PDA

View Full Version : for all you lefty`s



skabouter
12 september 2003, 00:48
wie spelen er hier allemaal linkshandig ?
dan heb ik een vraag aan jullie.

Als ik een linkshandige gitaar zie, ziet dat er raar, en ook erg lelijk uit. puur omdat ik rechts gewend ben.........ik denk dat heeeel veel mensen dit hebben

maar hoe zien jullie dit ? vinden jullie rechts juist lelijk ? of toch links (omdat je vaker rechts ziet) ondanks dat je er zelf op speelt.........

@iro
12 september 2003, 01:30
ik vin rechts raar als ik ze naast m'n linkse zie, niet lelijk ofzo. (kheb een omgekeerde strat)

woutB
12 september 2003, 01:52
Vind ze beide niet raar of lelijk. ze zijn natuurlijk precies hetzelfde. Het idee dat iemand andersom speelt vind men raar als je dat met jezelf vergelijkt.
Draai je gitaar maar een keer om en doe alsof, dat voelt erg vreemd aan of je nou rechts of links bent.
Sinds ik gitaar speel(en dat is nog niet zo lang)valt het mij meer op dat ik best nog wel regelmatig lefty's zie.

Texter
12 september 2003, 02:07
Ik ben links maar ik zie linkshandig spelen niet als een optie. Ik vind het net zo zinloos als de snaren van een piano omwisselen...ook al vereist het misschien relatief meer oefening voor je rechterhandje.
Daarnaast heb ik nou een vette gitaarcollectie, die ik anders niet zou kunnen hebben. Ik zal voor de gein ooit wel zo'n linkshandig onding aanschaffen hehe.

woutB
12 september 2003, 02:38
Ik ben links maar ik zie linkshandig spelen niet als een optie. Ik vind het net zo zinloos als de snaren van een piano omwisselen...ook al vereist het misschien relatief meer oefening voor je rechterhandje.
Daarnaast heb ik nou een vette gitaarcollectie, die ik anders niet zou kunnen hebben. Ik zal voor de gein ooit wel zo'n linkshandig onding aanschaffen hehe.
Waarschijnlijk ben jij links om interessant te doen of je bent een van die gelukkigen die 2handig is of zoiets.
Een gitaar vergelijken met een piano :roll: dat is hetzelfde als een drumstel en een triangel.
Om rechts te leren spelen zou het fretten zelfs makkelijker zijn om onder de knie te krijgen, maar slagritme's valt bijna niet te leren met je (verkeerde)hand,bij mij niet in iedergeval.

Dus waarom het jezelf moeilijker maken dan het al is. Alleen maar voor je gitaarcollectie. Die collectie komt er bij mij ook wel, duurt alleen wat langer. maar kan maar op 1 tegelijk spelen.

woutB
12 september 2003, 02:40
Links te leren spelen moet dat uiteraard zijn. mijn excuses.

skabouter
12 september 2003, 17:43
ik vin rechts raar als ik ze naast m'n linkse zie, niet lelijk ofzo. (kheb een omgekeerde strat)

maar links zie je dus eigenlijk wel als standaard ? (zoals de meeste van ons rechts als standaard zien)
dat lijkt me wel raar, omdat je overal toch rechts zie

Javaca
12 september 2003, 18:14
Om rechts te leren spelen zou het fretten zelfs makkelijker zijn om onder de knie te krijgen, maar slagritme's valt bijna niet te leren met je (verkeerde)hand,bij mij niet in iedergeval.

Als ik op een linkshandige probeer te spelen heb ik juist veel moeite met mijn frettechniek. (ik ben rechtshandig ook in spelen) :-?

skabouter
12 september 2003, 18:30
vaag,waarom zou je linkshandig spelen, als je van nature rechtshandig bent ? gewoon om het "maar te kunnen" ?

Ic3gl0vE
12 september 2003, 19:00
Als ik via de spiegel naar m'n gitaren kijk, zien ze er linkshandig uit en dat is dan wel vreemd ja... Maar volgens mij heb ik dat alleen als ik een linkshandige gitaar zie staan. Ik bedoel, als iemand er een om z'n nek heeft hangen, ziet het er niet meer raar uit

Texter
12 september 2003, 19:04
Waarschijnlijk ben jij links om interessant te doen of je bent een van die gelukkigen die 2handig is of zoiets.


Eerste gedeelte van de zin leeft alleen in jouw hoofd denkik en als je echt 2-handig bent functioneren je hersenen 30% minder goed. Rechtshandig leren spelen doe je gewoon door te oefenen. Zo simpel als dat. Ik kan mijn tanden nog niet poetsen met rechts...maar tig noten per seconde aanslaan wel.

lcvanderhelm
12 september 2003, 20:52
Ik ben als linkshandige ook vanaf het begin[zeeeer lang geleden] gegaan voor de rechtshandige gitaar simpel om het feit dat er toen veel meer met akkoorden op 6 snaren werd gespeeld. Ik dacht toen,laat ik het moeilijkste met mijn beste hand doen.DAt heeft zich zo goed ontwikkeld dat nu mijn linkerhand qua snelheid achterloopt op mijn rechterhand. Ik krijg zelfs opmerkingen dat ik zo weinig legato speel.Zolang je met een plectrum speelt lijkt het mij ook logischer om zo te spelen. Fingerpicking is echter een ander verhaal. Dat blijft moeilijk met je verkeerde hand

Javaca
12 september 2003, 21:21
vaag,waarom zou je linkshandig spelen, als je van nature rechtshandig bent ? gewoon om het "maar te kunnen" ?

ik heb het gewoon eens geprobeerd toen een linkshandige vriend zijn gitaar in mijn handen duwde. als je 'm andersom gebruikt en je keetr gewoon je akkoorden om gaat dat (moeilijk maar) best.

skabouter
13 september 2003, 03:52
hmm, het lijkt mij ERG moeilijk. ik kan niet eens walking bass spelen, met links (wel geprobeerd)
accoorden (dus omgekeerd) en solo`s lijken me helemaal moeilijk