PDA

View Full Version : Bas terugsturen ?



dvmutzy
11 september 2003, 22:44
Hai, ik heb een maandje ofzo geleden een bas gekocht. In de winkel had hij een rechte hals, daar had ik juist xtra opgelet. Thuis ging ik met iemand samenspelen en toen bleek hij in Eb gestemd te zijn. Toen heb ik hem dus naar E gestemd en nu staat de hals krom. Ik heb nu aan de truss rod gedraaid (de uitkomst weet ik nog niet) maar net op gitaarles zei mijn lerares dat ik hem terug moet brengen. Jullie advies?
(oja ik zeg maar niet wat voor bas het was want dan worden jullie vast erg boos :oops: )

Venomer
12 september 2003, 09:54
Wat bedoel je precies met "krom"? Een nek moet altijd een beetje krom zijn.

Met het afstellen van de truss rod moet je voorzichtig zijn. Doe kleine veranderingen (bijvoorbeeld een kwartslag) en wacht dan een tijd om te zien wat het effect wordt.

MikeDirnt
12 september 2003, 10:11
toen ik me bas kocht stonden alle snaren 1 noot omlaag gesteemd (D dus) ik heb alles terug gedraaid naar E in een keer. kan toch niet erg zijn ? of zit ik er nu naast. De snaren staan trouwens wel erg hoog van het fretboard. maar dat moet ik nog laten afstellen

dvmutzy
12 september 2003, 13:17
Met krom bedoel ik iig dat je bij indrukken van de 1e en bv 17e fret er wel een hele milimeter ruimte tussen snaar en fret (dus niet -board) zit, maar je ziet het ook echt een beetje krom staan.

Maar het resultaat van het draaien aan mn truss-rod: er zit nog steeds een millimeter tussen, maar hij speelt nu wel wat lichter.

Joghy
12 september 2003, 14:09
Een heeele millimeter :razz: ? Dit is helemaal geen ramp, toch? Dit moet toch met een klein beetje draaien aan de trussrod te verbeteren zijn? Ikzelf heb nauwelijks minder dan dat op mijn basjes ... ik sla nogal stevig aan en hou niet van gerammel :-D

BTW: wat voor bas is het? (Ik beloof dat ik niet heel erg boos zal zijn)

basswasp
12 september 2003, 14:38
Inderdaad, wat voor bas is het? Iedereen valt hier van z'n stoel van nieuwsgierigheid :-?

Clunk
12 september 2003, 15:12
een gsr of een squier?? :D

dikkie dik
12 september 2003, 16:35
geen commentaar :D


playmobil? waar je die poppetjes ook van heb? :P

koen_V
12 september 2003, 17:21
man what the fuck maakt het nu uit wat voor bas je hebt, iedereen is ergens op begonnen en je gaat heus niet beter spelen door een dure bas, en je aanzien wordt er ook niet hoger van, integendeel soms.
Trek je er heus niks van aan dat er hier mensen zijn die (vaak) op goedkope bassen ( zoals squier en de gsr) afgeven.
Manman wat krijg ik het soms toch op mijn zenuwen van die melkers.
zo even dit terzijde, nu terug ontoppic

Clunk
12 september 2003, 17:31
was alleen benieuwd :D


hoe melk je eigenlijk een koe?
nog nooit gedaan.. maar moet je gewoon aan die uijers knijpen of ook nog een bepaalde beweging maken?

Ruud
12 september 2003, 17:33
Je bent in ieder geval druk met vragen de laatste tijd.. maarja, domme vragen bestaan niet, slechts domme antwoorden, dus bij deze: :D

Tja , je kunt er wel van uit gaan dat je leraar er wel verstand van moet hebben, hij zal in ieder geval moeten weten of zoiets slecht voor je bas of speelstijl is..dus vraag gewoon advies aan hem.. (als ie goed is tenminste)
en als je bas echt niet goed is, ga dan idd naar de winkel.. ze hebben je dan gewoon een slechte bas verkocht die goed leek (door de andere stemming).. dat is in dat geval niet lief van ze, dat is stout, dat heet oplichting !!!!!(als ze je tenminste verkeerd voorgelicht hebben) , laat ze zelf dat probleem dan maar oplossen...

