat een 7 snaar zo'n slecht idee nog niet is. je behoud er tenslotte toch je "originele snaren" + een extra snaar voor het zware werk.

De gitarist van Fear factory speelt ook op een 7 snaar viel me laatst op ( is een zeer coole band :))

Je hebt idd je orginele snaren + een extra. Maar let wel op dat het spelen op een 7-snarige wellicht een stuk moeilijker/lastiger wordt en dat je je speelstijl hierop moet aanpassen. Ook voor 6-snarige nummers. Die extra snaar zit dan of in de weg of resoneert ongewild mee. Ikzelf heb wel eens een middagje zo'n 7-snarige Ibanez (Steve Vai) gespeeld. Ik kon er niet mee overweg.

ED BOB
22 september 2003, 14:03
Mijn solo's zijn absoluut geen shred hoor :) dat kan ik niet. Speel ik bovendien nog niet lang genoeg voor. Mijn solos zijn meer melodischer. Maar dat neemt nie weg dat ze op een bariton "minder" zouden zijn.

Ik speel meer death metal maar ik heb ook nu-metal invloeden zoals jij het noemt. ( Ik noem het zelf nooit zo aangezien nu-metal een erg slechte naam heeft. Dat komt denk ik door bands zoals linkin park enzo. En daar heb ik ook een hekel aan.)

Ik heb toch het idee dat een 7 snaar zo'n slecht idee nog niet is. je behoud er tenslotte toch je "originele snaren" + een extra snaar voor het zware werk.

De gitarist van Fear factory speelt ook op een 7 snaar viel me laatst op ( is een zeer coole band :))

Je hebt idd je orginele snaren + een extra. Maar let wel op dat het spelen op een 7-snarige wellicht een stuk moeilijker/lastiger wordt en dat je je speelstijl hierop moet aanpassen. Ook voor 6-snarige nummers. Die extra snaar zit dan of in de weg of resoneert ongewild mee. Ikzelf heb wel eens een middagje zo'n 7-snarige Ibanez (Steve Vai) gespeeld. Ik kon er niet mee overweg.

Zegt misschien wel iets meer van mijzelf dan van een 7-snarige :roll:
Tis maar dat je het meeneemt in je overweging...

Soulflyhigh
22 september 2003, 23:08
Mwja je zegt een middagje. Ik denk dat je na een weekje al iets heel anders zegt.

Baco
23 september 2003, 01:14
Mwja je zegt een middagje. Ik denk dat je na een weekje al iets heel anders zegt.

Inderdaad, dat went wel hoor. Ik kan nu moeiteloos omschakelen tussen mijn 6 en mijn 7 snarige gitaar. In het begin was het inderdaad wennen om over te schakelen tussen beide, maar je bent het al snel gewoon. Gun het even wat tijd en het lukt wel. :wink:

ED BOB
23 september 2003, 13:15
Mwja je zegt een middagje. Ik denk dat je na een weekje al iets heel anders zegt.

Inderdaad, dat went wel hoor. Ik kan nu moeiteloos omschakelen tussen mijn 6 en mijn 7 snarige gitaar. In het begin was het inderdaad wennen om over te schakelen tussen beide, maar je bent het al snel gewoon. Gun het even wat tijd en het lukt wel. :wink:

Een middagje is idd wel kort. Toch heb ik toen besloten om toch maar niet over te stappen naar een 7-string. Overigens voor de muziek die ik speel(Top40 / covers) is het absoluut niet noodzakelijk. :wink:

Greetz, Ed