PDA

View Full Version : J/MM opstelling: plaatsing J-nek element?



Peter72
12 september 2003, 07:24
Ik heb 't brugelement op mijn knutselbas (=OLP) net vervangen door een Bartolini MMK. En nu wil ik er een Jazz nek element bijzetten. Nu zie je weleens dat het J-nek element iets gekanteld (schuin zodat 'ie onder D&G-snaar dichter bij de nek zit) wordt qua plaatsing door sommige fabrikanten. Warwick doet dit veel oa bij de Jazzman.

Ik vraag me af waarom dit gedaan wordt!? Gebeurt 't om reden van snaarbalans (gelijke output, hoewel dit op m'n Jazz's wel in orde is) of om klank-technische reden om een lagere sound uit de D&G-snaar te krijgen tov de klassieke J-opstelling?

En wie heeft er weleens zelf geexperimenteerd met de positie van het J-nekelement, dus bijvoorbeeld dichter bij de nek zetten dan zoals die standaard op een Jazz zit, of juist er helemaal tegenaan (zoals op een Telecaster II bas of juist meer er vanaf? En wat doet het met je sound, want dichter op de nek betekent ook zompiger geluid en minder punch?

Pöl
12 september 2003, 10:21
Heb je post gelezen, volgens mij heb je informatie genoeg om te weten wat je zelf wil!
De dingen die je in je post zet zijn volgens mij allemaal juist, nu moet je alleen nog zelf kiezen welke sound je wil, en dus hoe je het element plaatst :razz:

Anavrin
12 september 2003, 13:31
als je de positie weet, alleen je weet nog niet hoe schuin je 'm wil, dan kun je misschien het gat maken op de maat ve pu met een kapje, en als je dan het kapje eraf haalt, dan heb je een paar mm speling om mee te experimenteren.

Wouter J
14 september 2003, 00:38
Zeg Peter72, doe je dat oude OLP element weg?

Zo ja hoeveel wil je ervoor hebben, Ik ben op zoek naar een Musicman Humbucker.

bassopotmus
14 september 2003, 11:06
nieuw project??

Je kan ook een hele MM hebben... :wink:

Wouter J
14 september 2003, 21:28
nieuw project??

Je kan ook een hele MM hebben... :wink:

Tweehonderd, is dat goed?

Bovendien is metallic blauw mijn favorite OLP kleur.

Peter72
15 september 2003, 12:24
Tnxs voor de tips.

Wouter J.: als je nog belangstelling hebt voor het OLP element, mail me dan ff. Praten we dan verder.

Gerben van Nazareth
21 september 2003, 23:13
Het scheefzetten van een halselement gebeurt niet zelden omdat je dan twee identieke elementen kunt gebruiken. De stringspacing is bij het halselement kleiner dan bij het brugelement, omdat (bij de meeste bassen) de spacing bij de topkam veel kleiner is dan bij de brug. Als je dan twee identieke elementen hebt die je op twee verschillende plekken op de basbody wilt zetten, moet je er dus een schuin zetten om bij allebei de elementen alle magneten precies onder elke snaar te krijgen. Fender trekt zich ook daar weer geen ruk van aan en gebruikt op de Mexicaanse jazzbasjes twee identieke elementen voor hals en brug, zet de gaten allebei recht maar freest ze wel op de originele (verschillende) grootte zodat het halselement te ruim zit, en bovendien de magneetspacing niet klopt. AMATEURISTISCHE PRUTSERS! waar is de goeie ouwe tijd gebleven? snik....

De sound-keuzes: tsja... Een Warwick Thumb heeft volgens mij het brugelement met zijn e/a-kant nog dichter bij de brug staan. Net als een F####r Str*****ster-g****r. Andere basmakers doen dat precies andersom, om precies dezelfde reden maar dan andersom. (bla) halselement idem: mijn eigen bas heeft het halselement schuinstaan, met de b-e-kant meer naar de hals. Reden? geen idee. Mijn suggestie: frees de hele ruimte tussen brug en hals uit, probeer je ideale elementpositie tot je hem gevonden hebt, zet ze daar neer en giet de rest vol met gips.

:-D
Lulkoek natuurlijk. Je kunt wel met een meetlat naar een muziekzaak gaan en precies nameten waar het element van een jazzbas zit ten opzichte van de brug. Dat is nl. wel een goeie plek, en bedenk dat niet elke plek per definitie even goed is. En over dat schuinzetten dus: zet gewoon het midden van elke magneet onder het midden van elke snaar. Dan zie je vanzelf of je het element schuin moet gaan monteren of niet.

frenske
22 september 2003, 10:49
Die laatste opmerking is uitstekend! De polen moeten toch grofweg onder de snaren bevinden, anders krijg je te veel volume verschillen!

AntY
22 september 2003, 13:15
trouiwens gerben, welkom op t forum :)

altijd goed om weer iemand met verstand van zaken er bij te hebben :D

Gerben van Nazareth
22 september 2003, 15:21
Danku danku voor dit onthaal!

Altijd leuk ook om een goed basforum aan te treffen; basforums zijn lang niet altijd even leuk, is mijn ervaring. Als het gehalte fundamentalistische betweterige nitwits te hoog wordt, ben ik over het algemeen snel vertrokken, maar volgens mij valt dat hier enorm mee. Gezellie!

frenske
22 september 2003, 15:26
Het niveau is lekker laag!!! :-D
Het is gelukkig niet zoals www.talkbass.com, maar als je iets te weten wilt komen, moet je daar zijn!

Clunk
22 september 2003, 18:22
Danku danku voor dit onthaal!

Altijd leuk ook om een goed basforum aan te treffen; basforums zijn lang niet altijd even leuk, is mijn ervaring. Als het gehalte fundamentalistische betweterige nitwits te hoog wordt, ben ik over het algemeen snel vertrokken, maar volgens mij valt dat hier enorm mee. Gezellie!


ken je mij dan al?

:D

bassopotmus
22 september 2003, 20:11
nieuw project??

Je kan ook een hele MM hebben... :wink:

Tweehonderd, is dat goed?

Bovendien is metallic blauw mijn favorite OLP kleur.

wouter check je Private post