Ruud
12 september 2003, 17:45
enne Clunk,...mijn betrekkelijk kleine melkervaring vertelt me:

knijpen van bovenaf (duimen/wijsvinger) eerst... en dande rest mee laten komen.. goeie vingeroefening trouwens.. misschien moet je een keer zo'n koe aanschaffen, of een geit als je klein behuisd bent

Clunk
12 september 2003, 17:49
gaaf :D ken je een beetje melken?

lijkt me wel koel.. zon koe bewerken :D

dvmutzy
12 september 2003, 23:42
Je bent in ieder geval druk met vragen de laatste tijd.. maarja, domme vragen bestaan niet, slechts domme antwoorden, dus bij deze: :D

Tja , je kunt er wel van uit gaan dat je leraar er wel verstand van moet hebben, hij zal in ieder geval moeten weten of zoiets slecht voor je bas of speelstijl is..dus vraag gewoon advies aan hem.. (als ie goed is tenminste)
en als je bas echt niet goed is, ga dan idd naar de winkel.. ze hebben je dan gewoon een slechte bas verkocht die goed leek (door de andere stemming).. dat is in dat geval niet lief van ze, dat is stout, dat heet oplichting !!!!!(als ze je tenminste verkeerd voorgelicht hebben) , laat ze zelf dat probleem dan maar oplossen...
....
antwoord 1: Mijn gitaarlerares zei dat, maar ze zei dat na aanleiding dat ik dat had verteld. mijn bas heeft ze nog nooit gezien.
antwoord 2: die winkel (off iig die jongen die me daar meestal helpt) vind ik toch wel goed. hij zei dat hij dit een goede (bedoeld als 'goed' voor de prijs) bas vond.

En ja, het is een gsr (dat :oops: was ook omdat ik hier jullie advies daarover had gevraagd en die nogal negatief was).

dvmutzy
12 september 2003, 23:49
Een heeele millimeter :razz: ? Dit is helemaal geen ramp, toch? Dit moet toch met een klein beetje draaien aan de trussrod te verbeteren zijn? Ikzelf heb nauwelijks minder dan dat op mijn basjes ... ik sla nogal stevig aan en hou niet van gerammel :-D

BTW: wat voor bas is het? (Ik beloof dat ik niet heel erg boos zal zijn)
@bassopotmuts (oid :roll: ): als je wilt / net een goed idee vindt etc. , zou je hier dan misschien een poll over willen maken? (dus over die bep. afstand). <:)

Lize
13 september 2003, 15:29
Bassopotmuts :D

Maargoed, als je je zorgen maakt ga je toch langs de winkel? Ik zie niet wat daar zo moeilijk aan is, ze kunnen je daar precies vertellen of er iets mis is, als het met afstelling te maken heeft stellen ze 'm voor je af, en als-ie stuk blijkt te zijn, kun je ze op hun donder geven dat ze je crap hebben verkocht.

bassopotmus
13 september 2003, 19:19
Een poll lijkt me geen optie, niet iedereen meet naukeurig, niet alle bassen hebben dezelde hoogt nodig, andere spelers vind andere relief(daar hebben we het toch over?) weer prettiger dan een andere, heel erg subjectief allemaal..Tip ga ff naar je dealer

Venomer
15 september 2003, 10:52
antwoord 1: Mijn gitaarlerares zei dat, maar ze zei dat na aanleiding dat ik dat had verteld. mijn bas heeft ze nog nooit gezien.


Ik heb een hele goede tip voor je: luister nooit meer naar je gitaarlerares als het gaat over basgitaren!